زمان مطالعه: 6 دقیقه
۵۴ دیدگاه

همه چیز درباره هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

زنانی که هقته نهم بارداری را پشت سر می‌گذارند، تقریباً دو ماه است که باردار هستند. در این زمان بسیاری از علائم بارداری به اوج خود می‌رسند. جنین نیز به سرعت در حال رشد است. کم کم شبیه به یک انسان می‌شود و می‌تواند حرکت کند. اگر برای شما این سوال پیش آمده است که در این هفته باید چه کار کنید، اندازه جنین چقدر است، علائم بارداری در این هفته چیست و چه نکاتی را باید رعایت کنید، با ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

بدن و شکم مادر در هفته نهم بارداری

اینفوگرافی هفته نهم بارداری

در این زمان متوجه برجستگی کمی خواهید شد. ممکن است برخی از لباس‌ها برای شما تنگ شود و نتوانید به راحتی دکمه شلوار خود را ببینید. در واقع حجم رحم شما دو برابر شده است و کم کم از لگن بیرون میزند. ممکن است متوجه اضافه وزن خود شوید. میزان وزن مناسبی که در این هفته می‌توانید اضافه کنید به شاخص توده بدنی قبل از بارداری یا BMI ربط دارد. به عنوان مثال، اگر شاخص توده بدنی شما نرمال است، می‌توانید در مجموع بین ۱۱ الی ۱۵ کیلو وزن اضافه کنید. حدود نیم کیلو تا سه کیلوی آن در سه ماهه اول رخ می‌دهد. اگر دو قلو باردار هستید، در این هفته باید حدود نیم کیلو وزن اضافه کرده باشید.

بسیاری از زنان در این هفته علائم بارداری را با شدت بیشتری احساس می‌کنند. ممکن است تهوع بسیار شدیدی داشته باشید. نتوانید غذا بخورید. حتی ممکن است وزن کم کنید. تمامی این موارد طبیعی هستند. بهتر است حالات خود را با پزشک در میان بگذارید. معمولاً کاهش وزن جزئی در این زمان ایرادی ندارد؛ زیرا پس از بازیابی اشتها می‌توانید خوب غذا بخورید و وزن از دست رفته را جبران کنید.

داروهای بی‌خطر مختلفی برای کاهش حالت تهوع وجود دارد. هر دارویی را که پزشک به شما توصیه می‌کند به موقع مصرف کنید. برخی از زنان هم ممکن است دچار استفراغ بارداری یا HG شوند. این مشکل آن قدر شدید است که ممکن است بدن مادر به طور جدی دچار کم آبی شود. اگر نمی‌توانید مایعات بخورید، وزن زیادی از دست داده‌اید و حتی ممکن است غش کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. خبر خوب این است که این مشکل را می‌توان با داروهایی رفع کرد. ممکن است برای جبران مایعات از دست رفته به تزریق درون‌رگی نیاز پیدا کنید.

علائم بارداری در هفته نهم

رشد جنین در هفته نهم بارداری

در این زمان طول جنین حدود ۲.۵ الی ۳ سانتی‌متر است. در واقع جنین شما اندازه یک گیلاس متوسط است. جنین به سرعت در حال رشد است و هر روز بیشتر شبیه به یک انسان می‌شود. ویژگی‌های فیزیکی، اندام‌ها و سیستم‌های بدن به رشد خود ادامه می‌دهند. دم جنینی در این زمان به تدریج ناپدید می‌شود. بدن او بیشتر صاف می‌شود و آن حالت خمیده را از دست می‌دهد. دست و پاها تغییر شکل می‌دهند و انگشتان بیشتر نمایان می‌شوند. لبه گوش‌ها نمایان می‌شود و نوک بینی را می‌توان در نیمرخ مشاهده کرد. پلک نیز در حال تکامل است و بخش زیادی از چشم را پوشش می‌دهد.

قلب و سیستم شریانی جنین در حال رشد است و استخوان‌های دنده‌ها و جناغ نیز به رشد ادامه می‌دهند. لوزالمعده، کبد و مجاری صفراوی نوزاد نیز در این مرحله تشکیل می‌شوند. کودک در حال حرکت است، خم می‌شود و تکان می‌خورد. این حرکات در سونوگرافی قابل مشاهده هستند، اما هنوز نمی‌توانید خودتان آن‌ها را احساس کنید.

سونوگرافی هفته نهم بارداری

معمولاً توصیه می‌شود در هفته هشتم یا نهم به پزشک مراجعه کنید و سونوگرافی انجام دهید. ممکن است بتوانید صدای ضربان قلب نوزاد را در سونوگرافی بشنوید. معمولاً در این زمان سونوگرافی واژینال انجام می‌شود؛ یعنی باید با پروبی که از طریق واژن وارد می‌شود، رحم را بررسی کرد؛ زیرا رحم شما هنوز پشت لگن قرار دارد. با کمک این سونوگرافی می‌توان متوجه شد بارداری رحمی است یا خیر؛ یعنی مشکلات حاملگی خارج از رحم و لوله‌ای در این زمان مشخص می‌شود. پزشک کیسه حاملگی، کیسه زرده و قطب جنینی را بررسی می‌کند.

ممکن است در اولین قرار ملاقات از شما خواسته شود آزمایش خون بدهید تا سطح هورمون‌ها، گروه خونی، تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون و برخی بیماری‌های مقاربتی بررسی شود. همچنین ممکن است برای بررسی برخی ناهنجاری‌ها (که می‌تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد)، پاپ اسمیر دهید. همچنین ممکن است برای غربالگری عفونت‌های ادراری و بررسی سطح پروتئین آزمایش ادرار دهید.

سونوگرافی در هفته نهم بارداری

علائم بارداری در هفته نهم

در حال حاضر، هورمون بارداری hCG در اوج خود است. این بدان معناست که در هفته ۹، برخی از علائم بارداری ممکن است در شدیدترین حالت خود باشند. در ادامه رایج‌ترین نشانه‌های بارداری در هفته نهم را بررسی می‌کنیم.

  • نوسانات خلقی

در این زمان ممکن است خیلی زود احساساتی شوید. عصبانی شوید و کنترل خود را از دست بدهید. علت این امر هم همان هورمون‌ها هستند. علاوه بر این، ممکن است کمی استرس داشته باشید و حالت تهوع، خستگی و… روی شما تأثیر منفی گذاشته باشد.

  • حالت تهوع

۸۰ درصد زنان باردار در این هفته حالت تهوع شدیدی را تجربه می‌کنند. اگر دو قلو باردار باشید، این حالت بیشتر هم می‌شود؛ زیرا میزان هورمون‌های بارداری در بدن شما بیشتر است. سعی کنید آن چه را که حال شما را خوب می‌کند، پیدا کنید. غذای سبک بخورید و وعده‌های غذایی خود را کوچک‌تر کنید. می‌توانید برای کنترل حالت تهوع از زنجبیل و ویتامین B6 استفاده کنید.

  • تکرر ادرار

از آنجایی که رحم شما در حال بزرگ‌تر شدن است و خون زیادی به ناحیه لگن می‌رسد، ممکن است دچار تکرر ادرار شوید. هر زمان که نیاز داشتید به دستشویی بروید و آن را نگه ندارید. علاوه بر این، این مشکل نباید جلوی نوشیدن آب کافی را بگیرد. نوشیدن مایعات در این زمان بسیار مهم است.

  • خستگی

بدن شما در حال اضافه‌کاری است. در نتیجه به انرژی بیشتری نیاز دارد و زودتر خسته می‌شود. بهتر است بیشتر استراحت کنید و خوب بخوابید. خوب غذا بخورید تا انرژی شما تامین شود.

  • گرفتگی بینی

بارداری می‌تواند موجب تولید بیشتر مخاط در بدن شود. در نتیجه ممکن است متوجه گرفتگی بینی شوید.

  • سردرد

هورمون‌ها می‌توانند موجب بروز سردرد هم شوند. برای رفع سردرد باید خوب استراحت کنید. آب کافی بنوشید و غذای سالم و کافی بخورید. برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. ببینید کدام یک از این موارد روی شما جواب می‌دهد. برای کاهش سردرد هر دارویی را مصرف نکنید و حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سردرد در هفته نهم بارداری

مراقبت‌های هفته نهم بارداری

درست است که علائم و نشانه‌های بارداری می‌توانند اذیت کننده باشند اما شما می‌توانید با رعایت نکاتی، گذر این هفته را برای خود راحت‌تر کنید. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

  • کاهش سوزن سر دل

هورمون پروژسترون در کل بدن شما در جریان است. این هورمون ماهیچه‌های رحم را شل می‌کند تا متناسب با کودک در حال رشد عمل کند. علاوه بر این، ممکن است دریچه بین مری و معده شما نیز شل شود. همین امر باعث سوزش سر دل می‌شود. برای این که دچار این مشکل نشوید، بهتر است وعده‌های غذایی کوچک‌تری میل کنید. به عنوان مثال، به جای سه وعده، پنج وعده غذایی کوچک‌تر بخورید. در هنگام شب غذای سنگین نخورید. علاوه بر این از خوردن غذای چرب و تند خودداری کنید.

  • پوشیدن لباس راحت

شاید لباس‌های قبلی شما برایتان تنگ شوند. باید کم کم سراغ لباس‌های آزاد و گشاد بروید و چیزی بپوشید که برای شما راحت است. از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید زیرا هم به شکم فشار وارد می‌شود و هم ممکن است سایر علائم شما مانند حالت تهوع را بیشتر کند.

  • نوشیدن آب کافی

تا می‌توانید آب بنوشید. نوشیدن آب کافی بسیاری از مشکلات شما را رفع می‌کند. حتماً در طول روز هشت لیوان یا حتی بیشتر آب بنوشید. می‌توانید از مایعات شفاف هم استفاده کنید. مصرف کافئین را تا جای ممکن کم کنید زیرا باعث کمبود آب در بدن می‌شود.

  • مراقبت از سلامت روان

از استرس و اضطراب دوری کنید. به اندازه کافی بخوابید. وعده‌های غذایی سالم بخورید و قند کمتری مصرف کنید. در طول روز کمی ورزش کنید تا بتوانید روحیه خود را حفظ کنید.

  • درمان سینه‌های دردناک

به احتمال زیاد به دلیل هورمون‌های بارداری سینه‌های شما حساس شده‌اند. برای جلوگیری از ادامه‌دار شدن این درد، لباس‌های تنگ نپوشید. از استفاده از محصولاتی که پوست را خشک می‌کنند خودداری کنید. از لوسیون بدن آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید.

مراقبت های هفته نهم بارداری

رابطه جنسی در هفته نهم بارداری

شما می‌توانید در این زمان رابطه جنسی داشته باشید؛ اما معمولاً اکثر زنان به دلیل علائم بارداری تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. ممکن است پزشک نیز برقراری رابطه جنسی را برای شما منع کند. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، شما می‌توانید به زندگی جنسی طبیعی خود ادامه دهید. در واقع، به دلیل هورمون‌های بارداری برخی از زنان در این زمان تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی دارند. هر زنی متفاوت است. آن کاری را انجام دهید که برای شما راحت‌تر است.

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته نهم بارداری پرداختیم. علائم این هفته را بررسی کردیم و تغییرات جنین و بدن مادر را توضیح دادیم. معمولاً اکثر زنان در این هفته علائم بارداری را با شدت زیاد تجربه می‌کنند. با این حال ممکن است برخی دیگر هیچ نشانه‌ای نداشته باشند. اگر نشانه‌ای ندارید، خوش‌شانس هستید! اگر نگران این هستید که چرا نشانه‌ای ندارید، دغدغه خود را با پزشک در میان بگذارید تا خیالتان از این بابت راحت شود. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۵۴ دیدگاه. Leave new

  • Avatar
    ناهید بهمن زاده
    بهمن ۳, ۱۴۰۱ ۹:۳۵ ق٫ظ

    سلام خیلی خوب توضیع دادید من مادر ۴ فرزندم الان دخترم بار داره خدا میدونه چقدر نگرانم چون زیاد استری داره مخصوصن قندخودش ۱۰۰ میترسه دوران بار داری دیابت بگیره چون خانواده پدرش دیابت داشتن چه کنم

    پاسخ
    • سلام خوشحالیم از مطالب هفته نهم بارداری استفاده کردید.
      نگران نباشید فقط کافیه تحت نظر پزشک باشن .

      پاسخ
  • سلام وقت بخرر من هفته ۹ بارداری هستم وکم کاری تیروئید دارم tshمن ۴۲ است وخیلی میترسم میشه منو راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
  • سلام من هفته ی ۱۴ بارداری هستم حالت تهوع دارم خیلی نگرانم ایا ازمایش امنیو سنتز را انجام دهم

    پاسخ
  • Avatar
    نازنین ضمیری
    بهمن ۳, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۱ ب٫ظ

    سلام ببخشیدباوجودورم معده سخته میشه بارداری؟

    پاسخ
  • سلام من باردارم و یکونیم ماه میشه از بارداریم

    یکم استرس دارم همین

    پاسخ
  • بسیار عالی ، منم تازه باردارم از علائمی که گفتید گرفتگی بینی و زیاد خوابیدن رو دارم در حالی که قبلا اینطور نبودم

    پاسخ
  • سلام من اقدام کردم بارداری نشدم چیکارکنم

    پاسخ
  • سلام من هفته نهم هستم و سردرد و خستگی و گرفتگی بینی دارم همش خوابم میاد و حالت تهوع دارم خیلی حس بدیه و از اونور خیلی حس قشنگیه ..?❤️

    پاسخ
  • سلام من در هفته نهم خیلی استرس دارم دکتر گفته دوهفته دیگه برو سونو سلامت میترسم برای سونو سلامت

    پاسخ
  • سلام من هفته ۹ بارداریم هست از هفته اول تاحالا خیلی حالم حالت تنوع دارم کرفته گی بینی تمایل به غذا ندارم دوروز سه روز اصلا هیچی نمیتونم بخورم رفتم دوکتور دارو دادن سیرم ولی فایده نکرد دیگه احساس میکنم خیلی ضعیف شدم چی کار کنم ??

    پاسخ
    • سلام باتوجه به اینکه به پزشک مراجعه کردید نگران نباشید این علایم در هفته نهم بارداری طبیعی هست.

      پاسخ
  • سلام من ivf انجام دادم و مثبت شدم الان هفته هفتم هستم . چکار کنم

    پاسخ
  • سلام من هم در هفته نهم بارداری هستم،حالت تهوع خیلی کم دارم،کمی حساس و زودرنج شدم،اما اصلا احساس خاب و خستگی ندارم،به بوی غذا ها خیلی حساس شدم

    پاسخ
  • سلام من هفته ۹ بارداری هستم برای قربالگری چه زمانی باید مراجعه کنم؟

    پاسخ
  • سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون هفته نهم بارداری هستم ومطالبتون خیلی ب دردم خورد

    پاسخ
  • سلام یه دنیا ممنون متشکر از چیز های مفید خوبتون تشکر ???? ????

    پاسخ
  • سلام هشت هفته هستم فشارخون ۱۳ هست چکار باید کنم

    پاسخ
    • سلام اگر قبل از بارداری هم فشار خون همین مقدار بوده اشکال نداره.ولی اگر با بارداری فشار خونتون تغییر کرده حتما به پزشک زنان مراجعه کنید

      پاسخ
  • بسیار عالی بود. قبلا حرکتشو حس میکردم تو هفته ۸ ولی الان نه. نگرانم

    پاسخ
  • سلام من وارد هفته ۹ بارداری شدم یعنی ۹ هفتمه هیچ مشکلی ندارم فقط خیلی بی حال میشم تند تند گشنم میشه احساس ضعف میکنم بعد حالت تهوع میگیرم دل دردم دارم بیشتر شبا چیکارکنم

    پاسخ
  • سلام من هفته نهم بارداری ام . مطالبتون برام مفید بود و بعضی از نگرانی هامو رفع کرد . من با اینکه تو مطالب گفته بودین ک این دوران علایم بیستر میشه برعکس مال من از هفته چهارم بارداریم شروع شد تا هفته هفتم . بعدش خوب شدم .فقط این روزا کمی سوزش سردل دارم با گرفتگی بینی بقیه علایمم کم شده .

    پاسخ
  • سلام من تو شیش هفته سونو گرافی دادم گفت صدای قلب جنین نمیاید دو هفته دیگه سونو انجام بده رفتم پیش دکتر خودم سونو دادم گفت صدای قلب جنین خوبه حالا من چکار کنم

    پاسخ
    • سلام هفته ۶ برای همه افراد بااینکه قلب کارمیکنه صدای قلب به راحتی شنیده نمیشه.هفته ۸بارداری برای شنیدن صدای قلب زمان خوبیه

      پاسخ
  • ممنون از لطفتون مطالب عالی بود

    پاسخ
  • سلام مطالب خیلی مفید بود من هفته نهم بارداری هستم از آخر هفته هشتم تا الان هفته نهم هستم علائم حال تهوعم کم تر شده تاهفته های قبل این مشکلی نیست آیا ؟

    پاسخ
  • سلام ممنون از معلومات مفید تان منم هفته نهم هستم خیلی حالت تهو سر گیجه دارم خیلی خوابم میاداصلا حالت خوبی ندارم در کدام ماه سنوگرافی به جنین ضرر ندارد

    پاسخ
    • سلام . این علایم در بارداری طبیعی است . فقط سعی کنید تعداد وعده های غذایی را زیاد و حجم آن ها را کاهش دهید . از غذا های سرخ کردنی کمتر استفاده کنید . جهت خواب و استراحت هم ، حتما خواب شبانه داشته و آن را با خواب روزانه عوض نکنید .
      سونوگرافی در هیچ هفته ای از بارداری مضر نیست . فقط باید در تعداد مناسب باشه .

      پاسخ
  • سلام من هفته ۹بارداریم حالت تهوع بدحالی اصلاندارم ولی خستگی احساس خواب دارم ولی درکل میترسم استرس دارم

    پاسخ
  • سلام من ازاول بارداریم تاالان هیچ بدحالی حالت تهوع نداشتم وهفته ۹هستم ولی درکل خیلی استرس دارم چون روزانه بیسترازیک ساعت چهارزانونشسته کارمیکنم

    پاسخ
    • سلام . استرس و نگرانی را از خود دور کنید و سعی کنید پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ، یک پیاده روی ۱ تا ۲ دقیقه ای داشته باشد و در طول مدت کار نیز تغییر پوزیشن داشته باشید . زیرا پوزیشن ثابت طولانی مدت احتمال لخته شدن خون در رگ ها را افزایش میدهد .

      پاسخ
  • سلام آیا لباس شویی در هفته نهم بارداری خطر دارد ؟
    خیلی دل و کمر درد دارم

    پاسخ
    • سلام . در طول دوران بارداری نباید هیچ فشاری به مادر وارد شود . جهت درد دل و کمر نیز به پزشک مراجعه کنید تا دارو مناسب را دریافت کنید .

      پاسخ
  • سلام هفته نهم هستم یکم دلدرد دارم چکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام در هفته ۹ بارداری هستم خیلی احساس خستگی میکنم حالت تهوع هم خیلی دارم کمرم شدید درد میکنه جوری که میزنه ب پای چپم چکار کنم

    پاسخ
  • سلام من هفته ۸ بار داری هستم ولی هیچی احساس نمیکنم و خیلی هم میترسم که مشکلی پیش بیاد

    پاسخ
    • سلام . نگران نباشید . اینکه علائمی نداشته باشید که اذیتتون کنه خیلی خوب هست . فقط لطفا مراقب ها و ویزیت های بارداری خود را به طور منظم انجام دهید

      پاسخ
  • سلام من درهفته نهم بارداری هستم بعد از آزمایش گفتن کم کاری تیروئید دارین حالا دوباره‌ باید آزمایش بدم این مشکی در بارداری ایجاد میکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری