زمان مطالعه: 7 دقیقه
۲ دیدگاه

لیست کامل آزمایش های قبل از بارداری

آزمایش های پیش از بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

افرادی که قصد فرزند آوری دارند، باید بدانند که مراقب از فرزند حتی پیش از بارداری شروع می‌شود. قبل از این که زوجین بخواهند باردار شوند، باید خود را از تمامی جوانب تست کند. به پزشک‌ها و متخصصین مختلف مراجعه کنند. آزمایش‌های مختلف بدهند و از سلامت خود مطمئن شوند؛ زیرا جان و سلامتی فرزند به شما بستگی دارد. در نتیجه، اگر مشکل یا مسئله‌ای وجود دارد باید بررسی یا کنترل شود. آن وقت برای بارداری اقدام شود. در این مطلب از سی سیب به بررسی آزمایش های قبل از بارداری می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چرا باید آزمایش‌های قبل از بارداری را جدی بگیرید؟

آزمایش‌ها شرایطی را بررسی می‌کنند که ممکن است به صورت بالقوه بر سلامت کودک و رشد او تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از بیماری‌ها در صورت شناسایی به موقع قابل درمان هستند و خطرات ناشی از آن‌ها نیز برای مادر و کودک کمتر می‌شود. یک زن باردار به ظاهر سالم می‌تواند حامل بیماری‌هایی باشد که علائمی ایجاد نمی‌کنند، اما در صورت عدم درمان در دوران بارداری می‌توانند عواقب جدی داشته باشند. در نتیجه، ممکن است بارداری شوید و متوجه مشکلات درونی خود نباشید. به همین دلیل بهتر است قبل از اقدام برای بارداری آزمایش‌های لازم ر ا بدهید تا در صورت امکان مشکل را رفع یا کنترل کنید. ممکن است حتی ناقل یک بیماری ژنتیکی باشید و خودتان خبر نداشته باشید. این تست‌ها می‌توانند از موارد زیر تا حد زیادی جلوگیری کنند:

  • زایمان زودرس که قبل از ۳۷ هفتگی انجام می‌شود.
  • تولد نوزادی با نقص مادرزادی
  • سقط جنین که معمولا قبل از هفته بیستم انجام می‌شود.
  • مرده زایی که بعد از هفته بیستم صورت می‌گیرد و جنین قبل از تولد در رحم مادر می‌میرد.

همچنین در ویدیو زیر که بخشی از دوره بارداری سریع و درمان ناباروری تهیه شده توسط تیم سی سیب تهیه شده است. آزمایش های لازم برای پیش از بارداری بیان شده است.

برای انجام آزمایشات پیش از بارداری به چه افرادی باید مراجعه کنید؟

برای انجام این تست‌ها باید با افرادی مشورت کنید و پیش از بارداری آنان را ملاقات کنید. بهتر است قبل از بارداری بدانید که پزشک، ماما و… شما چه افرادی خواهند بود. در ادامه این افراد و تخصص‌ها را نام می‌بریم:

  • متخصصین زنان و زایمان
  • پزشک خانواده
  • متخصص طب مادر و جنین
  • پرستار خانواده
  • پرستار سلامت زنان
  • ماما

در ویدیو زیر که بخشی از دوره بارداری سریع و درمان ناباروری تهیه شده توسط تیم سی سیب تهیه شده است. آزمایش های لازم برای پیش از بارداری بیان شده است.

آزمایش خون برای تشخیص اختلالات ژنتیکی

پزشکان اغلب آزمایش خون را برای تشخیص اختلالات ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک (که در آن مخاط غلیظ به اندام‌های بدن آسیب می‌رساند)، بیماری تای ساکس (شرایطی که سلول‌های عصبی بدن را از بین می‌برد) یا صفت داسی (ژنی مرتبط با سلول داسی شکل) توصیه می‌کنند. انجام این آزمایش های قبل از بارداری بسیار مهم هستند. همچنین باید اختلالات خونی نیز بررسی شوند. ممکن است شما ناقل یک ژن مغلوب باشید. ممکن است همسر شما نیز همان ژن را داشته باشد. در این صورت احتمال دارد که جنین دو ژن مغلوب را دریافت کند و در نهایت با مشکل خاصی مواجه شود. اگر هر دو ناقل یک ژن مغلوب باشید، ممکن است نیاز باشد بارداری را در شرایط آزمایشگاهی انجام دهید تا در صورت نیاز آزمایش‌های لازم روی جنین انجام شود و از مشکلات حاد جلوگیری شود.

آزمایش گلوکز

یکی دیگر از آزمایش های قبل از بارداری، آزمایش گلوکز است. بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده ممکن است بارداری را تجربه کنند که در آن جنین بیش از حد رشد می‌کند. همچنین ممکن است نوزاد با قند خون بسیار پایین به دنیا بیاید. این زنان بیشتر در معرض خطر مرده زایی و به دنیا آوردن نوزاد نارس هستند.

به همین دلیل هم بهتر است در صورت داشتن اضافه وزن بالا، تست دیابت بدهید. این آزمایش معمولا به این صورت است که سطح قند خون شما در یک دوره سه ماهه توسط هموگلوبین A1C بررسی می‌شود تا مشخص شود ناهنجاری وجود دارد یا خیر.

آزمایش عملکرد تیروئید

اگر از کم کاری تیروئید رنج می‌برید و بدن شما هورمون تیروئیدی را که برای رشد طبیعی جنین لازم است تولید نمی‌کند، ممکن است با خطر محدودیت رشد جنین رو به رو شوید. بنابراین، باید با انجام آزمایش های قبل از بارداری تیروئید، از این نظر مطمئن شوید. اگر هر دو ناقل باشید، باید شرایط ایمن را برای رشد جنین و بارداری انتخاب کنید.

تست پاپ اسمیر

شما باید هر دو الی سه سال یک بار تست پاپ اسمیر بدهید و این تست را در اولویت آزمایش های قبل از بارداری خود قرار دهید. علت انجام این تست آن است که در صورت وجود هر گونه ناهنجاری و نیاز به استفاده از روش بیوپسی، قبل از بارداری اقدامات لازم توسط پزشکان انجام شود. با توجه به این که در دوران بارداری در ناحیه تست جریان خون افزایش پیدا می‌کند، انجام بیوپسی در دوران بارداری می‌تواند موجب گرفتگی عضلات و خونریزی زیاد شود.

تست STI یا عفونت‌های مقاربتی

برخی از این عفونت‌ها می‌توانند منجر به ناباروری شوند یا بر سلامت مادر و کودک اثر منفی بگذارند. هم کلامیدیا و هم سوزاک اغلب در حالت عادی تشخیص داده نمی‌شوند زیرا بسیاری از افرادی که این بیماری‌های مقاربتی را دارند، هیچ علامت خاصی ندارند. هر دو عفونت می‌توانند به لوله‌های فالوپ آسیب برسانند و منجر به بیماری التهابی لگن شوند که می‌تواند منجر به ناباروری شود. این بیماری‌های مقاربتی همچنین می‌توانند بر بارداری و جنین شما تأثیر بگذارند.

کلامیدیا می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و اگر عفونت در حین تولد به کودک شما منتقل شود، نوزاد ممکن است دچار عفونت چشم یا ذات‌الریه شود. سوزاک می‌تواند منجر به سقط جنین، پارگی زودرس پرده‌ها و زایمان زودرس شود و اگر در حین زایمان به نوزاد شما منتقل شود، می‌تواند منجر به عفونت‌های خونی چشم، مفاصل یا حتی تهدیدکننده زندگی نوزاد شما شود. این در حالی است که کلامیدیا و سوزاک را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، اما در صورتی که این مشکلات به نوزاد انتقال پیدا کنند، اثرات جبران‌ناپذیر خواهند بود.

سیفلیس هم می‌تواند اثرات جدی بر سلامتی شما در دوران بارداری داشته باشد. اگر بعد از ۲۰ هفته تشخیص داده شود، خطر زایمان زودرس و ناراحتی جنین افزایش می‌یابد و نوزادانی که با سیفلیس متولد می‌شوند، ممکن است دچار مشکلات سلامتی جدی مانند آسیب مغزی و از دست دادن شنوایی و بینایی شوند؛ اما اگر قبل از هفته ۲۰ درمان دریافت کنید، احتمال زیادی وجود دارد که عفونت به کودک شما منتقل نشود؛ مانند کلامیدیا و سوزاک، سیفلیس را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

عفونت‌های ویروسی می‌توانند دردسرساز باشند و به راحتی به جنین انتقال پیدا کنند. آزمایش هپایت بی، هپاتیت سی و HIV از دیگر آزمایش‌هایی است که در این زمینه باید دریافت کنید. در ادامه با جزییات بیشتری آزمایش‌های این ویروس‌ها را بررسی می‌کنیم.

آزمایش هپاتیت B و C

هپاتیت بی بیماری عفونی و خطرناک است که به راحتی به نوزاد و حتی پرسنل بیمارستان منتقل می‌شود. به همین دلیل پیش از بارداری باید آزمایش‌های لازم در این زمینه را بدهید و غربالگری شوید.

هپاتیت سی نیز همین گونه است و امکان این وجود دارد که نوزاد در حین زایمان به آن مبتلا شود. برای همین باید قبل از بارداری از این نظر مطمئن شوید و در صورت امکان بیماری را کنترل کنید.

آزمایش HIV

انجام این آزمایش نیز بسیار مهم است. مخصوصا برای افرادی که روابط پرخطر را تجربه کرده‌اند. شدت انتقال این بیماری از دو بیماری پیشین بیشتر است و می‌تواند از مادر به نوزاد منتقل شود. در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه، احتمال انتقال HIV به نوزاد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

آزمایش ویتامین D

از نظر ویتامین D هم باید بررسی‌های لازم انجام شود. زنانی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، می‌توانند از مکمل‌های لازم استفاده کنند.

آزمایش آبله‌مرغان

آزمایش آبله‌مرغان نشان می‌دهد که آیا مادر در برابر این بیماری مصون خواهد ماند یا خیر. اگر آنتی بادی لازم در بدن شما وجود نداشته باشد، باید واکسن‌های آن را دریافت کنید. این واکسن را نباید در دوران بارداری دریافت کنید. به همین دلیل باید قبل از آن به شما تزریق شود.

آزمایش سرخجه

از دیگر آزمایش‌های قبل از بارداری می‌توان به آزمایش آنتی بادی سرخجه اشاره کرد. قبل از بارداری مطمئن شوید که بدن شما این آنتی بادی را دارد. اغلب زنان در عصر کنونی در برابر این بیماری حفاظت شده‌اند و واکسن‌های لازم را دریافت کرده‌اند. به آزمایش‌های قبلی خود در این زمینه اکتفا نکنید و آزمایش جدیدی بدهید. ایمنی سرخجه ممکن است در طول زمان کاهش پیدا کند. علاوه بر این، توصیه نمی‌شود که واکسن سرخجه را در دوران بارداری دریافت کنید. این واکسن می‌تواند برای جنین مشکل‌ساز شود. در نتیجه، این آزمایش نشان می‌دهد که آیا نیاز به واکسن مجدد دارید یا خیر. همچنین باید پس از دریافت واکسن، کمی صبر کنید و سپس برای بارداری اقدام کنید.

تست ادرار

در کنار آزمایش‌های خونی، از شما تست ادرار هم گرفته می‌شود و برای برخی از موارد به هر دو نوع آزمایش نیاز است.

تست‌های بررسی دارویی

بهتر است قبل از اقدام برای بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید، به او اطلاع دهید؛ زیرا آن‌ها می‌دانند کدام داروها را نباید در دوران بارداری مصرف کرد. آیا جایگزین دیگری دارند؟ آیا دوز دارو باید کم یا زیاد شود؟ آیا مصرف دارو باید قطع شود یا مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند؟ آیا قطع دارو، به سلامت مادر ضرر می‌رساند؟ تمامی این پرسش‌ها را پزشک متخصص زنان و زایمان پاسخ می‌دهد.

به عنوان مثال، زنانی که سابقه صرع دارند، داروهای خاصی مصرف می‌کنند. زنانی که فشار خون بالا دارند، از افسردگی رنج می‌برند و… همگی داروهایی را برای درمان یا کنترل بیماری خود مصرف می‌کنند که ممکن است جایگزین‌های بهتری برای دوران بارداری داشته باشند. برخی از داروها هم روی تخمک‌گذاری اثر منفی می‌گذارند. در برخی موراد نیاز است آزمایش‌هایی انجام شود تا نوع دارو یا دوز آن تغییر پیدا کند.

بررسی سلامت روان

درست است که برای چک کردن سلامت روان آزمایش خونی و… وجود ندارد اما توصیه می‌شود پیش از باردار شدن و در حین توجه به سلامت جسمی خود، سلامت روان را هم در نظر بگیرید. بسیاری از زنان از افسردگی رنج می‌برند و چه بسا در زمان بارداری یا بعد از آن نیز دچار این بیماری می‌شوند. این تست صرفا برای زنان نیست. بلکه مردان هم باید از این نظر بررسی شوند. مشکلات روانی گاهی دردها و زخم‌های بیشتری را روی دیگران می‌گذارند.

به مشاور، روان‌شناس یا در صورت نیاز به روان‌پزشک مراجعه کنید تا از این نظر به خوبی بررسی شوید. مادر و پدری که از لحاظ روحی سالم نباشند، نمی‌توانند انسان سالمی را تحویل جامعه دهند. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد برای درمان مشکلات روحی خود، دارو مصرف کنید. این داروها می‌توانند بسیاری از مشکلات را رفع یا کنترل کنند. استرس و اضطراب روزمره نیز می‌تواند به سادگی به جنین منتقل شود و کیفیت بارداری و زایمان شما را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه، در کنار توجه به جسم، به روح و روان خود هم توجه کنید.

کلام آخر

آزمایش های قبل از بارداری بدن شما از جهت این که آمادگی بارداری دارید یا خیر، بررسی می‌کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند خیال شما را از سلامت خود و فرزندتان راحت کنند. بهتر است برای انجام آزمایش‌های لازم به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا وی لیست کاملی از آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز کند. حتی اگر یک بار زایمان کرده‌اید هم باید آن آزمایش‌ها را انجام دهید زیرا برخی از ویژگی‌های بدن در طول زمان تغییر پیدا می‌کند و ممکن است این امر شامل حال شما هم شود. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع:

womenshealthmag

myvmc

testing

todaysparent

parents

۲ دیدگاه. Leave new

  • سلام ببخشید من الان دو ساله که ازدواج کردم تقریبا میشه گفت یکسال پیش باردار شد م که وقتی سونوگرافی رفتم گفت قلب جنین تشکیل نشده و با خورد ن داروهای گیاهی سقط شد الانم ۳۸ سالمه اون موقع که باردار بودم قند حاملگی م پنجاه تا بالا بود از اون موقع که سقط شد دیگه حامله نشدن خاستم علتش و بدونم؟

    پاسخ
    • سلام . شما با توجه به سنتون شرایط خاص تری دارید . لطفا با پزشک متخصص زنان در خصوص بارداری مجدد مشورت کنید .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ قبل از بارداری :
قبل از بارداری