زمان مطالعه: 8 دقیقه
۹ دیدگاه

‌همه چیز درباره هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

یک بارداری کامل ۴۰ هفته طول می‌کشد. وقتی به هفته پنجم برسید، کودک شما حدود ۳۵ هفته دیگر به دنیا می‌آید. جنین هنوز بسیار کوچک است و تغییراتی در بدن شما ظاهر نمی‌شود. تغییرات جنین در این زمان بسیار زیاد است و بسیاری از ساختارهای او در حال شکل گرفتن هستند. بسیاری از زنان باردار اولین علائم حاملگی را در نتیجه تغییرات هورمونی در این زمان تجربه می‌کنند. علاوه بر این، اغلب به دلیل عقب افتادن پریود، متوجه بارداری خود می‌شوند. اکنون شما وارد ماه دوم بارداری خود شده‌اید. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که جنین در این زمان به چه اندازه است؟ چه تغییراتی در جنین ایجاد می‌شود؟ علائم هفته پنجم بارداری چیست؟ چه نکاتی را باید در این زمان رعایت کرد؟ در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی این سوالت بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

جنین در هفته پنجم بارداری

اینفوگرافی نکاتی برای هفته پنجم بارداری

در این زمان جنین شبیه به یک قورباغه کوچک است. جفت، کیسه آمنیوتیک و بند ناف هنوز در حال شکل‌گیری هستند. کودک توسط کیسه‌های حاملگی و زرده احاطه شده است و این دو از وی محافظت می‌کنند و مواد مغذی را برای جنین فراهم می‌کنند. اکثر سیستم های بدن کودک از جمله سیستم عصبی و گردش خون در هفته پنجم بارداری شروع به شکل‌گیری می‌کنند. کودک شما در این زمان اندازه یک دانه کنجد است، یعنی چیزی حدود ۳ میلی متر. جنین شما اکنون دارای سه لایه است. این لایه ها در طی چند ماه اینده رشد می‌کنند تا تمام اندامهای کودک را تشکیل دهند. لایه های جینی عبارتند از:

  • اکتودرم: اکتودرم لایه بیرونی است و بیرونی ترین لایه پوست کودک شما را ایجاد می‌کند، سیستم عصبی، گوش‌ها، چشم‌های کودک شما نیز با این لایه تشکیل می‌شود.
  • مزودرم: این لایه میانی است و قلب و سیستم قلبی عروقی، استخوان‌ها، بخش بزرگی از دستگاه تناسلی، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و کلیه‌ها را تشکیل می‌دهد.
  • اندودرم: اندودرم لایه داخلی است و ریه ها، سیستم ادراری اولیه و روده های کودک شما را تشکیل می‌دهد.

لوله عصبی نوزاد در این هفته رشد می‌کند و در عرض یک هفته برای همیشه بسته می‌شود. این ساختاری است که در نهایت به مغز و نخاع کودک تبدیل می‌شود. مصرف ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز می‌تواند از خطر ابتلا به اختلالات لوله عصبی جلوگیری کند. قلب کودک شما نیز در حال شکل گرفتن است. در حال حاضر، فقط از ۲ کانال (که قبلاً شروع به کار کرده‌اند) تشکیل شده است. در هفته‌های بعد، این کانال‌ها ادغام می‌شوند و یک قلب کوچک و کاملاً کارآمد را تشکیل می‌دهند. جنین در این زمان بسیار کوچک است و حتی میتوان گفت قابل مشاهده نیست اما کیسه حاملگی ممکن است در سونوگرافی قابل مشاهده باشد.

اندازه جنین در هفته پنجم بارداری

سونوگرافی هفته ۵ بارداری

اگر سابقه پزشکی و سلامتی خاصی ندارید که شما را در معرض خطر عوارض بارداری قرار دهد، احتمالاً نیازی نیست سونوگرافی هفته ۵ بارداری را انجام دهید. در این حالت سونوگرافی در هفته ۸ یا ۹ انجام می‌شود. هنگامی که اولین سونوگرافی خود را انجام می‌دهید، پزشک یا تکنسین، نوزاد را از تاج تا کفه اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند تاریخ زایمان شما را بر اساس اندازه نوزاد تنظیم کند (این اندازه‌گیری ممکن است هفته بارداری شما را تغییر دهد). ممکن است از شما خواسته شود آزمایش خون و ادرار دهید تا پزشک بتواند سلامت جنین و مادر را بررسی کند. ممکن است در پنج و نیم هفته یا شش هفتگی ضربان قلب وجود داشته باشد؛ اما این اتفاق همیشه نمی‌افتد و معمولا نمی‌توان در این زمان ضربان قلب را تشخیص داد.

بدن و شکم مادر در هفته پنجم بارداری

ممکن است در این زمان هیچ تغییر ظاهری نداشته باشید. در عوضش ممکن است کمی نفخ داشته باشید و نتوانید غذا بخورید. یا حتی به اندازه یک کیلو وزن کم کنید. از طرفی هم ممکن است برخی از زنان حدود نیم کیلو وزن اضافه کنند. تمامی این موارد طبیعی است. بدن انسان‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد و ممکن است نحوه تغییر بدن شما با دیگری فرق داشته باشد. پس خود را با دیگران مقایسه نکنید. نیازی نیست نگران افزایش وزن دوران بارداری باشید. هنوز برای افزایش وزن زود است.

رشد جنین در هفته پنجم بارداری

آیا باید در هفته پنجم بارداری به پزشک مراجعه کنید؟

تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد، نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. همان طور که پیشتر اشاره کردیم اولین قرار ملاقات شما با پزشک باید در هفته ۸ یا ۹ بارداری باشد. در صورتی که متوجه مشکلی شدید یا حالتان بد است و درد زیادی احساس می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت صبور باشید تا هفته هشتم و نهم فرا برسد.

رابطه جنسی در هفته پنجم بارداری

داشتن رابطه جنسی در هر مرحله از بارداری بی خطر است. میل جنسی برخی از زنان در این مرحله افزایش پیدا میکند. ممکن است برخی از زنان پس از برقراری رابطه جنسی متوجه لکه های خفیفی شوند. علت این امر هم حساس‌تر شدن دهانه رحم است. تا زمانی که این لکه بینی خفیف متوقف نشود، جای نگرانی نیست. در صورتی که لکه ها زیاد و ادامه‌دار شوند باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم بارداری در هفته پنجم

بسیاری از زنان علائم بارداری را در هفته پنجم احساس خواهند کرد؛ زیرا بدن شما در حال تغییر است. اکثر مادران معتقد هستند سه ماهه اول بارداری سخت‌ترین زمان حاملگی است. در نتیجه اگر دچار علائم شدیدی شدید، نگران نشوید و فکر نکنید که قرار است این نشانه‌ها را تا پایان باردرای با همین شدت داشته باشید. شاید در این سه ماه غذا خوردن برای شما سخت باشد. همیشه خسته باشید و در نقاط مختلف بدن خود کمی درد احساس کنید؛ اما به یاد داشته باشید که پس از این سه ماه بسیاری از این مشکلات رفع می‌شوند؛ بنابراین خوب استراحت کنید و غذا بخورید تا احساس بهتری پیدا کنید. در ادامه نشانه‌ها و علائم هفته پنجم بارداری را بررسی میکنیم.

علائم هفته پنجم بارداری
  • دردناک شدن سینه‌ها

یکی از شایع‌ترین علائم دوران بارداری احساس درد در سینه‌ها است. علت این امر هم افزایش هورمون‌های بارداری است.

  • تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی نیز بسیار رایج است. البته ناگفته نماند که ممکن است در تمام طول روز حالت تهوع داشته باشید و این حال صرفا مختص به صبح‌ها نباشد. با این حال اکثر زنان وقتی از خواب بیدار می‌شوند، حالت تهوع شدیدی را احساس می‌کنند. به گونه‌ای که نمی‌توانند غذا بخورند. اگر دو یا سه قلو باردار باشید، ممکن است این حالت در شما بیشتر هم باشد. برای این که اذیت نشوید و بتوانید در عین حال غذای خود را هم بخورید، بهتر است وعده‌های غذایی کوچک و سبک را انتخاب کنید. روشهای مختلفی را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما جواب می‌دهد. ویتامین B6، کپسولهای زنجبیل و قرص‌های کاهش‌دهنده حالت تهوع می‌توانند گزینه‌های خوبی برای کاهش این حالت باشند.

  • خستگی و کوفتگی

اگر در این زمان احساس خستگی و کوفتگی می‌کنید، نگران نشوید. این حالات طبیعی است. ممکن است بخواهید در هر زمانی از روز چرت بزنید. نگران نشوید و خوب استراحت کنید.

  • تکرر ادرار

اکثر زنان در دوران بارداری دچار تکرر ادرار می‌شوند. یکی از دلایل این مسئله هم منبسط شدن کلیه‌ها است.

  • گرفتگی عضلات

در این زمان ممکن است متوجه گرفتگی عضلات شوید. این گرفتگی، نشانه خوبی است زیرا نشان می‌دهد جنین شما دارد به خوبی در پوشش داخلی رحم کاشته می‌شود. یا می‌تواند نشانه ای از بزرگ شدن رحم و کشش رباط‌های شما باشد. اگر در هفته پنجم بارداری احساس گرفتگی شدید یا دردناک دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا معاینه شوید. این گونه میتوانید مطمئن شوید که مشکل خاصی وجود ندارد.

  • لکه بینی

در این زمان ممکن است لکه بینی داشته باشید. این لکه بینی نشانه لانه گزینی جنین است. این لکه بینی طبیعی است و نیازی نیست نگران شوید. اگر لکه‌ها بیشتر شبیه به خون هستند و مقدار آن‌ها زیاد است، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات مهم در هفته پنجم بارداری

نکات و توصیه‌های لازم برای هفته پنجم بارداری

در این بخش به نکاتی می‌پردازیم که مادران باید در این هفته رعایت کنند تا بتوانند سلامتی خود و جنین را حفظ کنند. با رعایت این نکات بارداری برای شما آسانتر و دلچسب‌تر می‌شود.

توجه به تغذیه

در این زمان شما باید غذاهای سالم و خوب بخورید. از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. به آن چه در روز میخورید توجه کنید. شما باید تمامی مواد مغذی هرم غذایی روزانه را مصرف کنید. در عین حال، برخی از غذاها را هم باید حذف کنید. درست است که برخی از آن‌ها وسوسه‌انگیز هستند اما برای سلامتی شما و جنین خوب نیستند. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی به شدت خودداری کنید. از مصرف گوشت خام یا نیم پز خودداری کنید. شما نباید تخم مرغ خام یا ماهی نیم پز شده یا خام بخورید. از مصرف هر گونه مواد غذایی خام، نیم پز، غیرپاستوریزه خودداری کنید.

کافئین را ترک کنید

اثرات کافئین بر کودک ناشناخته است؛ بنابراین بهتر است از میزان مصرف کافئین خود بکاهید. درست است که کافئین میتواند خستگی شما را رفع کند و بسیاری از ما به آن عادت کرده‌ایم، اما مصرف زیاد آن میتواند مشکل‌ساز باشد. در این زمان شما میتوانید به صورت روزانه کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنید. کافئین میتواند موجب استرس هم شود. روزاهای اولیه بارداری به اندازه کافی استرس‌زا هستند. پس با کنترل مصرف کافئین میتوانید ارامش خود را نیز حفظ کنید.

ترک سیگار

مسلم است که در این دوران نباید سیگار بکشید. از همسر خود هم بخواهید که سیگار را ترک کند؛ زیرا دود سیگاری که در خانه میپیچید، به همان اندازه برای شما خطرناک است. اگر اطرافیان شما سیگاری هستند، از آن‌ها بخواهید در حضور شما سیگار نکشند یا خودتان محیط را ترک کنید.

دوری از برخی از حیوانات خانگی

از دست زدن به گربه‌هایی که در فضای باز زندگی می‌کنند، خودداری کنید. در این زمان نمی‌توانید جعبه لیتر گربه را خودتان تمیز کنید و این کار را فرد دیگری باید انجام دهد. از دست زدن به خاک باغچه و کار کردن با گلدان‌هایی که بیرون از فضای خانه هستند، خودداری کنید و بدون دستکش باغبانی به آن‌ها دست نزنید؛ زیرا ممکن است حیوانات با آن‌ها تماس داشته باشند و بیماری‌های عفونی مانند توکسوپلاسموز را به شما انتقال دهند.

انجام تست بارداری

حال که پریود شما عقب افتاده است، میتوانید تست بارداری را انجام دهید. ممکن است نتیجه منفی بگیرید زیرا هنوز هورمون‌های بارداری زیادی در ادرار شما وجود ندارد. با این حال دلسرد نشوید. کمی صبر کنید و چند روز بعد دوباره تست بدهید. معمولا جواب تست در این زمان مثبت می‌شود.

حالت تهوع در هفته پنجم بارداری

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته پنجم بارداری پرداختیم. بسیاری از زنان در این زمان متوجه باردار شدن خود می‌شوند. ممکن است با احساسات متناقضی رو به رو شوید. مضطرب شوید و در عین حال خوشحال باشید. این حالات و احساسات طبیعی است. پس نیازی نیست نگران شوید. اکثر زنان در این زمان علائمی را تجربه می‌کنند که به آن‌ها نشان می‌دهد باردار هستند. برای ملاقات با پزشک عجله نکنید. اگر مشکل پزشکی خاصی ندارید، مسئله‌ای برای شما و جنین پیش نمیآید و میتوانید در زمان تعیین شده، یعنی هفته هشتم یا نهم بارداری به پزشک مراجعه کنید و صدای قلب فرزند خود را بشنوید. نظر شما در این باهر چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع:

flo.health

enfamil.com

thebump.com

medicalnewstoday.com

parents.com

۹ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری