زمان مطالعه: 7 دقیقه
۱۸ دیدگاه

همه چیز درباره هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

بسیاری از زنان در هفته چهارم بارداری متوجه می‌شوند که حامله هستند. در این زمان است که برخی از تست‌های بارداری می‌توانند گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در ادرار شما تشخیص دهند. در هفته چهارم کودک از نظر فنی هنوز کاملاً یک جنین نیست. بلکه هنوز یک بلاستوسیست است؛ یعنی یک توده کوچک و شفاف از سلول‌ها. اگر برای شما سوال است که جنین دقیقا به چه شکل است، وضعیت بدن مادر در این زمان چگونه است و مادر باید چه اقداماتی را در این هفته انجام دهد، ادامه این مطلب را بخوانید. ما در این مقاله به تمامی نکات مهم هفته چهارم بارداری می‌پردازیم.

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

علائم بارداری در هفته چهارم

در هفته چهارم توده سلولی یا بلاستوسیست به جنین و جفت تقسیم می‌شود. لوله عصبی کودک، ستون فقرات، مغز و استخوان پشتی کودک تشکیل شده است. در این زمان کیسه آمنیوتیک و مایع درون آن، در حال تبدیل شدن به محافظی برای کودک است. در این هفته کودک بسیار ریز و کوچک است. عملاً یک موجود میکروسکوپی است. اکنون این گلوله سلولی در حال مستقر شدن در خانه جدید خود، یعنی رحم است و برای شش هفته حیاتی آینده آماده می‌شود. در این هفته هنوز ضربان قلبی وجود ندارد. تنها یک رگ خونی در حال شکل گرفتن است که در چند هفته آینده به قلب و سیستم گردش خون تبدیل می‌شود. رشد قلب تا هفته دهم ادامه پیدا می‌کند اما در هفته پنجم یا ششم تپش قلب شروع می‌شود.

اندازه جنین در هفته چهارم بارداری

سونوگرافی هفته ۴ بارداری

در سونوگرافی هفته ۴ بارداری یک نقطه کوچک را مشاهده خواهید کرد که کیسه حاملگی نامیده می‌شود. البته به احتمال زیاد در هفته چهارم سونوگرافی انجام نخواهید داد. معمولا از شما خواسته می‌شود تا یک ماه دیگر صبر کنید و سپس برای انجام سونوگرافی اقدام کنید. میدانیم که انتظار کشیدن سخت است اما در صورتی که سلامت هستید و هیچ خطری برای سلامتی شما وجود ندارد، نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنید. بهتر است سونوگرافی را در هفته ۸ یا ۹ انجام دهید زیرا در این زمان پزشک می‌تواند ضربان قلب جنین را نیز بررسی کند.

بدن و شکم مادر در هفته چهارم بارداری

ممکن است در هفته چهارم بارداری متوجه هیچ تفاوتی در بدن خود نشوید یا علائمی را احساس نکنید. برای اکثر زنان، به ویژه آن‌هایی که سیکل قاعدگی منظمی دارند، اولین علامت بارداری، عقب افتادن قاعدگی خواهد بود. برخی از زنان ممکن است در حوالی زمان لانه گزینی متوجه خونریزی بسیار خفیف یا لکه بینی شوند. اگرچه شما نمی‌توانید متوجه آن شوید، اما در داخل رحم شما کیسه آمنیوتیک و جفت در حال رشد هستند و بعداً اکسیژن و تغذیه جنین را تأمین می‌کنند.

بارداری شما از ابتدای آخرین قاعدگی (قبل از اینکه باردار شوید) شروع می‌شود و یک دوره طبیعی بارداری ۴۰ هفته طول می‌کشد. ممکن است پزشک شما شروع دوره بارداری را پس از انجام سونوگرافی تغییر دهد؛ زیرا سونوگرافی اطلاعات کامل‌تری را در اختیار پزشک می‌گذارد.

در این زمان تغییرات ظاهر خاصی ایجاد نمی‌شود؛ یعنی شما نمی‌توانید از روی شکم تشخیص دهید که باردار هستید. با این حال این هفته بسیار مهم است. بهتر است در این زمان مصرف ویتامین‌های بارداری را آغاز کرده باشید. شما باید ۱ میلی‌گرم اسید فولیک در روز مصرف کنید. ثابت شده است اسید فولیک به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی کمک می‌کند. کم کم باید به سمت پوشیدن لباس‌های گشاد و راحت بروید.

وضعیت جنین در هفته چهارم

علائم بارداری در هفته چهارم

هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در بدن شما شوند. سطح این هورمون‌ها در بدن سریع افزایش پیدا می‌کند. با این حال ممکن است برخی از زنان در این زمان هیچ نشانه‌ای نداشته باشند. پس در صورتی که علائمی نداشتید، نگران نشوید. همه قرار نیست یکسان باشند. در این بخش علائم بارداری در هفته چهارم را بررسی می‌کنیم.

نفخ

ترشح هورمون‌های پروژسترون می‌تواند باعث پف کردن شما شود. بهتر است در این زمان لباس راحت بپوشید.

گرفتگی خفیف

اگر دچار گرفتگی شدید، نگران نشوید؛ زیرا این حالت می‌تواند نشانه کاشت جنین در دیواره رحم یا لانه گزینی باشد. در صورت احساس گرفتگی شدید و درد زیاد به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی

ممکن است رد این زمان خونریزی خفیفی داشته باشید. نگران نباشید. این لکه بینی خفیف طبیعی است. اگر مقدار خون زیاد باشد یا شبیه به پریود باشد و بیش از دو روز طول بکشد، باید به پزشک اطلاع دهید.

نوسانات خلقی

نوسانات هورمونی می‌توانند موجب تغییراتی در خلق و خوی شما شوند. گاهی هم استرس شدید مادر در این زمان می‌تواند موجب نوسانات خلقی شود. در ۱۲ هفته اول بارداری این حالات را زیاد تجربه خواهید کرد. پس از آن میزان ترشح هورمون‌ها کی کاهش پیدا می‌کند.

حالت تهوع صبحگاهی

با توجه به پژوهش‌های انجام شده، حدود ۵۰ الی ۹۰ درصد زنان باردار به نوعی این مشکل را تجربه خواهند کرد؛ بنابراین، حتی اگر تا به حال مشکل معده نداشته‌اید، اکنون ممکن است تغییراتی را احساس کنید. این حالت در نه هفته اول شدیدتر است. سپس کمتر می‌شود. گاهی در سه ماهه دوم به طور کامل ناپدید می‌شود.

خستگی و کوفتگی

یکی از شایع‌ترین علائم بارداری در هفته چهارم، خستگی و کوفتگی است، زیرا بدن شما سخت در تلاش است تا آن گلوله کوچک سلولی را به جنین تبدیل کند.

احساس درد در ناحیه سینه

در این زمان سینه‌های شما متورم و حساس می‌شوند زیرا هورمون‌های شما سعی می‌کنند آنان را برای شیر دادن آماده کنند.

علائم بارداری در هفته چهارم

نکاتی برای هفته چهارم بارداری

در این هفته باید نکات و دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید تا بتوانید سلامت خود و جنین را تضمین کنید. در این بخش این نکات را بررسی می‌کنیم.

از دیگران کمک بگیرید

ممکن است در این زمان حالت تهوع شما شروع شده باشد، به بوها، غذاها و بافت‌های خاص حساسیت نشان دهید و دچار تهوع شوید. اگر چنین احساسی را دارید، از همسر خود بخواهید تا اول صبح برای شما یک غذای سبک آماده کند؛ زیرا ممکن است در زمان آماده کردن غذا توسط خودتان دچار تهوع شوید و برای همین میل شما به خوردن غذا کاهش پیدا کند.

زمان مصرف ویتامین و مکمل را در صورت نیاز تغییر دهید

اگر قصد بارداری دارید، باید مصرف مکمل و ویتامین بارداری را قبل از حامله شدن شروع کنید. مصرف ویتامین را در دوران بارداری باید ادامه دهید. گاهی مصرف ویتامین در صبح می‌تواند موجب اذیت شدن شکم شود. در نتیجه، ویتامین را زمانی مصرف کنید که شکم شما کمتر اذیت می‌شود و واکنش منفی به آن نشان نمی‌دهد. بهتر است آن را با یک میان وعده کوچک مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید مصرف آن قبل از خواب برای شما بهتر است، زمان مصرف را تغییر دهید. علاوه بر این، می‌توانید قرص خود را نصف کنید و بخشی از آن را صبح و بخش دیگر را شب مصرف کنید.

مصرف ویتامین D را فراموش نکنید

بدن شما و جنین برای جذب کلسیم و ساخت و حفظ دندان‌ها و استخوان‌های سالم به ویتامین دی نیاز دارد. در نتیجه مصرف ویتامین D بسیار مهم است. حتماً محصولات لبنی غنی شده، تخم مرغ، ماهی آزاد و مواد غذایی را که سرشار از ویتامین D هستند، در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر این، با پزشک خود مشورت کنید و از قرص ویتامین دی استفاده کنید تا مطمئن شوید که میزان درست این ویتامین را در طول روز دریافت می‌کنید.

تغذیه سالم

رژیم غذایی شما باید سرشار از مواد مغذی، میوه‌ها و سبزیجات تازه، غذاهای سالم باشد. بهتر است غذاهای چرب و فست و فودی را کنار بگذارید و میان وعده‌های سالم را جایگزین میان وعده‌های آماده و فرآوری شده کنید. البته باید از مصرف برخی محصولات اجتناب کنید. از مصرف هر گونه محصول لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنید. از خوردن گوشت نیم‌پز به شدت خودداری کنید. اگر به خوردن استیک علاقه دارید، آن را کامل بپزید و از خوردن استیک مدیوم خودداری کنید. از مصرف تخم مرغ خام خودداری کنید و آن را خوب بپزید. علاوه بر این، از مصرف غذاهای دریایی خودداری کنید؛ زیرا این مواد دارای جیوه هستند و می‌توانند موجب مسمومیت شوند. برای تغذیه خود از پزشک کمک بگیرید.

دوری از برخی از حیوانات

در این زمان نباید وارد محیط‌هایی شوید که آلوده هستند. از دست زدن به لوازم کثیف خودداری کنید. وقتی بیرون می‌روید، دست آلوده و کثیف را به صورت و دهان خود نزنید و حتماً از ژل‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید و دستان خود را به خوبی بشویید. اگر گربه دارید، نباید بستر و لیتر او را خودتان تمیز کنید. لیتر گربه می‌تواند باعث ایجاد بیماری به نام توکسوپلاسموز شود. این بیماری برای جنین بسیار خطرناک است. مسئولیت تمیز کردن و نگه‌داری از گربه را به همسر یا خانواده خود بسپارید. علاوه بر این، از رفتن به مکان‌هایی مثل طویله خودداری کنید. از نزدیک شدن به گوسفند باردار و بره هم خودداری کنید؛ زیرا آن‌ها هورمون‌هایی را ترشح می‌کنند که می‌توانند در مراحل اولیه بارداری خطرساز باشند.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی هفته چهارم بارداری پرداختیم. بسیاری از زنان در این هفته متوجه علائمی می‌شوند که نشان‌دهنده بارداری آنان است. این هفته بسیار حساس و مهم است. با این حال نیازی نیست نگران باشید و سراغ سونوگرافی بروید. مگر این که پزشک شما چنین توصیه کند. حتی نیازی نیست در این هفته به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید، معمولا از شما خواسته می‌شود کمی صبر کنید و سپس ویزیت شوید. تنها کاری که باید بکنید مراقبت از خود است. خوب غذا بخورید. آرامش خود را حفظ کنید و ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید. نگران عدم تغییر ظاهری هم نباشید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱۸ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, دسته‌بندی نشده, هفته‌های بارداری :
بارداریدسته‌بندی نشدههفته‌های بارداری