زمان مطالعه: 4 دقیقه

لیست جامع واکسن های قبل از بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

واکسن‌ها از بدن انسان در برابر خطرات حفاظت می‌کنند. دریافت برخی از آن‌ها بسیار مهم است و باید جدی گرفته شوند. با وجود این مزیت، ممکن است برخی از واکسن‌ها را نتوانید در زمان بارداری یا در دوره شیردهی دریافت کنید. به همین دلیل بهتر است آنان را قبل از اقدام به بارداری دریافت کنید. دلیل دیگر هم این است که بعضی از آن‌ها از شما در زمان بارداری محافظت خواهند کرد و از ابتلای مادر به برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. در این مقاله از سی سیب لیست جامع واکسن های قبل از بارداری را با هم بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

تا کنون چه واکسن‌هایی زده‌اید؟

پیش از اقدام به بارداری بهتر است سوابق دقیق واکسیناسیون خود را پیدا کنید. سپس آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا او بتواند بررسی کند چه واکسن‌هایی باید به شما تزریق شود و کدام واکسن‌ها را نیاز ندارید. همین که بدانید چه واکسن‌هایی را تا کنون زده‌اید، کافی است. تزریق واکسن‌های لازم قبل از بارداری می‌تواند شما و فرزندتان را در برابر بیماری‌های جدی و قابل پیشگیری ایمن کند. به عنوان مثال، سرخجه یک بیماری مسری است که اگر در دوران بارداری به آن مبتلا شوید، می‌تواند خطرناک باشد و باعث سقط جنین یا نقایص جدی مادرزادی شود.

واکسن MMR

بهترین محافظت در برابر سرخجه، واکسن MMR (سرخک – اوریون – سرخجه) است. اگر این واکسن‌ها را دریافت نکرده‌اید یا مجددا در سن خاصی نزده‌اید، باید قبل از بارداری آنان را دریافت کنید. حتما قبل از بارداری آزمایش خون بدهید تا ببینید نسبت به این بیماری مصون هستید یا خیر. اکثر زنان در دوران کودکی این واکسن را دریافت کرده‌اند اما در صورت مطمئن نبودن با پزشک خود مشورت کنید.  امکان دریافت این واکسن در دوران بارداری وجود ندارد. اگر قبلا این واکسن را دریافت کرده‌اید تا آخر عمر در برابر این بیماری مصون هستید و نیازی به دوز تقویت‌کننده ندارید. اگر این واکسن را قبل از بارداری دریافت کنید، باید حداقل یک ماه صبر کنید و سپس برای بارداری اقدام کنید. اگر مطمئن نیستید این واکسن به شما تزریق شده است یا خیر، می‌توانید دوز اضافی بزنید. زدن دوز اضافی این واکسن کاملا بی‌خطر است و مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

واکسن آبله مرغان قبل از بارداری

اگر در کودکی واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده‌اید، باید هر چه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام کنید. ابتلا به این بیماری در بزرگسالی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر در دوران بارداری دچار این بیماری شوید، هم برای خودتان و هم برای جنین خطرات جدی خواهد داشت. در دوران بارداری نمی‌توانید این واکسن را دریافت کنید. برای همین باید حتما قبل از آن اقدام کنید. با آزمایش می‌توانید متوجه شوید که آیا به این واکسن نیاز دارید یا خیر. اگر قبلا دو نوبت این واکسن به شما تزریق نشده باشد، باید آن‌ها را به فاصله چهار تا هشت هفته دریافت کنید. سپس باید باردار شدن را تا یک ماه پس از دریافت دوز دوم به تعویق بیندازید.

واکسن هپاتیت B

این بیماری به کبد انسان حمله می‌کند و می‌تواند خطرات زیادی را در بر داشته باشد. در صورت تماس با خون و مایعات آلوده ممکن است به این بیماری دچار شوید. اگر مادر دچار این بیماری شود، آن را به جنین منتقل می‌کند. این امر موجب بروز نارسایی و سرطان کبد می‌شود. این واکسن سه مرحله‌ای است. البته نیازی نیست قبل از اقدام برای بارداری هر سه دوز را دریافت کرده باشید. می‌توانید باقی مراحل را در دوران بارداری هم دریافت کنید و مشکلی پیش نمی‌آید.

واکسن HPV

پاپیلومای انسانی (HPV) علت اصلی بیماری‌های سرطان دهانه رحم و زگیل دستگاه تناسلی است. این واکسن در دو دوز در کودکی تزریق می‌شود. در صورتی که فردی این دو دوز را در دوران کودکی دریافت نکرده باشد، ممکن است به دوز سوم نیز نیاز پیدا کند. توصیه می‌شود زنان از ۹ تا ۲۶ سالگی و مردان از ۹ تا ۲۱ سالگی این واکسن را دریافت کنند. برای دریافت این واکسن از ۲۷ الی ۴۵ سالگی، باید با پزشک مشورت کنید و ببینید باید آن را چگونه دریافت کنید.

در صورت عدم تزریق، این واکسن را نمی‌توانید در دوران بارداری دریافت کنید و تزریق آن باید تا بعد از تولد نوزاد به تعویق بیفتد. در صورتی که یک دوز را قبلا دریافت کرده‌اید، نیازی نیست نگران باشید. ولی باقی دوزها را باید بعد از تولد نوزاد دریافت کنید.

سایر واکسن‌های قبل از بارداری که ممکن است پزشکان دریافت آن‌ها را توصیه کنند

  • پنومونی: واکسن مخصوص عفونتی در یک یا هر دو ریه
  • مننژیت: این عفونت موجب تورم مغز و نخاع می‌شود
  • هپاتیت A: عفونت کبدی ناشی از ویروس هپاتیت A
  • هموفیلوس آنفلوانزا نوع B: بیماری ناشی از باکتری‌ها که باعث مننژیت، ذات الریه، سایر عفونت‌های جدی و حتی مرگ شود. برخی از باکتری‌ها برای بدن شما مفید هستند و برخی دیگر می‌توانند شما را بیمار کنند.
  • واکسن Tdap (مخفف کزاز، دیفتری و سیاه سرفه): ممکن است شما تنها به واکسن TD که برای کزاز و دیفتری است، نیاز داشته باشید و نیازی به واکسن سیاه سرفه نباشد. پزشک این مورد را تشخیص خواهد داد.
  • واکسن کووید ۱۹: افراد باردار بسیار در معرض ابتلا به این بیماری هستند. برای همین اگر تا کنون دوزهای این واکسن را دریافت نکرده‌اید، باید قبل از بارداری اقدام به دریافت آن کنید.

اگر واکسنی حاوی ویروس زنده باشد، چقدر باید تا بارداری صبر کرد؟

اگر واکسنی که به شما تزریق می‌شود دارای ویروسی زنده است، باید حداقل یک ماه صبر کنید و پس از آن برای بارداری اقدام کنید. بدن شما برای دفع ویروس‌های تزریق شده به زمان نیاز دارد. با این حال، اگر به طور تصادفی قبل از یک ماه باردار شدید، نگران نباشید. بلافاصله با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. خطر ابتلای کودک شما به آن ویروس بسیار کم است.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی واکسن های قبل از بارداری پرداختیم. واکسن‌ها از شما و جنین محافظت می‌کنند. برخی از آن‌ها را نمی‌توان در طول دوران بارداری دریافت کرد. به همین دلیل، بهتر است قبل از باردار شدن اقدام به دریافت واکسن‌ها کنید. تجربه شما در این زمینه چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ قبل از بارداری :
قبل از بارداری