بهترین رژیم لاغری قبل از بارداری کدام است؟

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

برخی از زنان به دلیل اضافه وزن نمی‌توانند باردار شوند و پزشکان به آن‌ها توصیه می‌کنند تا رژیم لاغری بگیرند. سپس برای بارداری اقدام کنند. اضافه وزن می‌توانند به شیوه‌های مختلف روی کیفیت بارداری شما تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است با اضافه شدن وزن دوران بارداری به وزن سابق شما، چاقی مفرط را تجربه کنید. حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا می‌توان در زمان تلاش برای بارداری شدن، رژیم لاغری گرفت؟ آیا رژیم گرفتن روی باردار شدن تاثیر می‌گذارد؟ کدام رژیم لاغری قبل از بارداری بهتر است؟ در این مقاله از سی سیب به بررسی این سوالات می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

وزن مناسب برای بارداری شدن چقدر است؟

اگر رژیم غذایی سالم و متنوعی دارید و در عین حال دچار کمبود وزن نمی‌شوید، ایرادی ندارد که در حین تلاش برای بارداری شدن، وزن خود را کاهش دهید. فقط مطمئن شوید که زیاده‌روی نمی‌کنید و بدن شما تمام مواد مغذی موردنیاز را از رژیم غذایی متعادل شما دریافت می‌کند. این بدان معنا است که باید میزان مصرف چربی را کم کنید. میزان مصرف پروتئین را بیشتر کنید. کربوهیدرات سبوس‌دار مصرف کنید. مصرف کلسیم، میوه و سبزیجات را افزایش دهید.

برای این که متوجه شوید وزن مناسب برای باردار شدن چقدر است، باید BMI بدن خود را محاسبه کنید. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از ماشین حساب شاخص توده بدنی را محاسبه کنید. BMI سالم بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است.

اگر BMI شما ۲۵ یا بالاتر باشد، کاهش وزن ممکن است به شما در باردار شدن کمک کند و شما را برای بارداری و زایمان سالم‌تری آماده کند. حتی ممکن است بخواهید تا زمانی که به وزن مناسب خود نرسیدید، تلاش برای بارداری را متوقف کنید تا در نهایت بتوانید با سلامت جسمی کامل باردار شوید.

فقط توجه داشته باشید که BMI شاخص اندازه‌گیری کاملی نیست زیرا فقط وزن را در مقایسه با قد بررسی می‌کند. این شاخص نمی‌تواند نشان دهد چه مقدار از وزن شما چربی، ماهیچه یا استخوان است. همچنین سن یا جنس شما را در نظر نمی‌گیرد. این شاخص ساده‌ترین روش برای بررسی وزن افراد است.

وزن چگونه بر بارداری تاثیر می‌گذارد؟

رسیدن به وزن مناسب قبل از بارداری خطر عوارض بالقوه جدی بارداری را کاهش می‌دهد. این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دیابت بارداری
  • فشارخون بالا
  • پره اکلامپسی
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • زایمان زودرس

متأسفانه، اضافه وزن نیز می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد؛ بنابراین دلایل خوبی وجود دارد که قبل از اقدام به باردار شدن، وزن مناسبی داشته باشید. چاقی یکی از علل شایع مشکلات باروری است. افراد مبتلا به چاقی اغلب برای باردار شدن مشکل دارند، علت آن هم این است که آن‌ها به طور منظم تخمک‌گذاری نمی‌کنند. اگر تخمک‌گذاری نداشته باشید هم نمی‌توانید باردار شوید.

تخمدان‌های شما به طور طبیعی هورمون استروژن را می‌سازند. در مقابل سلول‌های چربی نیز استروژن می‌سازند. اگر سلول‌های چربی بیش از حدی داشته باشید، بدن شما استروژن اضافی تولید می‌کند. درست مانند زمانی که از کنترل بارداری استفاده می‌کنید یا باردار هستید (دو حالتی که شامل استروژن اضافی می‌شود)، ممکن است در نتیجه تخمک‌گذاری متوقف شود.

درمان‌های باروری می‌تواند باردار شدن را آسان‌تر کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی می‌تواند شانس باروری شما را حتی با استفاده از فناوری‌های کمک به باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) کاهش دهد.

بهترین راه برای کاهش وزن در هنگام تلاش برای بارداری چیست؟

اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید. متخصصان توصیه می‌کنند که در هفته بیش از نیم تا یک کیلو کم وزن کم نکنید. حتی اگر خیلی اضافه وزن دارید هم نباید از این میزان فراتر بروید. کاهش وزن سریع ممکن است ذخایر مواد مغذی بدن شما را از بین ببرد. در نتیجه بدن شما برای بارداری آماده نباشد.

اگر هم اضافه وزن ندارید، بهتر است خوردن غذاهای سالم و داشتن رژیم مناسب را شروع کنید تا بدن شما برای بارداری آماده شود. سعی کنید از رژیم‌های غذایی ناسالمی که توصیه می‌کند از گروه‌های غذایی خاصی اجتناب کنید یا فقط از آن‌ها استفاده کنید، اجتناب کنید. میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و محصولات لبنی یا جایگزین‌های غنی ‌شده با کلسیم، همگی برای سلامت قبل از بارداری و برای یک بارداری سالم مهم هستند. غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای آماده را محدود کنید و سعی کنید از چربی‌های غیراشباع سالم مثل روغن زیتون استفاده کنید.

فعالیت بدنی نیز برای کاهش وزن و سلامتی کلی نیز مناسب است. اگر ورزش را جز برنامه روزانه خود قرار دهید، بسیار پیشرفت خواهید کرد. اگر شما در هفته تنها ۱۵۰ دقیقه هم ورزش کنید، متوجه تغییرات جسمی و روحی خود خواهید شد.

بهترین رژیم لاغری قبل از بارداری چگونه است؟

اگر می‌خواهید یک رژیم لاغری خوب قبل از بارداری بگیرید، باید با ورزش شروع کنید. حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. در نتایج مطالعه‌ای آمده است زنانی که روزی حداقل سی دقیقه ورزش می‌کنند، کمترین میزان مشکلات باروری مرتبط با تخمک‌گذاری را تجربه خواهند کرد. کم‌کم میزان ورزش کردن خود را بیشتر کنید. حتما اصولی ورزش کنید. فعالیت بدنی منظم می‌تواند به حفظ سطح کلسترول سالم و وزن سالم کمک کند. ورزش کردن روی سلامت روان شما هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت و از میزان استرس کم خواهد کرد. استرس یکی از عوامل مهم بالا رفتن وزن است.

چربی‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهند. آن‌ها به عملکرد سلولی سالم، تامین انرژی و جذب برخی ویتامین‌ها کمک می‌کنند؛ اما برخی از چربی‌ها ممکن است برای سلامتی شما بهتر از بقیه باشند. مصرف چربی‌های ترانس را به حداقل برسانید. در نتایج پژوهشی آمده است که هر چه میزان مصرف چربی ترانس جامعه مورد مطالعه بیشتر باشد، خطر ناباروری مرتبط با تخمک‌گذاری نیز افزایش می‌یابد. دو نوع چربی اصلی وجود دارد:

چربی‌های اشباع شده بیشتر در محصولات حیوانی مانند گوشت، محصولات لبنی پرچرب و غذاهای سرخ شده یافت می‌شوند.

چربی‌های غیراشباع بیشتر در غذاهای گیاهی مانند روغن زیتون و کانولا، آووکادو، آجیل، دانه‌ها و ماهی یافت می‌شوند.

محققان مصرف چربی‌های تک غیراشباع و چربی‌های چند غیراشباع را توصیه می‌کنند که به نظر می‌رسد برای باروری خوب باشند.

انجمن قلب آمریکا نیز توصیه می‌کند که مصرف چربی‌های اشباع شده را به ۱۱-۱۳ گرم در روز محدود کنید. روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها، آووکادو و ماهی را انتخاب کنید تا جایگزین برخی از مواد غذایی سرشار از چربی اشباع شده در رژیم غذایی شما شوند. غذاهای حاوی چربی ترانس را محدود کنید.

سعی کنید بیشتر پروتئینی گیاهی مصرف کنید. بر اساس پژوهش‌های انجام شده خوردن پروتئین‌های گیاهی بیشتر و پروتئین حیوانی کمتر ممکن است خطر ناباروری را کاهش دهد. در این تحقیقات آمده است زنانی که پروتئین حیوانی بیشتر مصرف می‌کنند، حدود ۳۹ درصد بیشتر از زنان گروه دیگر در معرض ناباروری قرار می‌گیرند. برعکس، زنانی که بیشترین مصرف روزانه پروتئین گیاهی را داشته باشند، به طور قابل‌توجهی کمتر از زنانی که کمترین پروتئین گیاهی را مصرف می‌کنند، در معرض ناباروری تخمک‌گذاری هستند.

از منابع گیاهی آهن بیشتر استفاده کنید. منابع گیاهی خوب آهن شامل اسفناج، لوبیا، حبوبات، آلو و بادام هندی می‌شود.

غذاهای غنی از فولات بخورید. اسید فولیک را فراموش نکنید؛ زیرا خطر ابتلای کودک شما به نقایص مادرزادی خاص مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد. مرکز نوزادان ایالات متحده توصیه می‌کند زنانی که می‌خواهند باردار شوند، ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز دریافت کنند. می‌توانید با خوردن ویتامین‌های دوران بارداری و غذاهای غنی خود را از این نظر بی‌نیاز کنید. این غذاها شامل سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ، غلات کامل، آجیل و مرکبات می‌شوند. این غذاها که بیشتر آن‌ها کالری کم و فیبر بالایی دارند، جزء اصلی رژیم‌های غذایی کاهش وزن هستند. با این حال، هنگام خوردن آجیل باید مراقب باشید، زیرا مغزها کالری زیادی دارند.

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن شما هستند. در انتخاب و خوردن کربوهیدرات بسیار دقت کنید. کربوهیدرات‌های پر فیبر را انتخاب کنید. مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل نان سفید، سیب زمینی و نوشابه را کم کنید زیرا تاثیر زیادی روی مسائل ناباروری و تخمک‌گذاری می‌گذارند. به گفته محققان، به نظر می‌رسد کربوهیدرات‌های دیر هضم یا پیچیده که دارای فیبر بالایی هستند، باروری را بهبود می‌بخشند. فیبر هضم را کند می‌کند و به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. از سطح قند خون سالم پشتیبانی می‌کند و وزن شما با خوردن فیبر کنترل می‌شود. برخی از نمونه‌های کربوهیدرات‌های پیچیده عبارت‌اند از غلات کامل، نان صد در صد سبوس‌دار، کینوا، سبزیجات غیر نشاسته‌ای، میوه‌های تازه و لوبیا.

از خوردن ماهی‌های خاصی در رژیم لاغری قبل از بارداری خود اجتناب کنید. به گزارش محققین آمریکایی، در حالی که ماهی‌ها معمولاً برای هر رژیم کاهش وزن مفید هستند، برخی از ماهی‌ها ممکن است به دلیل سطح جیوه خود برای بارداری مضر باشند. در عوض می‌توانید از ماهی‌های کم جیوه مثل سالمون، میگو، صدف و… استفاده کنید.

کلام آخر

وزن می‌تواند تاثیر زیادی بر باردار شدن شما بگذارد. همچنین می‌تواند دوران بارداری را برای شما دشوار کند. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند قبل از اقدام برای بارداری وزن خود را کاهش دهید. البته منظور از کاهش دادن وزن، کم کردن آن به صورت اصولی است. اگر یک رژیم غذایی و ورزشی مناسب داشته باشید می‌توانید بدنی سالم برای خود بسازید و این گونه هم سلامت خود و هم سلامت جنین را تضمین کنید. با این حال، اضافه وزن داشتن را باید متخصصان تشخیص دهند. ممکن است شما فکر کنید که چاق هستید. در صورتی که چنین نباشد. علاوه بر این، ممکن است رژیم لاغری قبل از بارداری باید با توجه به فاکتورهای مختلفی برنامه‌ریزی شود. به همین دلیل، هر زمان که قصد داشتید باردار شوید و در عین حال فکر می‌کنید که چاق هستید، به پزشک مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ اقدامات بارداری :
اقدامات بارداری