زمان مطالعه: 7 دقیقه
۴ دیدگاه

همه چیز درباره هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

بسیاری از زنان که باردار می‌شوند یا قصد بارداری را دارند، اطلاعات کاملی درباره تغییرات بدن خود و رشد جنین در این زمان ندارند. همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از کارهای لازم را انجام ندهند و تصورات اشتباهی از این دوره داشته باشند. هفته دوم بارداری یکی از آن زمان‌هایی است که برای بسیاری از زنان مبهم است و سؤالات زیادی درباره این زمان دارند. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به تمام نکات و اطلاعات لازم درباره هفته دوم بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

در ۲ هفته اول بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

اینفوگرافی نشانه های هفته دوم بارداری

در این زمان شما به پایان چرخه قاعدگی خود رسیده‌اید. شمارش هفته حاملگی از اولین روز آخرین قاعدگی (LMP) شروع می‌شود؛ اما باید بدانید که در دو هفته اول هیچ بچه‌ای وجود ندارد. از آنجایی که تعیین تاریخ دقیق لقاح دشوار است، اکثر پزشکان برای مشخص کردن شروع سفر ۴۰ هفته‌ای حاملگی روی تاریخ LMP (قبل از لقاح) حساب می‌کنند. در طول هفته دوم، تخمک به سمت لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند به این امید که توسط اسپرم بارور شود. پوشش داخلی رحم نیز در حال ضخیم شدن است زیرا قرار است برای نگه‌داری تخمک بارور شده آماده شود. در طول هفته دوم یا سوم است که تخمک و اسپرم با هم ترکیب می‌شوند. پس امکانش وجود دارد که در این هفته باردار شوید.

جنین در هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری، هنوز جنینی وجود ندارد؛ اما بدن شما از هفته اول (زمانی که پوشش قدیمی رحم را از بین برد و تخمک بارور نشده ماه گذشته را خارج کرد)، برای بارداری آماده شده است. با پیشرفت هفته دوم بارداری، به تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوید؛ یعنی این زمانی است که به احتمال زیاد باردار می‌شوید. بهتر است چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید تا روزهای باروری را بدانید. میزان استروژن در بدن شما افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث ایجاد تغییراتی می‌شود. هنگامی که سطح استروژن شما به اندازه کافی بالا باشد، LH یا هورمون لوتئینیزه افزایش پیدا می‌کند. این فرایند باعث می‌شود تا تخمک بالغ از فولیکول خود به سمت لوله فالوپ حرکت کند. تخمک ۱۲ الی ۲۴ ساعت زنده می‌ماند.

چندین نشانه وجود دارد که به شما می‌گوید چه زمانی بدن شما برای تخمک‌گذاری آماده می‌شود. کروموزوم‌های هر سلول بلافاصله پس از بارور شدن تخمک توسط اسپرم با هم ترکیب می‌شوند و در نتیجه ژن‌های کودک شما به وجود می‌آید. در روزهای اول بارداری، جنسیت و ویژگی‌های ژنتیکی کودک شما مشخص می‌شود. درست است که هنوز بچه‌ای وجود ندارد اما پزشکان طول دوره بارداری را این گونه محاسبه می‌کنند. برای همین هم اکثر زنان در هفته ۴ الی ۶ بارداری متوجه حامله بودن خود می‌شوند.

اتفاقات در هفته دوم بارداری

در صورت وجود دوقلوهای همسان (مونوزیگوت)، یک اسپرم یک تخمک را بارور می‌کند. سپس این تخمک تقسیم می‌شود و به دو جنین تبدیل می‌شود. در مورد دوقلوهای غیر همسان (دو تخمکی)، دو اسپرم دو تخمک را بارور می‌کنند. در عرض ۲۴ ساعت پس از لقاح، تخم بارور شده یا زیگوت شروع به تقسیم و تبدیل شدن به سلول‌های متعدد می‌کند و به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند.

علائم بارداری در هفته دوم

علائم تخمک‌گذاری در هفته دوم بارداری بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی و بارور شدن را به شما نشان می‌دهد. اگر علائم زیر را در هفته دوم بارداری خود دارید، احتمالاً در حال تخمک‌گذاری هستید:

تغییر حالت مخاط دهانه رحم

با نزدیک شدن به تخمک‌گذاری، مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم مرغ نازک، شفاف و رشته‌ای می‌شود. این قوام به حرکت اسپرم به سمت تخمک کمک می‌کند.

بهتر شدن حس بویایی

تغییرات هورمونی توانایی شما را در جذب رایحه‌های مختلف افزایش می‌دهد. در این زمان ممکن است بوهایی را احساس کنید که پیشتر نمی‌توانستید متوجه آن‌ها شوید. گاهی هم شدت بوها برای فرد بیشتر می‌شود. 

درد یا حساسیت سینه

افزایش هورمون‌های مربوط به تخمک‌گذاری می‌تواند باعث حساسیت سینه‌ها شود. 

درد لگن

وقتی تخمدان تخمکی را رها می‌کند، ممکن است در آن سمت از شکم خود مقداری درد احساس کنید. به این پدیده میتل اشمرز یا تخمک‌گذاری دردناک گفته می‌شود.

لکه بینی سبک

ممکن است در حوالی زمان تخمک‌گذاری متوجه لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای شوید. لکه بینی در این زمان بسیار رایج است. با این حال در صورت سنگین بودن لکه بینی باید به پزشک مراجعه کنید.

افزایش میل جنسی

افزایش میل جنسی در طول تخمک‌گذاری نیز امری معمول است. 

تغییرات دهانه رحم

در زمان تخمک‌گذاری دهانه رحم نرم‌تر و بازتر می‌شود. علت این امر آن است که اسپرم‌ها بتوانند راحت‌تر به تخمک برسند و حرکت کردن برای آن‌ها راحت‌تر باشد. 

تکرر ادرار

هورمون‌های بارداری می‌توانند موجب تکرر ادرار شوند. ممکن است در زمان دستشویی رفتن ادراری نداشته باشید و تنها حس آن را داشته باشید.

خستگی و کوفتگی

می‌توان گفت احساس خستگی و کوفتگی از اولین نشانه‌های بارداری است؛ زیرا بدن شما ما انرژی زیادی را برای رشد کودک مصرف می‌کند.

احساس حالت تهوع در صبح

برخی از زنان ممکن است در این زمان حالت تهوع را احساس کنند. در صورتی که به طور معمول این احساس در حدود هفته ۴ تا ۹ بارداری ایجاد می‌شود.

احساس نفخ

وقتی باردار می‌شوید بدن شما سعی می‌کند روند هضم را افزایش دهد تا بتواند مواد مغذی بیشتری را به کودک برساند. تلاش برای هضم بیشتر باعث می‌شود تا بیشتر حساس نفخ کنید.

علائم غیرمعمولی هم وجود دارند که برخی از زنان ممکن است در این هفته آنان را تجربه کنند. خونریزی بینی، سرگیجه، آکنه، احساس طعم فلز در دهان و… از دیگر نشانه‌های بارداری است. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که علائم بارداری چند روز پس از لقاح شروع می‌شوند. برخی از زنان علائم فیزیکی را تجربه می‌کنند. در صورتی که برخی دیگر ممکن است فقط احساس کنند که چیزی در بدن آن‌ها متفاوت شده است. برخی از افراد هم ممکن است تا زمان مثبت شدن تست بارداری تفاوت ای را در بدن خود احساس نکنند.

تغییرات بدن مادر در هفته دوم بارداری

هنوز روزهای اولیه بارداری است و ممکن است تغییرات آن ‌قدر ظریف باشند که شما متوجه آن‌ها نشوید. در واقع هنوز برای تشخیص بارداری زود است زیرا شما هنوز پریود خود را از دست نداده‌اید. ما همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم ممکن است علائمی داشته باشید. حتی تست‌های خانگی بارداری هم ممکن است در این زمان نتیجه درست را نشان ندهند زیرا هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی به اندازه کافی در ادرار زن باردار وجود نداشته باشد. به همین دلیل هم نتیجه آزمایش دقیق نمی‌شود.

تست بارداری در هفته دوم بارداری

علاوه بر نشانه‌های ذکر شده همانند تغییر مخاط دهانه رحم، افزایش حس بویایی، درد شکم، لکه بینی، چگونه متوجه تغییرات در دمای پایه بدن خود شوید. شما تنها زمانی می‌توانید متوجه این تغییر شوید که برای مدتی دمای بدن خود را در بازه زمانی خاصی اندازه‌گیری کرده باشید. سپس با این آمدن پایه بدن متوجه می‌شوید که در زمان تخمک‌گذاری هستید. دمای پایه بدن در این زمان به پایین‌ترین نقطه خود می‌رسد و سپس پس از حدود نیم درجه افزایش پیدا می‌کند. کیت‌هایی برای اندازه‌گیری دمای پایه بدن وجود دارد که می‌توانند به زنان کمک کنند تا تاریخ دقیق تخمک‌گذاری خود را متوجه شوند. در مجموع می‌توان گفت که بسیاری از زنان هیچ نشانه‌ای را در هفته دوم بارداری خود متوجه نمی‌شوند.

تغییرات سبک زندگی در هفته دوم بارداری

تغییر سبک زندگی در هفته دوم بارداری

اگر قصد باردار شدن را دارید، باید تغییرات سبک زندگی را پیش از آن شروع کنید تا بدن شما برای بارداری آماده شود. رعایت نکات زیر برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است:

حفظ آرامش و مراقبت از خود

ممکن است بارداری کمی استرس‌زا باشد. ما به شما حق می‌دهیم اما قطعاً میدانید که حفظ آرامش هم برای شما و هم برای جنین مفید است. در نتیجه، باید تلاش کنید تا ارمش خود را حفظ کنید. این گونه می‌توانید بهتر از خود مراقبت کنید. برای آرامش بیشتر می‌توانید در کلاس‌های یوگا شرکت کنید یا از مشاور کمک بگیرید. سلامت روانی شما به اندازه سلامت جسمانی و فیزیکی مهم است. هر گونه عادات بد را کنار بگذارید. سیگار نکشید. الکل مصرف نکنید. دخانیات را ترک کنید. از نوشیدن کافئین زیاد خودداری کنید.

تغذیه سالم

داشتن تغذیه سالم بسیار مهم است. اکنون وقت آن رسیده است که به طور جدی غذاهای ناسالم را کنار بگذارید و از مواد غذایی مفید و تازه استفاده کنید. برنامه غذایی شما باید شامل تمامی موادی باشد که یک زن باردار در طول روز باید مصرف کند تا سلامتی خود و جنین را حفظ کند. البته پیشنهاد می‌شود از چند ماه پیش از بارداری رژیم غذایی سالم را شروع کنید.  

مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها

مکمل‌ها و ویتامین‌ها را فراموش نکنید. درست است که با تغذیه سالم می‌توانید مواد مغذی زیادی را دریافت کنید اما گاهی غذاهای سالم هم نمی‌توانند تمام مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را به بدن مادر باردار برسانند. در نتیجه بهترین راه این است که از مکمل‌های مخصوص دوران بارداری استفاده کنید. توصیه می‌شود این مکمل‌ها را پیش از اقدام برای بارداری مصرف کنید تا بدن شما برای حامله شدن آماده شود. این مکمل‌ها می‌توانند از بسیاری از عوارض جانبی و بیماری‌های مربوط به جنین پیشگیری کنند. مکمل‌های دوران بارداری حاوی DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) هستند. توصیه می‌شود در این دوران ۲۰۰ میلی‌گرم DHA را به صورت روزانه مصرف کنید.

انجام ورزش‌های سبک

بهتر است ورزش‌های سبک انجام دهید و فعالیت بدنی را کنار نگذارید. داشتن فعالیت بدنی مناسب باعث می‌شود تا بدنی آماده‌تر داشته باشید و بسیاری از مشکلات را در دوران حاملگی تجربه نکنید. در نهایت هم زایمان برای شما راحت‌تر خواهد بود. 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تمامی نکات مهم هفته دوم بارداری پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم در این زمان هنوز بچه‌ای وجود ندارد. با این حال، فرد باید خودمراقبتی را شروع کند و عادات بد را کنار بگذارد. این گونه هم سلامت مادر و هم سلامت جنین تضمین می‌شود. بسیاری از زنان در این هفته متوجه بارداری نمی‌شوند و کمی زمان می‌برد تا علائم حاملگی را نشان دهند؛ اما زنان دیگری وجود دارند که نشانه‌های بارداری را از همین زمان احساس می‌کنند. تجربه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. پس در صورتی که برای بارداری اقدام کرده‌اید و متوجه نشانه‌ای نشدید، نگران نشوید. چه بسا تست بارداری شما نیز منفی شود اما پس از گذر چند هفته متوجه شوید که باردار هستید. هورمون‌های بارداری در این هفته آن قدر زیاد نیستند. برای همین هم ممکن است تست شما منفی شود. تجربه شما در این زمینه چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری