هر آن چیزی که لازم است برای شیردهی در دوران بارداری بدانید

شیردهی در دوران بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

شیردهی با تغییر در چرخه‌ی تخمک گذاری می‌تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند، اما این امر همیشگی نیست. بازگشت دوران قاعدگی در افراد متفاوت است و بارداری در دوران شیردهی ممکن است خواسته یا ناخواسته رخ دهد. اگر متوجه شدید که فرزندی جدید در راه دارید، ممکن است سوالات زیادی برای شما ایجاد شود  مانند اینکه چگونه شیردهی بر بارداری جدید تاثیر می‌گذارد؟ کودکی که شیر می‌دهید را چگونه باید تغذیه کنید؟ میزان شیر شما و بدنتان چه تغییراتی خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوالات و آگاهی ‌از چگونگی شیردهی در دوران بارداری تا انتها مقاله همراه ما باشید.

آیا با بارداری باید شیردهی به کودک شیرخوار قطع شود؟

اینفوگرافی همه چیز درباره فواید شیردهی

پس از مثبت شدن تست بارداری تان، برای تغذیه کودک شیرخوار خود حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. شما نباید به یکباره شیردهی را قطع کنید و مراقبتهای تغذیه‌ای کودکتان را کاهش دهید. به طور کلی، شیردهی در دوران بارداری بی خطر است.

شیردهی، هورمون‌هایی مانند اکسی توسین را ترشح می‌کند که می‌تواند باعث انقباضات خفیف رحم شود اما این مقدار از اکسی توسین، موجب القای زایمان زودرس نمی‌شود و به ندرت احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

همچنین مقادیر کمی از اکسی توسین و هورمون‌های بارداری در شیر شما وجود خواهد داشت که این مقدار برای کودک شیرخوار مضر نیستند.با این حال، در صورت بروز شرایط خاص ممکن است پزشک شما از شیر گرفتن فرزندتان را توصیه کند، مانند:

شیردهی و هورمون های انقباض رحم
  1. اگر بارداری شما پرخطر تلقی شود یا در معرض خطر سقط جنین هستید.
  2. اگر دوقلو یا چند قلو باردار هستید.
  3. اگر درد رحم یا خونریزی را تجربه کرده اید.
  4. سابقه زایمان زودرس داشته باشید.
  5. سابقه کاهش وزن در دوران بارداری داشته باشید.

بنابراین مشورت با پزشک متخصص در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و نکات مراقبتی و بهداشتی به طور دقیق برای شما مشخص می‌شود.

شیرذهی به کودک کمتر از یک سال در دوران بارداری

نحوه تغذیه کودک شیرخوار در دوران بارداری

اگر کودک شیرخوار، کمتر از یک سال دارد، مراقب وزنگیری او باشید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می‌خورد. اگر شیرخوار، بعد از تغذیه با شیر مادر سیر شود و نشانگرهای رشد و وزنش از نمودارهای استاندارد پیروی کند، معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

اگر کودک شما بیش از یک سال سن دارد، باید مقدار بیشتری از تغذیه او را از انواع غذاهای جامد تامین کنید. شما می‌توانید به شیر دادن ادامه دهید، اما در صورت لزوم ممکن است مجبور شوید به او  شیر خشک به عنوان مکمل  بدهید. گفتگو با یک مشاور با تجربه شیردهی می‌تواند در این دوران مفید باشد.

تاثیرات شیردهی در دوران بارداری بر جنین

هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که نشان دهد شیردهی در دوران بارداری به جنین شما آسیب می‌رساند یا در رشد و تکامل نوزاد جدید اختلال ایجاد می‌کند. شما همچنان می‌توانید شیردهی برای کودک شیرخوار خود را ادامه دهید و در عین حال با رعایت رژیم غذایی سالم، تمام مواد مغذی مورد نیاز جنین خود را تامین کنید.

شیردهی در دوران بارداری و آسیب به جنین

نحوه شیردهی در دوران بارداری

تغییرات خلق و خو، خستگی و احساس درد در نوک سینه، از علائم رایج بارداری است.

شیردهی با نوک سینه‌های دردناک برای مادران بسیار ناراحت کننده است و متأسفانه گذر زمان تنها درمان حساسیت نوک پستان مرتبط با بارداری است زیرا علت آن هورمونی می باشد.این درد نوک سینه ها ممکن است فقط سه ماه اول طول بکشد، بنابراین اگر بتوانید سه ماهه اول بارداری را پشت سر بگذارید، ماههای بعد آرامش بیشتری خواهید داشت و برای شما آسانتر می‌شود. تکنیک‌های تنفس در کلاس‌های آموزشی زایمان نیز می‌تواند به شما کمک کند تا افزایش حساسیت را کنترل کنید.

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است، می توانید از او بخواهید که با ملایمت تر یا برای مدت زمان کوتاه تری شیر بخورد. این امر، به بهبود نوک سینه های حساس و احساس ناراحتی شما کمک می‌کند.

همچنین شما باید به بهداشت پستان و نوک پستان توجه داشته باشید. استفاده از کمپرس سرد، پوشیدن سوتین راحت و آزاد و نگهداری از محصولاتی مانند پدهای لانولین و هیدروژل می‌تواند درد نوک سینه ها را کاهش دهند.بنابراین حتماً پدهای بهداشتی را در وسایل ضروری خود داشته باشید.

زمانی که باردار هستید به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن شما رخ می دهد، طبیعی است که بیش از حد معمول احساس خستگی کنید. مراقبت از کودک شیرخوار و شیردهی مطمئناً می تواند به آن بیافزاید. در این زمان، استراحت کافی داشته باشید.

هنگام شیردهی، حتماً در مکانی آرام بنشینید یا دراز بکشید تا مدتی که کودکتان شیر میخورید، زمان بیشتری برای استراحت داشته باشید. زمانی از روز که فرزندتان خواب است شما نیز استراحت کنید. همانطور که ماههای بارداری بالاتر می‌رود، ممکن است لازم باشد با موقعیت‌های جدید شیردهی که برای شما و کودکتان راحت است آشنا شوید و در این زمینه خلاقیت به خرج دهید.

تاثیر بارداری بر کیفیت شیر مادر

هورمونهای دوران بارداری، موجب تغییر در حجم شیر و همچنین تغییر طعم آن می‌شود که ممکن است برای کودک شیرخوار این تغییرات خوشایند نباشد. کودکی که در حال حاضر به او شیر می‌دهید ممکن است به این تغییرات اهمیتی ندهد و بدون هیچ مشکلی به شیرخوردن ادامه دهد، یا ممکن است تفاوت طعم را دوست نداشته باشد و  موجب شود که کودک کمتر شیر بخورد یا به طور کامل از شیر گرفته شود. یا برخی از کودکان با این کاهش حجم شیر، ناامید می‌شوند و شیرخوردن را متوقف می‌کنند.  بنابراین اضافه کردن غذای کمکی به برنامه غذایی کودک اهمیت پیدا می‌کند.

شیردهی در بارداری و تغییر طعم وکیفیت شیر مادر

نحوه تغذیه نوزاد تازه متولد شده با آغوز

طبق توصیه متخصصین، تغذیه از آغوز برای نوزادان بسیار مهم است و حتما اولویت فرزند جدید برای تغذیه با آغوز باید حفظ شود، تا نوزاد بتواند مواد مغذی و آنتی‌بادی‌های موجود در آن را دریافت کند. آغوز یک ملین طبیعی است و به نوزادان کمک می‌کند اولین مدفوع  به نام مکونیوم را از بدن خود خارج کنند.

برخی از کودکان در هفته‌های اولیه تولد خواهر یا برادرشان، می‌خواهند که بیشتر از نوزاد با شیر مادر تغذیه کنند، زیرا احساس رقابت با او دارند.علاوه بر این، تغذیه با شیر مادر باعث آرامش و نزدیکی کودک بزرگتر در این زمان‌ می‌شود. بسیاری از مادران پیشنهاد می‌کنند که این کار را برای یک دوره شاید چند هفته‌ای انجام دهند و پس از آن زمان، سعی کنند به کودک بزرگتر بگویند و از او بخواهند که صبر کند تا نوزاد جدید، شیر خوردنش تمام شود.

از رژیم غذایی کامل و تامین کننده‌ی نیازهای بدنتان پیروی کنید

در دوران بارداری و شیردهی همزمان، بدن شما به انرژی زیادی برای تولید شیر، تامین مواد مغذی برای جنین در حال رشد و حفظ سلامتی و قدرت شما نیاز دارد. برای حفظ قدرت و جلوگیری از کمبود مواد مغذی بدن، باید مایعات زیادی بنوشید، یک رژیم غذایی متعادل با کالری اضافی سالم داشته باشید و سعی کنید استراحت بیشتری داشته باشید.

اگر مشکل پزشکی مانند کم خونی یا دیابت دارید، یا از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنید، با پزشک، متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا مطمئن شوید که تمام کالری و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنید.

حمایتهای عاطفی خانواده در شیردهی دوران بارداری

تحولات دوران بارداری، محدود به تغییرات جسمی نیست و نیازهای عاطفی زنان به حمایت و همدلی اعضای خانواده بیشتر می‌شود. نقش همسران در دوران بارداری و پشتیبانی روحی آنها بسیار مهم و حائز اهمیت است. وقتی در دوران شیردهی، بارداری جدیدی رخ می‌دهد، وظایف مادران دوچندان می‌شود و نگرانی‌ها و مشغله‌های فکری بیشتر می‌شود.

دغدغه‌ها برای نحوه تغذیه فرزند شیرخوار، تغییر شرایط جسمانی و سلامتی مادران، نیازهای اقتصادی و تامین مالی به یکباره پررنگ می‌شوند و آشفتگی‌های فکری و فشارهای روحی برای مادران به وجود می‌آورد. مهمترین و اولین فردی که می‌تواند در این دوران در کنار مادر باشد و او را در کنترل شرایط یاری کند همسر او است.

دلگرمی دادن به مادر باردار و یادآوری توانایی‌ها تاثیرات بسیار خوبی بر روحیه و اعتماد به نفس مادر دارد. همچنین خانواده‌های زوجین، پدر، مادر و خواهران و برادران آنها می‌توانند یاریگران خوبی در شرایط پیش آمده باشند و همچنین تجربیاتشان را با زوجین در میان بگذارند.

شیردهی و جلوگیری از بارداری

سخن آخر

بسیاری از مادران زمانی که متوجه می‌شوند فرزند دیگری باردار هستند شروع به از شیر گرفتن شیرخوارشان می‌کنند. اما، اگر پزشکتان احساس نمی‌کند که دلیل پزشکی برای از شیر گرفتن وجود دارد، ضرورتی ندارد شیردهی را قطع کنید. شما معمولاً می توانید در دوران بارداری جدید با خیال راحت به شیردهی ادامه دهید. حتی می‌توانید به محض تولد فرزند جدید، به فرزند بزرگتر خود، به همراه نوزاد شیر دهید.

۱۰ دیدگاه. Leave new

  • آیامیشودازآغوزی گه بدازتولدجنین بوجودمی ایوبه بچه یکساله داد

    پاسخ
    • سلام . میزان آغوز خیلی کم هست و باید به نوزاد تازه متولد داده شود تا ایمنی بدنش زیاد شود .

      پاسخ
  • سلام نوزادم ی ماهه متولد شده دخترم هم تازه یک ساله و نیم شده چهار ماه بود که از شیر گرفته بودمش الان با اومدن نوزاد دوباره گریه و زاری کرد که شیر میخواد منم به ناچار بهش شیر میدم بنظر شما مشکلی پیش نمیاد براشون؟

    پاسخ
  • سلام بچم یکسالو نیمشه و من میخوام دو ماهه دیگ از شیر بگیرمش و یک ماهه هم حاملم و و حالت تهوع شدید دارم بنظرتون هنوز بهش شیر بدم؟ یا قطعش کنم؟

    پاسخ
    • سلام . در صورت نبودن عوارض شیردهی در بارداری فعلی طبق تشخیص پزشک خود ، شیردهی تا ۲۰ هفته بلامانع است

      پاسخ
  • سلام من کودک ۱ساله دارم متوجه شدم باردارهستم.چیکارکنم بچمم شیرمیخوره بایدازشیربگیرمش ایا؟

    پاسخ
  • سلام من دیابت دارم بچم یک ساله و دوماهشه باردار هستم به نظرتون با توجه به شرایطم بچه رو از شیر بگیرم؟

    پاسخ
    • سلام . تا ۲۰ هفتگی میتوان شیردهی را ادامه داد اما با توجه به دیابت بهتر هست جهت ادامه ی شیردهی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ آموزش شیردهی :
آموزش شیردهی