نکات مهمی که باید درباره کاچی زایمان بدانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

همانطور که می‌دانید تغذیهٔ درست در دوران بارداری نقش بسزایی دارد. زیرا سلامت مادر و جنین در گرو مواد غذایی مصرفی مادر در دوران بارداری است. اما تغذیهٔ بعد از زایمان نیز بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. کاملاً طبیعی است که هنگامی که زن باردار زایمان می‌کند، دچار یک سری تغییرات شده و متحمل ناراحتی و دردهایی خواهد شد.

بنابراین مصرف خوراکی‌ها و غذاهای مغذی پس از زایمان اهمیت زیادی دارد تا مادر بتواند انرژی و مواد مفید مورد نیاز بدن خود را بدست آورد. در طول چند هفتهٔ اول پس از زایمان، رژیم غذایی مادر نقش مهمی در حفظ سلامت او دارد به دلیل اینکه باعث بهبود عملکرد بدن و برگشتن به حالت طبیعی خواهد شد.

به همین منظور سعی داریم در این مطلب از مجموعه سی سیب دانستی‌های مفیدی را در رابطه با رژیم غذایی و خوراکی‌های مفید پس از زایمان و مصرف کاچی زایمان در اختیار شما قرار دهیم.

نکات مهم کاچی زایمان

اینفوگرافی خواص کاچی و زایمان

کاچی یکی از دسرهای سنتی و مقوی ایران است. مصرف کاچی برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند بسیار مفید خواهد بود. کاچی زایمان به نوعی بمب انرژی شناخته شده است. به این دلیل که انرژی و توان از دست رفتهٔ حین زایمان را بازیابی کرده و بهبود می‌دهد. همچنین از کم خونی پس از زایمان جلوگیری می‌کند. تا اینجا متوجه شدید که مصرف کاچی پس از زایمان خاصیت زیادی دارد.

 اما با وجود خواص فراوانی که دارد نباید فراموش کرد که از چربی زیادی برای پختن آن استفاده کرد. زیرا مصرف غذاهای خیلی چرب بعد از زایمان منجر به افزایش وزن خواهد شد. بنابراین بهتر است برای پختن کاچی زایمان از روغن و کرهٔ کمتری استفاده شود، تا حین بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن، دچار افزایش وزن نشوید.

طرز تهیه کاچی زایمان

در ادامه طرز تهیهٔ کاچی زایمان مقوی و خوشمزه را به طور مفصل شرح می‌دهیم.

مــواد لازم برای تهیه کاچی زایمان

  • آرد گندم: یک پیمانه
  • شکر: یک پیمانه
  • کره یا روغن حیوانی: 120 گرم
  • زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری
  • پودر هل: یک قاشق مرباخوری
  • رازیانه یا پودر رازیانه: ½ قاشق چای خوری
  • زیره:  ½ قاشق چای خوری
  • تخم گشنیز کوبیده شده: ½ قاشق چای خوری
  • گلاب: ½ پیمانه
  • آب: سه لیوان
  • کنجد سفید: به مقدار دلخواه
  • مغزیجات (گردو، بادام، پسته): به مقدار دلخواه

دستور پخت کاچی زایمان

در ادامۀ مطلب مراحل پخت کای را بیان کرده و هریک را توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید

مرحله اول

  • برای تهیهٔ کاچی زایمان بسیار مقوی و خوشمزه باید در ابتدا آرد را الک کرده و داخل تابه بریزید.
  • برای مقوی‌تر شدن کاچی در این مرحله می‌توانید دو قاشق غذاخوری آرد جوانهٔ گندم نیز به آن اضافه کنید.
  • شعله را روشن کنید و حرارت را ملایم رو به کم نگه دارید.
  • شروع کنید به تفت دادن آرد و تا زمانی که رنگ آرد به طور کامل تغییر کند، به طور مدام آرد را تفت دهید. برای این کار نیاز است هر یک دقیقه یکبار این کار را تکرار کنید تا رنگ آرد قهوه‌ای شود و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله دوم

  • در مرحلهٔ بعد وقتی رنگ آرد کاملاً قهوه‌ای شد، رازیانه، پودر هل، تخم گشنیز کوبیده شده و زیره را به آرد اضافه کرده و یک تفت می‌دهیم تا مخلوط شوند.
  • سپس کره را اضافه کرده و با آرد به خوبی تفت می‌دهیم تا کره و آرد مخلوط شود.

مرحله سوم

  • در این مرحله بلافاصله پس از اینکه کره در آرد حل شد، آب را کم کم اضافه کرده و در همین حین مواد را تفت می‌دهیم. بهتر است که از یک کفگیر چوبی استفاده کرده و تند تند مواد را هم بزنید.
  • سپس شکر را نیز کم کم اضافه کرده و به هم زدن مواد ادامه دهید تا شکر با بقیهٔ مواد ترکیب شده و کاملاً حل شود. در این مرحله باید مواد یکدست شده باشد.

مرحله چهارم

 صبر کنید مایهٔ در حال جوشیدن کمی قوام پیدا کند و غلیظ شود. سپس در صورت تمایل می‌توانید در این مرحله مقداری کنجد سفید به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم

  • میزان رقیق یا غلیظ بودن کاچی به خود شما بستگی دارد. بعضی از افراد تمایل دارند کاچی شل و آبکی‌تر باشد. اما بهتر است صبر کنید تا کاچی به قوام کافی برسد، تا خوشمزه‌تر شده و ظاهر بهتری پیدا کند.
  • وقتی که کاچی به قوام مورد نظر رسید زعفران دم کرده و گلاب را اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • همچنین در این مرحله می‌توانید مغزیجات دلخواه خود را به کاچی اضافه کنید تا کاچی مقوی‌تری داشته باشید.
  • پس از اضافه کردن مغزیجات، کاچی آماده است و می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید، در ظرف سرو کشیده و با خلال پسته، بادام، و هر چیزی که دوست دارید تزئین کرده و نوش جان کنید.
طرز تهیه کاچی زایمان

مراقبت‌های پس از زایمان

شش هفتهٔ اول پس از زایمان به دورهٔ پس از زایمان اطلاق می‌شود که دورهٔ بهبودی و بازیابی توان و عملکرد مادر است. در این دوره علاوه بر تغذیهٔ مناسب، انجام دادن یک سری از مراقبت‌های پس از زایمان نیز مهم و ضروری است. در ادامه با چند راهکار مراقبت پس از زایمان آشنا خواهید شد.

۱.استراحت کافی داشته باشید

 برای برطرف کردن خستگی تا حد امکان سعی کنید به اندازهٔ کافی استراحت کرده و بخوابید. در هفته‌های اول، نوزاد شما هر دو تا سه ساعت یک بار برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شود. شما می‌توانید برای رفع خستگی، هنگامی که نوزاد می‌خوابد شما نیز استراحت کنید.

۲.از یک نفر کمک بگیرید

 پس از زایمان بدن شما نیاز به استراحت کافی و رسیدگی بیشتری دارد. اما برخی اوقات شرایط طوری پیش می‌رود که وقت استراحت بسیار کمی برای مادر باقی می‌ماند. علاوه‌ بر این، مادر به تنهایی نمی‌تواند از پس نگهداری از یک نوزاد تازه متولد شده بر بیاید. بنابراین از یکی از اعضای خانواده یا دوستان بخواهید که ساعاتی از روز یا شب را به شما کمک کند، تا بتوانید به اندازه کافی استراحت کنید و به بقیهٔ کارها برسید.

۳. ورزش کنید

ورزش کردن پس از زایمان

 ورزش کردن پس از زایمان یکی از مفیدترین کارها به شمار می‌رود. اما توجه داشته باشید که در موقع مناسب ورزش کردن را شروع کنید و از انجام ورزش‌های سخت و شدید در این دوره بپرهیزید. شما می‌توانید پیاده روی روزانه و انجام یک سری فعالیت‌های سبک و مفید را در نظر بگیرید. با این کار بهبودی شما زودتر به دست آمده و اضافه وزن خود را سریع‌تر از دست می‌دهید.

۴.استفاده از وعده‌های غذایی سالم

 پس از زایمان و در دوران شیردهی مهم است که برای تقویت بهبودی، یک رژیم غذایی سالم و مفید داشته باشید. به این ترتیب باید مصرف غلات کامل، میوه، سبزیجات و مواد پروتئینی را افزایش بدهید.

بررسی نهایی

پس از زایمان ممکن است زمان زیادی را نیاز داشته باشید تا بتوانید بهبودی خود را بدست آورید. شاید فکر کنید این یک دورهٔ استرس زا و پر تنش است. اما می‌توانید با انجام چند کار ساده، این دوران شیرین را مدیریت کنید. دوران پس از زایمان با تغییرات احساسی و بدنی همراه است و شما در این دوران افزایش وزن، تغییر خلق و خو، خستگی و برخی چیزهای دیگر را تجربه خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم صبور باشید و سعی کنید از کمک اطرافیان استفاده کنید. در آخر برای کاهش وزن صبور باشید و تمرینات ورزشی را ادامه دهید تا به نتیجهٔ دلخواه برسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.