زمان مطالعه: 7 دقیقه

همه چیز درباره هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

شکی در آن نیست که بارداری می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین دوران زندگی یک زن باشد. چه بارداری شما برنامه ریزی شده باشد و چه غیرمنتظره، در نه ماه آینده با طیف وسیعی از چالش‌ها دست و پنجه نرم خواهید کرد. در این دوران تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی را تجربه خواهید کرد. یک بارداری کامل چهل هفته طول می‌کشد. در این مقاله از سی سیب قصد داریم هفته سوم بارداری را بررسی کنیم و نکات مهم آن را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

در هفته سوم بارداری چه اتفاقی می افتد؟

اینفوگرافی هفته سوم بارداری

بارداری یک زن زمانی آغاز می‌شود که یک تخمک از یکی از دو تخمدان او آزاد شود. گاهی دو تخمک آزاد می‌شود. سپس تخمک به سمت لوله فالوپ می‌رود. لوله فالوپ یک مجرای بلند است که از یک طرف به تخمدان و از طرف دیگر به رحم وصل می‌شود. در هر دو طرف رحم این لوله وجود دارد. در واقع یک زن سالم دارای دو لوله فالوپ است. این لوله‌ها همانند جاده‌ای برای تخمک‌ها عمل می‌کنند و آنان را به سمت رحم هدایت می‌کنند. تخمک شما تا ۲۴ ساعت در لوله فالوپ باقی می‌ماند. لقاح تخمک توسط یک اسپرم نیز در این مدت اتفاق می‌افتد.

در طول هفته سوم بارداری اسپرم با تخمک ترکیب می‌شود. تخمک‌ها حدود دو هفته قبل از قاعدگی بعدی از تخمدان آزاد می‌شوند و سلول‌های اسپرم نیز فقط تا ۵ روز پس از انزال می‌توانند زنده بمانند. این یعنی یک فرصت کوتاه برای لقاح وجود دارد. در واقع باید این زمان را بدانید تا بتوانید برای بارداری اقدام کنید. از دست دادن همین زمان باعث می‌شود تا بسیاری از زوج‌های سالم و بارور نتوانند باردار شوند.

وضعیت تخمک در هفته سوم بارداری

وقتی اسپرم به تخمک نفوذ کند، ساختار آن را تغییر می‌دهد. به طوری که هیچ اسپرم دیگری نمی‌تواند با تخمک ترکیب شود. تخم بارور شده یا زیگوت شروع به تقسیم فعال می‌کند و در عرض چند روز از لوله رحمی به رحم حرکت می‌کند. در آن زمان، آن تخم به یک توپ کوچک تبدیل شده است که شامل چند صد سلول می‌شود و بلاستوسیست نام دارد.

وظیفه بعدی آن اتصال به غشای مخاطی دیواره رحم (آندومتر) است که به عنوان منبع اکسیژن و مواد مغذی عمل می‌کند. در محل اتصال، بخشی از سلول‌های بلاستوسیست به جفت تبدیل می‌شود. در طول دوره لانه گزینی (زمانی که بلاستوسیست در آندومتر کاشته می‌شود)، گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) آزاد می‌شود که باعث افزایش تولید استروژن و پروژسترون می‌شود و از تولید تخمک‌های جدید در تخمدان‌ها جلوگیری می‌کند. از آن زمان به بعد، چرخه قاعدگی شما متوقف می‌شود و در آن وقت است که اکثر زنان متوجه می‌شوند که حامله هستند.

جنین در هفته سوم بارداری

جنین در هفته سوم بارداری

تشخیص دقیق زمان بارداری بسیار دشوار است. تخمک حدود دو هفته قبل از قاعدگی بعدی شما از تخمدان آزاد می‌شود اما هیچ راهی برای اطلاع از زمان دقیق این اتفاق وجود ندارد. علاوه بر این، ممکن است بین ۳۰ دقیقه تا چند روز طول بکشد تا اسپرم به لوله فالوپ برسد. پزشکان این مشکل را با در نظر گرفتن شروع زمان بارداری از ابتدای آخرین سیکل قاعدگی حل کرده‌اند. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما پزشک قبل از حامله شدن واقعی شما محاسبه زمان بارداری را شروع می‌کند!

در هفته سوم، نوزاد شما در مراحل اولیه (پزشکان در این مرحله از آن به عنوان یک جنین یاد می‌کنند) قرار دارد و یک مجموعه کوچک از حدود چند صد سلول است که به سرعت در حال تقسیم شدن هستند و در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده به رشد خود ادامه خواهند داد. سلول‌های بیرونی به جفت تبدیل می‌شوند و تغذیه کودک شما را تأمین و عملکردهای دیگری را فراهم می‌کند و سلول‌های داخلی به جنین تبدیل می‌شوند. همان‌طور که انتظار می‌رود جنین در این مرحله بسیار بسیار کوچک است.

در طول هفته سوم بارداری ممکن است یک تخمک بارور شده به دو گروه سلولی یکسان تقسیم شود. این اتفاق می‌تواند در مراحل مختلفی از بارداری رخ بدهد؛ اما معمولاً در هفته اول پس از لقاح اتفاق می‌افتد. در دوقلوهای ناهمسان هم که از همان ابتدا دو تخمک با دو اسپرم بارور می‌شوند؛ یعنی تخمدان دو تخمک آزاد می‌کند که توسط اسپرم‌های مختلف بارور می‌شوند و دو زیگوت جداگانه را ایجاد می‌کنند.

علائم بارداری در هفته سوم

علائم بارداری در هفته سوم

بسیاری از زنان در هفته سوم بارداری علائم خاصی ندارند. نبود نشانه به این دلیل است که بیشتر علائم اولیه بارداری توسط هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود و احتمالاً در این زمان هنوز سطح بالایی از آن‌ها در بدن فرد وجود ندارد. با این حال برخی از زنان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند.

خونریزی لانه گزینی

لانه گزینی در حدود هفته چهارم بارداری اتفاق می‌افتد. برای اینکه لانه گزینی اتفاق بیفتد، سلول‌های تخم بارور شده (که اکنون یک مورولا است) به تقسیم شدن ادامه می‌دهد تا زمانی که به بلاستوسیست تبدیل شود. حدود پنج تا هشت روز پس از لقاح بلاستوسیست وارد رحم می‌شود و کاشت در دیواره رحم آغاز می‌شود. ممکن است در زمان چسبیدن جنین به دیواره رحم مقدار کمی لکه مشاهده کنید.

حالت تهوع

وقتی هورمون بارداری hCG در بدن شما ترشح می‌شود، ممکن است متوجه احساساتی همچون بی‌حالی یا تهوع و استفراغ شدید شوید. بسیاری از زنان تهوع صبحگاهی خواهند داشت. می‌توان گفت شدت داشتن احساس تهوع می‌تواند نشان دهد که چند قلو باردار هستید؛ زیرا زنانی که دو قلو یا سه قلو باردار هستند، سطوح بالاتری از هورمون‌های بارداری در بدن آن‌ها وجود دارد. در نتیجه حالت تهوع بدتری دارند.

تغییرات سینه

در این زمان سینه‌ها دردناک می‌شوند و نوک سینه‌ها ممکن است تیره‌تر شود زیرا بدن شما دارد سینه‌ها را برای تولید شیر آماده می‌کند.

پریود نشدن

اگر سیکل قاعدگی شما کمتر از ۲۸ روز باشد، ممکن است در اواخر این هفته متوجه شوید که باردار هستید زیرا دیگر پریود نمی‌شوید. البته مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از بارداری انجام آزمایش است. البته امکان دارد هنوز هم میزان هورمون‌های بارداری در بدن شما آن‌قدر نباشد که بتوان با تست‌های خانگی نتیجه را به دست آورد. در نتیجه ممکن است باردار باشید اما نتیجه تست منفی شود. اگر نتیجه تست شما منفی شد، چند روز صبر کنید و دوباره تست بدهید.

با آزمایش خون می‌توان بارداری را زودتر و بهتر تشخیص داد زیرا در این روش مقادیر کم hCG نیز قابل تشخیص است؛ بنابراین اگر می‌خواهید زودتر متوجه شوید که باردار هستید یا خیر، باید آزمایش خون بدهید. در نتیجه، نتایج می‌تواند در این زمان و در افراد مختلف، متفاوت باشد. همان طور که علائم بارداری در این زمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

تغییرات بدن و شکم مادر در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری هیچ تغییری را نمی‌توان در شکم مشاهده کرد. ممکن است کمی احساس نفخ داشته باشید و تغییراتی را در سینه‌ها مشاهده کنید؛ اما اکثر زنان تا هفته دوازدهم هیچ تغییری را در شکم خود مشاهده نمی‌کنند؛ بنابراین، در صورت ندیدن تغییرات ظاهری نگران نشوید. پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند در ۱۳ هفته اول بارداری بین نیم تا سه کیلو وزن اضافه کنند.

در واقع نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. زیاد غذا بخورید و سعی کنید که وزن خود را بالا ببرید. فقط باید رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید. در کنار تغذیه سالم باید به صورت روزانه یک ویتامین بارداری با حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. پزشکان افزایش مصرف کالری روزانه تا سه ماهه دوم توصیه نمی‌کنند. وقتی به هفته ۱۴ بارداری رسیدید می‌توانید روزانه حدود ۳۰۰ کالری سالم به کالری روزانه خود اضافه کنید.

نکاتی برای هفته سوم بارداری

حال که در هفته سوم بارداری قرار دارید باید نکاتی را رعایت کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا سلامت خود و جنین را حفظ کنید. در این بخش به نکاتی می‌پردازیم که باید در هفته سوم بارداری به آن‌ها توجه کنید.

تغذیه مناسب در هفته سوم بارداری

صبور باشید

همان طور که پیشتر توضیح دادیم، ممکن است نتایج تست بارداری خانگی شما در این زمان منفی شود اما شما باردار باشید. در نتیجه، ممکن است فکر کنید باردار نیستید و ناامید شوید. کمی صبور باشید. اگر نتیجه تست شما منفی شد، پس از چند روز دوباره تست کنید. ممکن است نیاز باشد این کار را چند بار تکرار کنید. تست بارداری را اول صبح انجام دهید. اولین ادرار صبحگاهی شما غلیظ‌ترین است، بنابراین احتمال دارد میزان غلظت hCG برای تشخیص بارداری کافی باشد. دستورالعمل‌ها را دقیقا دنبال کنید تا دقیق‌ترین نتایج را به دست آورید.

از خود مراقبت کنید

در این زمان به خوبی استراحت کنید و از اخبار منفی دور بمانید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به چیزهای بد فکر نکنید. داشتن آرامش و دوری از استرس در این زمان بسیار مهم است.

خوب غذا بخورید

باید تغذیه سالم داشته باشید. میوه‌جات و سبزیجات سالم و تازه بخورید. از خوردن غذاهای چرب و فست فود خودداری کنید. اگر حالت تهوع یا استفراغ دارید، سعی کنید چای زنجبیل درست کنید، مقداری آبگوشت شفاف بنوشید یا یک موز بخورید. حتی بستنی هم می‌تواند در این زمان برای شما مفید باشد. در این زمان باید پروتئین و کلسیم کافی مصرف کنید. با این حال، دریافت تمام مواد مغذی گاهی امکان‌پذیر نیست. پس مصرف ویتامین دوران بارداری را فراموش نکنید. ویتامین‌ها جایگزینی برای تغذیه سالم نیستند اما با مصرف آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که مواد مغذی را به صورت کامل دریافت می‌کنید.

کمی ورزش کنید

داشتن فعالیت بدنی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا وزن سالم داشته باشید. ورزش به شما انرژی می‌دهد و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند. علاوه بر این، استرس را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید؛ اما زیاده‌روی نکنید. بهتر است قبل از شروع فعالیت بدنی و ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید

مصرف سیگار و الکل را پیش از بارداری باید کنار بگذارید. مصرف دخانیات و هر گونه مواد این چنینی می‌تواند سلامت شما و جنین را به خطر بیندازد.

رابطه جنسی در هفته سوم بارداری

برقراری رابطه جنسی در این زمان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. تنها در صورتی نمی‌توانید رابطه جنسی داشته باشید که پزشک به شما چنین توصیه‌ای کند. در غیر این صورت مشکلی وجود ندارد.

توصیه‌ای به همسران

درست است که زنان باردار می‌شوند اما همسران باید در این زمان حامی آن‌ها باشند. یک کودک به پدر و مادری سالم نیاز دارد. در نتیجه، داشتن تغذیه مناسب، ترک سیگار، ترک الکل و دخانیات و… شامل حال پدر نیز می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته سوم بارداری پرداختیم و نکات لازم در این زمان را توضیح دادیم. در این هفته ممکن است نشانه‌ها و علائمی از بارداری داشته باشید. در عین حال هم ممکن است هیچ چیزی حس نکنید و حتی تست بارداری خانگی شما هم منفی شود. در صورت منفی شدن تست، باید پس از چند روز دوباره آزمایش کنید. صبر و حفظ آرامش در این زمان بسیار مهم است. نگران نداشتن نشانه‌های ظاهری نباشید زیرا هنوز زود است. نیازی هم نیست زیاد غذا بخورید و به فکر اضافه کردن وزن باشید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری