زمان مطالعه: 6 دقیقه

همه چیز درباره هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

ممکن است در این هفته زمان زایمان شما فرا برسد. اکنون شکم شما بسیار بزرگ است و انجام کارهای روزانه نیز برای شما سخت می‌شود. کافی است کمی صبر کنید تا بتوانید فرزند خود را در آغوش بگیرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی رشد جنین، تغییرات بدن مادر، علائم و دستورالعمل‌های لازم در هفته سی و هشتم بارداری پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد جنین در هفته سی و هشتم بارداری

در این هفته قد سر تا پایین باسن کودک شما حدود سی و چهار و نیم سانتی‌متر است. قد کامل نیز حدود ۴۹ سانتی‌متر است. به طور میانگین کودکان در این هفته حدود ۳۱۸۶ گرم وزن دارند. توجه به این نکته مهم است که اعداد ذکر شده بر اساس میانگین هستند و ممکن است کودک شما در هنگام تولد کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد. در واقع فقط یک کودک سالم بین ۴۵ سانتی‌متر تا ۵۵ سانتی‌متر است. همچنین وزن و می‌تواند بین ۲۵۰۰ گرم تا ۴۵۰۰ گرم باشد.

موهای نرم و ظریفی که بدن کودک را در رحم حفاظت می‌کنند، اکنون می‌ریزند. این موها لانوگو نام دارند. بیشترین موها قبل از تولد از بین می‌روند اما ممکن است برخی از کودکان در زمان تولد مقداری مو روی شانه‌ها و بازوهای خود داشته باشند.

معمولاً رنگ چشم کودک در بدو تولد آبی مایل به خاکستری تیره است اما این رنگ معمولاً باقی نمی‌ماند و به مرور تغییر می‌کند. رنگ نهایی چشم نوزاد به میزان پروتئینی به نام ملانین بستگی دارد که در بدن کودک شما تولید می‌شود. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا عنبیه یا قسمتی از چشم که رنگ دارد، به رنگ نهایی خود یعنی قهوه‌ای، سبز و… برسد.

رشد جنین در هفته سی و هشتم بارداری

سونوگرافی هفته سی و هشتم بارداری

در این هفته باید به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسات بررسی می‌شود که آیا سر کودک شما به سمت پایین قرار دارد و به داخل لگن حرکت کرده است یا خیر. علاوه بر این دهانه رحم شما از نظر گشاد شدن همچنین نازک شدن بررسی می‌شود. هر دوی این موارد نشانه آمادگی بدن برای زایمان است. البته ممکن است این اتفاق رخ داده باشد و دهانه رحم شما گشاد و نازک شده باشد، اما بین چند ساعت تا چند هفته طول بکشد تا زایمان شما فرا برسد.

جالب است بدانید که حتی اگر این نشانه‌ها ایجاد نشده باشند، ممکن است فردای همان روز زمان زایمان شما فرا برسد. اگر پزشک تشخیص دهد که باید کودک را بررسی کند، می‌تواند از سونوگرافی برای دیدن اندازه او استفاده کند. همچنین ممکن است پزشک پروفایل بیوفیزیکال را تجویز کند و در طی آن تنفس، حرکت، تون عضلانی، ضربان قلب و مایع آمنیوتیک را بسنجد. پزشک می‌تواند بر اساس نتایج این تست زمان زایمان را نیز تغییر دهد.

تغییرات بدن و شکم مادر در هفته سی و هشتم بارداری

بزرگ‌ترین تغییری که ممکن است در هفته ۳۸ بارداری در بدن خود مشاهده کنیم، افزایش فشار در قسمت پایین شکم است. در واقع کودک شما وضعیت خود را تغییر می‌دهد و سر او به سمت پایین و در لگن می‌رود. در این زمان احساس سنگینی بیشتری خواهید کرد و پیدا کردن یک موقعیت راحت برای نشستن، خوابیدن یا ایستادن برای مدت طولانی برای شما دشوار می‌شود. همیشه لباسی راحت و گشاد بپوشید تا حرکت کردن در آن برای شما راحت باشد. با توجه به اینکه کودک به سمت لگن رفته است، شکم شما افتاده به نظر می‌رسد.

علائم بارداری در هفته سی و هشتم

اکنون همان علائمی را خواهید داشت که هفته‌های پیش داشته‌اید. در واقع بدن شما به ثبات رسیده است. در ادامه علائم بارداری در این هفته را بررسی می‌کنیم.

  • سنگینی شکم

با توجه به وزن اضافی شما و بزرگ شدن شکم انجام بسیاری از کارها برای شما دشوار می‌شود. اکنون بدن شما برای زایمان آماده می‌شود. رباط‌ها و مفاصل شما شروع شده‌اند و همین امر باعث می‌شود تا کمی احساسی بی‌ثباتی کنید و نتوانید به راحتی روی پاهای خود بایستید. باید بسیار مراقب باشید زیرا احتمال زمین خوردن وجود دارد.

  • انقباضات براکستون هیکس

این انقباضات تمرینی را از هفته‌های پیش تجربه کرده‌اید. انقباضات براکستون هیکس در این هفته نیز ادامه دارند. حواستان باشد که این انقباضات دردناک نیستند و با تغییر وضعیت بدن از بین می‌روند. در حالی که انقباضات واقعی دردناک هستند و به مرور زمان بیشتر می‌شوند.

  • اختلالات خواب

بزرگ شدن شکم و سنگینی آن می‌توانند خواب شما را مختل کند. علاوه بر این ممکن است تکرر ادرار داشته باشید و مجبور شوید مدام در شب به دستشویی بروید. مسلما این مورد می‌تواند خواب مادر را به هم بریزد.

  • افزایش ترشحات واژن

بدن شما کم کم پلاگین مخاطی را پس میزند. این پلاگین در دهانه رحم قرار دارد تا رحم شما را از هرگونه عفونت و آلودگی محافظت کند. از بین رفتن پلاگین مخاطی در این زمان طبیعی است و شما آن را چرا به شکل ترشحاتی غلیظ مشاهده خواهید کرد.

  • خارش پوست شکم

پوست شکم شما بسیار کشیده شده است و همین امر باعث می‌شود تا حساس شود. به همین دلیل ممکن است در این قسمت از بدن خود دچار خارش شوید. این امر طبیعی است اما در صورتی که دچار بثورات پوستی شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

خارش پوست شکم در هفته سی و هشتم
  • ورم پا و مچ آن

اکنون تمام بدن شما متورم شده است و ممکن است تست میزان تورم در ناحیه پا و به ویژه مچ آن بیشتر باشد. ممکن است دیگر کفش شما اندازه نباشد و نیاز باشد کفش بزرگ‌تری تهیه کنید.

علائم زایمان در این هفته

۲۴ تا ۲۹% زایمان‌ها در هفته ۳۷ و ۳۸ اتفاق می‌افتد. در نتیجه ممکن است شما هم در این هفته زایمان کنید. از مهم‌ترین نشانه‌های زایمان در این هفته پاره شدن کیسه آمنیوتیک است. این کیسه که از دو غشا تشکیل شده است و مایع آمنیوتیک در اطراف کودک شما ما وجود دارد. وقتی این کیسه پاره می‌شود ممکن است متوجه قطراتی شوید که به تدریج از واژن خارج می‌شود. برخی زنان هم ممکن است با فوران آن مواجه شوند. بسیاری از زنان نمی‌دانند مایع آمنیوتیک چه ویژگی‌هایی دارد. در ادامه ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم:

  • این مایع شفاف است
  • گرمای آن به اندازه دمای بدن شماست
  • بو ندارد و در نتیجه بوی ادرار نمی‌دهد

اگر مطمئن نیستید که کیسه آب پاره شده است یا خیر، بهتر است لباس زیر خود را عوض کنید و سپس از پد بهداشتی استفاده کنید و منتظر بمانید. اگر کیسه آب پاره شده باشد، دوباره خیس خواهد شد. فرقی ندارد که چگونه این مایع را از دست می‌دهید، حتماً باید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است کیسه آب پاره شود اما شما هیچ گونه انقباضی را تجربه کنید. در این حالت پزشک از شما می‌خواهد تا صبر کنید. نگران نباشید فرزند شما دچار عفونت نخواهد شد. البته باید به این مسئله اشاره کنیم که بسیاری از زنان بدون پاره شدن کیسه آب زایمان می‌کنند.

نکات و توصیه‌های مراقبت از خود در هفته ۳۸ بارداری

با رعایت دستورالعمل‌هایی می‌توانید این هفته را هم پشت سر بگذارید. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

  • نکاتی برای انجام کارهای روزمره

مسلما در این زمان انجام بسیاری از کارها برای شما دشوار است. همچنین ممکن است به دلیل تغییراتی که در رباط‌ها و عضلات شما ایجاد شده است، مدام تعادل خود را از دست بدهید. برای راحتی کار از کفش‌های راحت و طبی استفاده کنید. کارهای خود را به آهستگی انجام دهید و عجله نکنید. از دیگران برای انجام کارها کمک بگیرید. تحرک داشتن در این زمان بسیار خوب است اما نباید به خود فشار بیاورید. می‌توانید از ورزش‌های ایمن مانند یوگا استفاده کنید. حتماً از کمربند بارداری استفاده کنید. در طول روز غذایی کوچک بخورید و مایعات فراوان بنوشید.

علائم زایمان در هفته سی و هشتم بارداری
  • آگاهی از علائم و نشانه‌های زایمان

در این مرحله شما باید بدانید نشانه‌های زایمان چیست. هر زمان که دچار علائم شدید می‌توانید فورا به بیمارستان مراجعه کنید. همان طور که پیشتر توضیح دادیم، از جمله نشانه‌های زایمان پاره شدن کیسه آب، انقباضات دردناک و احساس گرفتگی در شکم و کمر است. علاوه بر این ممکن است پلاگین مخاطی خود را از دست بدهید.

  • استفاده از تایمر برای انقباضات

همان طور که پیشتر در توضیح دادیم، انقباضات براکستون هیکس با انقباضات واقعی زایمان تفاوت‌هایی دارند. برای اینکه بتوانید تفاوت این دو را بهتر تشخیص دهید، می‌توانید از تایمر استفاده کنید. انقباضات واقعی به مرور بیشتر می‌شوند و فاصله میان آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود. علاوه بر این از میزان درد شما کاسته نمی‌شود. در حالی که انقباضات براکستون هیکس چنین نیستند و به مرور بیشتر نمی‌شوند شما می‌توانید با تغییر موقعیت بدن خود آنان را متوقف کنید. هر زمان که متوجه انقباض شدید تایمری را فعال کنید. همچنین می‌توانید زمان و فاصله میان انقباضات را در جایی یادداشت کنید. هر وقت که متوجه کم شدن فاصله میان انقباضات شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی تغییرات بدن مادر، رشد جنین، علائم و دستورالعمل‌های لازم در هفته سی و هشتم بارداری پرداختیم. ممکن است هر لحظه زمان زایمان شما فرا برسد. به همین دلیل باید آماده باشید. یکی از مهم‌ترین این مسائل این زمان کمک کردن اطرافیان به مادر است. با این کار مادر می‌تواند آرامش خاطر پیدا کند از میزان استرس او کاسته شود. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری