ترفند های طلایی برای مراقبت از پوست نوزاد

ترفندهای مراقبت از پوست نوزاد

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

به طور طبیعی پوست نوزادان حساس‌تر از پوست کودکان و بزرگسال است؛ اما تشخیص این حساسیت‌ها برای والدین کمی دشوار خواهد بود. اگر والدین بتوانند تشخیص دهند پوست طبیعی یک نوزاد چگونه است، کمتر دچار سردرگمی می‌شوند. همچنین نحوهٔ مراقبت از پوست نوزاد را بهتر یاد خواهند گرفت.به عنوان مثال خشکی پوست نوزاد و جوش‌هایی که بر اثر گرما بر روی پوست نوزاد ایجاد می‌شود، لزوماً به این معنی نیست که پوست نوزاد دچار حساسیت شده است. بلکه این عوامل در دوران نوزادی بسیار شایع هستند. برای آشنایی با نحوهٔ مراقبت از پوست نوزاد می‌توانید تا انتهای این مقاله از مجموعه ۳۰ سیب با ما همراه باشید. 

نکات طلایی برای مراقبت از پوست نوزاد 

اینفوگرافی بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست نوزادان

همهٔ نوزادان دارای پوستی صاف و بی نقص هستند؛ به همین دلیل اکثر والدین با دیدن پوست ملتهب و قرمز کودک، دچار ترس و نگرانی می‌شوند؛ اما در واقع لکه‌های پوستی در سال‌ اول زندگی برای نوزادان نسبتاً شایع است. در این بخش مجموعهٔ ۳۰ سیب سعی دارد نکات طلایی مراقبت از پوست نوزاد را برای آگاهی بیشتر شما، شرح دهد. 

مراقبت از پوست نوزاد در برابر گرما

۱.محافظت از پوست نوزاد در برابر نور مستقیم خورشید

سعی کنید نوزاد خود را از تابش نور خورشید دور نگه دارید، حتی در فصل زمستان نیز باید سعی کنید پوست نوزاد را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید. بر اساس مطالعات سازمان غذا و دارو، بیان شده است که نباید برای پوست نوزاد از ضد آفتاب استفاده کنید. بلکه برای مراقبت از پوست نوزاد پیشنهاد می‌شود اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • تا حد امکان کودک خود را در سایه نگه دارید و اگر مجبور شدید بیش از چند دقیقه را بیرون از خانه سپری کنید، برای مراقبت از پوست نوزاد، از طریق شیر خشک یا شیر مادر، برای آبرسانی به نوزاد اقدام کنید.
  •  در زمانی که پرتوهای فرابنفش (uv) خورشید قوی هستند، یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، سعی کنید از منزل خارج نشوید تا نوزاد شما در معرض اشعهٔ خورشید قرار نگیرد.
  • هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لباس‌های سبک و گشاد که دست و پای نوزاد را کاملاً می‌پوشاند به نوزاد بپوشانید. 
  • هنگام بیرون رفتن از منزل، از کلاه‌هایی که گردن و گوش نوزاد را می‌پوشاند، استفاده کنید.
استفاده از لوسیون و نرک کننده برای مراقبت از پوست نوزاد

۲.پوست نوزاد را مرطوب نگه دارید

 سعی کنید به منظور مراقبت از پوست نوزاد، خشکی پوست او را برطرف کنید. خشک شدن برخی قسمت‌های پوست نوزاد، در چند هفتهٔ اول پس از تولد، طبیعی است. این خشکی‌ معمولاً به مرور زمان و خود به خود از بین می‌رود و نیازی به استفاده از مرطوب کننده برای مراقبت از پوست نوزاد نیست. اما اگر پوست نوزاد شما بیش از حد خشک شده یا ترک خورده است می‌توانید از محصولات مخصوص پوست کودک، استفاده کنید. تا رطوبت پوست نوزاد را به حد نرمال برسانید. توجه داشته باشید از محصولاتی استفاده کنید که فاقد عطر و رنگ مصنوعی باشند تا پوست نوزاد را بیشتر تحریک نکنند. برای مراقبت بیشتر از پوست نوزاد، پیشنهاد می‌شود از روغن‌های گیاهی طبیعی به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید؛ اما طبق برخی شواهد موجود، این روغن‌ها نیز می‌توانند اگزما یا خشکی پوست نوزاد را بیشتر کنند. بنابراین توصیه می‌شود حتماً در این خصوص با پزشک متخصص مشورت نمایید.

۳. توجه به بیماری های پوستی سر نوزاد

یکی از بیماری‌های پوستی شایع در کودکان، بیماری کلاهک گهواره (پوسته ریزی سر) یا درماتیت سبوره است که بیشتر در سنین سه هفتگی تا سه ماهگی ایجاد می‌شود. در پی بروز این بیماری، لکه‌های زرد و چرب به نام پلاک را در اطراف پوست سر، تاج سر، روی پیشانی، اطراف گوش و ابروها مشاهده خواهید کرد. بنابراین برای مراقبت از پوست نوزاد در این سنین، باید به پزشک مراجعه کنید. طبق دستور پزشک قبل از حمام کردن نوزاد، ناحیهٔ آسیب دیدهٔ پوست سر او را آغشته به کمی روغن مخصوص کنید. سپس با یک شامپوی ملایم موهای کودک خود را بشویید. 

ممکن است پس از چند بار شستشو متوجه شوید هیچ بهبودی حاصل نشده است؛ بنابراین باید برای مراقبت از پوست نوزاد خود مجدداً با یک پزشک مشورت کنید. 

درماتیت پوست و مراقبت از پوست نوزادان

۴.درمان سریع بیماری درماتیت پوستی در نوزادان

اگر نوزاد شما دچار بیماری درماتیت تماسی شده است، سعی کنید برای مراقبت از پوست نوزاد، محرک این بیماری را شناسایی کرده و برطرف کنید. درماتیت تماسی پوست، زمانی اتفاق می‌افتد که پوست نوزاد بر اثر تماس با آلرژن‌هایی مانند: بزاق دهان، ادرار نوزاد، مواد شوینده، لوسیون‌ها و رنگ‌ها، لوازم آرایشی، مواد لاتکس و برخی فلزات، دچار قرمزی و تورم یا خشکی و ترک خوردگی شود. 

اگر نمی‌توانید محرک درماتیت تماسی پوست نوزاد را شناسایی کنید؛ باید حتماً با پزشک نوزاد خود مشورت کنید. برای مراقبت از پوست نوزاد در برابر درماتیت تماسی، پزشک متخصص بیشتر درمان‌های خانگی را توصیه می‌کند. از درمان‌های خانگی برای درمان درماتیت پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • استفاده از لباس‌های گشاد و راحت و اجتناب از  پوشاندن لباس‌هایی با پارچه‌های زبر برای نوزاد.
  • از مرطوب کننده‌هایی که فاقد بو و رنگ هستند، برای پوست نوزاد استفاده کنید.
  • سعی کنید تا زمانی که بثورات (آسیب‌های پوستی) پوست نوزاد برطرف شود، هر روز نوزاد را با آب ولرم حمام کنید. 

۵.مراقبت از بند ناف نوزاد در روزهای اول

حتماً می‌دانید هنگامی که نوزاد خود را برای اولین بار به خانه می‌آورید، بند ناف همچنان به ناف نوزاد وصل است. شما می‌توانید برای مراقبت از پوست ناف و اطراف ناف، این ناحیه را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید. تا زمانی که پس از حدود یک تا سه هفته بند ناف خود به خود بیافتد.

نکتهٔ مهمی که وجود دارد این است که سعی نکنید بند ناف را بکشید و به زور جدا کنید. برای جلوگیری از عفونت یا خشک شدن سریع‌تر بند ناف، نیازی به ضدعفونی کردن پوست اطراف ناف یا مالیدن ژل یا کرم‌ها نیست. بلکه همانطور که اشاره کردیم برای مراقبت از پوست نوزاد باید منتظر بمانید تا بند ناف خود به خود خشک شود و بیافتد. اگر در این مدت و حین خشک شدن بند ناف، متوجه علائمی مانند قرمزی و تورم ناف، تب بالا، ترشحات بد بو و مقدار زیادی خون ریزی شدید، فوراً به پزشک نوزاد مراجعه کنید. 

۶.عدم قرارگیری نوزاد در هوای گرم

برای مراقبت از پوست نوزاد، سعی کنید نوزاد را در معرض گرمای بیش از حد قرار ندهید؛ تا دچار بثورات یا جوش گرمی نشود. بثورات گرمایی بیشتر به صورت لکه‌های قرمز و ریز در چین‌های پوست نوزاد یا در نواحی که پوست نوزاد بیشتر با لباس او تماس دارد، ظاهر می‌شوند. این عارضه در نوزادانی که پوست سفید دارند، بیشتر نمایان می‌شود. هنگامی که غدد عرق پوست، مسدود شوند بثورات گرمایی ایجاد می‌شوند. 

عواملی که باعث می‌شود این وضعیت تحریک شده و بیشتر شود. شامل روغن‌ها، پمادها و هوای گرم و مرطوب است که باعث انسداد غدد عرق و در نهایت منجر به ایجاد بثورات گرمایی می‌شود. برای درمان این عارضه و مراقبت از پوست نوزاد، باید تا حد امکان هوای منزل و پوست نوزاد را خنک نگه دارید. همچنین از محصولات روغنی استفاده نکنید. برای کاهش خارش پوست نوزاد و از بین بردن بثورات گرمایی، می‌توانید کودک خود را با آب خنک حمام کنید.در صورتی که بثورات گرمایی پوست نوزاد طی سه روز بهبود پیدا نکرد و متوجه شدید که پوست نوزاد دچار عفونت شده و تب بالایی دارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. 

استحمام نوزاد و مراقبت از پوست نوزادان

۷.تعداد دفعات مناسب حمام برای نوزاد

برای مراقبت از پوست نوزاد نیازی نیست هر روز او را حمام کنید؛ بلکه باید به شیوه‌ای درست این کار را انجام دهید. برای شستشوی بدن نوزاد می‌توانید از یک دستمال یا حولهٔ نرم و آب ولرم استفاده کنید. با این حال برخی پارچه‌ها ممکن است باعث تحریک پوست شده و منجر به خشکی بیشتر پوست نوزاد شوند. 

پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از پوست نوزاد هنگام حمام کردن او، از آب داغ استفاده نکنید و مدت زمان حمام کردن نوزاد را کوتاه کنید، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه کافی است. صورت نوزاد را فقط با آب شسته و برای شستشوی موها و بدن کودک، از صابون یا مواد شویندهٔ بدون عطر و رنگ استفاده کنید. در نهایت برای مراقبت از پوست نوزاد و جلوگیری از بروز بثورات پوستی، قبل از پوشک کردن سعی کنید بدن نوزاد را کاملاً خشک کنید. 

مدتزمان استحمام نوزاد و مراقبت از پوست او

۸.کوتاه کردن به موقع ناخن های نوزاد

یکی از نکات طلایی مراقبت از پوست نوزاد، این است که به طور منظم ناخن‌های نوزاد خود را کوتاه کنید. زیرا ناخن‌های نوزاد اگرچه کوچک و نازک هستند. اما تیز بوده و ممکن است باعث ایجاد خراش بر روی پوست صورت یا بدن نوزاد شود. از آنجایی که سرعت رشد ناخن‌های نوزاد زیاد است، شاید لازم باشد برای مراقبت از پوست نوزاد، هر هفته ناخن‌های او را کوتاه کنید. 

پوست طبیعی نوزاد چگونه است؟

بسیاری از نوزادان در یک دوره از کودکی دچار جوش یا بثورات پوستی می‌شوند. در این مقاله از مجموعه ۳۰ سیب سعی داریم علاوه ‌بر شرح نکات طلایی برای مراقبت از پوست نوزاد، شما را با برخی از شایع‌ترین بثورات پوستی نوزاد آشنا کنیم. این بثورات در صورتی که بر روی پوست نوزاد بروز کنند، نیازی به درمان ندارند و خود به خود بهبود می‌یابند. اما در صورت تشدید هر یک از این بثورات پوستی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • آکنه نوزاد

 یکی از شایع‌ترین بثورات پوستی، آکنه است که حدود ۲ تا ۴ هفتگی نوزاد رخ می‌دهد. 

آکنه و مراقبت از پوست نوزاد
  • میلیا

به برجستگی‌های کوچک و سفید رنگ روی صورت، میلیا گفته می‌شود. حدود ۴۰ درصد از نوزادان از بدو تولد بر روی صورت خود میلیا دارند. 

  • اریتم سمی پوست

 اگرچه نام این عارضه ترسناک است. اما یکی از بثورات شایع ولی بی خطر است که به شکل لکه‌های قرمزی که در مرکز آنها نقاط کوچک زرد یا سفید دیده می‌شود، ظاهر می‌شود. معمولاً بیش از نیمی از نوزادان، چند روز پس از تولد، دچار این عارضهٔ پوستی می‌شوند. 

علاوه‌ بر مواردی که ذکر شد ممکن است شاهد خال‌های مادرزادی روی پوست نوزاد خود باشید که در صورت مشاهدهٔ آنها نیازی به مراقبت از پوست نوزاد نیست و خود به خود از بین می‌روند. مانند همانژیوم (لکه‌های برآمده و قرمز رنگ که حدود یک ماهگی نوزاد ظاهر می‌شوند) و ملاسیتوز مادرزادی (برخی از خال‌های مادرزادی که شبیه کبودی هستند و به آنها لکه‌های مغولی یا خال خاکستری تخته سنگ نیز گفته می‌شود).

بثورات پوستی و استحمام و مراقبت از پوست نوزاد

بررسی نهایی

بیشتر نوزادان در اولین ماه‌های پس از تولد دچار بثورات پوستی، جوش، خشکی و ترک شدن پوست می‌شوند. اگر پوست نوزاد شما نسبت به برخی مواد شوینده یا مرطوب کننده‌ای که برای او استفاده می‌کنید دچار واکنش می‌شود، باید بدانید که پوست نوزاد شما حساس است. در چنین شرایطی برای مراقبت از پوست نوزاد باید از عواملی که باعث تحریک پوست نوزاد می‌شود دوری کنید. به عنوان مثال شما باید به طور منظم پوست نوزاد و ناحیهٔ آسیب دیدهٔ پوست او را تمیز و با استفاده از کرم‌های مخصوص کودک، مرطوب نگه دارید. برای مراقبت از پوست نوزاد باید از کرم‌هایی که توسط دکتر تجویز شده‌اند استفاده کنید. 

همان طور که می‌دانید پوست نوزاد بسیار لطیف و حساس است. به همین دلیل برای مراقبت از پوست نوزاد در برابر خشکی و حفظ رطوبت آن در فصل زمستان، باید پوست او را به طور منظم آبرسانی کنید. سعی کنید با استفاده از یک دستگاه بخور، بیشتر ساعات روز هوای محیط را مرطوب نگه دارید. همچنین پس از حمام کردن نوزاد، باید پوست او را سریع خشک کرده و با لوسیون نرم و مرطوب نگه دارید. به این ترتیب پوست نوزاد در طول روز رطوبت خود را حفظ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بهداشت نوزاد :
بهداشت نوزاد