زمان مطالعه: 11 دقیقه

همه چیز درباره رابطه بعد زایمان + نکات طلایی

رابطه بعد زایمان

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

بارداری و زایمان تغییرات بسیار زیادی را در بدن زنان ایجاد می‌کند. این تغییرات می‌تواند زندگی جنسی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ به نحوی که داشتن رابطه جنسی بعد از زایمان می‌تواند به یک چالش بزرگ برای بسیاری از مادران تبدیل شود. چه در صورتی که زایمان طبیعی داشته‌اید و چه فرزند شما با سزارین متولد شده باشد، باید به نکاتی که در این زمینه وجود دارد، توجه کنید تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری شود. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به نکات مهم رابطه بعد از زایمان بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان

برای بسیاری از افراد داشتن رابطه جنسی در هفته‌ها و حتی ماه‌های اول پس از تولد نوزاد اولویتی ندارد؛ چرا که در این دوران اغلب افراد درگیر وفق دادن خود با شرایط زندگی پس از تولد نوزاد هستند. تکمیل روند بهبودی بدن نیز مسئله زمان‌بری است که بیشتر انرژی و تمرکز فرد را می‌گیرد. با این حال در اغلب اوقات، داشتن رابطه جنسی صمیمانه با شریک زندگی‌تان باعث می‌شود که بتوانید سریع‌تر به روتین عادی زندگی خود بازگردید و چالش‌های موجود را با همیاری هم برطرف کنید.

در قدم اول در نظر داشته باشید که طی دو هفته اول پس از زایمان بدن شما در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد و باید تا زمانی که سلامت عمومی بدن خود را به دست نیاورده‌اید، سراغ برقراری رابطه جنسی نروید. فراموش نکنید که خونریزی‌های پس از زایمان شما باید قبل از شروع مجدد رابطه جنسی کاملاً متوقف شده باشد و تنها زمانی که احساس آمادگی و راحتی داشتید می‌توانید رابطه جنسی را از سر بگیرید.

در خصوص اینکه چه زمانی پس از زایمان می‌توان رابطه جنسی برقرار کرد، نظرات متفاوتی وجود دارد. اغلب متخصصان معتقدند که نمی‌توان زمان مشخصی را برای همه افراد اعلام کرد؛ اما به طور کلی یک محدوده زمانی ۴ تا ۶ هفته‌ای برای بازگشت به سلامتی و ریکاوری مادر در نظر گرفته شده و توصیه می‌شود که پس از این زمان و با در نظر گرفتن همه شرایط جسمانی خود رابطه جنسی برقرار کنید.

اگر زایمان طبیعی داشته‌اید ممکن است دچار پارگی واژن یا پرینه شده باشید. در این حالت حداقل چهار تا شش هفته طول می‌کشد که این پارگی‌های سطحی و گاه عمیق بهبود یابند. قبل ریکاوری، داشتن رابطه جنسی شما را مستعد ابتلا به عفونت واژن خواهد کرد. حتی اگر زایمان واژینال بدون پارگی داشته‌اید، بهتر است که چند هفته پس از زایمان رابطه جنسی نداشته باشید.

 اگر برای تولد نوزاد خود تحت عمل سزارین قرار گرفته‌اید، توصیه می‌شود که حداقل چهار تا شش هفته دست نگه دارید. مشاهدات نشان می‌دهد که در بیشتر مادرانی که سزارین شده‌اند مدت زمان بهبودی طولانی‌تر از مادرانی است که زایمان واژینال داشته‌اند؛ زیرا زمان بیشتری لازم است تا برش شکم شما بهبود یابد؛ بنابراین در خصوص شروع همبستری دریافت تأیید از پزشکتان در ویزیت پس از زایمان بسیار مهم است.

بهترین زمان برای اولین رابطه جنسی بعد از زایمان

چالش‌های رابطه جنسی پس از زایمان

در حالی که به تازگی فرزندی را به دنیا آورده‌اید، حتی اگر راحت‌ترین و آسان‌ترین دوران بارداری و زایمان را داشته‌اید، بدن شما برای بهبودی نیاز به زمان دارد؛ بنابراین اولین چالش پیش روی شما بدنی است که دوران سخت بارداری و زایمان را طی کرده و باید خود را با مسئولیت‌های نگهداری از نوزاد هماهنگ سازد.

سطح پایین استروژن پس از تولد و دوران شیردهی ممکن است ناراحتی‌های مختلف مرتبط با رابطه جنسی را در شما تشدید کند.

ممکن است در اولین رابطه جنسی خود پس از زایمان متوجه درد در ناحیه واژن، خشکی واژن، احساس نیاز به تخلیه کردن مثانه، ناراحتی سینه و درد نوک سینه، کمردرد و درد در باقی نقاط بدن، درد مفاصل شوید و اگر سزارین کرده‌اید درد برش شکم را تجربه کنید.

اگر بعد از رابطه زناشویی خونریزی شدید و لخته‌های خون بسیار بزرگی را مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کنید.

 از دیگر شرایط ناراحت‌کننده که ممکن است در رابطه بعد از زایمان تجربه کنید، احساس خستگی یا بی‌حالی است. با مشاهده این موارد به خود یادآوری کنید که بهتر است به خودتان اجازه دهید تا به آرامی با تغییرات و شرایط جدید کنار بیایید. باید با ملاطفت نسبت به خودتان رفتار کنید.

 به احتمال زیاد از آخرین رابطه شما بسیاری از چیزها تغییر کرده است. شما در حال بهبود جسمی هستید و بدن شما کاملاً متفاوت از قبل است. ممکن است تغییرات هورمونی شدید در دروان حاملگی و زایمان میل جنسی شما را ویران کرده باشند و افزوده شدن عضو جدید خانواده بخش زیادی از انرژی شما را تخلیه کند.

 به یاد داشته باشید که شما تنها کسی نیستند که این وضعیت را تجربه می‌کنید. بسیاری از تازه مادران در حال دست و پنجه نرم کردن با همه این موارد هستند؛ بنابراین در صورت امکان با افرادی که شرایط مشابهی دارند، گفت‌وگو کنید و از هم حمایت عاطفی کنید.

از مهم‌ترین چالش‌های رابطه جنسی بعد از زایمان احساس درد است؛ اما خوشبختانه درد رابطه جنسی پس از زایمان کوتاه مدت است و استفاده از روان‌کننده‌ها و پوزیشن‌های خلاقانه می‌تواند بعد از مدتی درد اولیه را کاهش دهد. برای کسانی که پارگی‌های قابل‌توجهی را هنگام زایمان داشته‌اند درد می‌تواند شدید و حتی طولانی مدت باشد. در این حالت بهترین درمان شما استراحت کافی است.

در صورت طولانی شدن درد ممکن است به قارچ یا عفونت دیگری مبتلا شده باشید. به ویژه اگر ترمیم زخم‌های شما یا بخیه‌ها زمان زیادی برده باشد. در این حالت پزشک شما بهترین درمان دارویی را بسته به وضعیتی که به آن دچار هستید، ارائه خواهند کرد.

 معمولاً خونریزی‌ها بعد از ده روز کاهش می‌یابد و تا ۶ هفته پس از زایمان لکه بینی دارید. اگر مدت زمان لکه بینی و خونریزی از این بازه زمانی طولانی‌تر شد، بهتر است سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم جدی مانند عفونت، عبور لخته‌های خونی، بوی بد، احساس سرگیجه، حالت تهوع یا تب و لرز نیاز به پیگیری‌های جدی‌تر و درمانی دارند و تا زمانی که هر یک از این علائم وجود دارد، نسبت به رابطه جنسی اقدام نکنید.

پس از زایمان عضلات لگن شما یعنی ماهیچه‌هایی که اطراف واژن را پوشانده‌اند و مثانه شما را حمایت می‌کنند، به شدت آسیب دیده و مدت زمانی را برای استراحت و بهبودی نیاز دارند.

در دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای رشد سالم کودک بسیار مهم هستند. این هورمون‌ها همچنین برای میل جنسی شما حیاتی‌اند. سطح این هورمون‌ها در دوران بارداری فوق‌العاده بالا است اما هنگامی که نوزاد متولد می‌شود، به طور چشمگیری کاهش می‌یابند و به مقدار قبل از بارداری بازمی‌گردند. این اتفاق بدان معناست که ممکن است تا چند هفته هیچ میل جنسی نداشته باشید و حتی علائمی همچون یائسگی (کرختی، عرق کردن و گر گرفتگی) را تجربه کنید. اگر در حال شیردهی هستید ممکن است به زمان بیشتری برای بازگشت میل جنسی خود نیاز داشته باشید.

پس از زایمان مدتی طول می‌کشد تا دهانه رحم شما به حالت قبل از بارداری باز گردد. در این حالت امکان انتقال عفونت‌ها راحت‌تر از شرایط معمول است؛ بنابراین بهتر است فضای واژن را چند هفته نسبت به هر عامل خارجی مصون نگه دارید. هر شی خارجی همچون تامپون، بزاق دهان، آلت تناسلی، انگشتان دست و سایر وسایل جنسی می‌توانند باعث انتقال عفونت به رحم شوند.

به دلیل زخم‌های ایجاد شده پس از زایمان عضلات اطراف واژن کشش کمتری نسبت به گذشته دارند و مدت زمان بیشتری نیاز است تا مجدداً به انعطاف قبلی خود بازگردند. همچنین در هفته‌های اولیه پس از زایمان واژن ممکن است ملتهب و متورم باشد.

از سوی دیگر به دلیل کاهش سطح استروژن بافت واژن بسیار نازک شده و سریع‌تر آسیب می‌بیند. زمانی که شیردهی را متوقف کنید و پریود شما شروع شود، نازکی بافت و خشکی واژن نیز بهبود می‌یابد.

اگر دچار تغییر مداوم خلق و خو، گریه مکرر، تحریک‌پذیری، خستگی، احساس گناه، سطوح بالای اضطراب و ناتوانی در مراقبت از کودک خود شده‌اید، ممکن است به افسردگی پس از زایمان دچار شده باشید. هر یک از این موارد می‌تواند بر کیفیت رابطه جنسی اثر منفی بگذارد.

چالش‌های رابطه جنسی پس از زایمان

نکاتی برای بهبود سریع‌تر و بازگشت به زندگی جنسی

به طور کلی آماده شدن برای شروع مجدد رابطه جنسی پس از زایمان برای هر زن متفاوت است و ممکن است که فردی احساس کند به بیش از ۶ هفته برای ریکاوری نیاز دارد. با این حال اگر می‌خواهید زودتر بهبود پیدا کنید و رابطه جنسی را از سر بگیرید، نکاتی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را رعایت کنید و دوران بهبودی را سریع‌تر بگذرانید. فراموش نکنید نکاتی که در ادامه ارائه می‌شود علاوه بر بعد فیزیکی، بر بعد روانی رابطه نیز اثر می‌گذارند.

به هر رو اگر پزشک شما نسبت به شروع همبستری پس از زایمان به شما اجازه داد و در خود میل و کشش جنسی را احساس کردید، بهتر است قبل از ورود به اولین رابطه جنسی بعد از زایمان موارد زیر را انجام دهید.

تمرینات کگل را آغاز کنید

قبل از اینکه رابطه جنسی داشته باشید می‌توانید تمرینات کگل را آغاز کنید؛ زیرا این تمرینات کف لگن شما را درگیر و تقویت می‌کند و با افزایش جریان خون در این ناحیه به بهبود عضلات و بازگشت به توانمندی‌های قبلی کمک می‌کند.

نکاتی برای بهبود سریع‌تر و بازگشت به زندگی جنسی پس از زایمان

بر آرامش و بهبود خلق و خوی خود تمرکز کنید

برای بهبود حالت‌های روحی خود می‌توانید در خانه شمع روشن کنید، نوشیدنی‌های گرم مورد علاقه‌تان را استفاده کنید یا از همسرتان بخواهید که بدن شما را ماساژ دهد. به عبارتی هر کاری که باعث آرامش شما می‌شود را در اولویت خود قرار داده و در قدم اول نسبت به ایجاد حس خوب در خود تلاش کنید.

قبل از شروع رابطه جنسی معاشقه کنید

قبل از اینکه به یکباره با شریک جنسی خود همبستر شوید، برای گرم کردن رابطه خود وقت بگذارید. به صورت باز و صریح با شریک جنسی خود صحبت کرده و درخواست‌های خود را مطرح سازید. هر آنچه را که نسبت به آن احساس خوبی نداشته یا خجالت می‌کشید، مطرح کنید. در روزهای اول در آغوش هم قرار گرفته و یکدیگر را ببوسید و سعی کنید صحبت‌های عاشقانه داشته باشید.

از روان‌کننده‌ها استفاده کنید

بسیاری از تازه مادران استفاده از روان‌کننده‌ها را برای اولین رابطه جنسی پس از تولد نوزاد ضروری می‌دانند. این کار می‌تواند درد را کاهش داده و به افزایش لذت شما کمک کند.

راحت باشید

محیط راحت و آرامی را برای داشتن اولین رابطه جنسی پس از زایمان انتخاب کنید. از یک بالش حمایتی برای کاهش فشار کمر استفاده کرده و در پوزیشن‌هایی قرار بگیرید که احساس راحتی دارید.

موقعیت‌های مناسب را انتخاب کنید

اگرچه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده یک کار تمام وقت است، اما برای اولین تجربه جنسی خود بعد از زایمان، موقعیت‌هایی را که در آن‌ها احساس خوبی دارید، مانند سالگرد ازدواج یا آشنایی را انتخاب کنید و در این زمان‌ها نزدیکی داشته باشید.

پوزیشن مناسب انتخاب کنید

در پوزیشن زن در بالا یا پهلو به پهلو فشار کمتری به نواحی حساس وارد شده و به شما کنترل عمق نفوذ آلت را می‌دهد. می‌توانید در این پوزیشن‌ها با سرعت مناسب و آهسته و راحت پیش بروید و کنترل رابطه را در دست بگیرید.

از مسکن‌ها استفاده کنید

برای کاهش درد می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را قبل از مقاربت استفاده کنید.

از کرم موضعی استروژن استفاده کنید

فراموش نکنید زمانی که شیر می‌دهید سطح استروژن شما سرکوب شده و می‌تواند منجر به خشکی واژن شود و بر خاصیت ارتجاعی واژن تأثیر بگذارد. در این حالت استفاده از کرم موضعی استروژن در داخل واژن می‌تواند کمک کننده باشد؛ اما بهتر است در خصوص استفاده از این کرم با پزشک خود مشورت کنید.

خود را آرام کنید

قبل از رابطه جنسی مدیتیشن کنید یا از همسرتان بخواهید که با صحبت کردن و تن آرامی، ذهنیت شما را برای شروع رابطه جنسی آماده سازد.

به احساسات خود کاملاً آگاه باشید

نقش عوامل روانی در آماده شدن برای رابطه جنسی پس از زایمان را نادیده نگیرید. عواملی همچون افسردگی پس از زایمان و مواجه شدن با نقش‌های جدید تأثیر بسیار زیادی بر احساسات تازه مادران خواهد گذاشت که اغلب این موارد با کاهش میل جنسی نیز همراه هستند. اغلب تازه مادران به شدت از خستگی رنج می‌برند و به همین دلیل ممکن است به کلی نسبت به داشتن رابطه جنسی بی‌علاقه باشند؛ بنابراین بهتر است تا قبل از بازگشت به زندگی قبلی خود به بدنتان گوش دهید و عجله نکنید.

تغییرات خود را بپذیرید

در نظر داشته باشید که ممکن است آلت جنسی شما بعد از تولد نوزاد و زایمان طبیعی شکل قبلی خود را از دست داده باشد یا از ظاهر کلی بدن خود راضی نباشید. فراموش نکنید که شما به یک انسان حیات بخشیده‌اید و بدن شما ارزشمند است و همه این تغییرات طبیعی هستند.

از کمک دیگران استفاده کنید

کمبود خواب شدید، تغییر پویایی بین شما و همسرتان و چالش‌های تغذیه و تغییرات بدن عواملی هستند که می‌توانند بر میل جنسی شما اثر بگذارند. می‌توانید از کمک اطرافیان استفاده کنید و با تقسیم وظایف از فشارها و مسئولیت‌های خود بکاهید.

همکاری پدران برای رابطه جنسی اساسی است

بعد از تولد نوزاد صمیمیت فیزیکی بسیار مهم است. قبل از رابطه جنسی فعالیت فیزیکی خود را با بوسیدن یا لمس کردن یکدیگر به روش عاشقانه شروع کنید. به سخنان شریک جنسی‌تان گوش دهید، از او حمایت کنید و از وی بخواهید که برای شما روشن کند نیاز دارد چه کاری را انجام دهید. تمام توجه خود را به سمت او معطوف سازید و عشق بورزید.

تغییرات رابطه جنسی پس از زایمان

رابطه جنسی پس از زایمان به طور کلی با قبل از آن متفاوت است. آماده شدن برای داشتن رابطه جنسی پس از زایمان ترکیبی از آمادگی جسمانی و ذهنی است. نوع زایمان شما ممکن است بر احساسات شما در مورد رابطه جنسی تأثیر بگذارد. حتی اگر زایمان واژینال بدون عارضه داشتید ممکن است احساس خستگی داشته باشید و اگر زایمان دردناکی داشته‌اید ممکن است مدتی علاقه‌مند نباشید کسی به شما نزدیک شود.

به هر حال افراد تجربیات پس از زایمان و تمایلات جنسی متفاوتی دارند. به همین دلیل آماده شدن برای رابطه جنسی نیز برای همه یکسان نیست و عواملی مانند هورمون‌ها، ریکاوری فیزیکی، حساسیت سینه‌ها و خستگی و فرسودگی روانی نقش بسیار مهمی در این میان ایفا می‌کنند.

با این حال در اغلب زنان این ناراحتی‌ها موقتی بوده و پس از استراحت طولانی مدت برطرف می‌شوند. به خصوص اگر رابطه جنسی دردناک را تجربه می‌کنید، بهتر است که علائم خود را به پزشکتان اطلاع داده و تا زمان پایان نشانه‌های دردناک از همبستری با شریک عاطفی خود خودداری کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داده است که ۸۳ درصد از زنان در سه ماه اول پس از زایمان خود مشکلات جنسی را تجربه می‌کنند. با این حال پس از گذشت چند ماه این مشکلات نیز کاهش می‌یابد.فراموش نکنید بعد از زایمان می‌توانید با سرعت شگفت‌انگیزی باردار شوید. اولین تخمک‌گذاری برای زنانی که شیر نمی‌دهند حدود ۶ هفته پس از زایمان. است. برخی زنان حتی زودتر تخمک‌گذاری می‌کنند. اگر می‌خواهید بعد از بارداری رابطه جنسی داشته باشید اما تمایلی ندارید که نوزاد دیگری را به دنیا بیاورید، از روش‌های ضد بارداری استفاده کنید.

بسته به سن و تعداد فرزندانی که داشته‌اید، بدن شما ممکن است پس زایمان تغییر کند. این تغییرات می‌تواند بر رابطه جنسی شما تأثیر بگذارد. حتی کسانی که سزارین کرده‌اند نیز ممکن است تحت تأثیر این تغییرات قرار بگیرند؛ زیرا هورمون‌های بارداری لبه لگن را گشاد می‌کند.

برخلاف آنچه فکر می‌کنید داشتن فرزند بیشتر به معنای کاهش میل جنسی نیست. در واقع تنها بعد از تولد اولین فرزندتان است که ممکن است در این مورد دچار مشکلاتی شوید؛ اما در تولد‌های بعدی شرایط تعدیل شده و راه خود را سریع‌تر پیدا می‌کنید. بسیاری از زوج‌ها اعلام کردند که با گذر ده ماه پس از تولد نوزادشان به همان اندازه قبل از زایمان رابطه جنسی دارند.

از سوی دیگر رابطه جنسی پس از تولد نوزادتان ممکن است بهتر از تصورات شما باشد. زایمان ما را با طیف وسیعی از احساسات بیدار شده مواجه می‌سازد. بدن زنان به ویژه اندام تناسلی آن‌ها پس از زایمان بهتر عمل می‌کند و پتانسیل لذت بردن از رابطه جنسی افزایش می‌یابد.

زایمان همچنین می‌تواند قسمت‌های داخلی بدن را تنظیم کند و آن‌ها نسبت به تحریک حساس‌تر شوند. بسیاری از زنان بعد از بچه‌دار شدن احساس راحتی بیشتری با بدن خود پیدا می‌کنند و ارگاسم‌های شدیدتری دارند.

تغییرات رابطه جنسی پس از زایمان

کلام آخر

در این مقاله اشاره شد که رابطه جنسی بعد از زایمان چه در زایمان طبیعی و چه در سزارین نیازمند بهبود و بازگشت بدن به شرایط معمول است و این امر اغلب ۴ تا ۶ هفته به طول می‌انجامد. از سوی دیگر آمادگی ذهنی برای رسیدن به موقعیتی که فرد بتواند همبستری با شریک عاطفی خود را از سر گیرد حیاتی است. در این میان برخی افراد با چالش‌هایی همچون ابتلا به عفونت‌ها، افسردگی پس از زایمان و خشکی واژن مواجه می‌شوند که هر یک از این موارد می‌تواند به کلی زندگی جنسی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله همچنین راهکارهایی برای تازه مادران ارائه شد که انجام این راهکارها می‌تواند نقش مهمی در از سرگیری روابط جنسی داشته باشد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ زایمان :
زایمان