زمان مطالعه: 6 دقیقه
۱ دیدگاه

راه کارهای طلایی برای راحت درآوردن دندان کودک

دندان در آوردن نوزاد

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

رویش اولین دندانهای کودک شما نقطه عطفی در مسیر بزرگ شدن او است. دندان درآوردن در روزهای نخستین تجربه دردناکی برای اغلب کودکان و تجربه خسته کننده ای برای والدین است! اغلب اوقات والدین که می‌خواهند درد کودک را کاهش دهند به داروها و محصولاتی روی می‌آورند که می‌توانند مضر باشند. بیشترین مراقبتهای دوران دندان درآوردن خانگی است و در اغلب موارد نیازی به مصرف مسکن و مراجعه به پزشک نیست. در این مقاله از سایت سی سیب، نکات طلایی برای مراقبت و تسکین دردهای ناشی از دندان درآوردن کودکان را برای شما ارائه کرده ایم. شما را به خواندن این مقاله مفید دعوت می کنیم. 

مراقبت از کودک در دوران دندان درآوردن

راهکارهای طلایی برای راحت دراوردن دندان کودک

تشکیل ریشه دندانهای شیری و دندان درآوردن کودکان باعث ناراحتی هایی همچون درد، آبریزش، بی حسی و تب در کودکان می شود. دندان درآوردن بخش اجتناب ناپذیری از رشد کودک شما است و می توان گفت دوره سختی برای والدین از نظر مراقبت کودک است. آرام کردن کودکی که در حال دندان درآوردن است به ویژه در روزها و ماههای اول دندان درآوردن مشکل است. ممکن است کودک چندین بار شبها با تب، ناراحتی و گریه از خواب بیدار شود و خواب والدین نیز نامنظم شود. والدین بهتر اسن حتی قبل از ظاهر شدن اولین دندانها به تمرین مالیدن یک تکه گاز یا پارچه مرطوب روی لثه ها بپردازند. این کار به کودک شما کمک می کند تا به این حس عادت کند و در زمان رویش دندانها به راحتی با ماساژ دادن کنار بیاید. در اینجا ما نکاتی را برای شما توصیه می کنیم که انجام دادنشان به آرامش کودک در روز و شب کمک بسیاری می کند و موجب می شود شبها خواب راحت تری داشته باشد و شما نیز بتوانید استراحت بیشتری داشته باشید. 

روشهای تسکین درد دندان درآوردن در کودکان

شما می توانید با انجام دادن روشهای معرفی شده به کاهش ناراحتی دندان درآوردن کودک خود کمک کنید:

  • لثه ها را ماساژ و مالش دهید

فشار می تواند یک کاهش دهنده عالی درد در دندان درآوردن کودک باشد. یکی از چیزهایی که می توانید امتحان کنید این است که به آرامی لثه های آنها را با انگشت یا پارچه تمیز مالش دهید. در حین انجام این کار، مانند یک ماساژ بسیار سبک، فشار کمی به لثه ها وارد کنید و ببینید آیا آنها را آرام می کند یا خیر. اگر کودک شما این کار را دوست ندارد و با ناراحتی واکنش نشان داد ماساژ را ادامه ندهید.  فشار همچنین می‌تواند توسط انواع خاصی از اسباب بازی ها باشد. به عنوان مثال حلقه های دندانی سیلیکونی را می توان در یخچال (نه در فریزر) خنک کرد و به نوزاد داد تا بمکد و بجود تا بتواند فشار روی لثه ها ایجاد کند. ممکن است تبلیغات خوراکی هایی مانند بیسکوییت برای دندان درآوردن را مشاهده کنید، یا استفاده از داروهای خانگی مانند شربت و عسل به شما پیشنهاد شود که روی اسباب بازیهای دندانی او بمالید اما هر دوی اینها توصیه نمی شود، زیرا قند به دندان های کودک شما آسیب می رساند و باعث ایجاد حفره های دندانی شود.

  • استفاده از کمپرس سرد 

همانطور که کمپرس سرد می تواند به کاهش التهاب در بزرگسالان کمک کند، سرما برای کودکان نیز  در هنگام دندان درآوردن مناسب است. اگر ماساژ دادن کافی نباشد میتوانید پشت یک قاشق چایخوری سرد را روی لثه های کودک خود قرار دهید. قاشق باید سرد باشد، اما سرمای آن دردناک نباشد وگرنه ممکن است به کودک آسیب بزند.

راه حل های جایگزین عبارتند از:

یک یا دو تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی گونه (نه لثه) قرار دهید. یخ برای لثه‌های آن‌ها خیلی سرد است، اما در قسمت بیرونی صورت به خوبی عمل کند. سایر اجسام سرد را در یک پارچه تمیز بپیچید، مانند میوه های سرد. با این کار خوراکی های سرد بسته بندی شده که قابل جویدن هستند تهیه کرده اید. این خوراکیها باید محکم بسته شوند تا از خطر خفگی کودک جلوگیری شود. این بسته های سرد خوشمزه را برای خنک شدن در یخچال نگهداری کنید. کودک شما می تواند به راحتی خنکی و سرمای این خوراکی ها را بمکد و حتی روی لثه های خود فشار دهد. هنگام استفاده از این بسته بندی های یخ زده حتما مراقب باشید که در در گلوی کودک گیر نکند. 

میوه خنک و درمان درد لثه نوزاد
  • ژل ها و بی حس کننده های لثه

ممکن است چیزی به نام “ژل دندان درآوردن” را در قفسه های داروخانه ها  ببینید. برخی از محصولات ادعا می کنند که می توانند درد و ناراحتی دندان درآوردن را با ژلی که می توان روی ناحیه درد استفاده کرد، تسکین داد. ژل هایی از این دست اغلب حاوی یک مسکن خفیف هستند و همچنین می توانند برای درمان زخم های دهان استفاده شوند. هر محصول دستورالعمل های خود را دارد و اگر می خواهید از ژل دندان درآوردن استفاده کنید، ضروری است که ابتدا آنها را به دقت بخوانید  و هر مرحله را دقیقا مانند دستورالعمل انجام دهید. مواد شیمیایی موجود در ژل های دندان درآوردن اگر بیش از حد استفاده شود می تواند برای کودکان مضر باشد و توجه به دوز آنها بسیار مهم است. اما آیا ژل های دندان درآوردن واقعا موثر هستند؟ در مورد اینکه آیا ژل دندان درآوردن واقعا کمک کننده است یا خیر نظریات متفاوتی وجود دارد. 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نسبت به استفاده از هر نوع داروی موضعی برای درمان درد دندان در کودکان هشدار می دهد، از جمله کرم ها و ژل های تجویزی یا قرص های دندان درآوردن هومیوپاتی. 

بنزوکائین: یک بی حس کننده موضعی است. این محصولات نباید برای دندان درآوردن کودک استفاده شوند زیرا ترکیبات آنها برای کودکان خطرناک است، ماندگاری کمی دارند و از دهان خارج می شوند. استفاده از ژل‌ها، اسپری‌ها، پمادها، محلول‌ها و پاستیل‌های بنزوکائین برای درد دهان و لثه می‌تواند منجر به یک بیماری جدی  و گاهی کشنده به نام متهموگلوبینمی شود که در آن ظرفیت حمل اکسیژن گلبول‌های قرمز بسیار کاهش می‌یابد.

برخی از مواد مانند کولین سالیسیلات نیز در صورت مصرف زیاد می تواند برای نوزادان مسموم کننده باشد. علائم مسمومیت با کولین سالیسیلات شامل استفراغ، تب، تنفس سریع و خواب آلودگی غیرعادی است. 

  • استفاده از دارو

اگر کودک شما بیش از سه ماه سن دارد و درد او به وضوح بیشتر از آن چیزی است که با روشهای خانگی آرام شود می توانید به او پاراستامول کودکان بدهید. با این حال، دادن داروهای مسکن به کودکان باید طبق تجویز پزشک باشد.  ایمن بودن دارو برای کودک براساس دوز دارو است و این دوز طبق  وزن او خواهد بود. و تشخیص میزان دوز دارو باید حتما طبق نظر پزشک یا داروساز باشد. بهتر است از ژل ها و قرص هایی که حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین هستند دوری کنید. این ترکیبات برای کودکان مضر هستند و اغلب دهان کودک را بی حس می کنند و باعث مشکلات بلع می شوند. 

  • مایعات بیشتری به کودک بدهید

تب یکی از علائم دندان در آوردن کودک است. تب می تواند باعث کم آبی بدن شود، بنابراین ضروریست که کودک شما روزانه مایعات کافی بنوشد. شیر مادر و شیرخشک برای کودک بهترین مایعات به شمار می رود در کنار آنها می توانید از آب میوه های رقیق نیز استفاده کنید. 

تب و دندان درآوردن نوزاد
  • اطراف دهان او را مرتب پاک کنید

وقتی که دندان درآوردن کودک آغاز میشود آبریزش از دهان او نیز بیشتر می شود. رطوبت مداوم پوست اطراف دهان و گردن موجب زخم شدن پوست و خشکی آن می شود. بنابراین بهتر است حتما از پیش بند کودک استفاده کنید و مرتب دور دهان، گلو و گردن او را خشک کنید. برای جلوگیری از ایجاد راشهای پوستی می توانید از کرمهای مرطوب کننده کودک استفاده کنید. 

دندان درآوردن و آبریزش دهان نوزاد

چه زمانی باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

بیشتر علائم دندان درآوردن را می توان در خانه مدیریت کرد. اما اگر کودک شما تب بالا، اسهال و استفراغ مداوم دارد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. تب در نوزادان ۳ ماهه و کوچکتر جدی تلقی می شود. اگر کودک شما بزرگتر از ۳ ماه اما کوچکتر از ۲ سال است و علائم زیر را دارد مراجعه به پزشک ضروریست: 

مراقبت های دندان در آوردن نوزاد
  • افزایش دمای بدن  (40 درجه سانتیگراد)
  • به طور غیرعادی تحریک پذیر یا خواب آلود است
  • تشنج دارد
  • به نظر می رسد درد شدید دارد
  • راش های پوستی
  • استفراغ مداوم
  • اختلال سیستم ایمنی 
  • داروهای استروئیدی مصرف می کند

سخن آخر

مشکل دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن تجربه دردناک مشترکی میان همه کودکان است و موجب بداخلاقی کودک، گریه، بیقراری و بی خوابی می شود. این فرآیند را هر کودکی باید طی کند، هرچند که با چالش های بسیاری همراه باشد. برای بهبود دردهای ناشی از دندان درآوردن می توانید از روشهای خانگی و دارویی استفاده کنید. در این دوران دمای بدن کودک باید کنترل شود، مایعات کافی بنوشد و در صورت نیاز از داروی مسکن می توان استفاده کرد. مصرف داروی مسکن باید طبق نظر پزشک باشد و دوز مصرفی با دقت تعیین شود. 

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ دسته‌بندی نشده :
دسته‌بندی نشده