زمان مطالعه: 7 دقیقه
۸ دیدگاه

همه چیز درباره هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

شما در هفته آخر سه ماهه اول بارداری قرار دارید. کم کم علائم بارداری کمتر می‌شوند و با رشد سریع جنین متوجه حرکت کردن او خواهید شد. کافی است همین هفته را صبر کنید تا احتمال سقط جنین به کمتر از یک درصد برسد. این گونه خیالتان هم راحت خواهد شد. بسیاری از زنان در این هفته احساس بهتری دارند. پرانرژی‌تر هستند و از میزان حالت تهوع آن‌ها کاسته می‌شوند. این هفته بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی اندازه جنین در هفته دوازدهم بارداری بپردازیم و تغییرات ظاهری مادر به همراه نشانه‌های این هفته را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد جنین در هفته دوازدهم بارداری

اینفوگرافی مراقبت های  هفته دوازدهم بارداری

در این هفته اندازه جنین حدود ۶ الی ۶.۵ سانتی‌متر است. کودک شما دیگر شبیه به یک انسان کوچک است. تمام ویژگی‌های فیزیکی و اعضای بدن در جای خود قرار دارند. پوست نوزاد ظریف و شفاف است. استخوان‌های بدن جنین نیز در حال سخت شدن هستند. ناخن‌های دست در حال شکل‌گیری هستند و تارهای صوتی جنین در حال توسعه هستند. کبد نوزاد نیز در حال ساخت گلبول‌های قرمز خون است. غده هیپوفیز هم شروع به ترشح هورمون کرده است. در این زمان روده‌ها به سمت بند ناف کشیده شده‌اند و بالاخره در شکم جنین فضایی کافی برای روده‌ها به وجود آمده است. جفت نیز علاوه بر وظایف اصلی‌اش به تولید هورمون برای حفظ بارداری می‌پردازد.

اندازه جنین در هفته دوازدهم بارداری

سونوگرافی هفته دوازدهم بارداری

ممکن است قبل از سه ماهه بارداری اول یک بار دیگر هم برای چکاپ نزد پزشک بروید. ممکن است پزشک از شما بخواهد سونوگرافی دیگری انجام دهید. این مورد بستگی به نظر پزشک دارد. در این هفته کودک مشخص‌تر از قلب است و بیشتر شبیه به یک انسان شده است. معمولاً جنسیت را با این سونوگرافی نمی‌توان تشخیص داد. برای تعیین جنسیت باید تا هفته ۲۰ منتظر بمانید.

شکم و بدن مادر در هفته ۱۲ بارداری

معمولاً می‌توانید برجستگی شکم خود را به راحتی مشاهده کنید. اصولاً زنان باردار در این هفته خبر بارداری خود را به دیگران می‌دهند زیرا شکم آن‌ها از نظر دیگران نیز برجسته به نظر می‌رسد. البته اگر دو قلو باردار باشید، احتمالاً پیش از این هم متوجه تغییرات مشخصی شده‌اید و در هفته‌های پیش شکم شما کمی بزرگ شده باشد. رحم نیز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و کشیده شدن آن باعث کشش بافت‌های اطرافش هم خواهد شد. همین امر باعث می‌شود تا فکر کنید معده شما کمی سفت شده است. علت این مشکل نیز نفخ و یبوست دوران بارداری است.

علائم هفته دوازدهم بارداری

در این زمان هورمون‌های بارداری در حال تثبیت هستند و رحم نیز به سمت بالا می‌رود تا از فضای لگن خارج شود. رحم برای بزرگ شدن به فضای بیشتری نیاز دارد. به تدریج از میزان شدت علائم بارداری کاسته می‌شود و مادر احساس بهتری پیدا می‌کند. همه این موارد هم به دلیل تنظیم شدن هورمون‌های بارداری است. در ادامه رایج‌ترین نشانه‌های بارداری در هفته دوازدهم را بررسی می‌کنیم.

  • تهوع کمتر

میزان گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) که در بدن شما جریان دارد در حال کاهش است. همین امر باعث می‌شود تا از میزان تهوع و استفراغ کاسته شود. استروژن و پروژسترون نیز با حالت تهوع و استفراغ بارداری مرتبط هستند. وقتی مسئولیت تولید هورمون‌ها بر هفته جفت می‌شود، علائم فروکش می‌کنند. البته نمی‌توان گفت که تهوع برای همه مادران کاهش می‌یابد. برخی از آن‌ها ممکن است در دهه دوم بارداری نیز حالت تهوع داشته باشند.

  • بزرگ شدن رحم

رحم مادر در حال گسترش است. کم کم از لگن بیرون میزند. قسمت بالای رحم فوندوس نامیده می‌شود. پزشک شما می‌تواند با فشار دادن بخش بالایی شکم این قسمت از رحم را احساس کند.

سونوگرافی در هفته دوازدهم بارداری
  • تسکین مثانه

با بزرگ شدن رحم به مثانه فشار وارد می‌شود. به همین دلیل هم مادران دچار تکرر ادرار می‌شوند. در این هفته از میزان ادرار کردن کاسته می‌شود؛ اما متأسفانه تکرر ادرار باز هم برمی‌گردد.

  • تغییرات پوستی

بسیاری از زنان در این زمان متوجه تغییر رنگ پوست خود می‌شوند و ممکن است برخی از نواحی پوست قهوه‌ای یا تیره شوند. این لکه‌ها معمولاً روی پیشانی، لب بالایی و گونه‌ها ظاهر می‌شوند. این لکه‌های تیره معمولاً تا پایان بارداری باقی می‌مانند و ملاسما و کلواسما گراویداروم نام دارند.

  • افزایش ترشحات

افزایش ترشحات در این زمان طبیعی است. این ترشحات از واژن در برابر عفونت محافظت می‌کنند. اگر ترشحات رنگی هستند، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید زیرا رنگی بودن ترشح می‌تواند نشانه عفونت یا سقط جنین باشد.

  • لکه بینی

لکه بینی یا خونریزی در طول هفته ۱۲ می‌تواند نگران‌کننده باشد. در عین حال هم ممکن است نشانه هیچ چیز خاصی نباشد. به عنوان مثال، دهانه رحم شما در دوران بارداری حساس می‌شود؛ بنابراین داشتن یک رابطه جنسی ساده هم می‌تواند باعث خونریزی خفیف شود. این امر مشکلی پیش نمی‌آورد. با این حال اگر لکه بینی یا خونریزی دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر خونریزی زیاد است و قطع نمی‌شود، علاوه بر این، مقداری درد و گرفتگی نیز احساس می‌کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

  • سردرد

ممکن است سردرد شما در هفته دوازدهم شدت پیدا کند. این سردرد می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی، افت قند خون، کم آبی بدن، کمبود خواب یا استرس باشد. سعی کنید خوب استراحت کنید و آب فراوان بنوشید. اگر سردرد شما بسیار شدید است و شبیه به میگرنی است که تا کنون تجربه نکرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • سرگیجه

تغییرات هورمونی و تغییرات فشار خون می‌توانند باعث ایجاد سرگیجه هم شوند. برای جلوگیری از این حالت از گرمای زیاد دوری کنید. آب فراوان بنوشید. خوردن میان وعده‌های مغذی را فراموش نکنید. هر زمان که احساس کردید سرگیجه دارید، بنشینید یا دراز بکشید. در صورت بروز مشکلات شدیدتر به پزشک خود اطلاع دهید.

تکرر ادرا در هفته دوازدهم  بارداری

مراقبت‌های لازم در هفته دوازدهم بارداری

درست است که بارداری می‌تواند استرس‌زا باشد و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند اما با رعایت نکاتی می‌توانید گذراندن این دوران را برای خود راحت‌تر کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات و دستورالعمل‌هایی که باید در این هفته از بارداری اجرا کنید، اشاره می‌کنیم.

پوشیدن لباس‌های راحتی

امکان دارد در این هفته بسیاری از لباس‌های قبلی شما برایتان تنگ شده باشند. سعی کنید لباس‌های راحت بپوشید و از پوشیدن لباس‌های تنگ و خفه‌کننده خودداری کنید. لباس‌های تنگ می‌توانند باعث ایجاد گرما و بدتر شدن حالت تهوع شوند.

تغذیه سالم و مغذی

امکان دارد در این هفته بیشتر از قبل احساس گرسنگی کنید زیرا حالت تهوع شما در حال کمتر شدن است. در نتیجه گرسنه می‌شوید و تمایل دارید غذا بخورید. حتماً تغذیه سالم و مغذی داشته باشید. سبزیجات و میوه‌های تازه بخورید. از آجیل‌ها و دانه‌های مغذی استفاده کنید. مراقب مصرف میان وعده‌ها باشید و سراغ گزینه‌های چرب و ناسالم نروید. ممکن است ویار شما را وسوسه کند تا به سمت خوراکی‌های ناسالم بروید. غذاهایی که مقدار زیادی شکر و چربی دارند و فرآوری شده‌اند، برای سلامت شما و جنین مضر هستند.

تسکین درد سینه‌های دردناک

سینه‌های شما در حال بزرگ‌تر شدن هستند تا برای شیردهی آماده شوند. در نتیجه بسیار دردناک و حساس می‌شوند. برای تسکین درد بهتر است لباس زیر راحت و نرم بپوشید. کمپرس سرد نیز می‌تواند درد را تسکین دهد.

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

استفاده از ضد آفتاب

همان طور که پیشتر اشاره کردیم ممکن است در این زمان دچار لکه‌های پوستی شوید. این لکه‌ها بیشتر روی صورت ظاهر می‌شوند. بهتر است کمتر در زیر نور آفتاب قرار بگیرید و حتماً از کرم ضد آفتاب بر پایه مواد معدنی استفاده کنید؛ زیرا نور خورشید می‌تواند لکه‌ها را بدتر کند. برای محافظت بیشتر نیز بهتر است کلاه لبه‌دار بپوشید و تا حد ممکن در سایه قرار بگیرید.

ورزش و فعالیت بدنی

برای این که بتوانید انرژی بیشتری داشته باشید و بسیاری از مشکلات بارداری و زایمان را به راحتی پشت سر بگذارید، بهتر است ورزش کنید. فعالیت بدنی سبک برای بدن شما مفید خواهد بود. علاوه بر این می‌توانید افزایش وزن دوران بارداری را بهتر مدیریت کنید. ورزش قلب و ریه‌های شما را قوی‌تر می‌کند، درد را می‌کاهد و به طور بالقوه خطر مشکلاتی مانند دیابت بارداری را کاهش دهد.

استراحت و خواب کافی

بدن شما برای رشد جنین نیاز به انرژی دارد. پس بهتر است خوب بخوابید و استراحت کنید تا در تمام طول روز خسته و کوفته نباشید. پیشنهاد می‌شود در زمان مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید. این گونه برنامه خواب شما تنظیم می‌شود و بهتر می‌توانید به خواب بروید.

توصیه‌ای به همسران

کم کم باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید جنسیت فرزند خود را بدانید یا خیر. علاوه بر این، اگر هنوز به خانواده خود اطلاع نداده‌اید که باردار هستید، باید در این زمینه نیز با همسرتان مشورت کنید و ببینید که چه زمانی را برای رساندن این خبر خوش انتخاب خواهید کرد. برخی از والدین ترجیح می‌دهند جنسیت فرزند را پیش از تولد بدانند. برخی دیگر هم ممکن است تمایلی به دانستن این موضوع نداشته باشند و بخواهند در زمان تولد سورپرایز شوند؛ بنابراین، در این زمان باید در این مورد تصمیم‌گیری کنید؛ زیرا در سونوگرافی آینده شما جنسیت جنین مشخص خواهد شد. تمام این مسائل می‌توانند ذهن مادر را درگیر کنند و برای او استرس‌زا باشند. پس توصیه می‌شود همسران با مادران همراهی کنند و در انجام کارهای مختلف به آنان کمک کنند. علاوه بر این، شرایط و حالات مختلف آنان را نیز درک کنند.

سردرد در هفته دوازدهم بارداری

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی اندازه جنین و رشد او، اندازه شکم مادر و تغییرات بدن وی و علائم حاملگی در هفته دوازدهم بارداری پرداختیم. کم کم ظاهر شما تغییر خواهد کرد. شکم بزرگ‌تر می‌شود و جنین نیز بیشتر از پیش تکامل می‌یابد. در هفته آتی وارد سه ماهه دوم بارداری خواهید شد و بسیاری از مشکلات سه ماهه اول رفع می‌شوند. البته ممکن است همچنان علائمی داشته باشید که کاملاً طبیعی است؛ زیرا بدن‌ها با هم فرق دارند و تجربه بارداری هر فرد منحصر به فرد است. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۸ دیدگاه. Leave new

  • Avatar
    نازنین حسینی
    بهمن ۴, ۱۴۰۱ ۸:۱۴ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید ممنونم از مطالب بارزش تون من دوتا دختر دوقلو دارم می‌خوام پسر دار بیشم باید چی کار کنم میشه راهنمایی کنید لطفاً

    پاسخ
    • سلام وقتتون به خیر
      امیدوارم سلامت باشن
      برای تعیین جنسیت لازم هست به پزشک مراجعه کنید یا مشاوره آنلاین داشته باشید تا تحت نظر پزشک بتونید بارداری موفقی داشته باشید.

      پاسخ
  • من خیلی دوست درم حامله شو چون از ادت ماهیانه افتادم چکار کنم راهنمای کنید

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من بارداری اولم هستش وتوی هفته دوازدهم هستم خیلی استرس دارم ازینک چرا شکمم بزرگ نمیش یا هیچ علائم بارداری ندارم بااینک سونو رفتم و پزشکم گفته حال بچه خوبه و همه چی نرماله چیکار کنم

    پاسخ
    • Avatar
      مائده فخر الدینی کارشناس مامایی
      اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۲ ۷:۵۱ ب٫ظ

      سلام وقت بخیر. ۱۲ هفته خیلی زوده برای بالا اومدن شکم…
      ملاک سونوگرافی هستش.
      رحم در هفته ۲۰ بارداری تازه به سطح ناف میرسه…

      پاسخ
  • سلام من هفته ۱۲ بارداریم طول سرویکس ۳۲ بوده و دکتر استراحت نوشته من علت استراحت نمیدونم ک نگرانم مشکلی هس آیا ب نظرتون

    پاسخ
    • سلام برای جلوگیری از افزایش خطر در طول بارداری و جلوگیری از عوارض بارداری بهتر است استراحت طبق دستور پزشک داشته باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری