زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا در دوران شیردهی می‌توان عمل بینی انجام داد؟

عمل بین مادر در دوران شیردهی

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

جراحی بینی (رینوپلاستی) از پرطرفدارترین پروسه‌های زیبایی در جهان است که تأثیر قابل توجهی روی ظاهر و اعتماد بنفس فرد می‌گذرد. در کشور ما هر سال بیش از ۸۰ هزار رینوپلاستی انجام می‌شود که درصد قابل توجهی از آنها به خانم‌ها و صد البته خانم‌های جوان اختصاص دارد. در این میان زنانی که بتازگی مادر شده‌اند نیز ممکن است به فکر انجام رینوپلاستی بیفتند و در مورد نحوه شیردهی پس از این پروسه کنجکاو باشند.

سوالات متداولی که ممکن است برای آنها پیش بیاید، عبارتند از : «آیا عمل بینی در دوران شیردهی ممکن است؟» ، «پس از جراحی باید چه مدت صبر کنم تا بتوانم به کودکم شیر بدهم» و «داروی بیهوشی تا چه مدتی در شیر مادر باقی می‌ماند؟» اگر بدنبال پاسخ این سوالات هستید، با ما همراه باشید. مطلب زیر علاوه بر پاسخ به این پرسش‌ها، چند توصیه مفید نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

انجام هر نوع جراحی حتی اگر جنبه زیبایی داشته باشد، باز هم استرس‌ها و زحمات خاص خودش را دارد. اما وقتی مادر یک کودک چند ماهه باشید، باید قبل از هر چیز سلامت و ایمنی کودک‌تان را در نظر بگیرید.

همانطور که می‌دانید نوزادان مواد مغذی مورد نیاز خود را در شش ماه اول زندگی فقط از طریق شیر مادر دریافت می‌کنند. بنابراین بهتر است جراحی بینی پس از پایان این دوره شیردهی انجام شود. این قانون در مورد هر نوع جراحی که به بیهوشی عمومی نیاز دارد نیز صدق می‌کند.

بعبارت دیگر توصیه می‌شود که تازه مادران، جراحی بینی خود را پس از شروع غذای کمکی کودک‌شان انجام دهند. اما اگر برای انجام اینکار عجله دارید، لازم است حداقل تا دو ماه پس از زایمان صبر کنید تا بدن‌تان بطور کامل ریکاوری شده و هورمون‌هایتان متعادل شوند.

داروی بیهوشی، ساختار شیر مادر را تغییر می‌دهد

اینفوگرافی همه چیز درباره عمل بینی مادران در دوران شیردهی

همانطور که گفتیم شما می‌توانید پس از شروع غذای کمکی کودک در پایان شش ماهگی برای انجام این جراحی برنامه ریزی کنید. از طرف دیگر فراموش نکنید که داروهای مصرف شده در حین بیهوشی و در طول جراحی باعث ایجاد تغییراتی در ساختار شیر مادر می‌شوند. در این مدت مادر نباید به کودک شیر دهد. بنابراین لازم است تا از بین رفتن اثرات داروی بیهوشی، کودک توسط شیشه شیر تغذیه شود؛ برای این منظور می‌توان از شیر خشک یا شیر مادر که از قبل جمع آوری شده استفاده کرد.

سختی های عمل بینی در دوران بیهوشی

پس از مشورت با جراح پلاستیک تصمیم بگیرید

علاوه بر موارد بالا اگر می‌خوا‌هید پس از زایمان جراحی بینی انجام دهید، باید حتما با پزشک جراح‌تان در اینباره صحبت کنید. او راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم را اختیار شما قرار خواهد داد. شما با رعایت نکات و توصیه‌های پزشک می‌توانید این پروسه را به روشی بسیار سالم و ایمن (هم برای کودک و هم برای خودتان) پیش ببرید.

عمل بینی در دوران شیردهی

دلایل مخالفت با عمل بینی در دوران شیردهی

با وجود آنکه رینوپلاستی در حین شیردهی از نظر اکثر پزشکان بلامانع است اما همچنان مخالفانی دارد. آنها معتقد هستند که جراحی‌های غیر ضروری باید به بعد از دوران شیردهی موکول شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا نباید برای انجام این جراحی در دوران شیردهی برنامه ریزی کنید:

 اول: داروهایی که در طول بیهوشی عمومی و در هفته های اول پس از جراحی شما داده می‌شوند، می‌توانند بر شیر مادر تأثیر بگذارند.

 دوم: دوره نقاهت پس از عمل اهمیت زیادی دارد. بعد از جراحی باید زمان کافی برای بهبودی داشته باشید. این همچنین بدان معنا است که چیزایی سنگین‌تر از ۵ کیلوگرم بلند نکنید. بلند کردن چیزهای سنگین بر میزان تورم تأثیر می‌گذارد و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد که هر دو می‌توانند بر نتیجه نهایی بینی شما تأثیر بگذارند.

سوم: بینی شما درد می‌کند، خم شدن به جلو باعث افزایش فشار روی بینی شما می‌شود که همچنین به افزایش فشار خون و خطر خونریزی در بینی شما منجر می‌شود.

 چهارم: بینی شما در حال بهبودی است و باید از وارد آمدن هر گونه ضربه به آن خودداری کنید. نگه داشتن نوزاد فقط چند سانتی متر زیر بینی جراحی شده شما در حین شیر دادن ممکن است به تماس یا ضربه‌ای منجر شود که می‌تواند دردناک و حتی خطرناک باشد.

ضربه بی بینی عمل شده در دوران شیردهی

پنجم: فرایند بیهوشی، خونریزی و درد پس از عمل همگی باعث تحلیل قوای جسمی مادر می‌شود و نیاز او به استراحت و تغذیه منظم و مقوی را افزایش می‌دهد. وقتی مادر یک کودک چند ماهه باشید، داشتن استراحت کافی و تغذیه مناسب به این راحتی نخواهد بود. این روند طاقت فرسا علاوه بر فشار جسمی روی مادر می‌تواند او را  کم طاقت و زود رنج سازد و مانع رسیدگی مناسب او به کودک شود؛ همچنین دوره نقاهت را طولانی‌تر کند.

اگر پس از تأیید پزشک و با در نظر گرفتن تمام موارد بالا تصمیم گرفتید عمل بینی انجم دهید، رعایت کردن یکسری نکات ضروری می‌تواند بسیار مفید باشد.

اثر ماده بیهوشی روی شیر مادر و عمل بینی

توصیه‌هایی برای افرادی که قصد دارند در دوران شیردهی عمل بینی انجام دهند

  • همانطور که قبلا گفتیم، تا مدتی پس از به هوش آمدن نباید به کودک شیر دهید. اگرچه با توجه به فرد و جراحی،  تفاوت‌هایی وجود دارد اما اثرات داروی بیهوشی بطور متوسط در عرض ۸ تا ۱۲ ساعت از بین می‌رود.
  • اکثر داروهای مسکنی که بعد از جراحی دریافت می‌کنید، در دوران شیردهی نیز بی خطر هستند، زیرا مقدار ناچیزی از اکثر این داروها وارد شیر می‌شود. توصیه های خاص برای داروهای مختلف متفاوت است. با اینحال ممکن است پزشک شما برای رسیدگی به این سوال به خوبی آموزش ندیده باشد، بنابراین ممکن است به شما توصیه کند قبل از شیردهی مدت زمان مشخصی صبر کنید. در اینصورت، پزشک اطفال احتمالاً منبع مشاوره بهتری خواهد بود.
  • همانند سایر افراد، شما پس از عمل بینی در دوران شیردهی باید از بینی خود در مقابل هر نوع ضربه یا آسیب محافظت کنید. برای این منظور باید در هنگام شیر دادن یا در آغوش گرفتن کودک‌تان مراقب حرکات ناگهانی دست و پا و سر او باشید تا به بینی‌تان ضربه نزند.
  • در هنگام بازی با کودک‌تان نیز مراقب بینی خود باشید. بازی‌های آرام ایرادی ندارد اما در دو هفته اول پس از جراحی بینی سعی کنید از انجام فعالیت‌های شدید و ناگهانی که می‌توانند به ضربه به صورت منجر شوند، خودداری کنید.
  • در طول دو تا سه هفته اول پس از جراحی به خودتان فشار نیاورید و فعالیت‌هایی مانند خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین را به حداقل برسانید. اگر وزن فرزند شما بیشتر از ۵ کیلوگرم است، باید مراقب بلند کردن او نیز باشید. اگر مجبور به این کار هستید، سعی کنید تا حد امکان با احتیاط حرکت کنید.
  • با رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه‌های ارائه شده توسط پزشک‌تان دیگر نیازی نیست نگران سلامتی خود یا کودک‌تان در طول روند بهبودی جراحی بینی باشید.
  • زنان شیردهی که عمل بینی انجام می‌دهند، باید حتما از دوستان و نزدیکان خود کمک بگیرند. اصلی‌ترین کمکی که آنها نیاز دارند، مراقبت از کودک‌شان در دوره نقاهت است که می‌تواند وظیفه حساس و سنگینی باشد بخصوص بلافاصله پس از جراحی.
  • برخی از کودکان اگر متوجه شوند که والدینشان درد دارند، دچار ترس می‌شوند. در حالی که اکثر بیماران پس از جراحی فقط یک ناراحتی جزئی احساس می‌کنند اما قرار گرفتن گچ به تنهایی (که باید به مدت هفت روز روی صورت‌تان بماند) برای ناراحت کردن برخی از کودکان کافی است. اگر متوجه شدید که ظاهر جدیدتان باعث اضطراب و ترس کودک‌تان شده است، فرایند شیردهی را با بازی و شوخی همراه کنید و در موارد شدید از شیشه برای تغذیه کودک‌تان استفاده نمایید و مسئولیت این کار را به فرد دیگری بسپارید.
زمان انجام عمل بینی در دوران شیردهی

حرف آخر

این روزها جراحی بینی با کمترین عارضه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل اجرا است. برخی از پزشکان با انجام جراحی‌های غیر ضروری از جمله عمل‌های زیبایی در دوران شیردهی مخالف هستند اما از نظر اکثر جراحان انجام عمل بینی در دوران شیردهی منعی ندارد و عارضه‌ای شما یا کودک‌تان را تهدید نمی‌کند. برای انجام این کار باید حداقل دو ماه از زایمان شما گذشته باشد اما بهتر است تا شروع غذای کمکی کودک‌تان یعنی پایان شش ماهگی صبر کنید.

علاوه بر این پس از جراحی برای شیردهی عجله نداشته باشید. بین ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا اثرات مواد بیهوشی از شیر مادر خارج شود. بنابراین در این مدت خودتان به کودک شیر ندهید و از شیری که قبلا دوشیده‌اید یا شیر خشک استفاده کنید. امیدواریم با مطالعه مقاله بالا بتوانید بهترین زمان را برای انجام رینوپلاستی انتخاب کنید. لطفا سوالات، نظرات یا تجربیات خود در مورد این مطلب را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ نوزاد :
نوزاد