زمان مطالعه: 7 دقیقه

گر گرفتگی در بارداری و برررسی جامع دلایل آن

احساس گرما در بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

بسیاری از بانوان ممکن است در زمان بارداری احساس گرما و گرگرفتگی داشته باشند. احساس گرمای بیش از حد بدن در زمان بارداری یک موضوع کاملاً طبیعی است که نباید باعث نگرانی بانوان باردار شود. این اتفاق دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال می‌تواند به دلیل هوس‌های بارداری باشد. گاهی اوقات احساس گرگرفتگی و سوزش سردل به صورت همزمان در زمان بارداری احساس خواهد شد.

 با این حال اگر گرگرفتگی در بارداری شما را اذیت می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از مجموعه سی سیب را به طور کامل مطالعه کنید. زیرا روش‌های درمان گرگرفتگی در بارداری و علل آن به طور کامل توضیح داده شده است.

علت گرگرفتگی در زمان بارداری چیست؟

اینفوگرافی گر گرفتگی در بارداری

احساس گرما یا گرگرفتگی در زمان بارداری مسئله‌ای است که حدود نیمی از زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است احساس گرگرفتگی حتی قبل از زمان بارداری در بدن مادر باردار به وجود بیاید. به همین دلیل گاهی اوقات گفته می‌شود که احساس گرگرفتگی یا گرمای بدن می‌تواند نشان دهندۀ بارداری نیز باشد.

۱.ترشح هورمون ها

معمولاً حد زیادی از احساس گرما در سه ماهه اول و دوم بارداری، به وجود می‌آید. علت اصلی احساس گرگرفتگی در بارداری، ترشح هورمون‌ها در بدن مادر است. هنگامی که فردی باردار می‌شود، میزان ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن او تغییر می‌کند. هورمون استروژن اثر بیشتری بر دمای بدن دارد.

۲.سوخت  و ساز بدن

همچنین در زمان بارداری سوخت و ساز بدن نیز دستخوش تغییر می‌شود و ممکن است باعث ایجاد احساس گرگرفتگی در دوران بارداری شود. اگر چه بروز حس گرما برای مادر باردار، ممکن است بسیار آزاردهنده باشد، اما این فرآیند کاملاً طبیعی است و در اکثر مواقع نیاز به درمان نیست. کف پا مانند قلب دوم انسان عمل می‌کند. در واقع هر نوع مکانیسم و سوخت و سازی که درون بدن در حال انجام باشد، بر دمای پا تاثیر گذار خواهد بود.

در زمان بارداری باید مقدار بیشتری خون به جنین برسد. به همین دلیل بدن خون سازی را افزایش می‌دهد. این فعالیت باعث بالا رفتن دمای کف دست و کف پا خواهد شد. همچنین در زمان بارداری میزان تحرک مادر بسیار کم است و این موضوع به نوبه خود بر بالا رفتن دمای دست و پا تاثیر گذار است. کمبود برخی از مواد معدنی در بدن نیز می‌تواند ارتباط مستقیمی با داغ شدن کف پا و گرگرفتگی در بارداری داشته باشد.

شما برای کاهش میزان گرما و گرگرفتگی می‌توانید از راه حل‌های مناسب کمک بگیرید که در ادامه این مقاله از مجموعه سی سیب به طور کامل برای شما بیان می‌کنیم. بعضی از مسائل می‌تواند احساس گرگرفتگی شما را تشدید کند. مثلاً مصرف برخی از مواد غذایی که دارای ادویه‌های سنگین مثل فلفل یا زردچوبه هستند، ممکن است در زمان بارداری احساس گرما را در بدن شما افزایش دهند.

کمبود مواد معدنی و گر گرفتگی در بارداری

گرگرفتگی در بارداری چه زمانی متوقف می ‌شود؟

نمی‌توان به صورت قطعی بیان کرد که احساس گرگرفتگی در بارداری چه زمانی متوقف می‌شود. گاهی اوقات چند ماه قبل از بارداری ممکن است احساس گرگرفتگی و گرما در بدن به وجود بیاید و تا مدتی بعد از زایمان ادامه دار باشد.

اما در اکثر بانوان باردار، طبق گزارشاتی که ارائه شده است، احساس گرگرفتگی در بارداری در دوره‌های کوتاه مدت و چند ماهه خواهد بود. به عنوان مثال یک مادر باردار ممکن است فقط در سه ماهه دوم احساس بارداری را تجربه کند. از طرفی دیگر ممکن است یک مادر باردار در تمام طول بارداری با احساس گرگرفتگی سر و کار داشته باشد.

چه زمانی گرگرفتگی در بارداری باعث نگرانی است؟

احساس گرگرفتگی در بارداری یک مسئلۀ کاملاً رایج میان بانوان است. معمولا افزایش دمای بدن به حدی است که بتوان با استفاده از روش‌های مختلف این موضوع را کنترل کرد. اما در برخی از بانوان میزان افزایش دما و مدت زمان گرگرفتگی در بارداری به حدی است که ممکن است در صورت ادامه دار بودن باعث آسیب به جنین شود.

گرگرفتگی در بارداری

 اگرچه این موارد بسیار نادر هستند، اما در گذشته گزارشاتی ارائه شده است که نشان می‌دهد بالا رفتن بیش از حد حرارت بدن، باعث مرده‌زایی یا آسیب به بدن جنین شده است.

روش ‌های مقابله با احساس گرگرفتگی در بارداری

اگرچه احساس گرگرفتگی در بارداری ممکن است هرگز متوقف نشود و در تمام طول بارداری برای شما آزاردهنده باشد، اما راه حل‌های مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود احساس گرما و گرگرفتگی در بدن شما کاهش پیدا کند. در ادامه برخی از روش‌های مقابله با احساس گرگرفتگی در بارداری را برای شما بیان می‌کنیم:

۱.زمان زیادی را مقابل آفتاب نباشید

یکی از مسائلی که می‌تواند احساس گرگرفتگی در بارداری را برای شما تشدید کند، قرار گرفتن در مقابل آفتاب است. سعی کنید در زمان بارداری فقط استراحت کنید و رفتن به تفریح، خرید و مسائلی مانند این که باعث می‌شود مدت زمان بسیار زیادی را در مقابل نور خورشید قرار بگیرید را به بعد از زایمان موکول کنید.

نور آفتاب تأثیر مستقیمی بر میزان دمای بدن دارد. افزایش دمای بدن به خصوص هنگام ظهر که شدت نور خورشید بسیار زیاد است نه تنها ممکن است باعث ایجاد احساس سرگیجه و حالت تهوع در شما شود، بلکه باعث آسیب به جنین نیز خواهد شد.

۲.بدن خود را هیدراته نگه دارید

همۀ افراد باید به صورت عادی روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند. این میزان مصرف آب در زمان بارداری باید افزایش پیدا کند. یعنی باید حدود ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب مصرف کنید. هر چقدر که بدن شما در زمان بارداری هیدراته باشد، احساس گرگرفتگی در بارداری نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وجود آب در بدن باعث می‌شود دمای کلی بدن تنظیم شود. مثلاً اگر ترشح بیش از حد استروژن در بدن باعث افزایش حرارت و گرما شود، وجود آب در بدن این میزان افزایش دما را جبران خواهد کرد.

درمان گرگرفتگی و نوشیدن آب

۳.شنا کنید

در صورتی که پزشک شنا کردن را برای شما ممنوع کرده است، می‌توانید به راحتی به استخر بروید و تا حدودی به پایین آمدن دمای بدن خود کمک کنید. احساس گرگرفتگی در بارداری فرآیندی است که برای اطرافیان شما چندان قابل درک نیست.

 زیرا ممکن است زمان بارداری شما در فصل زمستان باشد و این میزان گرما باعث تعجب اطرافیان شود. شما می‌توانید با رفتن به استخر و شنا کردن دمای بدن خود را پایین بیاورید. البته سعی کنید شنای حرفه‌ای نداشته باشید و صرفاً به ورود به آب و شنای ساده اکتفا کنید.

۴.ورزش سنگین انجام ندهید

انجام ورزش‌های سنگین باعث تعریق و بالا رفتن دمای بدن می‌شود. هنگامی که شما ورزش می‌کنید، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه با تولید انرژی در بدن، حرارت بدن نیز بالا خواهد رفت. این موضوع باعث می‌شود که احساس گرگرفتگی در بدن شما افزایش پیدا کند.

 بنابراین سعی کنید در طول ۹ ماه بارداری ورزش‌های سنگین انجام ندهید. ورزش‌ًهای هوازی سبک می‌تواند برای شما مناسب باشد. زیرا تعداد تنفس شما را کاملاً منظم می‌کند و بر سوخت و ساز بدن شما نیز تاثیرگذار است. مثلاً ورزش یوگا یا پیاده روی و دو نوع ورزش هوازی بسیار مناسب برای زمان بارداری هستند.

داغی کف دست و پا در بارداری

معمولاً به صورت عادی ما احساس می‌کنیم که کف دست و پاها، دمای پایین‌تری نسبت به سایر نقاط بدن دارند. اما در بارداری ممکن است موضوع کاملاً برعکس شود. یعنی مادر باردار احساس کند که کف دست و پای او کاملاً داغ هستند. این موضوع نیز نشان‌دهندۀ گرگرفتگی در بارداری است که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد.

 در زمان بارداری مکانیسم‌های داخلی بدن کاملاً دستخوش تغییر می‌شود. فعالیت‌های داخلی بدن در زمان بارداری افزایش پیدا می‌کند. چرا که باید مقدار زیادی از فعالیت‌ها صرف اکسیژن رسانی یا رساندن مواد غذایی به جنین شود. به همین دلیل انرژی و گرمای بیشتری درون بدن آزاد می‌شود.

داغی کف دست و پا در بارداری

نوع غذایی که در زمان بارداری مصرف می‌کنید، تأثیر مستقیمی بر داغی کف دست و پا دارد. اگر داغی کف دست و پا در زمان بارداری برای شما بسیار آزاردهنده است، می‌توانید از روش‌هایی که در قسمت قبل برای درمان گرگرفتگی در بارداری بیان کردیم استفاده کنید. هرچه مایعات بیشتری به سطح پوست دست و پای شما برسد، احتمال پایین آمدن دمای بدن بیشتر خواهد بود.

داغی کف پا در اوایل بارداری

اگرچه داغی کف پا ممکن است باعث شود پاها به صورت مداوم عرق کنند و این موضوع برای مادر باردار آزاردهنده باشد، اما کاملاً قابل کنترل است. معمولاً در اوایل بارداری داغی کف پا بیشتر خواهد بود. تغییرات داخلی بدن یا ترشحات هورمونی در ماه‌های اول بارداری بسیار زیاد هستند.

داغی کف پا در اوایل بارداری

همچنین در چند ماه اول، ابعاد رحم در حال تغییر است تا فضا را برای رشد جنین فراهم کند.همه این موضوعات باعث گرم شدن اندام‌های داخلی بدن می‌شود. شما باید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید تا داغی کف پا یا دست خود را در زمان بارداری کاهش دهید.

داغی کف پا در بارداری و جنسیت جنین

عده زیادی تصور می‌کنند که می‌توان از طریق داغی کف دست و پا و گرگرفتگی در زمان بارداری، جنسیت جنین را مشخص کرد. اما در واقع هیچ منبع علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. تنها راه مشخص کردن جنسیت جنین از طریق سونوگرافی و انجام روش‌های دقیق پزشکی است.

 اگرچه برخی از علائم در بدن مادر باردار مثل خصوصیات ظاهری یا تمایل به مصرف برخی از مواد غذایی در زمان بارداری می‌تواند حدس‌هایی در رابطه با جنسیت جنین در اختیار او قرار دهد، اما یک روش معتبر برای مشخص کردن جنسیت جنین نخواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با گرگرفتگی در بارداری و بالا رفتن دمای بدن در زمان بارداری و همچنین علت داغی کف دست و پا در بارداری صحبت شد. همچنین دلایل گرگرفتگی و راه حل‌ها و روش درمان آن به طور کامل بیان شد.

اگرچه احساس گرگرفتگی در بارداری کاملا طبیعی است، اما مادران باردار نمی‌توانند این احساس را برای مدت طولانی تحمل کنند. بنابراین باید از روش‌های مختلف مثل هیدراته کردن بدن یا قرار گرفتن در محیط‌هایی با دمای متعادل میزان گرگرفتگی در بارداری را کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ مشکلات در بارداری :
مشکلات در بارداری