زمان مطالعه: 7 دقیقه
۲ دیدگاه

آبله مرغان در بارداری و واکسن آن

واکسن آبله مرغان در بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

آبله مرغان می‌تواند بیماری خطرناکی باشد. البته این در صورتی است که بدن شما در برابر آن آنتی‌بادی‌های لازم را نداشته باشد. به همین علت هم در برابر بیماری‌های این چنینی مردم را واکسینه می‌کنند. اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید و خوب شدید یا در گذشته واکسینه شده‌اید، جای نگرانی نیست؛ اما در صورتی که واکسینه نشده باشید، این بیماری می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. مخصوصا اگر باردار باشید. زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند. در نتیجه، خطرات زیادی می‌توانند آنان را تهدید کند. برای همین ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که این بیماری چگونه می‌تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد؟ آیا می‌توان در حین بارداری در برابر این بیماری واکسینه شد یا خیر؟ در این مقاله از سی سیب به بررسی آبله مرغان در بارداری و واکسن آن می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا قرار گرفتن در معرض آبله مرغان در دوران بارداری خطرناک است؟

اینفوگرافی آبله مرغان در بارداری

اگر قبلا به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، احتمالا در برابر این بیماری مصون هستید. اگر هم واکسن دریافت کرده‌اید، این بیماری نمی‌تواند تاثیر زیادی روی شما بگذارد. یک دوز واکسن آبله مرغان می‌تواند بین ۸۰ الی ۸۵ درصد از شما محافظت کند. همچنین اگر دچار این بیماری شوید، نوع شدید آن شما را تهدید نخواهد کرد. پس با این آمار همه باید دو دوز واکسن دریافت کنند تا به طور کامل در برابر این بیماری مصون بمانند.

از آنجایی که بسیاری از بزرگسالان مصون هستند، تعداد کمی از زنان باردار به آبله مرغان مبتلا می‌شوند. معمولا خطر ابتلا به این بیماری بین ۱ الی ۵ مورد در بین هر ده هزار زن باردار است. حال اگر مصون نباشید و در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شوید، به احتمال خیلی زیاد کودک شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توانید از وضعیت ایمنی بدن خود مطلع شوید.

اگر در اوایل بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در سه ماهه اول یا دوم بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، احتمال دارد فرزند شما به سندرم واریسلا مادرزادی مبتلا شود. احتمال ابتلا به این بیماری تا دو درصد است. اگر بین هفته‌های ۱۳ الی ۲۰ دچار این بیماری شوید، خطر بیشتری شما و جنین را تهدید می‌کند. پس از هر ۱۰۰ نوزاد (۱ تا ۲ درصد) که مادرانشان در ۲۰ هفته اول بارداری آبله مرغان داشته‌اند، فقط ۱ یا ۲ نفر به سندرم واریسلا مادرزادی مبتلا می‌شوند. مبتلا شدن به این بیماری در زمان نزدیک به زایمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در بخش بعدی بهتر به این مورد می‌پردازیم.

سندروم واریسلا مادرزادی چه علائمی دارد؟

همان طور که گفتیم اگر آبله مرغان در بارداری را در زمان خاصی تجربه کنید، امکان دارد فرزند شما به واریسلا مادرزادی مبتلا شود. نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از:

  • نقایص مادرزادی، زخم‌های پوستی، اندام‌های ناقص و سر کوچک غیرطبیعی
  • مشکلات عصبی (مانند ناتوانی ذهنی)
  • ناتوانی جسمی
  • عوارض گوارشی
  • مشکلات بینایی
  • وزن کم هنگام تولد
  • تشنج
  • ناهنجاری‌های بازو و پا
  • افزایش خطر سقط جنین یا مرده‌زایی
علائم آبله مرغان

نکته مهمی که درباره ابتلا به این بیماری در بزرگسالی وجود دارد، این است که اگر شما در سنین بزرگسالی به این بیماری مبتلا شوید، بیشتر تحت تاثیر عوارض آن قرار می‌گیرید. برخی از بزرگسالانی که به این عفونت مبتلا می‌شوند دچار وضعیتی به نام پنومونی واریسلا می‌شوند. این حالت می‌تواند حتی زندگی شما را تهدید کند. اگر سیگار می‌کشیدید یا اگر در سه ماهه سوم بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، خطر ابتلا به ذات‌الریه هم بیشتر می‌شود. نرخ زایمان زودرس در زنان بارداری که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بیشتر است. اگر در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شوید، باید چند بار سونوگرافی دهید تا در صورت بروز نقص و مشکلات این چنینی، اقدامات لازم را اجرا کنید. همچنین می‌توانید با یک مشاور ژنتیک یا متخصص مادر و جنین مشورت کنید تا خطرات احتمالی بررسی شوند.

اگر در اواخر بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در اوایل سه ماهه سوم به آبله مرغان مبتلا شوید، احتمالاً به کودک شما آسیب وارد نمی‌شود. حدود پنج روز پس از ابتلا به آبله مرغان، بدن شما آنتی‌بادی‌هایی را علیه ویروس تولید می‌کند و این آنتی‌بادی‌ها از طریق جفت به جنین شما منتقل می‌شود. این امر ایمنی به جنین می‌دهد که سیستم ایمنی نابالغ او نمی‌تواند ایجاد کند.

خطرناک‌ترین زمان برای ابتلا به آبله مرغان بین پنج روز قبل از زایمان تا دو روز پس از زایمان است زیرا اگر در این بازه زمانی، کودک شما در معرض ویروس قرار بگیرد، زمانی برای دریافت آنتی‌بادی از شما ندارد. در این مورد، خطر بالایی (تا ۵۰ درصد) وجود دارد که آن‌ها به آبله مرغان نوزادی مبتلا شوند که می‌تواند یک بیماری جدی و حتی تهدیدکننده زندگی باشد، به خصوص اگر درمان نشود.

خوشبختانه، در صورت تزریق گلوبولین ایمنی واریسلا زوستر (VZIG)، یک فرآورده خونی حاوی آنتی‌بادی‌های آبله مرغان، خطر ابتلا به مورد شدید بیماری در کودک شما می‌تواند تا حد زیادی کاهش یابد. اگر بعد از پنج روز پس از زایمان دچار آبله مرغان شوید یا در کل نشانه‌های پوستی داشته باشید، به نوزاد شما واکسن تزریق می‌شود. واکسن VZIG همچنین به هر نوزادی که قبل از هفته ۲۸ به دنیا می‌آید (خواه نوزاد مبتلا به ویروس باشد یا نه) و به همه نوزادان نارس متولد شده پس از ۲۸ هفته که مادرانشان مصونیت ندارند، تزریق می‌شود. اگر نوزاد تازه متولد شده علائمی مانند تب یا بثورات پوستی داشته باشد، داروی ضدویروسی آسیکلوویر را به صورت داخل وریدی دریافت خواهد کرد.

پیشگیری از آبله مرغان

در صورت ابتلا به آبله مرغان در بارداری چه باید کرد؟

اگر می‌دانید مصون هستید، نیازی به انجام کاری نیست. اگر مطمئن نیستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا آزمایش خون انجام دهید. آبله مرغان بسیار مسری است. اگر مصون نباشید و مستقیماً با یک فرد مبتلا تماس داشته باشید، احتمال اینکه شما نیز بیمار شوید بسیار زیاد است. به عنوان مثال، اگر فردی در خانواده شما مبتلا به آبله مرغان باشد و شما مصون نباشید، احتمال اینکه شما نیز به آن مبتلا شوید ۹۰ درصد است.

اگر آزمایش خون نشان داد که شما مصون نیستید، می‌توانید از یک داروی ضدویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر استفاده کنید تا احتمال ابتلا به عفونت شدید و عوارض بسیار جدی را کاهش دهید. مطالعات نشان داده است که این دارو در دوران بارداری بی‌خطر است. شما می‌توانید تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض آبله مرغان واکسن دریافت کنید، هرچند بهتر است در اسرع وقت آن را دریافت کنید. متأسفانه، واکسن از عفونت جنین جلوگیری نمی‌کند. البته این محافظت تنها حدود سه هفته عمل می‌کند، بنابراین اگر بیش از سه هفته پس از تزریق دوباره در معرض آبله مرغان قرار گرفتید، به واکسن دیگری نیاز خواهید داشت.

علائم آبله مرغان چه زمانی بروز پیدا می‌کنند؟

معمولا علائم آبله مرغان پس از ۱۰ الی ۲۱ روز بعد از مبتلا شدن خود را نشان می‌دهند. اغلب علائم را پس از ۱۴ الی ۱۶ روز مشاهده خواهید کرد. در ابتدا ممکن است علائم خفیفی شبیه آنفولانزا داشته باشید و به دنبال آن بثورات خارش‌دار ایجاد می‌شود. بثورات به صورت برجستگی‌های قرمز کوچکی شروع می‌شوند که با بزرگتر شدن تاول می‌زنند و در نهایت خشک می‌شوند و پوسته پوسته می‌شوند.

مضرات آبله مرغان برای جنین

احتمالاً ابتدا بثورات را روی صورت، قفسه سینه یا شکم خود خواهید دید و به تدریج جوش‌های جدید در سایر قسمت‌های بدن شما ظاهر می‌شود. از ۴۸ سال قبل از ظهور اولین علائم پوستی تا زمان خشک شدن و پوسته پوسته شدن آن‌ها، می‌توانید دیگران را نیز مبتلا کنید. اگر علائم شروع شد و فکر می‌کنید به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، فوراً با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. بدون اعلام قبلی در مطب حاضر نشوید زیرا ممکن است سایر زنان باردار را آلوده کنید.

اگر به آبله مرغان مبتلا هستید، ممکن است داروی ضدویروسی آسیکلوویر برای شما تجویز شود. کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که آسیکلوویر خطر ابتلا به سندرم آبله مرغان نوزاد را کاهش می‌دهد یا خیر، اما نشان داده شده است که به کاهش تب و علائمی که ممکن است تجربه کنید (و همچنین طول مدت علائم) کمک می‌کند و خطر عوارض ناشی از واریسلا را کاهش می‌دهد. اگر علائم ذات‌الریه مانند تب همراه با تنفس سریع، ناراحتی هنگام نفس کشیدن یا سرفه در شما ظاهر شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است وضعیت شما به سرعت بدتر شود.

چگونه می‌توان خطر ابتلا به آبله مرغان را در بارداری را کاهش داد؟

اگر در برابر آبله مرغان مصون نیستید، می‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام دهید. نزدیک افرادی که آبله مرغان دارند یا ممکن است مبتلا باشند، نشوید. از افرادی که علائمی شبیه به آنفولانزا دارند، دوری کنید. این بیماری قبل از بروز بثورات پوستی بسیار مسری است. از افرادی که زونا دارند هم دوری کنید. بیشتر افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. زونا موجب می‌شود ویروس آبله مرغان دوباره فعال شود. این بیماری نیز موجب بثورات پوستی می‌شود. بسیار نادر است که زنان باردار به این بیماری مبتلا شوند و حتی در صورت ابتلا هم میزان خطر برای کودک بسیار ناچیز خواهد بود. این حال، می‌توانید ویروس آبله مرغان را از فردی مبتلا به زونا بگیرید.

بیماری زونا در بارداری

مطمئن شوید که همه اطرافیان شما و کودکان سالم بالا ۱۲ ماه واکسینه شده باشند. اگرچه از نظر تئوری ممکن است فردی که به تازگی واکسینه شده است ویروس آبله مرغان را به شخص دیگری منتقل کند، اما احتمال بروز این خطر بسیار ناچیز است. شما نمی‌توانید در دوران بارداری واکسن آبله مرغان را دریافت کنید. در واقع، CDC به زنان توصیه می‌کند که یک ماه پس از دریافت واکسن آبله مرغان صبر کنند و سپس برای بارداری اقدام کنند. با این حال بهتر است سه ماه بین واکسن و بارداری فاصله وجود داشته باشد.

اگر قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید واکسن آبله مرغان را دریافت کردید، به محض اطلاع از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. دریافت واکسن آبله مرغان در سه ماه پس از بارداری یا در اوایل بارداری همچنان با خطر نسبتاً کم سندرم واریسلا مادرزادی همراه است. ترتیبی دهید که اولین دوز واکس آبله مرغان را بلافاصله پس از زایمان (و دوز دوم را چهار تا هشت هفته بعد در ویزیت پس از زایمان) دریافت کنید، بنابراین لازم نیست در بارداری آینده نگران عفونت باشید. دریافت واکسن در دوران شیردهی بی‌خطر است.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی آبله مرغان در بارداری پرداختیم و خطرات احتمالی آن را بررسی کردیم. علاوه بر این، به نکاتی درباره واکسیناسیون این بیماری در حین بارداری اشاره کردیم. در این دوران اکثر انسان‌ها در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند و آنتی‌بادی دارند. پس زیاد جای نگرانی نیست. علاوه بر این، زمان ابتلا به این بیماری در دوران بارداری مهم است. همان طور که توضیح داده شد، ابتلا به این بیماری در بخشی از دوران بارداری آن چنان خطرناک نخواهد بود. آیا شما واکسن آبله مرغان را دریافت کرده‌اید؟ لطفا نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع:

babycenter

utswmed

verywellfamily

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ مشکلات در بارداری :
مشکلات در بارداری