زمان مطالعه: 12 دقیقه
۱۰ دیدگاه

همه چیز درباره هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

چیزی تا پایان بارداری نمانده است. کافی است کمی دیگر شرایط سخت خود را تحمل کنید تا بتوانید فرزند خود را در آغوش بگیرید. بهترین کار این است که به نکات و توصیه‌های پزشک خود توجه کنید و آنان را با دقت اجرا کنید تا بتوانید این دوران شیرین را با خاطرات خوش به پایان برسانید. در این مقاله قصد داریم به تغییرات بدن مادر، رشد جنین، علائم بارداری در این هفته و نکات مهم آن بپردازیم. با ادامه این مطلب از سی سیب ما را همراهی کنید.

هفته سی و دوم بارداری چگونه است؟

مادری که در هفته ۳۲ بارداری به سر می‌برد، در آغاز ماه هشتم بارداری است. تقریبا ۲ ماه دیگر مادر می‌تواند نوزاد خود را در آغوش بگیرد. در این هفته تغییرات در نوزاد و بدن مادر به سرعت ادامه می‌یابد و رشد کودک در رحم تا زمان تولد ادامه خواهد داشت. هورمون‌های ترشح شده در دوران بارداری و تغییرات بدن در هفته سی و دوم بر روی مادر باردار تاثیر می‌گذارد.

در هفته سی و دوم بارداری، مادر متوجه می‌شود که به دلیل افزایش وزن نوزاد و بزرگ شدن شکم، حرکاتش محدود و دشوار شده است. علاوه بر این، مادر حرکات نوزاد را که ناحیه بزرگی از رحم را اشغال می‌کند، بهتر از هفته‌های قبل احساس خواهد کرد. هورمون‌های ترشح شده در دوران بارداری و رشد نوزاد در رحم باعث تغییرات زیادی در بدن مادر می‌گردد. تغییرات تجربه شده توسط هر مادر ممکن است متفاوت باشد. مهم است که مادر تغییراتی را که تجربه می‌کند با پزشک خود در میان بگذارد تا او بر سلامت نوزاد و مادر نظارت کافی داشته باشد و هر گونه نگرانی را از بین ببرد.

رشد جنین در هفته سی و دوم بارداری

رشد جنین در هفته سی و دوم

در این هفته اندازه سر تا باسن جنین حدود ۲۹.۳ سانتی‌متر است. قد کامل او نیز حدود ۴۱.۶ سانتی‌متر است. وزن جنین در این زمان حدوداً ۱۹۰۱ گرم است. حدود ۹۳ درصد کودکان با سر به دنیا می‌آیند. هر چه به زمان تولد نزدیک‌تر می‌شوید، سر نوزاد نیز بیشتر به سمت پایین می‌رود. در واقع، او به شکل وارونه در رحم شما قرار دارد. حدود ۸۵ درصد از جنین‌ها در هفته ۳۲ بارداری به شکل وارونه قرار دارند.

اگر نوزادتان هنوز چرخش نکرده است نگران نباشید. گاهی کمی طول می‌کشد تا جنین وارونه شود. در واقع تا هفته ۳۷ بارداری این فرایند طول می‌کشد و جنین در آن زمان در موقعیت نهایی خود قرار می‌گیرد. از اواسط سه ماهه دوم بارداری چربی قهوه‌ای رنگی در بدن کودک تشکیل می‌شود. این چربی برای گرم نگه داشتن بدن او پس از خروج از رحم لازم است. از هفته ۳۲ ام نیز بدن کودک برای تولید گرمای بیشتر به پروتئین و آنزیم‌های بیشتری نیاز دارد. او اکنون می‌تواند دمای بدن خود را بهتر تنظیم کند.

کودک از هفته سی و دوم بارداری به بعد واکنش یا رفلکس مورو را شروع می‌کند. منظور از این واکنش زمانی است که صدایی بلند یا یک حرکت ناگهانی باعث می‌شود که کودک ناگهان دست‌ها و پاهایش را از بدنش دور کند و سپس دوباره آن‌ها را جمع کند. نوزادان با این نوع رفلکس به دنیا می‌آیند اما این واکنش چند ماه پس از تولد ناپدید می‌شود. فرزند شما اکنون می‌تواند مراحل مختلف خواب را تجربه کند و از خواب بیدار شود. فعالیت مغزی او در این زمان خواب فعال را نشان می‌دهد.

اگر فرزند شما از این هفته به بعد متولد شود، در دسته نارس و زایمان زودرس قرار نمی‌گیرد. میتوان گفت نوزاد تقریباً نارس است. فرزند شما در مرحله نهایی رشد قرار دارد. با این حال نوزادانی که در هفته سی و دوم بارداری به دنیا می‌آیند، همچنان به چند هفته مراقبت ویژه در NICU نیاز دارند. میزان بقا برای نوزادانی که در این مرحله متولد می‌شوند ۹۹٪ است.

اندازه جنین در هفته سی و دوم چقدر است؟

در هفته ۳۲ بارداری، تقریبا ۸ هفته تا تولد باقی مانده است. دوره بارداری بین ۳۸-۴۲ هفته متغیر است. متولدین قبل از هفته ۳۸ به عنوان زایمان زودرس و کودکانی که بعد از ۴۲ هفته به دنیا آمده‌اند به عنوان زایمان دیررس طبقه بندی می‌شوند.

رشد، سلامت، قد و وزن جنین از جمله مسائلی است که والدین و پزشکان با دقت دنبال می‌کنند. در هفته سی و دوم بارداری وزن نوزاد تقریبا ۲ کیلوگرم و قد آن تقریبا ۴۰ سانتی متر است. ، طول استخوان ران نیز حدود ۶۰ میلی متر است.

جنین در سی و دو هفتگی کجای شکم قرار دارد؟

طی سونوگرفی که انجام می‌گیرد و معاینات بالینی که توسط پزشک انجام می‌شود موقعیت جنین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هر چقدر که به هفته‌های پایینی نزدیکی می‌شویم رحم بزرگ‌تر شده و به سمت بالا حرکت می‌کند. جنین در این هفته‌ها به تدریج به صورت وارورنه در رحم مستقر خواهد شد تا سر رو به پایین قرار گیرد.

در این هفته فضای کافی برای تکان خوردن جنین وجود دارد و بنابراین حرکت کودک زیادتر می‌شود. مادر از روی تکان خوردن و لگدهای کودک می‌تواند مکان تقریبی او را تشخیص دهد. همچنین میزان مایع آمنیوتیک در کیسه آب به بیشترین حد خود می‌رسد و این مسئله شکم شما را بزرگتر خواهد کرد. به طور کلی انتظار این است که سر کودک در هفته ۳۲ بارداری حدود ۱۰ سانتی متر بالاتر از واژن و مایل به سمت باسن باشد. در حالیکه پاهای کودک در موقعیتی بالاتر از ناف قرار گرفته است. در تصویر زیر می‌توانید موقعیت دقیق جنین را در هفته ۳۲ مشاهده کنید.

اندازه شکم در هفته ۳۲ بارداری

در این هفته شکم مادر به اندازه‌ای بزرگ شده است که برای مدت طولانی بر حرکات مادر تاثیر می‌گذارد. رحم روز به روز رشد می‌کند زیرا کودک در رحم در حال وزن گیری است و حجم اضافه می‌نماید. در هفته سی و دوم بارداری، طول رحم به ۳۲ سانتی متر رسیده است.

پیش بینی می‌شود در هفته ۳۲ بارداری، به طور متوسط وزنی که مادر از ابتدای بارداری به دست آورده است به ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم برسد؛ اگرچه میزان افزایش وزن برای هر مادر متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، افزایش وزن متعادل برای سلامت مادر و نوزاد و برای زایمان آسان مهم است. در این هفته افزایش وزن تقریبا نیم کیلوگرمی نسبت به هفته قبل برای مادر طبیعی است.

سونوگرافی هفته سی و دوم بارداری

احتمالاً در این هفته برای چکاپ نزد پزشک خود خواهید رفت. از این مرحله به بعد پزشک ترجیح می‌دهد شما را هر هفته یک بار ویزیت کند. با این حال به احتمال زیاد سونوگرافی در این هفته انجام نخواهید داد. مگر این که مشکل یا عارضه‌ای وجود داشته باشد که پزشک بخواهد آن را بررسی کند. به عنوان مثال زنانی که دو قلو باردار هستند به مراقبت بیشتری نیاز دارند و ممکن است پزشک بخواهد کودکان را مشاهده کند.

آزمایش های هفته سی و دوم بارداری

علاوه بر معاینات نرمال که برای کنترل وزن و فشار خون شما انجام می‌شود، ممکن است پزشک انجام بعضی آزمایش‌های پزشکی را نیز تجویز کند که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است.

آزمایش دیابت بارداری

دیابت یکی از مشکلاتی است که می‌تواند مادران باردار را دچار مشکل کند. این عارضه می‌تواند روی کودک نیز تاثیر بگذارد. دیابت بارداری کوتاه مدت است و بعد از زایمان برطرف می‌شود؛ با این حال در دوره بارداری باید کنترل شود. این تست به کمک دریافت مقدار کمی خون انجام می‌شود.

آزمایش استرپتوکوک گروه B

این آزمایش مربوط به هفته‌های آخر بارداری است و ممکن است در هفته ۳۲ بارداری یا هفته‌های بعد از آن تجویز شود. استرپتوکوک گروه B نوعی عفونت باکتریایی است که می‌تواند مادران باردار را آلوده کند. این باکتری به طور طبیعی در واژن بعضی از خانم‌ها وجود دارد و هنگام زایمان ممکن است کودک را آلوده کند. برای انجام این تست از ترشحات واژن نمونه برداری می‌شود و در صورت آلوده بودن آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

تست بدون استرس

تست بدون استرس (NST) برای بررسی سلامت کودک تجویز می‌شود. این تست پاسخ کودک به تحریکات مصنوعی القا شده را ارزیابی می‌کند. در این آزمایش وضعیت سلامت و میزان جذب اکسیژن بررسی می‌شود.

تست استرس انقباض

در این آزمایش به کمک داروی پیتسون هورمون اکسی توسین ترشح می‌شود. اکسی توسین هورمونی است که بدن هنگام زایمان ترشح می‌کند. با این القای مصنوعی، رحم تحریک می‌شود و واکنش انقباضی رحم، ضربان قلب کودک و پاسخ او ارزیابی می‌شود.

تغییرات شکم مادر در هفته سی و دوم بارداری

ارتفاع فوندال یا رحم در این زمان باید حدود ۳۰ الی ۳۴ سانتی‌متر باشد. مسلما زنانی که دوقلو باردار هستند احساس سنگینی بیشتری می‌کنند. در عین حال ممکن است زمان زایمان آن‌ها نیز زودتر باشد. معمولا دوقلوها را در هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می‌اورند. تشخیص این که جنین در چه وضعیتی قرار دارد از روی شکم سخت است. با این حال شما می‌تواند از روی لگدها و ضربات کودک متوجه شوید که او در چه وضعیتی قرار دارد.

علائم رایج بارداری در هفته سی و دوم

هر چه بیشتر می‌گذرد کودک شما فضای بیشتری را در شکم شما اشغال میکند. حتی ممکن است متوجه تغییراتی در حرکات او شوید. علائم هفته‌های پیشین هم شدیدتر خواهند شد. در ادامه این نشانه‌ها و علائم را بررسی می‌کنیم.

تغییر در حرکات

فعالیت جنین در هفته سی و دوم

هر چه کودک شما بزرگتر می‌شود فضای داخل رحم کمتر و کمتر می‌شود. ممکن است متوجه شوید که لگدهای شدید آن‌ها کمتر شده و بیشتر شبیه به ضربه زدن، تکان خوردن یا تاب خوردن شده است. نوع حرکت او مهم نیست. مهم این است که او تکان بخورد و فعالیت داشته باشد.

سوزش سردل

سوزش سردل از نشانه‌های رایج این زمان است. در سه ماهه سوم نیز بدتر می‌شود. هورمون‌های بارداری هضم غذا را کند می‌کنند و در نتیجه بازگشت اسید معده به مری هم راحت‌تر انجام می‌شود. رحم اکنون بسیار بزرگ شده است و فشار زیادی به معده می‌اورد. سوزش سر دل در حدود ۲۲ درصد از بارداری‌های سه ماهه اول، ۳۹ درصد بارداری‌های سه ماهه دوم و تا ۷۲ درصد بارداری‌های سه ماهه سوم رخ می‌دهد.

بیشتر شدن انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس از نشانه‌های رایج بارداری در سه ماهه سوم است. اکنون ین انقباضات تمرینی قوی‌تر و مکررتر می‌شوند. یک تفاوت بزرگ بین انقباضات براکستون هیکس و قرارداد واقعی وجود دارد. این انقباضات تقریبا بدون درد هستند و صرفا موجب گرفتگی می‌شوند. سپس با تغییر موقعیت بدن از بین میروند. در حالی که انقباضات واقعی زایمان دردناک هستند و متوقف نمی‌شوند. زنانی که دو قلو باردار هستند، بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند، بنابراین حتما مراقب انقباضاتی باشید که از بین نمی‌روند.

تیره‌تر شدن نوک سینه‌ها

نوک سینه شما به دلیل تغییرات هورمونی تیره‌تر می‌شود. دلیل اصلی این تغییر رنگ مشخص نیست. شاید علت آن این باشد که نوزاد بتواند بهتر نوک سینه را پیدا کند و از آن تغذیه کند.

تنگی نفس

وقتی دچار تنگی نفس می‌شوید، نگران نشوید. کودک شما به اندازه کافی اکسیژن دارد. با این حال، ممکن است شما چنین احساسی نداشته باشید و به دلیل بزرگ شدن رحم نتوانید به درستی نفس بکشید.

ترشح سینه‌ها

سینه های شما اکنون بزرگ‌تر از قبل شده‌اند. آن‌ها در حال آماده شدن برای شیردهی هستند. در نتیجه ممکن است آغوز تولید کنند. منظور از آغوز شیر زرد رنگ و خامه‌ای است که در حد چند قطره ممکن است ترشح کند. در صورت مشاهده چنین چیزی نگران نشوید.

ترشحات واژن

از آنجایی که بدن شما در حال آماده شدن برای زایمان است، میزان ترشحات واژن نیز افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود. در این زمان به نوع ترشحات دقت کنید. ترشحات مخاطی که غلیظ و تیره رنگ یا حتی گاهی خونی هستند، همان پلاگینی هستند که دهانه رحم شما را می‌پوشانند تا باکتریها و آلودگی‌ها وارد رحم نشود. این پلاگین مخاطی تا زمان زایمان یا چند روز قبل از آن در نزدیکی دهانه رحم قرار خواهد داشت. علاوه بر این، به ترشحات آبکی بیشتر توجه کنید زیرا ممکن است نشانه پاره شدن کیسه آب باشد. در صورتی که ترشح این چنینی ادامه دارد، فورا به پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شایع بارداری در هفته سی و دوم بارداری

بعضی از مهمترین عوارضی که ممکن است در هفته ۳۲ بارداری تجربه کنید شامل موارد زیر است.

  • اسهال در دوران بارداری: اسهال یکی از بیماری‌های شایع در دوران بارداری است. حتی دیده می‌شود که درد شکم همراه با اسهال وجود دارد. درد شکم و اسهال در دوران بارداری اغلب به دلیل تغییر هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود. هورمون‌هایی که روند هضم را کند می‌کنند نیز می‌توانند بر حرکات روده تاثیر بگذارند و باعث اسهال و در برخی موارد یبوست شوند. ابتلا به اسهال در دوران بارداری یک عارضه شایع به خصوص در هفته‌های آخر است.
  • ترک‌های پوستی:‌ به دلیل کشیده شدن پوست شکم در اثر افزایش حجم جنین، ترک‌های پوستی متعددی روی شکم شما ایجاد می‌شود.
  • سختی در تعادل و راه رفتن: همراه با بزرگ شدن شکم، نقطه ثقل بدن تغییر می‌کند و چیزی که ما آن را راه رفتن اردک مانند می‌نامیم رخ می‌دهد.
  • تکرر ادرار: رحمی که بزرگ می‌شود باعث فشار بر مثانه خواهد شد و سبب می‌گردد که مادر به کرات احساس نیاز به توالت پیدا کند.
  • تورم: تورم دست‌ها و پاها در هفته ۳۲ بارداری به این دلیل رخ می‌دهد که گردش خون سریعتر شده و حجم خون به دلیل رشد کودک افزایش می‌یابد.
  • کمردرد: از آنجایی که ستون فقرات شما تغییر شکل داده است، مشکلاتی مانند کمردرد، گردن درد و گزگز در دست‌ها بروز می‌کند.
  • عفونت ادراری: دلایلی وجود دارد که عفونت ادراری ممکن است در هفته سی و دوم بارداری رخ دهد. این مشکل می‌تواند به دلیل فشار رحم بر روی مثانه که در دوران بارداری افزایش می‌یابد و باعث می‌گردد که سوراخ حالب بیشتر نمایان شود و در معرض عفونت قرار گیرد رخ دهد. همچنین عواملی مانند دشوار شدن پاکسازی دستگاه تناسلی و مقاومت عمومی کم احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.
  • درد در شکم و کشاله ران: ممکن است در اواخر بارداری افزایش درد مشاهده شود. به طور خاص، درد کشاله ران ممکن است یکی از مشکلات رایج زنان باردار باشد. درد کشاله ران، کمردرد، درد در واژن، مفصل استخوان و کمر درد ممکن است به دلیل افزایش جرم نوزاد ایجاد شود یا همین درد به دلیل شروع زایمان زودرس احساس شود. 
  • نفخ شکم: مشکلات گوارشی ممکن است در هفته سی و دوم رخ دهد. حرکات روده کند می‌شود و زمان هضم طولانی‌تر می‌گردد و شکایات سوء هاضمه مانند آروغ زدن، یبوست، نفخ و تلخی آب دهان تجربه می‌شود. در طی این فرآیند، تورم نیز ممکن است در دست‌ها و پاها ایجاد شود.
  • افزایش قند خون: بسته به میزان قند خون بالا، رژیم غذایی، قرص یا تزریق انسولین ممکن است تجویز شود. از آنجایی که کیسه آب حجیم، وزن بالای جنین، خطر زایمان زودرس و آسیب هنگام تولد در کودکان مادران دیابتی مشاهده می‌شود، این خطر باید کنترل شود.

ویزیت پزشک و تست‌های در هفته سی و دوم بارداری

از آنجایی که ممکن است برای ویزیت در این هفته به پزشک مراجعه کنید، بهتر است بدانید که در این هفته در مطب پزشک چه اتفاقی رخ خواهد داد:

  • پرسش و پاسخ در مورد علائم شما
  • بررسی فشار خون
  • اندازه‌گیری ارتفاع فوندال یا ارتفاع رحم که در این زمان باید حدود ۳۲ سانتی‌متر باشد.
  • گوش دادن به ضربان قلب جنین
  • بررسی تورم دست و پا
  • آزمایش ادرار
  • بررسی وزن و میزان افزایش آن
  • بررسی موقعیت کودک

تست NST چیست؟

تست بدون استرس جنین (NST) ضربان قلب نوزاد را هنگام حرکت کنترل می کند. ضربان قلب نوزاد در هنگام حرکت باید بالا برود. اگر کود خوابیده باشد، مشاهده این الگو سخت می‌شود. ضربان قلب او باید در طول ۲۰ الی ۴۰ دقیقه دو یا چند بار افزایش پیدا کند. اگر ضربان قلب کودک در طول آزمایش بالا نرود یا کاهش یابد، پزشک شما احتمالاً آزمایش‌های بیشتری را تجویز خواهد کرد.

تست استرس انقباضی

تست استرس انقباض نشان می دهد که کودک شما چگونه انقباضات را کنترل می کند. برای اجرای این آزمایش مانیتوری را به شما وصل می‌کنند. اگر خود به خود دچار انقباض نمی‌شوید، ممکن است از شما خواسته شود تا با لمس نوک سینه‌ها، انقباض ایجاد کنید. ممکن است به شما دارویی داده شود تا دچار انقباض شوید. بسته به پاسخ کودک به انقباضات، پزشک تعیین می‌کند که آیا نوزاد می‌تواند در طول زایمان اکسیژن کافی دریافت کند یا خیر.

توصیه‌ها دستورالعمل‌های هفته سی و دوم بارداری

فقط هشت هفته دیگر به تولد فرزند شما مانده است. ممکن است علائم بارداری در این هفته شما را کلافه کرده باشد. با رعایت نکاتی که در ادامه می‌آوریم می‌توانید بهتر این علائم و مشکلات را کنترل کنید.

خوردن وعده‌های غذایی کوچک اما متعدد

بهتر است برای اجتناب از سوزش سردل وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و به جای زیاد خوردن در یک وعده، تعداد آن‌ها را بیشتر کنید. به عنوان مثال به جای سه بار غذا خوردن در روز، شش بار غذا بخورید. از خوردن غذاهای تند و چرب هم پرهیز کنید.

پیاده‌روی کنید

نکات مهم در هفته سی و دوم بارداری

پیاده‌روی سبک می‌تواند برای شما مفید باشد. همچنین میتوانید کمی ورزش کنید تا بدن شما بتواند انقباضات و سنگینی شکم را بهتر تحمل کند.

مقابله با سوزش سردل

برای کاهش سوزش سردل باید نکاتی را رعایت کنید. بلافاصله پس ز خوردن غذا دراز نکشید یا از جای خود بلند نشوید. سعی کنید حداقل یک ساعت استراحت کنید. بین خواب و شام باید فاصله‌ای چند ساعته باشد. به جای سه وعده غذایی بزرگ، چند وعده غذایی کم حجم‌تر بخورید. آهسته غذا بخورید و لقمه‌های خود را به خوبی بجوید. علاوه بر این، میتوانید از پزشک خود بخواهید که برای شما داروهای آنتی اسید بنویسد.

آماده کردن لوازم مخصوص بیمارستان

از آنجایی که فرزند شما هر لحظه ممکن است متولد شود، بهتر است لوازم ضروری را در کیفی قرار دهید و آن را دم دست بگذارید. میتوانید در این کیف لوازم زیر را قرار دهید:

  • لباسی برای برگشت به خانه
  • کارت بیمه و شناسنامه و کارت ملی
  • نوار بهداشتی
  • پوشک بچه
  • دستمال مرطوب بچه
  • تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید
  • دستکش نوزاد برای جلوگیری از خراشیدن صورت
  • جوراب اضافی
  • پتوی نوزاد
  • قنداق
  • کرم مرطوب‌کننده
  • برس مو، مسواک و سایر لوزام بهداشتی شخصی
  • دو دست لباس راحتی برای نوزاد

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته سی و دوم بارداری پرداختیم. کم کم به زمان زایمان خود نزدیک می‌شوید و انجام کارهای روزمره روز به روز سختتر می‌شود. بهتر است از این پس به خوبی استراحت کنید و هیچ گونه کار سنگینی انجام ندهید. حتما در انجام کارها از دیگران کمک بخواهید و از کمک گرفتن خجالت نکشید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان در هفته ۳۲ بارداری رابطه جنسی داشت؟

هیچ محدودیتی برای رابطه جنسی در هفته سی و دوم بارداری وجود ندارد. با این حال، اگر توسط پزشک مشکلی در بارداری پیش بینی شده باشد، ممکن است او آن را محدود نماید.

در چه مواردی تزریق تقویت کننده ریه انجام می شود؟

در این هفته، اگر خطر تولد نوزاد نارس وجود داشته باشد، می‌توان تزریقات تقویت کننده ریه را انجام داد. این تزریق‌ها که حاوی کورتیزون هستند به صورت ۲ آمپول هر ۱۲ ساعت تجویز می‌شود.

آیا در این هفته ممکن است اشتباهی در تشخیص جنسیت وجود داشته باشد؟

جنسیت نوزاد یکی از مسائلی است که والدین و حتی سایر اعضای خانواده در مورد آن کنجکاو هستند. اشتباه در تعیین جنسیت نوزاد در هفته ۳۲ بسیار نادر است.

آیا در این هفته درد وجود دارد؟

ممکن است مادر باردار در آخرین دوره بارداری دردهای مختلفی را تجربه کند. علت بروز درد در این هفته‌ها این است که بدن در حال آماده شدن برای تولد است.

چگونه سوزش ناشی از ترک‌های پوستی را کاهش دهیم؟

برای جلوگیری از کشیدگی پوست استفاده از کرم‌های مرطوب کننده پوست، مصرف آب فراوان و انجام ماساژ پوست بسیار مهم است.

دور سر جنین در هفته سی و دوم بارداری چند سانتی متر باید باشد؟

در این هفته از بارداری به طور متوسط دور سر نوزاد ۲۹ سانتی متر و قطر قدامی و خلفی آن ۸ سانتی متر است.

آیا وزن بالای نوزاد در هفته ۳۲ بارداری مضر است؟

دو دلیل برای اضافه وزن نوزاد بسته به هفته بارداری وجود دارد. مادر باردار ممکن است دیابت بارداری یا عادات غذایی اشتباه داشته باشد. به دلایل ژنتیکی، دور شکم نوزاد ممکن است بزرگتر از حد طبیعی باشد. خطرناک بودن این مسئله به علت آن بستگی دارد.

۱۰ دیدگاه. Leave new

  • سلام من دیرو رفتم گفتن ۲۸هفته ای در سنو گرافی ولی دکترم می گه سی ویک هفته ای چکارکنم چه وقت برام می زارین

    پاسخ
  • سلام عرض میکنم خسته نباشید میگم خدمت تمام عوامل دستتان درد نکند خیلی مفید بود ما در هفته ی ۳۷ تیم

    پاسخ
  • انشالله همیشه سالم و تندرست باشیدواز اطلاعاتی ک در اختیار خانمهای باردار قرار میدهید کمال تشکر داریم انشالله عاقبت بخیر باشید

    پاسخ
  • سلام ببخشید بچه من سرش سمت چپ و نافش دور گردنش دکتر رفتم گفت نگران نباش ولی هستم باید زود زود برم نوار قلب راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
    • سلام . امکانش هست بند ناف به صورت شل دور گردن جنین باشه . نگران نباشید و نوار قلب های جنین رو به موقع انجام بدید تا از صحت سلامتش کاملا مطمئن بشید .

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر من الان تو هفته ۳۰ هستم جنین پایینه کمی هم گاهی وقتا مثانم درد میگیره ترشحات واژن هم دارم دکتر رفتم میگه اگه دیدی دردات زیاد شد برو بیمارستان تا آمپول رشد ریه جنین بهت تزریق کنن من حالا موندم چیکار کنم میشه راهنماییم کنین

    پاسخ
    • سلام . احساس فشار روی مثانه به علت بزرگ شدن رحم هست . ولی در صورت درد مثانه و پهلو ها ، احتمال عفونت ادراری وجود دارد که باید توسط پزشک دارو تجویز گردد . شروع درد های زایمانی بدین صورت هست که شبیه درد های قاعدگی بوده و درد ران ها و زیر شکم را شامل میشود . در این صورت باید حتما به بیمارستان مراجعه کنید .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ هفته‌های بارداری :
هفته‌های بارداری