علائم ناباروری در زنان و مردان چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ممکن است یکی از دغدغه‌های زنان و مردان این باشد که آیا بارور هستند؟ از هر هشت زوج، یک زوج با ناباروری و ناتوانی در باردار شدن با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده دست و پنجه نرم می‌کنند. در صورتی یک زوج نابارور محسوب می‌شوند که به مدت یک سال تلاش ناموفق داشته باشند. اگر زن بالای 35 سال باشد، این زمان به 6 ماه کاهش می‌یابد. حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که علائم ناباروری در زنان و مردان چیست؟ در این مقاله از سی سیب به بررسی نشانه‌های ناباروری در مردان و زنان می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

اینفوگرافی علائم ناباروری در زنان

علائم ناباروری چیست؟

ناباروری اغلب بدون نشانه است؛ اما گاهی بدن شما علائمی را نشان می‌دهد که نشان از ناباروری است. در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌هایی که بعدا بررسی خواهیم کرد، به پزشک مراجعه کنید و در صورت تمایل برای بچه‌دار شدن، راه‌های درمان را جویا شوید.

توجه به این نکته ضروری است که بر اساس گزارش انجمن پزشکی باروری آمریکا، 85 تا 90 درصد از زوج‌های نابارور با درمان‌های معمولی قادر به باردار شدن هستند؛ بنابراین حتی اگر این علائم ناباروری را داشته باشید، این احتمال وجود دارد که روزی باردار شوید! ابتدا نشانه‌های ناباروری در زنان را بررسی می‌کنیم.

علائم ناباروری در زنان چیست؟

معمولا زنان با مشاهده کیفیت پریود خود می‌توانند متوجه شوند که بارور هستند یا خیر. در ادامه این علائم را بررسی می‌کنیم.

پریود نشدن

اگر قرص ضدبارداری مصرف می‌کردید، برای بارداری باید آن را قطع کنید. قرص‌های ضدبارداری پریود شما را قطع می‌کنند. در نتیجه، باید مصرف آن را قطع کنید تا دوباره چرخه قاعدگی خود را داشته باشید. پس از قطع مصرف قرص ضدبارداری، بدن شما برای تنظیم شدن به چند ماه نیاز دارد. پس از مدتی چرخه قاعدگی شما به حالت عادی باید برگردد.

اگر قرص ضدبارداری را قطع کرده‌اید و پس از سه ماه پریود نشدید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. وقتی پریود نشوید، تخمک‌گذاری هم انجام نمی‌شود. در نتیجه بارداری هم صورت نمی‌گیرد. پس باید زودتر به پزشک مراجعه کنید تا در صورت امکان با داروهای تحریک‌کننده تخمک‌گذاری، بتوانید به روال عادی برگردید. معمولا این مشکل با مصرف یک قرص ساده رفع می‌شود. اگر مشکل حل نشد، در مراحل بعدی از داروهای تزریقی، روش تلقیح داخل رحمی (IUI) یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) استفاده می‌شود.

پریودهای نامنظم

اگر به طور منظم پریود نمی‌شوید، ممکن است هرگز نتوانید زمان تخمک‌گذاری خود را تشخیص دهید. چرخه‌های نامنظم قاعدگی نشان‌دهنده یک اختلال زمینه‌ای مرتبط با تخمک‌گذاری هستند که لقاح را بسیار چالش‌برانگیز می‌کنند. علت پریودهای نامنظم می‌تواند موارد زیر باشد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • اختلالات تیروئید
  • آمنوره هیپوتالاموس که در آن سیگنال‌های ارسال هورمون مغز خاموش است.
  • سیکل‌های نامنظم ممکن است نشانه‌ای از کاهش ذخیره تخمدان ناشی از آندومتریوز یا نارسایی زودرس تخمدان باشد.

خونریزی بین پریود

به طور کلی، شما فقط باید زمانی که پریود می‌شوید خونریزی داشته باشید. خونریزی در بین سیکل‌ها یا بعد از مقاربت می‌تواند نشان‌دهنده وجود پولیپ یا فیبروم رحم یا ضایعه دهانه رحم باشد. علاوه بر مسئله باردار شدن، پزشک باید مطمئن شود که این علائم نشان‌دهنده چیز جدی‌تری مانند سرطان نیست، اگرچه این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد.

علائم ناباروری در مردان

پریودهای سنگین یا سبک

اگر مصرف نوار بهداشتی شما بسیار زیاد است، لخته‌های خونی بزرگی از بدن شما خارج می‌شود، بیش از هفت روز خونریزی دارید، عادت ماهانه‌تان به‌طور غیرعادی سنگین است. این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از فیبروم رحم باشد. پریودهای سنگین همچنین با برخی اختلالات خونریزی یا ناهنجاری‌های غدد درون‌ریز همراه هستند. اگر فیبروم‌ها مانع بارداری شوند، می‌توان آن‌ها را کوچک یا حذف کرد و اختلالات خونی را می‌توان با دارو کنترل کرد. پس زیاد نگران نشوید.

 از طرفی هم اگر پریود شما بسیار سبک باشد یا رنگ آن بسیار روشن یا تیره باشد، نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا در صورت داشتن پریود هم امکان ناباروری وجود دارد؟

داشتن قاعدگی‌های قابل پیش‌بینی منظم، نشانه خوبی است که شما به طور منظم تخمک‌گذاری می‌کنید؛ به عبارت دیگر، به این معنی است که یک تخمک به طور منظم از تخمدان شما آزاد می‌شود؛ اما تخمک‌گذاری به تنهایی تضمین نمی‌کند که می‌توانید باردار شوید. گاهی اوقات ممکن است کیفیت تخمک، نحوه لقاح تخمک، توانایی آن برای انتقال به رحم، یا نحوه کاشت آن در رحم مشکل داشته باشد.

درد لگن

اگر در زمان پریود خود دردهای بدی را تجربه می‌کنید، در زمان برقراری رابطه جنسی درد دارید، ممکن است به آندومتریوز مبتلا شده باشید. وقتی به آندومتریوز مبتلا باشید، بافتی که قرار است حفره رحم را پوشش دهد، در خارج از رحم در لگن یافت می‌شود. اندومتریوز می‌تواند منجر به زخم شدن ساختارهای لگن، کاهش باروری و افزایش خطر حاملگی خارج از رحم شود. آندومتریوز ممکن است تخمک‌گذاری زنان را کاهش دهد، بنابراین ممکن است ارزیابی و درمان سریع‌تر را توصیه کنیم.

اگر درد لگن همراه با تب و ترشح غیرطبیعی دارید، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد که ممکن است به زخم شدن نیز منجر شود. عفونت لگن، می‌تواند منجر به خطر انسداد لوله‌های رحمی شود.

درد حین رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی دردناک برای زنان به نظر عادی می‌رسد و بسیاری از زنان فکر می‌کند این درد طبیعی است. در صورتی که این مسئله می‌تواند نشانه بیماری‌های زمینه‌ای مثل آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن باشد.

عدم تعادل هورمونی

متعادل نبودن هورمون‌ها می‌تواند نشانه‌های مختلفی داشته باشد:

  • افزایش ناگهانی وزن
  • ریزش مو
  • خستگی مداوم
  • تورم دست و پا
  • سردرد
  • ترشح از نوک پستان
  • رشد موهای صورت
  • آکنه شدید
  • کاهش میل جنسی
  • نازک شدن موی سر

بیشتر بدانید

درد یا خارش واژن

درد یا خارش، به خصوص همراه با ترشح، می‌تواند به معنای عفونت واژن باشد. در صورت عدم درمان، عفونت‌هایی مانند کلامیدیا، سوزاک و مایکوپلاسما رخ می‌دهد که می‌توانند در نهایت منجر به ناباروری شوند.

نشانه‌های ناباروری در مردان

در مردان نیز نشانه‌هایی از باروری وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

تغییر در میل جنسی

باروری مرد با سلامت هورمونی او نیز مرتبط است. تغییرات در مردانگی که اغلب توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات باروری باشد.

درد یا تورم بیضه

شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به درد یا تورم در بیضه‌ها شود که بسیاری از آن‌ها می‌توانند منجر به ناباروری شوند.

مشکلات حفظ نعوظ

توانایی مرد برای حفظ نعوظ اغلب با سطح هورمون او مرتبط است. کاهش هورمون‌ها ممکن است منجر به بروز این مشکل شود.

مسائل مربوط به انزال

به طور مشابه، ناتوانی در انزال نیز نشانه‌ای از بروز مشکلات هورمونی است که باید هر چه سریع‌تر درمان شود.

بیضه‌های کوچک و سفت

بیضه‌ها اسپرم مرد را در خود جای می‌دهند، بنابراین سلامت بیضه برای باروری مردان مهم است. بیضه‌های کوچک یا سفت می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات بالقوه‌ای در زمینه باروری باشد.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب علائم ناباروری در زنان و مردان را بررسی کردیم. اکثر این موارد قابل درمان هستند. پس در صورت مشاهده آن‌ها خونسردی خود را حفظ کنید و در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. آیا تا کنون این علائم را در خود مشاهده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.