صفر تا صد دانستنی های قارچ پای نوزاد

قارچ پا و پوشک نوزاد

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

پوست بدن از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که سرتاسر بدن او را پوشانده است. درواقع پوست یک لایۀ دفاعی است که از بدن در مقابل انواع میکروب‌ها، قارچ‌ها و عوارض ناشی از عوامل طبیعی دفاع می‌کند. اما علی‌رغم نقش بسیار مهمی که در بدن دارد، بسیار حساس بوده و در مقابل پذیرش انواع قارچ‌ها ضعیف می‌باشد. میزان این حساس بودن در سال‌های ابتدایی تولد، بسیار بیشتر است.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد صفر تا صد دانستنی ‌های قارچ پای نوزاد و اینکه چه درمانی برای آن وجود دارد و چگونه می‌توانید در وهلۀ اول از ابتلای نوزاد یا کودک نوپای خود، به این بیماری جلوگیری کنید، کارشناسان مجموعه ۳۰ سیب به شما پیشنهاد می‌کنند این مطلب را حتماً مطالعه کنید.

انواع متفاوت عفونت‌ های قارچی که نوزادان و کودکان ممکن است به آن مبتلا شوند

اینفوگرافی علل بروز قارچ پای نوزاد

عفونت قارچی ممکن است در هر قسمت از پوست بدن نوزاد به وجودآید، اما از آنجایی که قارچ‌ها در نواحی مرطوب، گرم و تاریک بیشتر رشد می‌کنند، نواحی زیر بغل نوزاد، ناحیۀ زیر پوشک، گردن و بین انگشتان پا، بیشتر مبتلا به عفونت قارچی می‌شود. متأسفانه احتمال بروز عفونت قارچی ممکن است در ناخن یا موها نیز دیده شود.

نشانه‌های ابتدایی این بیماری معمولاً به شکل نقاط قرمز روی پوست ظاهر می‌شود، بعد از مدتی تغییر شکل داده و به شکل یک حلقۀ گرد یا یک دایرۀ پخش می‌شود. و یا با پوسته پوسته شدن ظاهر شوند. به طور کلی عفونت قارچی در هر قسمتی از بدن به شکل متفاوتی انتشار پیدا می‌کند و از لحاظ ظاهر نیز، شکل متفاوتی دارند.

ابتلا به عفونت قارچی نوزاد

قارچ پای نوزاد چیست و به چه علت به وجود می‌آید؟

 میکرو ارگانیسم های زیادی به صورت طبیعی بر روی پوست وجود دارند که با ایجاد شرایط مطلوب برای رشد می توانند فعالیت خود را افزایش دهند و رشد کنند. کاندیدا که عامل ایجاد قارچ در پای نوزاد است با فراهم آمدن شرایط مناسب رشد مانند خیس بودن پوشک، اسهال نوزاد و… سبب بروز علائم پوستی در پای نوزاد می شود.

هم چنین نوزادان به مقدار بسیار زیادی در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند؛ زیرا پوست حساس و آسیب پذیری دارند. بنابراین اگر مشاهده کردید بدن نوزاد شما، به خصوص در قسمت پا و نواحی زیر پوشک دچار لکه‌های قرمز شده است و نسبت به درمان با پماد های ضد سوختگی مقاوم می باشد، حتماٌ نوزادتان را نزد متخصص برده و از لحاظ ابتلا به عفونت قارچی چک کنید، زیرا این بیماری برای مادر و نوزاد بسیار آزار دهنده است. اما اگر به موقع به پزشک متخصص پوست یا متخصص اطفال، مراجعه فرمایید این عفونت‌ها به راحتی درمان می‌شوند و مدت زمان درگیری شما و نوزادتان با قارچ، کوتاه خواهد بود .

تعویض مکرر پوشک جهت جلوگیری از ابتلا به قارچ در نوزادان

ابتلا به عفونت قارچ پای نوزاد از چه راه‌هایی اماکن پذیر است؟

عفونت قارچ پای نوزاد به روش های مختلف به نوزادان و کودکان نوپا، سرایت می‌کند که در زیر ۵ مورد از آنها را ذکر میکنیم.

  1. دیر عوض کردن پوشک نوزاد
  2. نقص سیستم ایمنی نوزاد
  3. اسهال بودن نوزاد
  4. چاقی بیش از حد در کودکان و نوزادان
  5. مصرف انتی بیوتیک در نوزاد
قارچ پا و پوشک نوزاد

عفونت قارچی در پای نوزاد یا کودک از لحاظ ظاهر چگونه به نظر می ‌رسد؟

قارچ پوستی باعث ایجاد لکه‌های دایره‌ای شکل و قرمز با محدوده مشخص است. در فاصله زمانی بین ۴ تا ۱۴ روز پس از عفونت اولیه، علائم ظاهری وجود دارد که در صورت ابتلا نوزاد شما به قارچ حتماً شاهد این علائم ظاهری هستید. اگر قارچ پای نوزاد درمان نشود ممکن است قارچ‌های حلقه‌ای شکل بیشتری ایجاد شود و ناحیه بیشتری از پوست نوزاد را درگیر کنند. لکه‌های قرمز کوچک ممکن است فراتر از قسمت اصلی بثورات و حتی در خارج از ناحیۀ پوشک نیز پخش شوند.همچنین این لکه‌ها ممکن است با خارش همراه باشند ویا ممکن است هیچ گونه خارش نداشته و ناراحتی ایجاد نکنند.

لکه های پوستی قارچ بر روی بدن نوزاد

انواع درمان های قارچ پای نوزاد

در ادامۀ این مطلب از مجموعه سی سیب به بررسی انواع روش‌های موجود برای در مان قارچ پای نوزاد پرداخته و هر یک را توضیح خواهیم داد.

درمان قارچ پای نوزاد توسط پزشک

ممکن است پزشک یا بهداشت‌یار در مرکز بهداشت، برای درمان قارچ پای نوزاد یک پماد مانند کلوتریمازول، تولنفتات یا مایکونازول توصیه کند. به طور معمول از پمادهای نام برده باید ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید تا عوارض پوستی به وجود آمده برای پوست نوزاد، برطرف شود. فراموش نکنید تا چند روز بعد از از بین رفتن علائم ظاهری، همچنان این کار را ادامه دهید. حتماً دستورالعمل‌های روی جعبۀ پمادی که برای استفاده خریداری می‌کنید را بخوانید و اگر سؤالی دارید با پزشک یا داروساز مسئول داروخانه مطرح کنید.

اگر استفاده از پمادهای گفته شده، نتیجۀ دلخواه را برای شما در پی نداشت؛ ممکن است پزشک برای شما یک داروی ضد قارچ خوراکی قوی‌تر تجویز کند. اگر این اتفاق افتاد دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل دکتر و تا زمانی که توصیه کرده است، استفاده کنید تا مطمئن شوید قارچ پای نوزاد به صورت کامل از بین رفته است.

بروز عفونت قارچی در قسمت های نمناک بدن نوزاد

روش های سنتی کمک کننده به درمان قارچ پای نوزاد

بعضی از مادران برای درمان بیماری‌های فرزندان خود ترجیح می‌دهند از مواد طبیعی استفاده کنند. در این جا پیشنهادهایی برای درمان خانگی عفونت قارچ پای نوزاد مطرح کرده‌ایم؛ اما این روش ها صرفا میتوانند به درمان پزشکی کمک کننه باشند و نمی توانند درمان قطعی برای قارچ پا باشند.

آلوئه ورا

 می‌توانید از برگ‌های آلوورا استفاده کنید یا ژل آلوئه ‌ورا و روغن کرچک  را ترکیب کنید. آلوئه ورا در درمان عفونت‌های قارچی بسیار مؤثر است.

زردچوبه

 زردچوبه یک داروی بالینی برای برخی بیماری‌ها و عارضه‌های پوست به شمار می‌آید.

روغن پونه کوهی

 این روغن به طور اختصاصی در درمان عفونت قارچی مؤثر است.

بابونه

 بابونه یک گیاه مؤثر طبیعی برای بسیاری از مشکلات بدن است و برای درمان بسیاری از انواع اگزما کاربرد دارد.

ماست

ماست طبیعی مقدار زیادی لاکتوباسیل دارد. لاکتوباسیل یک مادۀ ضد قارچ پرقدرت است که می‌تواند در درمان قارچ مؤثر باشد.

برگ زیتون

برگ زیتون نیز خاصیت ضد قارچی دارد.

درمان قارچ پای نوزاد با ارد ذرت

روش های جلوگیری از ایجاد قارچ پای نوزاد در ناحیه زیر پوشک

  • برای پیشگیری از قارچ پای نوزاد در ناحیۀ پوشک، می‌توانید از پودر بچه یا نشاسته ذرت، برای خشک نگه داشتن ناحیه استفاده کنید. البته استفاده از نشاسته ذرت تمیز، به علت طبیعی بودن مناسب تر است، به شرطی که حتماً از تمیز بودن و عاری از میکروب بودن نشاسته ذرت، اطمینان حاصل کنید. همچنین به مقدار زیاد استفاده نشود که ریه های نوزاد را تحریک کند.
  • از نکات دیگری که برای درمان قارچ پای نوزاد باید رعایت کنید، این است که پوشک کودک‌ خود را مرتب عوض کنید و نگذارید پوشک مرطوب با پوست او به مدت طولانی تماس داشته باشد.
  • ادرار را با یک پنبه‌ای که به آب سرد آغشته کرده‌اید، از روی پوست کودک پاک کنید.
  • در مورد پاک کردن مدفوع می‌توانید از صابون مخصوص کودک و آب گرم استفاده کنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است شستن نوزاد را در مدت زمان کمتری انجام دهید؛ زیرا هر چقدر آب با پوست آسیب دیدۀ نوزاد، تماس کمتری داشته باشد، دورۀ درمان کوتاه شده و یا ابتلا به قارچ جلوگیری میشود.
  • پوشک نوزاد را خیلی سفت یا خیلی شل نبندید.
  • حتماً دست‌های خود را قبل و بعد از تعویض پوشک بشویید تا از انتشار میکروب‌هایی که می‌توانند باعث عفونت شوند، جلوگیری کنید.
  • قبل از پوشیدن یک پوشک دیگر، اجازه دهید پوست کودک کاملاً خشک شود.
داروهای خوراکی برای درمان قارچ نوزاد

سخن پایانی

قارچ پوستی یک بیماری قابل درمان است. بهتر است قبل از اینکه به سایر قسمت‌های بدن نوزادتان یا به یکی دیگر از اعضای خانواده سرایت کند، زودتر درمان آن را شروع کنید. داروهای بدون نسخه یا داروهایی که توسط پزشک کودک برای فرزند شما تجویز می‌شود، در اکثر مواقع می‌تواند عفونت قارچی را در بدن کودک ریشه کن کند. در صورت عدم اثربخشی کرم‌های تجویز شده، می‌توانید از پزشک بخواهید داروهای‌های خوراکی قوی‌تر برای درمان نوزاد شما تجویز کند.

مجموعه سی سیب در این مطب سعی بر آن داشته است تمام نکات مهم در خصوص قارچ پای نوزاد را برای شما مادران عزیز بیان کند.

۴ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ مشکلات پوست و مو نوزاد :
مشکلات پوست و مو نوزاد