زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا زگیل تناسلی باعث ناباروری می شود؟

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

یکی از مشکلاتی که بزرگسالان و افرادی که دارای رابطه جنسی هستند، می‌توانند تجربه کنند، مبتلا شدن به زگیل تناسلی است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) سلول‌های اپیتلیال (سلول‌های سطحی) را در غشاهای مخاطی دهان یا ناحیه تناسلی و قسمت‌هایی از پوست مانند دست‌ها یا پاها آلوده می‌کند. هر گونه تماس با مناطقی که حاوی ویروس هستند می‌تواند منجر به انتقال شود. حال سوال این است که این این عارضه با وجود مشکلاتی که به وجود می‌آورد، می‌تواند منجر به ناباروری شود؟ در این مطلب از سی سیب به بررسی این سوال می‌پردازیم که آیا زگیل تناسلی باعث ناباروری می شود؟ لطفا با ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

زگیل تناسلی چیست؟

اینفوگرافی زگیل تناسلی و ناباروری

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ویروسی است که فقط انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیش از ۱۰۰ نوع (یا سویه) مختلف HPV وجود دارد. بیشتر آن‌ها بی‌ضرر هستند و علائمی ایجاد نمی‌کنند. در واقع، بدن شما احتمالاً بدون اینکه بدانید آلوده شده‌اید، ویروس را پاک می‌کند. با این حال، تعداد کمی از سویه‌های HPV «پرخطر» در نظر گرفته می‌شوند، زیرا می‌توانند منجر به تغییرات سلولی شوند که می‌توانند باعث سرطان‌های خاصی شوند.

انواع دیگر باعث ایجاد وروکاس یا زگیل می‌شوند. همچنین برخی از انواع دیگر باعث زگیل تناسلی می‌شوند. HPV پرخطر و همچنین اچ پی وی زگیل تناسلی می‌تواند در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی، هنگام استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی یا به سادگی از طریق لمس صمیمی منتقل شود.

گاهی اوقات، بدن می‌تواند با ویروس مبارزه کند و خود را در عرض ۱ تا ۲ سال از شر آن خلاص کند. اگر چه همیشه هم اینطور نیست. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث مشکلات سلامتی جدی مانند زگیل‌های پوستی و سرطان شوند.

نشانه های زگیل های تناسلی

علامت آن ظاهر شدن پولیپ های کوچک یا بافت روی پوست است. این‌ها را می‌توان هم در مردان و هم در زنان یافت، اما اغلب علائم بیشتری را در زنان مشاهده می‌کنیم. این بیماری زگیل‌هایی را روی فرج، واژن، پرینه، بالای ران یا حتی مقعد ایجاد می‌کند.

زگیل تناسلی ناشی از HPV (کم‌خطر) معمولاً تأثیری بر باروری، بارداری یا تولد نوزاد شما ندارد. اگر به HPV پرخطر و «پیش سرطانی» (CIN) یا سرطان دهانه رحم مبتلا هستید، ممکن است مشکلاتی در مورد بارداری و حمل نوزاد تا آخر عمر وجود داشته باشد.

این زگیل تناسلی باعث ناباروری می شود؟

داشتن زگیل تناسلی بر باروری تاثیر می‌گذارد. اگر بیمار برای مدت طولانی از این بیماری آن هم به صورت شدید رنج می‌برد و زگیل تناسلی بسیار بزرگ می‌شود، فرج را مسدود می‌کند. در صورت انسداد فرج، بیمار در حین رابطه جنسی دچار مشکل می‌شود. یا یک زگیل بزرگ در واژن مسیر اسپرم برای نزدیک شدن به دهانه رحم را مختل می‌کند. در شرایط جدی، بیمار ناباروری را تجربه خواهد کرد. بسیاری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) هنگامی که درمان نشوند، می‌توانند منجر به ناباروری شوند. با این حال، HPV نمی‌تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد.

زگیل تناسلی و قدرت باروری

اگر چه ممکن است شنیده باشید که HPV می‌تواند منجر به مشکلات باروری شود، اما معمولاً اینطور نیست. همان طور که اشاره کردیم برخی از گونه‌های HPV می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند. حذف سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی از دهانه رحم می‌تواند به نوبه خود بر باروری تأثیر بگذارد.

تاثیر زگیل تناسلی بر باروری زنان

عفونت‌های HPV همیشه نیاز به درمان ندارند. اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که باید سلول‌های غیرطبیعی را حذف کند، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

  • کرایوتراپی یا انجماد و از بین بردن بافت غیرطبیعی
  • بیوپسی مخروطی برای برداشتن بخشی از دهانه رحم
  • یک روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای (LEEP) که شامل برداشتن سلول‌ها با یک حلقه سیمی است که بار الکتریکی را حمل می‌کند.
کرایوتراپی و زگیل تناسلی

این روش‌ها می‌توانند بر توانایی شما برای باردار شدن یا رسیدن به دوره کامل در بارداری تأثیر بگذارند. این امر به این دلیل است که حذف سلول می‌تواند موجب تغییر تولید مخاط دهانه رحم شما شود.

داشتن زگیل تناسلی شانس باردار شدن شما را کاهش نمی‌دهد، مگر اینکه زگیل آن‌قدر بزرگ باشد که ورودی واژن شما را مسدود کند. برخی مطالعات وجود دارد که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد داشتن HPV (چه زگیل تناسلی یا HPV پرخطر) ممکن است باعث سقط جنین زودهنگام شود، اما این نتایج قطعی نیستند و نیاز به پژوهش‌های بیشتری است. تنگی دهانه رحم نیز می‌تواند موجب کند شدن اسپرم شود و بارور شدن تخمک را دشوارتر کند. برخی از درمان‌ها نیز ممکن است باعث ضعیف شدن دهانه رحم شوند. در حالی که این امر باعث ناباروری یا به وجود آمدن مشکل در باردار شدن نمی‌شود، می‌تواند منجر به نارسایی دهانه رحم شود. این امر می‌تواند باعث گشاد و نازک شدن دهانه رحم قبل از پایان بارداری شود.

زگیل تناسلی و شانس باروری

اگر به پیش سرطان (CIN) یا سرطان دهانه رحم مبتلا هستید، درمان این امر می‌تواند باردار شدن و حاملگی را دشوارتر کند. یکی از گزینه‌های درمانی برای CIN و سرطان دهانه رحم با درجه بسیار پایین، برداشتن بخشی از دهانه رحم است به این روش «بیوپسی مخروطی» گفته می‌شود. این می‌تواند مانع از بسته ماندن رحم تا زمان زایمان شود. در نتیجه باعث سقط جنین می‌شود.

اگر سرطان شما پیشرفته‌تر باشد، ممکن است به جراحی کمی گسترده‌تر نیاز داشته باشید. در این روش کل دهانه رحم و قسمت کوچکی از قسمت بالایی واژن برداشته می‌شود. این روش Radical Trachelectomy نام دارد که به عنوان RT نیز شناخته می‌شود. حتی پس از این عمل نیز امکان باردار شدن و بارداری موفق وجود دارد.

سرطان پیشرفته‌تر دهانه رحم معمولاً با برداشتن رحم یا هیسترکتومی درمان می‌شود. رادیوتراپی یا شیمی درمانی نیز می‌تواند رحم یا تخمدان شما را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین بارداری بعد از آن معمولا امکان پذیر نیست.

اگر این بیماری هر چه زودتر تشخیص داده و درمان شود، شانس شما برای داشتن یک بارداری طبیعی بیشتر خواهد بود.

این زگیل تناسلی موجب ناباروری در مردان می‌شود؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که اسپرم‌های آلوده به HPV به خوبی نمی‌توانند حرکت کنند. در واقع این ویروس تحرک را کاهش می‌دهد. این مسئله می‌تواند باردار شدن را دشوار کند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد مردانی که اسپرم آن‌ها حاوی HPV است، ممکن است ناباروری را تجربه کنند. اگر اسپرم حاوی HPV تخمک را بارور کند، ممکن است خطر سقط زودرس را افزایش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ همچنین نشان داد که اسپرم حاوی HPV می‌تواند در ناباروری مردان و زوجین نقش داشته باشد.

اسپرم الوده به HPV

در موارد نادر، HPV پرخطر می‌تواند باعث تغییرات سلولی شود که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان آلت تناسلی را افزایش می‌دهد. برخی از درمان‌های سرطان ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد.

با وجود این پژوهش‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا بتوانیم به صورت قطعی در مورد این مشکل نظر بدهیم و نمی‌توان تنها به چند آزمایش اکتفا کرد.

کلام آخر

در این مقاله به این سوال پرداختیم که آیا زگیل تناسلی باعث ناباروری می شود؟ نمی‌توان به این سوال پاسخی مطمئن و قطعی داد زیرا شرایط برای هر شخصی متفاوت است. باید دید که این بیماری تا کجا پیشرفت کرده است و در چه سطحی است. با این حال، معمولا مردم صبر نمی‌کنند تا این بیماری آن چنان گسترش پیدا کند و پیگیر درمان می‌شوند. زگیل تناسلی به خودی خود موجب ناباروری نمی‌شود؛ اما می‌تواند به اشکال دیگری بر باروری فرد تاثیر بگذارد. مخصوصا وقتی که فرد باردار شود و زمان زایمان رسیده باشد؛ زیرا ممکن است نوزاد به عفونت چشم، بینی، دهان یا حتی گردن و تارهای صوتی مبتلا شود. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ علل ناباروری :
علل ناباروری