بررسی همه دلایل نگرفتن سینه مادر همراه با راه حل آنها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تو تنها نیستی…!

وقتی نیمه‌های شب در جستجوهای شبانه گوگل به دنبال راه حلی برای شیردهی بهتر نوزادت هستی، بهتر است بدانی تنها مادری نیستی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند!

وقتی اشک می‌ریزید چون می‌دانید که نوزاد شما، به خاطر گرسنگی گریه می‌کند ولی سینه شما را طرد می‌کند، تقریباً غیرممکن است که خودتان را مقصر ندانید. داشتن کودکی که به نظر می‌رسد شیر خوردن از سینه مادر را دوست ندارد، می‌تواند باعث شود که شما حس بدترین مادر را داشته باشید و می‌تواند اعتماد به نفس شما را متزلزل کند. طولانی شدن این مشکل و عدم علاقه نوزاد به گرفتن سینه مادر، دغدغه فکری عمیقی را برای مادران ایجاد می‌کند.

آنچه که حل این موضوع را سخت جلوه می‌دهد، یافتن چرایی تنفر نوزاد شما از شیرخوردن است. اگر می‌توانستند  حرف بزنند، عالی بود، نه؟ ما اینجاییم، تا با کنار هم قرار دادن دلایل مختلف این عارضه، شما را در رفع آن یاری کنیم.

جای نگرانی نیست! اغلب مواردی که نوزاد سینه را نمی تواند بگیرد موقتی است،زیرا نوزادان در بدو تولد، به شکلی غریزی ارتباط با سینه مادر و مکیدن آن را بلد هستند. ولی برخی از عوامل موجب می‌شوند این ارتباط ضعیف شود و اختلال در مکیدن سینه مادر توسط نوزاد رخ دهد. در واقع، در بسیاری از موارد، واقعاً نیازی به انجام هیچ کاری نیست و به سادگی خود به خود شرایط بهبود می‌یابد. با این حال، گاهی اوقات کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید و می‌توانند کاملاً شرایط را تغییر دهند.

بسیاری از اقدامات مرتبط با گرفتن سینه مادر باید از مراحل نخست زایمان انجام شوند، زیرا ساعات اولیه تولد برای ارتباط مادر و نوزاد بسیار حیاتی است و در کیفیت گرفتن سینه مادر، در ادامه مراحل رشد نیز نقش بسزایی دارد.

خوشبختانه، الگوهایی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید و به شما کمک می‌کند بفهمید علت نگرفتن سینه مادر توسط نوزاد چیست،بسیاری از این الگوها مرتبط با مراحل رشد و سن فرزند شماست.

در ابتدا، موارد مرتبط با نوزاد و در ادامه موارد مرتبط به مادر که باعث می شود نوزاد نتواند سینه مادر را بگیرد بررسی می‌کنیم پس تا انتها مقاله همراه ما باشید.

علت های مرتبط به نوزاد برای نگرفتن سینه مادر

اینفوگرافی علل نکرفتن سینه مادر توسط نوزاد

سن نوزاد و مراحل رشد او، عوامل محیطی، بیماری ها و مشکلات جسمی در کیفیت تغذیه  و پذیرش سینه مادر توسط نوزاد موثر هستند که در ادامه نقش هریک را بررسی می‌کنیم.

بررسی مراحل رشد نوزاد و ارتباط آن با نگرفتن سینه مادر:

در 2 هفته اول تولد ممکن است نوزاد با دهان گرفتن سینه مادر به مشکل بخورد اما علت چیست؟نوزاد شما برای گرفتن سینه مادر باید در ابتدا تولد با بدن مادر آشنا شود، به همین دلیل ارتباط پوستی نوزادان با بدن مادر در بدو تولد، تاثیر بسیار زیادی در شناخت بدن مادر، تمایل به گرفتن سینه و تغذیه از شیر مادر دارد.

راه حل آن خیلی ساده است،نوزادان در بازه زمانی 30 دقیقه اول تولد، به دنبال یافتن سینه مادر هستند و پس از یکساعت الی یکساعت و نیم میتوانند شروع به مکیدن سینه مادر کنند. در این موقعیت، آنها معمولاً به دنبال سینه هستند، ولی به تنهایی نمی‌توانند سینه مادر را پیدا کنند و به دهان بگیرند، بنابراین زمان خوبی برای کمک به آنها در تشخیص و دهان گرفتن سینه است.

کودک شما وقتی دهانش کاملا باز است و تمام نوک سینه شما در دهانش است، شرایط خوبی دارد. مهمتر از همه، این دهان گرفتن نباید با درد زیاد و ناراحتی مادر همراه باشد. کمی کشیدن آرام سینه مادر خوب است، اما اگر احساس می‌کنید که نوزادتان در حال جویدن یا گاز گرفتن سینه است، بهتر است که از یک مشاور تغذیه کودک برای بررسی آن استفاده کنید. در اغلب مواقع، هماهنگی ضعیف مکیدن و بلع، با بالغ شدن کودک بهبود می‌یابد.

بررسی مشکلات جسمی و ناراحتی های گوارشی نوزاد مرتبط با نگرفتن سینه مادر

  • نوزادانی که نارس متولد می‌شوند و یا در بدو تولد دارای ناهنجاری‌های دهان و فک، مانند شکاف کام، اندازه نامناسب زبان، کام گنبدی شکل و … هستند، در مکیدن سینه مادر دچار مشکل هستند و توسط دستگاه و لوله های ویژه تغذیه می‌شوند. جراحی و اصلاح وضعیت شیردهی، از روشهای مناسب برای گرفتن سینه مادر توسط این نوزادان است.
  • بلع مخاط در بدو تولد و ساکشن باعث می‌شود کودک شما احساس احتقان، حالت تهوع یا ناراحتی کند. این حالت معمولا شیر خوردن از سینه مادر در ساعات اولیه تولد را با سختی روبرو می‌کند، با گذشت چندساعت از تولد و بهبود حالت تهوع و ناراحتی، تغذیه نوزاد آسانتر می‌شود.
  •  اگر کودک شما دچار هیپوتونیک عضلانی یا به عبارتی تونوس پایین عضلات و یا نوزاد نارس باشد، قدرت کمی در مکیدن سینه مادر و دهان گرفتن آن دارد. برای سهولت در شیردهی به این دسته از نوزادان، سینه خود را با انگشت شست در یک طرف هاله و بقیه انگشتان را در طرف دیگر نگه دارید. اگر انگشت شست شما موازی با لب بالایی کودک است، می‌توانید از فشار انگشت اشاره خود برای پشت قسمت استخوانی چانه در زمانی که کودک شما شیر میخورد استفاده کنید. فشرده کردن سینه نیز می‌تواند مفید باشد، اما ممکن است لازم باشد مقداری شیر دوشیده اضافی نیز بدهید تا زمانی که تون عضلانی کودکتان بهبود یابد.

مواردی که بررسی شد اغلب با محوریت نوزاد و مسائل مرتبط با محدودیت های کودک بود. برخی از عوامل مرتبط با مادر نیز در اختلالات شیردهی موثر هستند که رفع و یا کاهش آنها تاثیر ویژه‌ای در حل این مشکل دارد.

علت های مرتبط به مادر برای نگرفتن سینه

برخی از عوامل مرتبط با مادر نیز در اختلالات شیردهی موثر هستند. در ادامه این عوامل را مرور می‌کنیم:

آناتومی پستان:

اندازه نامناسب نوک سینه (بزرگی یا کوچکی)، فرورفتگی و بیماری های مانند سرطان پستان که موجب تغییر فرم پستان و یا جراحی آن می‌شوند، سبب اختلال در مکیدن سینه مادر توسط نوزاد می‌شود.

تاثیر نوک صاف و فرورفته سینه در نگرفتن سینه توسط نوزاد و راه درمان آن

اگر 2.5 سانتی متر عقب تر از قاعده نوک پستان تاحیه قهوه ای رنگ را از دو طرف فشرده شود و نوک پستان فرو برود،به آن نوک پستان فرو رفته می گویند اما اگر نوک سینه با فشردن ناحیه قهوه ای رنگ سینه از دو طرف،به طرف خارج برجسته شود شرایط نوک سینه نرمال است.اگر نوک پستان مادر صاف یا فرو رفته باشد،ممکن است گرفتن آن برای نوزاد مشکل باشد.

تحریک نوک پستان قبل شیردهی برای حل مشکل نگرفتن سینه

اما قبل از تولد نوزاد هیچ اقدام خاصی لازم نیست و تمرینات کششی برای بیرون کشیدن نوک پستان به ویژه در هفته های اخر بارداری می تواند خطرناک باشد چون باعث انقباض رحم میشود.در اغلب موارد در نزدیکی زمان زایمان نوک پستان بدون هیچ اقدام خاصی بهبود می یابد.مادر نباید نگران این مسعله باشد چراکه نوزاد پستان را می مکد نه نوک آن را.

گاهی تحریک  برجسته کردن نوک پستان با انگشت قبل از شیردادن به شیرخوار کمک میکند پستان را بهتر بگیرد.

روش های دیگری که به مادران با نوک سینه صاف به شیردهی کمک میکند شامل:

همچنین بخوانید

استفاده از رابط سینه یا پوشش محافظ پستان (breast shell):

از این وسیله طی سه ماهه سوم حاملگی در ابتدا چندد ساعت در روز و به تدریج مدت ان افزایش می یابد استفاده میشود و ممکن است نوک سینه را برجسته تر کند.مادر میتواند نیم ساعت قبل از شیردادن پوشش پستان را بپوشد و تا نوک آن بیرون کشیده شود و هنگام استفاده از آن باید از سوتین های گشاد استفاده شود تا به نوک سینه فشار وارد نشود. رابط های سینه باید به طور روزانه شستشو شوند.

استفاده از سرنگ:

کارکنان بهداشتی درمانی می توانند برای بیرون کشیدن نوک پستان فرو رفته،انتهای سرنگ را با تیغ بریده،پیستون سرنگ را در آورده و از محل برید شده وارد میکنند.نوک سینه و قسمت قهوه ای رنگ سینه مادر را از قسمت صاف سرنگ عبور داده و با کشش برای مدت حدود 30 تا 60 ثانیه میتوان نوک سینه را به بیرون کشید و این کار را مجددا تکرار کرد.

برای نوک پستان های کوچک از سرنگ 10 سی سی و برای نوک پستان های بزرگ از سرنگ 20 سی سی استفاده می شود. حتما مادران برای آموختن این روش به کارکنان بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

احتقان سینه ها و تاثیر آن در نگرفتن نوک سینه مادر

در 3 تا 5 روز پس از زایمان معمولا به علت تخلیه ناکافی پستان،احتقان پستان شایع بوده و در این حالت هر دو سینه مادر براق،داغ،متورم،قرمز و دردناک هستند و وبه علت تورم زیاد سینه ها نوزاد قادر به گرفتن نوک سینه ها نیست در این حالت دوشیدن کمی شیر می‌تواند سینه را به اندازه‌ای نرم کند که نوزاد بتواند به آن بچسبد.

بهتر است بدانید

عدم شستشوی پستان قبل از اولین شیردهی برای گرفتن بهتر نوک سینه مادر

ماده چربی خاصی هم در ترشحات غدد اطراف نوک پستان و هم در مایع امونیوتیک وجود دارد.نوزاد با ارتباط دادن بین مزه و بوی دست خود(که بوی مایع امونیوتیک رادارد) و نوک سینه مادر،سبب جذب نوزاد به گرفتن سینه مادر است. بنابراین باید از شستشوی پستان و دستان نوزاد و پاکسازی این ترشحات خودداری شود.

جایگزینی آغوز با اب یا اب قند و نگرفتن سینه مادر توسط نوزاد

بررسی اهمیت آغوز برای گرفتن سینه مادر

اولین مایعی که از سینه مادر به عنوان شیر ترشح می‌شود آغوز نام دارد و حاوی ترکیبات مغذی حیاتی برای نوزاد است و تمایل نوزاد برای گرفتن سینه مادر را بیشتر می‌کند. اگر در بدو تولد آغوز با آب، آب قند و …جایگزین شود موجب وقفه و اختلال در شیردهی و گرفتن سینه مادر توسط نوزاد می‌شود.

سپری کردن زایمان سخت در نگرفتن سینه مادر

تزریق مسکن ها و داروهای ضددرد در جریان زایمان موجب می‌شود نوزاد تا 2ساعت اول تولد خواب آلود بوده و مکیدن پستان برای او میسر نیست.موقعیت نوزاد در آغوش مادر، برای گرفتن پستان

مکیدن سینه مادر توسط نوزاد باید در موقعیتی انجام شود که مادر و نوزاد هردو احساس راحتی داشته باشند. مادر، احساس درد و ناراحتی نداشته باشد و نوک سینه به طور کامل در دهان نوزاد قرار گرفته باشد. در بهترین حالت شیردهی، زبان نوزاد نوک سینه را احاطه می‌کند، صدای بلع نوزاد شنیده می‌شود، تنفس نوزاد آسان است و دهان او کاملا باز است.

گاهی تغییر وضعیت شیردهی مثلا بغل کردن شیرخوار در وضعیت زیر بغلی یا گرفتن پستان به شکل c در دست مادر،شیردهی و گرفتن سینه برای نوزاد را راحت تر میکند.

سخن آخر

در بیشتر مواقع، امتناع از سینه موقتی است و این حالت زمان زیادی طول نمی‌کشد. ممکن است در این مدت تمام موارد را بررسی کرده باشید ولی همچنان دلیل اصلی مبهم بوده باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت روبرو شدن با این اتفاق، راهکارهای ارائه شده در این مقاله را بکار ببندید و برای حل این مشکل صبر زیاد داشته باشید و به کودکتان زمان کافی دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
28 نظرات
  1. زهرا می گوید

    نوزاد من 16روزه هست و هنوز موفق نشده پستان رو بگیره و من خیلی ناراحتم مجبورم از سرنگ برای دوشیدن استفاده کنم و گاهی هم از شیر خشک چیکار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام میتونید از مشاوره شیردهی آنلاین یا حضوری استفاده کنید.

  2. میترا می گوید

    سلام خسته نباشید من حدود دو ماه میشه به پسرم شیرخشک باشیشه میدم ولی هنوز شیر دارم و می‌خواهم که دوباره شیردهی‌ رو‌ شروع کنم میشه کمکم کنید پسرم سینمو اصلا نمیگیره وقتی هم میگیره که با قطره چکان یکم نبات داغ میچکونم تو دهنش بعد یکم میک‌ میزنه و ول می‌کنه واقعا احتیاج دارم به کمک شما ممنون میشم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام
      احتمال موفقیت شما پایین هست اما غیر ممکن نیست
      میتونید از یک مشاوره شیردهی کمک بگیرید

  3. پریا می گوید

    سلام وقت بخیر
    پسر من الان ۳ روزشه
    از همون روز اول درست نمیتونست شیر بخوره . مثلا دوتا مک میزد دیگه ول میکرد . البته موقع زایمان اولم اینجوری نبود دخترم

    واقعا عذاب وجدان دارم . چون گریه میکنه و مجبورم با قاشق سینم رو بدوشم بعد بهش بدم

    به نظرتون چیکار کنم ؟

    این بچه دوممه . یعنی مبتدی نیستم که نتونم شیر بدم
    ولی بازم ازتون راهنمایی میخوام

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام. درسته نوزاد اولتون نیست اما هر نوزاد متفاوت هست و شما برای کمک نیاز به مشاوره شیردهی دارید که میتونید از مشاوره شیردهی های مراکز بهداشت محل زندگیتون به صورت رایگان استفاده کنید.

  4. ناشناس می گوید

    سلام دختر من 4 ماهشه چند روزی میشه ک اصلا سینه منو نمیگیره شیرخشک میدم وقتی سینه میبینه خیلی گریه میکنه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام بهتره در کنار شیر خشک ،شیر دهی از سینه هم داشته باشید درغیر این صورت دیگه از سینه شما شیر نمیخوره و به شیشه عادت میکنه

  5. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید نوزاد من 30 روز هستش موقع خواب سینه قبول نمیکنه و میخواد که شیش بخور آیا میخواد دیگه شیر نخور

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام اگر شیشه رو ادامه بدید بله دیگه احتمالا سینه شمارو نمیگیره چون شیشه راحت تر از سینه هست

  6. نفسم می گوید

    نوزاد من ٨ روزه أست،از روز اول سينمو نگرفت مجبور شدم شير بدوشم با شيشه بدم بهش،تا الان هرروز يكى دو بار تمرينش دادم يكم ميخوره به زور بعدش ديگه نميخوره
    چيكار كنم سينمو بخوره؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام بهتره مشاوره شیر دهی انجام بدید، ولی سعی کنید از سینه خودتون حتما شیردهیو داشته باشید و کمتر از شیشه شیر استفاده کنید.

  7. زهرا می گوید

    سلام نوزادان ده ماهه است یک دفعه خوردن شیر از سینه ام را ترک کرده البته یک بار گاز گرفت و نمی‌خواست شیر بخورد که سینه ام را کشیدم و شیر بهش ندادم و از آن وقت دیگر شیر نخورده باید چه کنم؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام پس از هربار شیردهی سینه تون رو با اب ولرم بشورید و سعی کنید شیردهی داشته باشید چون ممکنه نوزاد دیگه سینه رو نگیره

  8. ناشناس می گوید

    سلام دختر من پنج ماهش و وقتی به دنیا اومد نتونست سینه خودم و بگیره و وزن کم کرد منم مجبور شدم شیر خشک بهش بدم بعد چند روز تونست سینه خودم رو هم بگیره تا چند وقت پیش هم شیر خودم رو میخورد هم شیر خشک ولی الان اصلا سینه خودم رو نمیگیره وقتی میخام بهش شیر بدم گریه میکنه و جیغ میزنه میترسم چون شیرم دارع خیلی کم میشه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام مشاوره شیردهی انجام بدید و شیر سینه رو بدوشید تا جریان داشته باشه تااون موقع .

  9. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر من پسرم دوماهشه و از روز اول بهش شیر خودمو دادم ولی برای کمکی بعضی وقتا بهش یه پیمانه شیر خشک میدادم اما یکی دو روز پیش سینه ام ورم کرد و رفتم دکتر گفت که عفونت کرده و یه روز کامل بهش شیر خشک دادم چون دکتر گفت که شیر خودمو بهش ندم الان از دیشب هر کاری میکنم سینه خودمو نمیگیره شیرمو میدوشم میخوره با شیشه شیر و شیر خشکم میخوره اما سینه منو نمیگیره لطفاً کمکم کنید چکار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام عفونت برطرف شد با شیشه سعی کنید کمتر بدید چون عادت میکنه و دیگه سینه رو نمیخوره.طی روز چندین بار تلاش کنید با سینه شیردهی انجام بدید.اگر باز هم نشد مشاوره شیردهی انحام بدید

  10. فاطمه می گوید

    سلام نوزادم چهارماهشه سینمو میجوه و شیرمو نمیخوره شیرخشک هم نمیخوره چکارکنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام میتونید از مشاوره شیردهی استفاده کنید

  11. ناشناس می گوید

    سلام من بچه ام ۴ماهشه شیر خودم را میخوره ولی الان ۲روزه دیگه سینه نمیگیره مجبورشدم بدوشم و با قطره چکان بهش بدم میشه بگید چیکارکنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . سعی کنید آرام آرام دوباره کودک رو تشویق به شیر خوردن کنید . هنگام شیردهی به دور از استرس و در محیط مناسب شیردهی رو شروع کنید . با نوازش کودک ایجاد آرامش کنید و به زور کودک رو مجبور به شیر خوردن نکنید .

  12. ناشناس می گوید

    سلام روز بخیر من بچه ام شیش ماهه شه من بهش کمکی هم میدم نمیدونم چرا یهوی کمکم دیگ شیرمو نخورد منم خیلی دلم میخواد بچم شیرمو بخوره لطفا کمکم کنین

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا ابتدا شیردهی را انجام دهید و سپس غذای کمکی را بدهید .

  13. ناشناس می گوید

    سلام من یک ماهه که از سر شیشه یعنی پستونک به جای رابطه سینه به دخترم شیر میدم آیا امکان داره دخترم از سینه شیر بخوره

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . در صورت استفاده از روش شیردهی مناسب ، نیازی به برجسته بودن نوک سینه نیست . درصورت لزوم میتوانید از روش های مناسب جهت برجسته کردن نوک سینه استفاده نمایید .

  14. ثنا می گوید

    سلام دختر من چهار ماهه و بدلیل مکیدن انگشتانش به خوردن شیر علاقه نشان نمیده چی کار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . احتمال شروع بیرون آمدن دندان ها وجود دارد و این علائم میتواند حاکی از این موضوع باشد . حتما شیردهی مداوم را داشته باشید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.