زمان مطالعه: 8 دقیقه

آیا سفر در دوران بارداری ممکن است؟ + دستورالعمل‌های مهم

سفر در دوران بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

برخی از زنان مجبور هستند در دوران بارداری خود به دلایل مختلف سفر کنند. اکثر زنان با رعایت اقدامات احتیاطی می‌توانند با خیال راحت سفر کنند اما ممکن است باز هم نگران مسائلی باشند و ذهن آن‌ها درگیر مواردی همچون واکسن‌های لازم، داروها و… باشد. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی سفر در دوران بارداری بپردازیم و نکات مهم این مسئله را بررسی کنیم.

آیا می‌توان در دوران بارداری سفر کرد؟

قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ سفر در دوران بارداری به ندرت محدود می‌شد. سفر زمانی محدود می‌شد که مادر مشکلات یا عوارض بارداری خاصی می‌داشت یا قصد داشت به منطقه‌ای سفر کند که خطر ابتلا به زیکا یا مالاریا در آن وجود داشت. اکنون نیز اکثر افراد واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و می‌توانند با خیال راحت سفر کنند. با این حال باید اقدامات احتیاطی همچون استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی را رعایت کنند. علاوه بر این همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد و فرد باید قبل از سفر محدودیت‌های خاص شهر یا کشور مقصد را بررسی کند. پس به طور کلی می‌توان گفت امکان سفر در بارداری وجود دارد؛ و مادر باید در هر صورت نکات مراقبتی را رعایت کند.

آیا می‌توان در دوران بارداری سفر کرد؟

بهترین زمان برای سفر در دوران بارداری

اواسط بارداری یا هفته‌های ۱۴ تا بیست و هشتم بهترین زمان برای سفر در دوران حاملگی است. در طول این هفته‌ها انرژی مادر بازگشته است، حالت تهوع نیز بهبود یافته و یا حتی از بین رفته است و مادر هم می‌تواند راحت‌تر سرپا بایستد. بسیاری از مشکلات و علائم بارداری در سه ماهه دوم کاهش پیدا می‌کند یا از بین می‌رود برای همین مادر انرژی بیشتری دارد و آن بی‌حالی و خستگی سه ماهه اول را تجربه نمی‌کند. بعد از هفته ۲۸ حرکت کردن یا نشستن برای زمانی طولانی می‌تواند سخت و دشوار شود. البته ناگفته نماند که علائم و نشانه‌های بارداری در زنان به صورت متفاوتی رخ می‌دهند و همه یک حالت را تجربه نمی‌کنند اما اکثر زنان در سه ماهه دوم حس و حال بهتری دارند. در مجموع فرد باید تصمیمات لازم را با توجه به شرایط خود بگیرد.

بهترین زمان برای سفر در دوران بارداری

در چه زمانی از دوران بارداری باید سفر را متوقف کرد؟

اگر بارداری سالم و بدون عارضه‌ای دارید احتمالاً می‌توانید تا یک ماه قبل از موعد زایمان خود سفر کنید. ‌ با این حال برخی از زنان در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند و ممکن است پزشک به آن‌ها توصیه کند در سه ماهه سوم به هیچ وجه سفر نکنند. ناگفته نماند که فقط به این دلیل که از نظر فیزیکی برای سفر آماده هستید، لزوماً به این معنی نیست که اجازه سفر هم خواهید داشت. به عنوان مثال حتی در مواقع غیر همه‌گیری بسیاری از خطوط کروز اجازه نمی‌دهند مادر بعد از هفته ۲۳ سوار کشتی شود و برخی از خطوط هوایی فقط به زنان اجازه می‌دهند تا زمانی که حدود ۳۶ هفته باردار هستند، با هواپیما سفر کنند. گاهی حتی در اوایل بارداری اجازه پروازهای بین‌المللی به مادران داده نمی‌شود. حتماً پیش از سفر موارد زیر را در نظر داشته باشید.

شرایط پزشکی

قبل از سفر به پزشک خود مراجعه کنید و در مورد شرایط پزشکی خود صحبت کنید. در صورت داشتن شرایط زیر سوابق پزشکی خود را به همراه داشته باشید و مطمئن شوید که می‌توانید سفر کنید:

• کم خونی

• دیابت بارداری

• فشار خون بالا

• پره اکلامپسی

• پارگی غشاء قبل از زایمان (PROM)

• زایمان زودرس

بارداری چند قلو

از آنجایی که بارداری چند قلو خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد بهتر است در مورد زمان سفر خود با پزشک مشورت کنید.

شیوع بیماری در مقصد

قبل از سفر مقصد خود را بررسی کنید تا در مورد بیماری‌هایی همچون کووید ۱۹ یا زیکا مطمئن شوید.

در چه زمانی از دوران بارداری باید سفر را متوقف کرد؟

سفر هوایی در دوران بارداری

سفر هوایی برای مادر یا کودک مضر نیست اما بهتر است قبل از پرواز در مورد مسائل بهداشتی یا عوارض بارداری با ماما یا پزشک خود صحبت کنید. شانس زایمان به طور طبیعی بعد از هفته سی و هفتم بارداری بیشتر می‌شود و اگر دوقلو باردار باشید امکان زایمان از هفته سی و دوم هم وجود دارد. به همین دلیل برخی از خطوط هوایی به شما اجازه نمی‌دهند تا پایان بارداری خود پرواز کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از قوانین خطوط هوایی با شرکت مدنظر خود تماس حاصل کنید. در برخی موارد برای سفر بعد از هفته بیست و هشتم بارداری باید نامه پزشک یا ماما را به همراه داشته باشید. در این نامه باید تاریخ زایمان اعلام شده باشد و همچنین ذکر شده باشد که شما در معرض خطر عوارض بارداری نیستید.

سفر هوایی در دوران بارداری

سفر با ماشین در دوران بارداری

بهتر است از در دوران حاملگی سفرهای طولانی با ماشین خودداری کنید. با این حال اگر مجبور به انجام این کار شدید مطمئن شوید که به طور منظم توقف می‌کنید و از ماشین پیاده می‌شوید. اگر هم خودتان راننده نیستید بهتر است برخی از تمرینات مانند خم کردن و چرخاندن پاها و تکان دادن انگشتان پا را اجرا کنید. این کار باعث می‌شود تا خون در پاهای شما جریان داشته باشد و ورم و هرگونه ناراحتی را کاهش دهد.

در صورتی که سفر شما بیش از ۴ ساعت طول می‌کشد بهتر است از جوراب‌های مخصوص استفاده کنید تا جریان خون در پا افزایش پیدا کند و از لخته شدن خون جلوگیری شود. خستگی و سرگیجه در دوران بارداری شایع است؛ بنابراین در سفرهای ماشینی طولانی مرتب آب بنوشید و غذاهای سالم و انرژی‌زا مانند میوه و آجیل مصرف کنید. حتماً کمربند ایمنی خود را ببندید و تهویه ماشین را روشن کنید. تصادفات جاده‌ای از شایع‌ترین علل آسیب در زنان باردار است. اگر مجبور هستید در این دوران سفر طولانی داشته باشید، حتماً با همراه سفر کنید و این کار را تنهایی انجام ندهید. علاوه بر این تمام مدت خودتان رانندگی نکنید.

سفر با ماشین در دوران بارداری

سفر با کشتی در دوران بارداری

شرکت‌های کشتیرانی هم محدودیت‌های خاص خود را دارند و ممکن است از حمل زنان باردار خودداری کنند. حتماً قبل از رزرو و خرید بلیت قوانین شرکت کشتیرانی را بررسی کنید. برای سفرهای طولانی مطمئن شوید که در داخل کشتی امکانات لازم برای رسیدگی به زنان باردار و خدمات پزشکی وجود دارد.

چگونه برای سفر در دوران بارداری آماده شویم؟

قبل از سفر حتماً با پزشک خود صحبت کنید و یک ملاقات با او داشته باشید. اگر می‌خواهید سفر بین‌المللی داشته باشید، یکی اینکه حتماً باید به صورت کامل معاینه شوید. در ادامه مراحلی را که پیش از سفر باید انجام دهید، توضیح می‌دهیم.

چک کردن شرکت هوایی

پیش از خرید بلیت قوانین شرکت هوایی مدنظر خود را چک کنید. اگر قصد سفر در سه ماهه آخر بارداری را دارید قبل از پرواز با اعلام این خود تماس بگیرید زیرا برخی از آن‌ها اجازه پرواز را به زنانی که در این دوره از بارداری قرار دارند، نمی‌دهند. همان طور که پیشتر ذکر کردیم در برخی موارد هم باید برای سفر در این زمان نامه پزشک و تأییدیه او را ارائه دهید. ناگفته نماند که محدودیت‌های سفر ممکن است در خطوط هوایی مختلف متفاوت باشد.

دقت در انتخاب مقصد

در انتخاب مقصد خود دقت کنید. به عنوان مثال قبل از پرواز به مکانی استوایی مطمئن شوید که هتل و وسایل حمل و نقل شما دارای تهویه مطبوع هستند و شما می‌توانید هوای گرم دور بمانید. علاوه بر این، در مورد مناطقی که خطر ابتلا به عفونت‌های بالقوه خطرناک مانند بیماری‌های مسری و قابل انتقال از طریق آب یا غذا مانند ویروس زیکا وجود دارد، به خوبی تحقیق کنید زیرا گاهی نیاز است از سفر به این مناطق خودداری کنید یا واکسن‌های مورد نیاز را بزنید.

چک کردن پوشش بیمه

بهتر است قبل از سفر کارهای مربوط به بیمه پزشکی خود را انجام دهید. حتماً مراکز تحت پوشش بیمه را چک کنید و ببینید کدام مراکز درمانی مقصد بیمه شما را می‌پذیرند.

چک کردن مراکز درمانی و پزشکان مقصد

پیش از سفر در مورد مراکز درمانی و پزشکان با تجربه در مقصد خود جستجو کنید. مکان جغرافیایی و آدرس مراکز درمانی را یادداشت کنید تا در دسترس شما باشد و بتوانید در صورت نیاز بدون معطلی به این مراکز مراجعه کنید.

به همراه داشتن داروها

در صورتی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنید، حتماً تعداد مناسبی از آن‌ها را به همراه داشته باشید. ویتامین‌های دوران بارداری خود را نیز فراموش نکنید.

دستورالعمل‌های مهم برای سفر در دوران بارداری

فرقی ندارد قصد دارید در دوران حاملگی خود با چه وسیله‌ای سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را در سفر خود را رعایت کنید تا بتوانید تجربه‌های خوب و لذت‌بخش داشته باشید.

دقت در انتخاب صندلی

اگر قصد دارید با هواپیما سفر کنید یک صندلی در قسمت میانی را رزرو کنید و همیشه صندلی نزدیک به راهرو را انتخاب کنید تا بتوانید راحت‌تر به سرویس بهداشتی بروید و نیازی نباشد مدام از هم‌نشینان خود بخواهید تا از جای خود بلند شود. اگر قصد دارید با ماشین سفر کنید، صندلی جلو بنشینید زیرا میزان تکان خوردن ماشین در بخش جلویی کمتر است.

تحرک داشتن

زنان باردار بیشتر در معرض ایجاد لخته خون هستند؛ بنابراین مهم است که در سفر خود برای مدتی طولانی یکجا ننشینید و تحرک داشته باشید. بهتر است لباسی گشاد و راحت بپوشید. پاها و انگشتان خود را تکان دهید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید. در صورت سفر با ماشین نیم ساعت توقف کنید و کمی قدم بزنید.

نوشیدن آب و مایعات فراوان

برای جلوگیری از لخته شدن خون باید آب فراوان بنوشید. آب کافی از تورم پا و خستگی نیز جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید در کنار نوشیدن آب از مایعات شفاف مانند آبمیوه‌های طبیعی نیز استفاده کنید. بهتر است در این مدت از نوشیدن کافئین خودداری کنید.

ادامه دادن رژیم غذایی سالم

درست است که شما برای مدتی از خانه دور هستید اما این به معنای آن نیست که می‌توانید رژیم غذایی دیگری داشته باشید و برای مدتی هر نوع غذایی را بخورید. مراقب تغذیه خود باشید و همچنان به خوردن غذاهای سالم ادامه دهید. از خوردن غذاهای سرخ شده و تند خودداری کنید. علاوه بر این از خوردن هر گونه غذای ناشناس هم دوری کنید زیرا نمی‌دانید بدن شما چه واکنشی نسبت به آن نشان خواهد داد. هیچ گونه غذای غیرپاستوریزه و نپخته را هم نخورید.

مقابله با یبوست

ممکن است تغییر مکان و آب و هوا موجب بروز یبوست شود. نتیجه شما باید مایعات کافی بنوشید، تحرک داشته باشید و از غذاهای فیبردار استفاده کنید.

رفتن به دستشویی

به هیچ عنوان رفتن به دستشویی را در سفر خود به تعویق نیندازید زیرا این امر می‌تواند موجب بروز یبوست یا عفونت دستگاه ادراری شود.

سبک سفر کنید

سعی کنید چمدان خود را سنگین نکنید. تنها لوازم ضروری خود را به همراه داشته باشید. اگر قرار است چمدان خود را سنگین کنید حتماً از کیف چرخ‌دار استفاده کنید. علاوه بر این بهتر است در چنین حالتی تنها سفر نکنید تا همراه شما در حمل لوازم به شما کمک کند.

در صورت بروز چه مشکلاتی در حین سفر در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مواجهه با موارد زیر فوراً به بیمارستان یا کلینیک پزشکی مراجعه کنید:

• درد لگن یا شکم

• خونریزی واژینال

• انقباضات مکرر و منظم

• پارگی غشا و کیسه آب

• سردردی که از بین نمی‌رود، تغییرات در بینایی یا تورم صورت و دست و پا که همگی از علائم احتمالی پره اکلامپسی هستند.

• استفراغ یا اسهال شدید

• پا درد یا تورم

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی نحوه سفر در دوران بارداری پرداختیم. معمولاً سفر کردن در این زمان مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما در صورت وجود شرایطی خاص همچون احتمال بروز زایمان زودرس نباید سفری انجام داد. همان طور که توضیح دادیم بهترین زمان سفر در سه ماهه دوم بارداری است زیرا اکثر زنان در این زمان نشانه‌ها و عوارض بارداری را در کمترین حالت تجربه می‌کنند و انرژی بیشتری دارند. آیا شما هم مجبور به سفر در دوران بارداری هستید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, مقالات آموزشی :
بارداریمقالات آموزشی