زمان مطالعه: 12 دقیقه
۲۰ دیدگاه

همه چیز درباره هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

هفته هفتم بارداری جز سه ماهه اول بارداری محسوب می‌شود؛ یعنی دوره‌ای که بسیار حساس است و مادر باید به خوبی از خود مراقبت کند. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که جنین در این هفته چه تغییراتی می‌کند؟ آیا مادر تغییراتی را در ظاهر خود مشاهده خواهد کرد؟ مادر چه اقداماتی را باید در این هفته در پیش بگیرد و چه نکاتی را باید رعایت کند؟ در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی هفته هفتم بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

خلاصه مطلب را در این پادکست گوش دهید:

هفته هفتم بارداری چگونه است؟

در هفته هفت بارداری، اکثر مادران باردار تغییرات جسمی و روحی زیادی را تجربه می‌کنند. مادر در این هفته احساس خستگی و کوفتگی کرده و در سینه‌های خود حساسیت و تورم را حس می‌کند. به دلیل تغییر ساختار هورمونی در دوران بارداری، اول صبح و در طول روز حالت تهوع را تجربه خواهید کرد. اشتها ممکن است به دلیل حالت تهوع کاهش یابد و برخی از مادران باردار نیز ممکن است کاهش وزن را تجربه کنند. علاوه بر این، حساسیت به بوی مواد غذایی می‌تواند ایجاد شود. با بزرگ شدن رحم، مادر در کشاله ران خود احساس درد می‌کند و میل به ادرار کردن افزایش می‌یابد. وضعیت دیگری که بعضی خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در هفته ۷ بارداری تجربه می‌کنند، ولع غذا خوردن است. میل بیش از حد به برخی غذاها ممکن است در هفته‌های بعدی بارداری همچنان احساس شود.

اینفوگرافی هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری، بیشتر خانم‌ها میل شدید به خواب و همچنین ضعف و خستگی را تجربه می‌کنند. انرژی کم و خواب آلودگی مداوم برای این هفته کاملا طبیعی است. برای اینکه بتوانید این روند را که مخصوص هفته‌های اول بارداری است راحت‌تر طی کنید، به اندازه نیاز بدنتان استراحت کنید و بخوابید. در عین حال، بیرون رفتن، پیاده‌روی یا انجام ورزش‌های سبکی که پزشک شما توصیه می‌کند می‌تواند خواب آلودگی و خستگی شما را کاهش دهد.

هفته هفتم بارداری چگونه است؟

جنین در هفته هفتم بارداری

درست است که ظاهر شما هنوز تغییری نکرده است و نمی‌توانید برجستگی را در شکم خود مشاهده کنید اما کودک شما به سرعت در حال رشد است. در حال حاضر طول جنین چیزی حدود یک سانتی‌متر است. این اندازه به نظر کوچک می‌رسد اما جنین شما در هفته پیش بسیار کوچک‌تر بوده است. در این مرحله مغز رشد قابل‌توجهی می‌کند. به طوری که سر سریع‌تر از بقیه بدن رشد می‌کند. کودک شما اکنون دارای پیشانی بزرگی است. چشم‌ها و گوش‌ها نیز در حال رشد هستند. البته گوش داخلی یعنی جایی که مسئول شنوایی و تعادل است، هنوز رشد زیادی نکرده است.

جنین هنوز دست یا پا ندارد اما غضروف‌هایی از قبل رشد کرده‌اند که قرار است تبدیل به دست و پا شوند. این غضروف‌ها در نهایت استخوان‌های این بخش‌ها را تشکیل خواهند داد. اندام‌های تحتانی نیز در حال رشد هستند. علاوه بر آنچه ذکر کردیم، قلب جنین، ریه‌ها، دستگاه گوارش و سایر بافت‌ها نیز در حال رشد سریع هستند.

بدن و شکم مادر در هفته هفتم بارداری

به احتمال زیاد تغییری در ظاهر مادر ایجاد نمی‌شود و نمی‌توان برجستگی شکم را مشاهده کرد؛ اما اکثر زنان در این مرحله دارای علائم بارداری هستند. احتمالاً این علائم از هفته پیش شروع شده‌اند اما ممکن است برخی از زنان از این هفته دچار نشانه‌هایی شوند. رحم دو برابر شده، اگرچه بدن شما هنوز تغییر محسوسی نکرده است. بند ناف که رابط بین مادر و نوزاد است، تشکیل شده است. بند ناف راهی برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به جنین است. علاوه بر این، از این طریق مواد زائد دفع می‌شوند. اکنون باید آماده افزایش احتمالی علائمی مانند تهوع، خستگی، سوزش سر دل و… باشید. معمولاً تا هفته ۱۲ شکم شما برجسته نخواهد شد. اگر قبلاً باردار شده بودید، امکان دارد در این بارداری علائم شکمی برای شما زودتر ظاهر شود؛ زیرا قبلاً ماهیچه‌های شکمی کش آمده‌اند.

جنین در هفته هفتم بارداری

 جنین در هفته هفتم در کجای شکم قرار دارد

در هفته هفتم بارداری، نوزاد در کیسه آمنیوتیک که غشایی پر شده از آب است، شناور است. جنین کاملا در کیسه آمنیوتیک جاسازی شده و در مایع این کیسه زنده می‌ماند. رشد در داخل این کیسه از کودک در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. جفت شروع به شکل‌گیری می‌کند و به داخل رحم شما متصل می‌شود تا بتواند مواد مغذی و اکسیژن را از جریان خون به نوزادتان برساند. جای دقیق کودک در هفته ۷ بارداری در تصویر زیر مشخص شده است.

 جنین در هفته هفتم در کجای شکم قرار دارد

سونوگرافی هفته هفتم بارداری

به احتمال زیاد هنوز به شما توصیه نشده است که سونوگرافی انجام دهید. در نتیجه باید خود را برای هفته آینده آماده کنید؛ یعنی زمانی که اکثر سونوگرافی‌ها انجام می‌شود. خودتان را برای انجام آزمایش‌هایی مثل آزمایش خون، ادرار، تست دهانه زحم، آزمایش پاپ اسمیر و… آماده کنید. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا ممکن است دوقلو باردار باشید؟ این مورد را با سونوگرافی می‌توان تشخیص داد اما گاهی با نتیجه آزمایش خون هم می‌توان چند قلو بودن را تشخیص داد؛ زیرا وقتی نتیجه آزمایش بررسی می‌شود، سطح بالاتری از هورمون‌های بارداری hCG در خون شما دیده می‌شود. برخی از مادرانی که چندقلو باردار هستند، حالت تهوع بیشتر و شدیدتری دارند. علاوه بر این، ممکن است در این زمان متوجه برجستگی کمی در شکم خود شوند.

شاید برای شما سوال باشد که آیا می‌توان جنین را در سونوگرافی این ماه مشاهده کرد؟ بله اگر سونوگرافی انجام شود، می‌توان جنین هفت هفته‌ای را مشاهده کرد. گاهی حتی می‌توان ضربان قلب جنین را هم شنید. با این حال نمی‌توان تشخیص زودهنگام ضربان قلب را تضمین کرد. اگر به شما توصیه شود در این هفته سونوگرافی انجام دهید، احتمالاً از روش ترانس واژینال استفاده می‌شود. در این روش با یک دستگاه پروب سونوگرافی را انجام می‌دهند. این نوع سونوگرافی برای هفته‌های اولیه دقیق‌تر است و ممکن است با این روش بتوان ضربان قلب جنین را تشخیص داد.

 آزمایش های هفته هفتم بارداری

دوره سه ماهه اول شامل مجموعه‌ای از آزمایشات است که اگر تا هفته هفت بارداری انجام نداده باشید پزشک انجام آن‌ها را توصیه می‌کند. همان‌طور که گفته شد سونوگرافی نیز در اولین چکاپ بارداری توسط پزشک انجام می‌شود. اگر مادر باردار در سال گذشته تست پاپ اسمیر را انجام نداده باشد، این آزمایش نیز در هفته ۷ بارداری انجام می‌شود. به غیر از این، پزشک در مورد وضعیت سلامت عمومی شما سوالاتی می‌پرسد و توصیه می‌کند در صورت بروز بیماری‌های سیستمیک (فشار خون، دیابت و …) پس از معاینه توسط پزشک متخصص نیز معاینه شوید. به طور کلی آزمایشاتی که باید قبل از بارداری و در سه ماهه اول بارداری انجام شود به شرح زیر است:

  • غربالگری عفونت CMV: نوعی عفونت ویروسی که از طریق واژن و رابطه جنسی منتقل می‌شود.
  • هموگرام (شمارش کامل خون): سلول‌های خونی شما شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها مورد شمارش قرار می‌گیرد و مشکلاتی مانند کم خونی شناسایی می‌شود.
  • آزمایش کامل ادرار: به کمک این تست عفونت‌هایی ادراری و مشکلات کلیوی بررسی می‌شود.
  • آزمایش TSH: این تست کم کاری و پرکاری تیروئید را اندازه می‌گیرد.
  • آزمایش توکسوپلاسما IgM و IgG: میزان انواع آنتی بادی‌ها در بدن شما را اندازه می‌گیرد. این تست میزان ایمنی بدن شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  • آزمایش سرخجه IgM – IgG (Rubella): ابتلا به سرخچه و همچنین میزان ایمنی شما در برابر این بیماری بررسی می‌کند.
  • آزمایش HBSAg: برای بررسی هپاتیت B تجویز می‌شود.
  • آزمایش HCV: برای بررسی هپاتیت C تجویز می‌شود.
  • آزمایش HIV: برای بررسی ابتلا به ایدز تجویز می‌شود.
  • آزمایش VDRL: برای بررسی ابتلا به عفونت سیفلیس انجام می‌شود.
  • آزمایش HbA1C: برای بررسی میزان گلوکز خون انجام می‌شود.
  • آزمایشات بیوشیمی (کلسترول، کلیه، کبد و غیره): برای بررسی عملکرد کلی اندام‌های حیاتی تجویز می‌شود.

علائم بارداری در هفته هفتم

در هفته هفتم حاملگی ممکن است طیف وسیعی از علائم را داشته باشید. برخی از آن‌ها زیاد به چشم نمی‌بیند اما ممکن است شدت برخی دیگر زیاد باشد و تحمل کردن آن‌ها برای شما کمی سخت باشد. در ادامه رایج‌ترین نشانه‌های بارداری در هفته هفتم را بررسی می‌کنیم.

علائم هفته هفتم بارداری

حالت تهوع

ممکن است شدت حالت تهوع در این هفته بسیار زیاد باشد. می‌توانید با مصرف زنجبیل، ویتامین B6 و… این حالت را کنترل کنید. وقتی هورمون‌های بارداری در سه ماهه دوم کمی متعادل‌تر شوند، از میزان حالت تهوع کاسته می‌شود و حتی ممکن است دیگر حالت تهوع نداشته باشید. اگر دو قلو باردار باشید، ممکن است حالت تهوع بیشتری داشته باشید؛ زیرا همان طور که گفتیم سطح هورمون‌های شما بیشتر است.

حالت تهوع  Hyperemesis Gravidarum

Hyperemesis Gravidarum حالت تهوع طولانی مدت و شدید است که با استفراغ غیرقابل کنترل همراه است. این مشکل می‌تواند منجر به کم آبی و کاهش وزش شود. این مشکل تا ۲.۳ درصد از بارداری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم معمولاً در اوایل بارداری شروع می‌شوند، در حدود هفته ۹ به اوج خود می‌رسند و تا هفته ۲۰ کاهش می‌یابند. اگر دچار چنین مشکلی هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ویار بارداری یا بیزاری از غذا

در برخی از زنان تمایل به خوردن برخی از غذاها بیشتر می‌شود. از طرفی هم میل غذا در برخی دیگر کاهش پیدا می‌کند. گاهی حتی از غذاهایی که خیلی دوست دارید هم متنفر می‌شوید و حتی نمی‌توانید بوی آن را تحمل کنید. اگر میل به غذا دارید، ایرادی ندارد کمی به خود جایزه بدهید. البته به شرطی که غذایی که می‌خواهید میل کنید سالم باشد و برای شما مضر نباشد.

تکرر ادرار

با توجه به این که اندازه رحم شما دو برابر شده و جریان خون به ناحیه لگن افزایش پیدا کرده است، ممکن است مدام احساس کنید که نیاز به دستشویی رفتن دارید. بزرگ شدن رحم باعث می‌شود تا به مثانه فشار وارد شود.

اندازه جنین در هفته هفتم

آکنه

جوش زدن نشانه تغییرات هورمونی است. قبل از این که برای درمان جوش‌ها از محصولات ضد آکنه استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید استفاده از آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است.

بزاق بیشتر

در این زمان دهان شما بزاق بیشتری تولید می‌کند. احتمالاً دلیل این امر تولید بیشتر هورمون‌ها است. همچنین ممکن است با حالت تهوع نیز مرتبط باشد.

نوسانات خلقی

هورمون‌ها می‌توانند موجب نوسانات خلقی و حساس شدن شما شوند. در نتیجه ممکن است از کوچک‌ترین چیزی ناراحت شوید یا احساساتی را تجربه کنید که پیشتر احساس نمی‌کردید.

گرفتگی و لکه بینی

احساس گرفتگی در اوایل بارداری طبیعی است. به هر حال اتفاقات زیادی دارد در داخل رحم شما می‌افتد و حتی با وجود اینکه چندین هفته طول می‌کشد تا حرکت کودک را احساس کنید، مطمئناً می‌توانید در این هفته از بارداری، گرفتگی و کشش زیادی را احساس کنید. دهانه رحم شما در این زمان حساس‌تر است. به همین دلیل ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی دچار لکه بینی خفیفی شوید. این دو نشانه می‌توانند نگران‌کننده باشند اما بهتر است بدانید که در اکثر موارد طبیعی هستند و نشانه حاملگی خارج از رحم یا سایر انواع سقط جنین نیستند. اگر لکه بینی شما بیشتر شبیه به خونریزی است و دردها بسیار شدید هستند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

یبوست در هفته هفتم بارداری

تغییرات دهانه رحم

افزایش هورمون‌ها و جریان خون در دوران بارداری باعث افزایش تولید مخاط دهانه رحم می‌شود که به آن «لکوره» می‌گویند. این ترشحات ممکن است رقیق، شیری رنگ و بدون بو باشند. مخاط دهانه رحم به هم می‌چسبد و در نتیجه دهانه رحم را می‌بندد. در واقع وظیفه آن محافظت از شما و کودک در حال رشد است. این گونه باکتری‌ها نمی‌توانند به رحم شما وارد شوند.

یبوست

در طول دوران بارداری ترشح هورمون‌های پروژسترون افزایش پیدا می‌کند. پروژسترون سلول‌های ماهیچه‌ای صاف را شل می‌کند و باعث می‌شود روده‌های کوچک و بزرگ آهسته‌تر حرکت کنند و در نتیجه جذب آب بیشتر و مدفوع سفت‌تر شود. همین امر باعث می‌شود تا شما دچار یبوست شوید.

افزایش حس بویایی

بارداری می‌تواند موجب افزایش حس بویایی شود. اگر تهوع زیادی داشته باشید، ممکن است با هر بوی کوچکی حالتان بد شود.

عوارض شایع بارداری در هفته هفت بارداری

علاوه بر علائم بارداری در این هفته که ذکر شد، برخی فاکتورها نیز وجود دارد که به عنوان عارضه شناخته می‌شوند. مهمترین عوارض هفته هفتم بارداری شامل موارد زیر است.

درد کشاله ران

شکایت از درد کشاله ران یا شکم در دوران بارداری در اکثر مادران باردار دیده می‌شود. رشد رحم در دوران بارداری می‌تواند باعث درد کشاله ران شود. رحم در حال رشد به سایر اندام‌ها و ماهیچه‌ها فشار وارد می‌کند که می‌تواند باعث درد و حساسیت طبیعی شود. در هفته هفت بارداری، این درد ممکن است کمی شدیدتر شود. این روند می‌تواند با استراحت، پیاده‌روی‌های سبک و نشستن راحت بهبود یابد.

یبوست

تقریبا نیمی از زنان در دوران بارداری دچار یبوست می‌شوند. این عارضه به این دلیل است که هورمون‌های بارداری ماهیچه‌های صاف بدن را شل می‌کنند، به این معنی که غذا آهسته‌تر در مسیر دستگاه گوارش حرکت می‌کند. با خوردن غذاهای پرفیبر (مانند غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات)، نوشیدن آب فراوان، ورزش و مصرف مکمل‌های ویتامینی مختلف می‌توان این وضعیت را بهبود بخشید.

احساس سوزش دردناک در قفسه سینه

سوزش سر دل (همچنین به عنوان سوء هاضمه یا رفلاکس شناخته می‌شود) یک احساس سوزش بین قسمت پایین گلو و قسمت پایین استخوان سینه است. برای برخی از مادران در هفته ۷ بارداری، بسیار ناراحت کننده و متاسفانه اجتناب ناپذیر است.

عوارض شایع بارداری در هفته هفت بارداری

بی اشتهایی

به طور ناگهانی، برخی از غذاهایی که قبلا محبوب بودند، ممکن است اکنون برای مادر باردار کاملا نفرت انگیز به نظر برسند. بیزاری از غذا یکی دیگر از عوارض جانبی افزایش سریع سطح استروژن است. این احساس معمولا در سه ماهه اول شروع می‌شود و در سه ماهه دوم ناپدید می‌شود و ممکن است تا زمان تولد نوزاد دچار انفجار اشتها شوید. نکته مثبت این است که اکثر زنان باردار سیگاری در این دوران تمایلی به سیگار کشیدن ندارند و این می‌تواند فرصتی عالی برای ترک سیگار باشد.

میل مکرر به ادرار کردن

نیاز به تکرر ادرار یکی از شایع‌ترین علائم اولیه است که در هفته هفتم بارداری نیز مشاهده می‌شود. این پدیده احتمالا ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث می‌شود خون سریعتر به کلیه‌ها جریان یابد و مثانه را بیشتر پر کند.

تغییرات خلق و خو

بسیاری از زنان باردار متوجه می‌شوند که تغییرات خلقی در حدود هفته‌های ۶ تا ۱۰ شعله‌ور می‌شود. تغییر احساسات احتمالا ناشی از استرس، خستگی و تغییرات هورمونی است. علاوه بر این، احساسات پیچیده‌ای مانند ناامنی، اضطراب و عدم کفایت برای مادر بودن نیز ایجاد می‌شود.

تغییرات خلق و خو در هفته هفتم بارداری

مراقبت‌های لازم در هفته هفتم بارداری

در این بخش به نکاتی می‌پردازیم که زنان بارداری باید در این هفته رعایت کنند تا هم سلامتی خود را حفظ کنند و هم سلامتی جنین را تضمین کنند.

  • ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید

درست است که باردار هستید اما دلیل نمی‌شود ورزش را کنار بگذارید و فعالیت بدنی نداشته باشید. شما می‌توانید در طول روز سی دقیقه ورزش سبک کنید. این کار انرژی شما را افزایش می‌دهد و از خستگی جلوگیری می‌کند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که ورزش شما باید سبک باشد. از انجام هر گونه فعالیت سنگین پرهیز کنید.

  • مراقب ویار خود باشید

برخی افراد دچار ویارهای عجیب و غریبی می‌شوند؛ مثلا ممکن است دلتان بخواهد مواد غیرخوراکی همچون خاک یا خاک رس را بخورید! به این وضعیت «پیکا» گفته می‌شود؛ یعنی شما می‌خواهید موادی را بخورید که ارزش غذایی ندارند. در این حالت به پزشک خود اطلاع دهید تا سطح آهن شما بررسی شود. گاهی این مشکل در اثر کمبود ویتامین رخ می‌دهد.

  • با پوست خود مهربان باشید

بهتر است در این دوران سراغ مراقبت‌های پوستی جدید نروید. برای مبارزه با آکنه می‌توانید صورت خود را روزی دو بار با شوینده ملایم و مخصوص پوست خود بشویید. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید و کرم آبرسان مصرف کنید. همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و زمان زیادی را زیر نور آفتاب مستقیم نگذرانید.

  • تغذیه مناسب داشته باشید

غذاهای شما باید تازه، مغذی و سالم باشند. از خوردن غذاهای چرب و ناسالم خودداری کنید. تمامی نیازهای روزانه خود را برطرف کنید و به هرم غذایی توجه کنید. شما باید در طول روز پروتئین، فیبر، کلسیم و… دریافت کنید تا انرژی لازم برای رشد جنین را داشته باشید و در عین حال سلامت خود و کودک را حفظ کنید.

کمبود آهن در بارداری

 

 سقط جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است؟

سقط زودرس حاملگی یک مشکل شایع است و در ۱۰ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد. تقریبا ۸۰ درصد از تمام موارد سقط جنین در سه ماهه اول رخ می‌دهد؛ بنابراین در هفته هفت بارداری هنوز در شرایط پرخطر قرار دارید. تقریبا ۵۰ درصد از تمام موارد سقط زودرس حاملگی به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی جنین است. شایع‌ترین عوامل خطر شناسایی شده در بین زنانی که از دست دادن زودرس بارداری را تجربه کرده‌اند، سن بالای مادر و سقط زودهنگام بارداری قبلی است. برخی علائم سقط جنین در این هفته می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارج شدن مایعات شفاف از واژن
  • خارج شدن بافت از واژن
  • خونریزی از واژن
  • احساس درد در زیر شکم و لگن

در صورت بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت تشخیص مشکلات ژنتیکی و تایید پزشک، قانون اجازه سقط را به مادر خواهد داد؛ اگرچه تشخیص این مشکلات در این هفته بسیار مشکل است. در صورت اجازه قانونی برای سقط جنین، هفته هفتم بارداری یکی از راحت‌ترین زمان‌ها برای انجام این روش است.

علائم سقط جنین در هفته هفتم بارداری

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته ۷ بارداری

بدن مادر باردار در دوران بارداری آنقدر سریع تغییر می‌کند که تشخیص اینکه آیا یک درد یا علامت جدید طبیعی است یا باید با پزشک متخصص مشورت شود، دشوار است. اگر در هفته هفتم بارداری هر یک از علائم زیر را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید.

  • درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا تپش قلب
  • بزاق خون آلود
  • غش، سرگیجه مکرر یا ناگهانی
  • تب بالا حتی پس از مصرف داروهای حاوی استامینوفن
  • اسهال شدید که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد.
  • درد یا حساسیت معده شدید یا مداوم
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس

اگر مادر باردار در هفته‌های اول بارداری که یک دوره حیاتی برای رشد کودک است نگران است، باید همیشه به غریزه خود اعتماد کند و از کمک گرفتن دریغ نکند.

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته هفتم بارداری پرداختیم. بسیاری از زنان در این هفته می‌دانند که باردار هستند. هر چند که ممکن است هیچ نشانه‌ای به جز از دست دادن پریود نداشته باشید و به احتمال زیاد ظاهر شما هم تغییر نکرده است. اکثر زنان در این زمان علائم بارداری را تجربه می‌کنند. هنوز برای ملاقات با پزشک و سونوگرافی زود است. پس صبور باشید و از خود به خوبی مراقبت کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۲۰ دیدگاه. Leave new

  • سلام ببخشید خانمی ک بارداره و قرص ب ۲ مصرف میکنه آیا برای جنین ضرری نداره و آسیب بهش نمیرسه؟

    پاسخ
  • سلام.تشکر از مطالب عالی و کاملتون..جایی که شاغلم پله زیاده…ضرر داره برام؟ اینکه سونو گرافی برای شنیدن صدای قلب جنین این هفته نرم؟ بمن گفته بودن این هفته برم..صبر کنم تا آخر هفته ی هشت؟

    پاسخ
    • سلام.پله هارا به آرامی بالا برید و هرچندتا پله که رفتید کمی استراحت کنید و دوباره بالا برید.هفته هشت زمان بهتری برای شنیدن صدای قلب هست

      پاسخ
  • اولین بار تمام موضع که پست شده را خواندم واقعا احساس خوبی دارم هفته ۷بارداریم است کمی احساس ترس هم دادم چون من سوزارین شدم در بچه اولیم هنوز ۳ سال نشده که من دوباره باردار شدم .

    پاسخ
  • سلام من پزسک فرستادم سنو در هفته ششم کیسه تشکیل شده بود زرده هم تشکیل شده بود ولی از جنین خبری نبود دکتر گفت یه هفته دیگه بیا به نظر شما چه کار کنم

    پاسخ
  • سلام ممنون از مطالب ارزنده و جامع ی شما???? من در ۶ هفته و ۱ روز رفتم پیش دکترم سونوانجام دادند گفت همه چی خوب هست، چون سابقه سقط داشتم (۲ بار خارج رحمی) و بارداری سوم هم همراه با لکه بینی در ۳ ماهه اول بود بهم آسپرین، شیاف پروژسترون و آمپول انوکساپارین ۶۰۰ بهم دادکه روزانه دور ناف تزریق کنم من در بازو تزریق داشتم وحشتناک درد داره می خواستم بدونم میشه یک روز درمیان دور ناف یا همون بازو بزنم، یا این که دکترم زیاد به مسئله سقط حساس نبودند که این آمپول هارو دادند؟

    پاسخ
    • سلام بخاطر سقطی که داشتید انوکساپارین تجویز کردن که خون لخته نشه در بدنتون.طبق صلاحدید پزشک تزریق کنید.

      پاسخ
  • سلام من رفتم سونگرافی گفت هفت هفته دوروزی زایمانمو زده ۱۷ فروردین یعنی از چند تیر حامله شدم ممنونم همراهیم کنین

    پاسخ
  • سلام خانومی هستم که ناخواسته با ایودی باردارم شدم الان تقریبا هفت هفته باردارم و اعتیاد به شیره دارم و قصد ترک کردن دارم ایا دارویی هست که بدون درد و عوارض باشه

    پاسخ
  • ۷هفته میشه چند ماهم؟؟

    پاسخ
  • سلام من پنج هفته شش روز باردارم رفتم سونی فرمودن زیاد واضح نیس ضربانش یه هفت دیگه دوباره سونگرافی کنیدایابرم مشخص میشه

    پاسخ
  • بخخشید چرا جواب نمیدین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری