همه چیز درباره ختنه نوزاد و تعیین بهترین زمان و مراقبت های بعد از آن

ختنه نوزادان پسر

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

هنگامی که یک فرزند پسر متولد می‌شود، احتمالاً پس از مدتی، موضوعی که ذهن شما را به عنوان والدین فرزند درگیر می‌کند، فرآیند ختنه کردن نوزاد و مراقبت های پس از ختنه کردن نوزاد است. با توجه به اینکه اکثر افراد با ختنه کردن‌ نوزاد آشنایی ندارند، مطالعۀ این مقاله از مجموعه ۳۰ سیب کمک بسیار بزرگی برای والدینی است که دارای فرزند پسر هستند. به طور کل در ختنه نوزاد، پوستی که نوک آلت تناسلی را می‌پوشاند، برداشته می‌شود. فرآیند ختنه نوزاد برای او کمی دردناک است. به همین دلیل هر چه که ختنه کردن فرزند خود را در سنین پایین‌تر انجام دهید، بهتر است. در این مقاله قصد داریم دربارۀ ختنه کردن نوزاد و بهترین زمان ختنه نوزاد به طور کامل صحبت کنیم.

بهترین زمان ختنه نوزاد

اینفوگرافی مزایای ختنه نوزاد

فرآیند ختنه نوزاد در فرهنگ‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود. به همین دلیل زمان انجام این فرآیند نیز با توجه به منطقۀ جغرافیایی و فرهنگ مردم آن منطقه متفاوت است. در بسیاری از کشورهای دنیا فرآیند ختنه کردن را در زمان نوزادی انجام می‌دهند. برخی از کشورها نیز برای پسران بالغ یا کودک مثل ۵ یا ۶ ساله، فرآیند ختنه کردن را انجام می‌دهند‌. به طور کلی هیچ قانونی از نظر پزشکی یا فرهنگی، ختنه کردن نوزاد را یک فرآیند الزامی ندانسته است. در واقع این والدین هستند که می‌توانند بنا بر تصمیم خود، ختنه نوزاد را انجام دهند. در واقع مسائل مذهبی، پزشکی و اجتماعی، خانواده‌ها و فرهنگ جامعه را مجبور می‌کند که این فرآیند را انجام دهند.

مزایای ختنه نوزاد

در ادامۀ این مطلب از مجموعه سی سیب به بررسی مزایای ختنه نوزاد پرداخته و هر یک را برای شما شرح خواهیم داد.

کاهش خطرات عفونت ادراری

 یکی از مزایای ختنه نوزاد جلوگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری نوزاد است. در یک یا دو سال اول زندگی، نوزاد دچار بیماری‌های عفونی می‌شود. این عفونت شدید باعث آسیب به کلیه یا عفونت جریان خون می‌شود که بیماری بسیار خطرناکی است. در نتیجه می‌توان با کمک ختنه نوزاد، میزان بیماری عفونی در بدن را کاهش داد. در واقع این فرآیند یک روش مناسب برای افزایش سلامتی نوزاد محسوب می‌شود.

حمام کردن نوزاد بعد از ختنه

کاهش خطر ابتلا به ایدز

ختنه کردن نوزاد به عنوان یک فرآیند پیشگیری کننده برای عفونت‌های مقاربتی محسوب نمی‌شود. اما به دلیل اینکه ویروس‌های مختلف و عفونت‌های مقاربتی در بخش‌های مختلف آلت تناسلی شخص تجمع پیدا می‌کنند، پزشکان با استفاده از ختنه کردن، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند. روابط جنسی غیر بهداشتی که بیماری‌هایی همچون ایدز را به شخص منتقل می‌کند، در صورتی که شخص ختنه نشده باشد، ممکن است شدیدتر شود که فرآیند درمان آنها سخت‌تر خواهد بود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های پوستی

انواعی از بیماری‌های پوستی ممکن است به سطح آلت تناسلی مردانه نفوذ پیدا کند. بیماری‌های قارچی که در اثر عدم رعایت بهداشت ایجاد می‌شود یا عفونت‌ها و ویروس‌هایی که ممکن است در اثر عوامل محیطی و خارجی وارد بدن شخص شوند، همه و همه خطرناک هستند. بیماری‌هایی مثل فیموز در مردان از این طریق به وجود می‌آیند. ختنه نوزاد کمک می‌کند تا میزان ابتلا به این بیماری‌های پوستی کاهش پیدا کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی

اگرچه امکان ابتلا به سرطان آلت تناسلی بسیار کم است و این بیماری تا حدودی نادر است، اما باز هم باید در این مورد احتیاط کرد. با کمک ختنه کردن نوزاد میزان خطر ابتلا به این بیماری در شخص کاهش پیدا می‌کند. سرطان آلت تناسلی به علت مسائل ژنتیکی یا عوامل محیطی ایجاد می‌شود. به طور کلی بیماری‌های سرطانی انواع متفاوتی دارند و ریشه آنها کاملاً مشخص نیست. بنابراین از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، باید از روش ختنه نوزاد برای حل مشکل استفاده کرد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

در واقع ختنه نشدن نوزاد علاوه بر اینکه در سنین بزرگسالی برای خود شخص بسیار خطرناک است، ممکن است برای شرکای جنسی او نیز خطر بسیار زیادی داشته باشد. ختنه کردن میزان بهداشت و پاکیزگی را هنگام روابط جنسی افزایش می‌دهد. در صورتی که شخص به علت ختنه نشدن به نوعی بیماری مربوط به آلت تناسلی مبتلا باشد، قادر است این عفونت و ویروس را وارد دهانه رحم شریک جنسی خود کرده و او را به این بیماری مبتلا کند.  بنابراین فرآیند ختنه کردن نوزاد یک مسئله اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

ختنه نوزادان پسر

احساس بهتر در زندگی

نظرسنجی‌هایی که از پسران و مردان ختنه شده انجام شده است، نشان می‌دهد که این افراد رعایت بهداشت تناسلی، روابط جنسی و عدم ابتلا به بیماری‌های متفاوت تناسلی را به دلیل ختنه کردن بسیار آسان‌تر و سالم‌تر می‌دانند. این افراد قادر هستند شرایط بهتری در زندگی خود داشته باشند و راحت‌تر زندگی کنند. به هر صورت فرقی نمی‌کند که پسر شما ختنه شده باشد یا خیر. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که بهداشت فردی در هر دو صورت باید رعایت شود.

خطرات مربوط به ختنه کردن نوزاد چیست؟

والدین نمی‌توانند شاهد درد کشیدن فرزند خود باشند. اما در هر صورت ختنه نوزاد فرآیندی است که باید انجام شود. به همین دلیل بهتر است، قبل از فرآیند ختنه کردن نوزاد از خطراتی که ممکن است برای نوزاد رخ دهد مطلع باشید تا بتوانید بهتر خود را برای این مسئله آماده کنید. اگر دربارۀ عوارض ختنه نوزاد بخواهیم صحبت کنیم، در واقع ختنه کردن یک روش کاملاً رایج در سراسر جهان است و عوارض چندانی به همراه ندارد.

  • یکی از فرآیندهایی که ممکن است هنگام ختنه نوزاد اتفاق بیافتد، خونریزی در هنگام عمل است. معمولاً نوزادان مقداری کمی خونریزی خواهند داشت که پس از چند روز برطرف می‌شود. این خونریزی ممکن است برای خود نوزاد بسیار آزاردهنده باشد. به هر صورت شما باید با مراقبت و استریل نگه داشتن محل زخم از ایجاد عفونت جلوگیری کنید. چون یکی دیگر از خطراتی که ممکن است پس فرآیند ختنه برای نوزاد اتفاق بیافتد، عفونت در محل آسیب است.
  • همچنین مورد بعدی که بسیار نادر است، تغییر شکل آلت تناسلی است. این فرآیند بلافاصله پس از ختنه نوزاد دیده نمی‌شود. ممکن است مدت‌ها بعد شما این تغییر شکل را مشاهده کنید.
  • طی فرآیند ختنه کردن آسیب جدی به آلت تناسلی وارد نمی‌شود و احتمال آن بسیار کم است. به عنوان مثال تنها ممکن است در ۰.۲ درصد از ختنه‌هایی که در بیرون از بیمارستان انجام می‌شود اتفاق بیافتد. بهترین کار این است که ختنه نوزاد را به یک پزشک متخصص بسپارید. چرا که میزان بروز عوارض بسیار کاهش می‌یابد.
قرمزی و التهاب در محل ختنه

فرآیند ختنه نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

بسیاری از ختنه‌ها ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از تولد نوزاد در خود بیمارستان انجام می‌شوند تا مشکلی از بابت ختنه نوزاد برای والدین وجود نداشته باشد. در صورتی که بیمارستان فرآیند ختنه کردن نوزاد را برای شما انجام ندهد، باید طی ده روز اول پس از تولد، نوزاد را نزد پزشک یا متخصص اطفال ببرید و او را ختنه کنید. بهترین راه این است که ختنه نوزاد را در یک محیط پزشکی انجام دهید. برخی از افراد تمایل دارند که ختنه نوزاد را در محیط‌هایی مثل خانه انجام دهند. اما این محیط‌ها اصلاً بهداشتی نیستند و ممکن است عوارض آن برای نوزاد بسیار خطرناک باشد. ختنه نوزاد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. شما اجازه دارید در کنار کودک باشید و نوزاد خود را آرام کنید.

  1. در بیمارستان ابتدا نوزاد را به اتاق عمل می‌برند و روی میز مخصوصی قرار می‌دهند. در برخی از کشورهای خارجی روی میز عمل، قفل‌های مخصوصی وجود دارد که با استفاده از آن بازو و پای نوزاد را قفل می‌کنند.
  2. سپس نوزاد را درون یک حوله گرم می‌پوشانند تا مشکلی برای او پیش نیاید.
  3. برای اینکه از گریه کردن یا دست و پا زدن نوزاد جلوگیری شود، آب قند درون پستانک به او می‌دهند.
  4. سپس پزشک با استفاده از یک سوزن، داروی بی حسی را به آلت تناسلی نوزاد تزریق می‌کند یا  به عنوان یک ماده بی حسی از کرم یا پماد موضعی استفاده می‌کند.
  5. سپس یک گیره پلاستیکی مخصوص در اطراف پوست ختنه گاه قرار می‌دهند. این گیره پلاستیکی جریان خون را در محل ختنه‌گاه متوقف می‌کند.
  6. سپس به راحتی پزشک پوست ختنه گاه را خارج می‌کند.
دوزه نقاهت بعد از ختنه

مراقبت های بعد از ختنه نوزاد

پس از ختنه نوزاد، شما باید بیشتر از قبل مراقب باشید. در هر صورت به علت اینکه ختنه کردن در دوران نوزادی انجام شده است، پزشک تمام تلاش خود را می‌کند که این کار را با درد کمتری انجام دهد.

  • پزشکان بلافاصله بعد از اینکه نوزاد ختنه شد، یک نوع گاز استریل نرم که با نوعی ماده ژل مانند پوشیده شده است را دور نوک آلت تناسلی نوزاد می‌پیچند. این کار باعث می‌شود که محل آسیب و زخم به پوشک نوزاد نچسبد و دردناک نشود.
  • مهمترین کاری که شما پس از ختنه کردن نوزاد باید انجام دهید، جلوگیری از عفونت در محل ختنه است. محل زخم ممکن است در صورت عدم مراقبت دچار عفونت شود و این موضوع کار شما را سخت‌تر خواهد کرد.
  • شما پس از این قادر هستید نوزاد را به خانه ببرید و فراموش نکنید که هر چند وقت یکبار باید کاملاً پوشک را تعویض کنید.
  • همزمان با تعویض پوشک گاز استریل جدید را دور محل ختنه بپوشانید. سعی کنید که پوشک را محکم نبندید.
  • در زمانی که نوزاد خود را در آغوش می‌گیرید، به آلت تناسلی او فشار زیادی وارد نکنید.
  • سعی کنید از شلوارهای تنگ برای نوزاد استفاده نکنید.
  • بهتر است نوزاد در ساعت‌های اول پس از ختنه شدن در یک محل بدون حرکت استراحت کرده و ترجیحاً خواب باشد تا درد زیادی احساس نکند.

حمام کردن نوزاد بعد از ختنه

به طور کلی حمام کردن نوزاد پس از ختنه، هیچ گونه اشکالی ندارد. برخی از متخصصین اطفال پیشنهاد می‌کنند در یکی دو بار اول پس از ختنه نوزاد، آلت تناسلی نوزاد را بپوشانید و باقی قسمت‌ها را شستشو دهید. اما به طور کل بهتر است پس از چند روز نوزاد را حمام کنید. در هنگام شستشوی نوزاد مراقب باشید.

زمان بهبودی نوزاد ختنه شده چقدر است؟

ممکن است تا چند روز اول پس از ختنه کردن نوزاد در محل زخم مقداری قرمز شدن و التهاب و تورم دیده شود. همچنین مقدار کم خونریزی نیز وجود خواهد داشت. اما با این وجود باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا میزان عوارض پس از ختنه کردن نوزاد کاهش پیدا کند. مدت زمان درمان کامل پس از ختنه حدوداً یک هفته تا ۱۰ روز است.

البته این موضوع مربوط به زمانی است که شما نکات بهداشتی را کاملاً رعایت کنید تا از بروز عفونت زخم جلوگیری شود. گاهی اوقات از روش دیگری برای ختنه کردن نوزاد استفاده می‌شود. در این روش حلقه‌ای دور ختنه گاه قرار داده می‌شود. این حلقه به صورت خود به خودی از ۵ روز تا یک هفته بعد می‌افتد. در صورتی که تا دو هفته بعد حلقه نیفتاد، شما باید به پزشک مراجعه کنید.

تعویض پوشک بعد از ختنه

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

تنها یک درصد نوزادان پس از ختنه کردن دچار عوارض شدید می‌شوند. معمولاً نیازی نیست که پس از ختنه نوزاد به پزشک مراجعه کنید. اما بروز برخی علائم در نوزاد ممکن است نگران کننده باشد. به عنوان مثال اگر نوزاد شما تا ۱۲ ساعت پس از ختنه شدن توانایی ادرار کردن نداشته باشد، موضوع نگران کننده خواهد بود و باید با پزشک تماس بگیرید. همچنین با توجه به اینکه امکان خونریزی روی پوشک نوزاد وجود دارد، مقدار کم خونریزی نگران کننده نخواهد بود.

اما اگر بیشتر از یک چهارم پوشک خونی باشد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین به طور مرتب آلت تناسلی فرزند خود را بررسی کنید تا وجود چرک و عفونت را روی سطح آن تشخیص دهید. گاهی اوقات ممکن است که بوی بسیار بدی از نوک آلت تناسلی احساس کنید که این موضوع احتمالاً خطرناک است. یکی از نشانه‌هایی که توسط آن متوجه می‌شوید آلت تناسلی نوزاد دچار عفونت شده است، بروز تب در نوزاد است. همچنین آلت تناسلی کاملاً قرمز شده و ترشحات زرد رنگ از آن خارج می‌شود.

سخن پایانی

 در این مقاله از سی سیب به طور کامل درباره ختنه کردن نوزاد صحبت شد. ختنه نوزاد فرآیندی اجباری نیست. اما با توجه به اینکه نوزاد ممکن است در سنین بزرگسالی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شود، در بسیاری از کشورها در همان سنین نوزادی انجام می‌گیرد. بهتر است که فرآیند ختنه کردن نوزاد را به سنین بالاتر موکول نکنید. زیرا نوزاد به خصوص در سن ۳ تا ۸ سالگی فعالیت و جنب‌وجوش بیشتری دارد و امکان اینکه پس از ختنه کردن در مدت زمان کمتری بهبود پیدا کند کاهش خواهد یافت.

۱ دیدگاه. Leave new

  • سلام
    من یه پسر ١١ ساله هستم که توی خونه خودم خودمو ختنه کردم.
    خیلی دردناک بود ولی باعث شد مرد بار بیام.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ نوزاد :
نوزاد