بررسی جامع نقش چشم‌بند فتوتراپی نوزاد

چشم بند فتوتراپی

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

یکی از تجهیزاتی که اغلب افرادی که قرار است به تازگی پدر و مادر شوند با آن آشنایی ندارند، چشم‌بند فتوتراپی نوزاد است. در معرفی این محصول ابتدا باید شما را با بیماری یرقان آشنا کنیم. یکی از عارضه‌هایی که نوزادان در روزهای اول بعد از تولد به آن مبتلا می‌شوند، بیماری زردی یا یرقان است. بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از یک‌سوم نوزادان در روزهای اول تولد خود به این بیماری مبتلا می‌شوند. بااینکه در سال‌های گذشته، درمان آن بسیار دشوار بوده و اغلب عوارضی نیز در پی داشت؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در دانش پزشکی صورت گرفته است، این بیماری به‌راحتی قابل درمان است. یکی از این ‌روش‌ها، استفاده از روش فتوتراپی می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که اغلب نوزادانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به دلیل پایین بودن درجه زردی، نیاز به درمان خاصی ندارند، اما در برخی موارد که زردی به صورت حاد است و ممکن است در صورت عدم درمان به موقع، با عوارضی چون عقب‌ماندگی ذهنی، حملات صرع، فلج مغزی و یا اختلال در رشد، تعادل حرکتی و رویش دندان‌ها در کودکان مواجه شویم باید نسبت به درمان اصولی نوزاد اقدام کرد. در این موارد دستگاه فتوتراپی برای درمان استفاده می‌شود. برای درمان نوزاد زیر این دستگاه باید یک سری نکات را مدنظر داشته و استفاده از چشم‌بند نوزاد را جدی گرفت.

در ادامه در مورد این چشم‌بند و نقش آن برای فتوتراپی نوزاد، توضیحات تکمیلی ارائه خواهد شد،پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

فتوتراپی چیست؟

اینفوگرافی ویژگی های چشم بند فتوتراپی

فتوتراپی، یکی از روش‌هایی است که در چند دهه اخیر برای درمان زردی نوزادان، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای سیستم خاصی بوده و قادر است با تاباندن نور به بدن نوزادان، موجب از بین رفتن زردی در بدن آنها شده و در نهایت، منجر به درمان این کودکان شود.

با توجه به ویژگی‌هایی که این دستگاه دارد باید به هنگام استفاده از آن از چشم‌بند فتوتراپی نوزاد نیز استفاده گردد. دلیل لزوم استفاده از این چشم‌بند، آن است که نوری که از این دستگاه به بدن نوزاد تابیده می‌شود دارای اشعه‌های مادون‌قرمز و ماوراءبنفش است و این اشعه‌ها می‌توانند تأثیر بسیار بدی بر بینایی نوزاد بگذارند.

نوری که از این دستگاه خارج می‌شود دارای طیف‌های نور مرئی است که می‌تواند بیشترین تأثیر را در از بین بردن زردی نوزاد داشته باشد. این نور با نفوذ به بدن باعث می‌شود تا ساختار مولکولی بیلی‌روبین که عامل ایجاد کننده زردی است، تغییر پیدا کند. به‌این‌ترتیب این مولکول‌ها در زیر پوست، شکسته شده و در نتیجه، از بدن دفع گردند. به‌این‌ترتیب می‌تواند به درمان بیماری کمک نماید؛ اما همان‌گونه که گفته شد باید این نور، فیلتر شود تا از آسیب دیدن چشمان نوزاد و بینایی او جلوگیری گردد.

البته برخی از دستگاه‌های فتوتراپی نیز به تازگی وارد بازار شده‌اند که دارای طراحی مدرن تری می‌باشند. این محصولات با نام دستگاه زردی بدون چشم‌بند نیز شناخته می‌شوند، زیرا طراحی آنها به‌گونه‌ای است که تنها بر روی قسمت زیر گردن تا پاها، نور را می‌تابند و از برخورد نور به صورت و سر نوزاد، جلوگیری می‌شود. در استفاده از این دستگاه‌ها، نیازی نیست تا چشم‌بند را بر روی چشمان نوزاد خود قرار دهید.

در چه مواردی از دستگاه فتوتراپی استفاده می‌شود؟

بیلی‌روبین ماده‌ای است که باعث ایجاد رنگ‌دانه زرد در بدن می‌شود. این ماده که به صورت سمی است به صورت طبیعی توسط کبد از بدن دفع شده و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورتی که کبد دارای توانایی مناسبی نبوده و به صورت نارس باشد این ماده را دفع نکرده و در نتیجه سبب تجمع آن در بدن می‌شود. چنانچه نوزاد دارای درجه زردی پایین باشد و نیاز به مراقبت‌های ویژه نداشته باشد می‌توانید از دستگاه فتوتراپی خانگی استفاده کنید. برای تهیه این محصول باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و آن را اجاره کنید.

شما باید برای استفاده از این دستگاه در خانه، دستگاه فتوتراپی را راه‌اندازی کنید. بعدازآن باید نوزاد را لخت کنید تا نور با سطح بدن کودک، تماس مستقیمی داشته باشد. لامپ‌هایی که در این دستگاه به کار رفته‌اند از نوع فلورسنت یا ال ای دی هستند. این لامپ‌ها قادرند بر اساس تنظیماتی که بر روی دستگاه انجام شده است، نوری با شدت مناسب بر روی سطح بدن نوزاد بتابانند و در نهایت، منجر به درمان بیماری زردی شوند.

استفاده از چشم‌بند نوزاد زیر دستگاه فتوتراپی نیز نباید فراموش شود. توجه داشته باشید که باید به صورت مرتب، وضعیت نوزاد را زیر دستگاه بررسی کنید تا از باز شدن چشم‌بند یا تغییر موقعیت نوزاد به صورت نامناسب، جلوگیری کنید.

هم چنین چشم بند باید به گونه ای فیکس شده باشد که چشمان نوزاد در زیر چشم بند باز نماند زیرا در این صورت احتمال خراش قرنیه وجود دارد.

نکات مهم در استفاده از دستگاه فتوتراپی

استفاده از دستگاه فتوتراپی و چشم‌بند فتوتراپی نوزاد و رسیدن به نتیجه مورد نظر، مستلزم رعایت یک سری نکات مهم است. اگر نوزاد شما نیز با این عارضه دست به گریبان است و از این دستگاه برای درمان او استفاده می‌کنید باید این نکات را به صورت کامل رعایت نمایید تا به بهترین نتیجه دست یافته و شاهد درمان سریع نوزاد خود باشید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودک باید کاملاً لخت زیر دستگاه بخوابد.
  • حتماً از چشم‌بند نوزاد برای دستگاه فتوتراپی استفاده کنید.
  • استفاده از پوشک یا شورت مخصوص برای پوشاندن آلت تناسلی نیز باید جدی گرفته شود.
  • محیط اتاق باید دارای درجه حرارتی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • باید هر دو ساعت یک‌بار، موقعیت کودک زیر دستگاه، تغییر کند تا تمامی قسمت‌ها تحت تأثیر نور قرار بگیرد.
  • برای تغذیه کودک، باید هر ۴ ساعت یک‌بار، او را از دستگاه خارج کنید.
  • بستر نوزاد زیر دستگاه باید خشک باشد.
  • در صورتی که با علائم غیرعادی چون استفراغ و تب بالا مواجه شدید با پزشک تماس بگیرید.

با رعایت این نکات و استفاده از این دستگاه برای درمان باید کودک در طول ۱۴ روز به سلامتی کامل برسد، در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت کودک بررسی شده و تخت درمان قرار گیرد.

چشم بند فتوتراپی

چشم‌بند فتوتراپی نوزاد چیست؟

چشم‌بند فتوتراپی نوزاد وسیله‌ای است که برای درمان نوزادان زیر نور شدید دستگاه فتوتراپی، مورداستفاده قرار می‌گیرد. نوری که از دستگاه درمان زردی نوزادان تابش پیدا می‌کند بر اساس درجه یرقان نوزادان، قابل تنظیم است. به همین سبب می‌توان نور این دستگاه را کم یا زیاد نمود؛ اما درهرحال نور تابیده شده از این دستگاه برای چشمان نوزادان زیان داشته و با تأثیر بر چشم آنها موجب اخلال در بینایی و آسیب شبکیه چشم آنها می‌شود.

ازاین‌رو استفاده از چشم‌بند نوزاد برای دستگاه فتوتراپی کاملاً ضروری بوده و بدون قرار دادن بر روی چشمان کودک، نمی‌توان این درمان را انجام داد.

به‌جز چشمان نوزادان، آلت تناسلی آنها نیز می‌تواند تحت تأثیر این نور و اشعه‌های ساطع شده از آن قرار گرفته و اختلالاتی در آنها به وجود آید. به همین جهت کارشناسان و پزشکان توصیه می‌کنند حتماً برای نوزادانی که زیر این دستگاه قرار می‌گیرند از شورت یا پوشک و چشم‌بند مخصوص استفاده شود.

ضرورت استفاده از چشم بند فتوتراپی

ویژگیهای چشم‌بند نوازد برای دستگاه فتوتراپی

این چشم‌بندها از متریالی ساخته می‌شوند که بسیار سبک و نرم هستند؛ بنابراین به هنگام خرید توجه کنید تا چشم‌بند مورد نظر، حتماً این ویژگی‌ها را داشته باشد. در غیر این صورت امکان دارد موجب اذیت سر و چشمان نوزاد شود. این تجهیزات به صورتی طراحی می‌شوند که به صورت کامل، چشمان نوزادان را پوشش دهند. با استفاده از چشم‌بند زیر دستگاه فتوتراپی از نفوذ نور به داخل چشمان آنها و تأثیر بر شبکیه چشم این کودکان جلوگیری می‌شود.

چشم بندها در حالت استاندارد دارای یک لایه محافظ هستند که داخلی ترین لایه چشم بند را تشکیل میدهد.این لایه محافظ اجازه نمیدهد کوچک ترین نوری که از لایه های دیگر نفوذ کرده است به چشم برسد.

جنس چشم بند فتوتراپی

معمولاً لایه خارجی چشم‌بند فتوتراپی نوزاد از پنبه ساخته می‌شود تا موجب تحریک پوست اطراف چشم نشده و از بروز عفونت به دلیل تجمع گرما، جلوگیری کند.

چشم بند ها داری دو کش می باشند که یکی از روی گوش ها به پشت سر و دیگری به روی سر نوزاد فیکس میشود.

این تجهیزات در بسته‌بندی‌های استریل به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با تهیه انواع یک‌بارمصرف آنها، چند ساعت یک‌بار، آن را تعویض کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید. این محصولات با توجه به نقشی که در محافظت از چشمان کودک شما در برابر اشعه‌های مضر دارند، از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشند.

نکات مهمی که در هنگام استفاده از چشم بند باید بدانید

  • قبل از استفاده از چشم بند، از اندازه مناسب آن برای نوزاد، از بسته بودن چشمان نوزاد و محکم بودن چشم بند اطمینان حاصل کنید.
  • لازم است که برای جلوگیری از ترشحات چشمی، اشک ریزش و زخم قرنیه هر ۴ ساعت یک بار چشم بند تعویض شود.
  • در مواردی که نوزاد در آغوش مادر تغذیه میکند، چشم بند برداشته شود تا نوزاد بتواند با والدین ارتباط چشمی برقرار کند.
  • بعلاوه باید مطمئن شوید که چشم بند روی بینی نوزاد قرار نگیرد تا مانع از تنفس درست او بشود.
قرارنگرفتن چشم بند روی بینی

مزیت‌های استفاده از چشم‌بند نوزاد برای فتوتراپی

برخی از والدین زمانی که صحبت از چشم‌بند فتوتراپی نوزاد برای استفاده زیر دستگاه فتوتراپی به میان می‌آید به این فکر می‌افتند که می‌توانند از پارچه و دستمال‌های معمولی نیز برای بستن چشمان نوزاد خود زیر این دستگاه استفاده کنند. لازم به ذکر است که اگر تا به این جای مقاله را به درستی مطالعه کرده باشید حتماً با عوارضی که نور این دستگاه می‌تواند برای چشمان نوزادان داشته باشد آشنا شده‌اید؛ بنابراین هیچ‌گونه سهل‌انگاری نباید در این مورد صورت گیرد. به همین سبب توصیه می‌شود تا از چشم‌بندهایی که به صورت اصولی طراحی و تولید شده‌اند استفاده کنید تا سلامت نوزاد خود را حفظ کرده و از آسیب دیدن چشمان او جلوگیری نمایید.

مزایای استفاده ازچشم بند فتوتراپی

تجهیزات دارای مزیت‌هایی است که باعث می‌شود تا پزشکان، مصرف آنها را توصیه کنند. این مزیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • استریل بودن این چشم‌بندها و بسته‌بندی آنها
  • استفاده از متریال مناسب برای تولید چشم‌بندهای فتوتراپی
  • سبک و نرم بودن چشم‌بندهای فتوتراپی
  • عدم ایجاد حساسیت و عفونت در پوست اطراف و خود چشم‌ها
  • برخورداری از بند کسی برای جلوگیری از حرکت و جابجایی چشم‌بند
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

جمع‌بندی

خوشبختانه در چند دهه اخیر، درمان مناسبی برای از بین بردن بیماری زردی یا یرقان در نوزادان پیدا شده است. دستگاه‌هایی که برای رفع این بیماری، مورداستفاده قرار می‌گیرند با تابش نور آبی با شدت مناسب می‌توانند بیلی‌روبین موجود در بدن آنها را شکسته و آنها را از بدن دفع کند. به‌این‌ترتیب در مدت‌زمان کوتاهی، این بیماری درمان می‌شود.

برای این‌که بتوان از این درمان و این دستگاه به بهترین صورت استفاده کرده و نوزاد را از عارضه‌های آن در امان نگه داشت باید از چشم‌بند فتوتراپی نوزاد استفاده کنید. برای این‌که در درمان نوزاد خود که مبتلا به یرقان است با مشکلی مواجه نشوید، در این مطلب به معرفی کامل این چشم‌بندها پرداخته و نکات مهم در رابطه با استفاده از آن را بیان کردیم. با مطالعه این مطلب خواهید توانست به هر آنچه در مورد این مسئله نیاز دارید، دسترسی پیدا کنید.

اگر سوالی در این خصوص داشتید در قسمت کامنت ها کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند.

۱۵ دیدگاه. Leave new

  • سلام خسته نباشید ،من یک ساعت تمام چشم بند نبستم رو چشمای نوزادم فکر کردم بستم بعد یک ساعت متوجه شدم یادم رفته دستگاه تو خونه بود ۴لامپه مشکلی پیش میاد ؟چیکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام دخترم ۱۸روزشه زردی داشت چند روز توی دستگاه خونگی گذاشتم خوب شد ولی من چشم بند اشتباه روی چشم دختر. م بستم حالا دو سه روزه پرش پلک داره هردو چشمش آیا چشمش صدمه دیده خیلی نگرانمم

    پاسخ
  • سلام اسفاده از چشم بند در دستگاه فتوتراپی به صورت عکس به چشم نوزاد آسیب میرساند

    پاسخ
  • سلام من بچم زردی داره گذاشته بودم دستگاه نصف شب خوابم برد وقتی بیدار شدم دیدم بچه چشم بندو کشیده از چشماش نمیدنم از کی کشیده بود الان چشماش ترشح داره

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر اگر ۵ دقیقیه بدون چشم بند داخل دستگاه قرار بگیره ممکنه اسیب بزنه من فقط ۵ دقیقه حواسم نبود بدون چشم بند داخل دستگاه گذاشتم

    پاسخ
    • سلام بهتره این اتفاق نیوفته اما نگران نباشید برای اون مدت کوتاه احتمال آسیب چشم نوزاد خیلی خیلی کمه اما از این به بعد حتما حواستون به چشم بند باشه

      پاسخ
  • سلام وقتی بچه رو از دستگاه برداریم اشکال نداره ک چشم بند رو باز کنیم

    پاسخ
    • سلام نه چشم بند برای محافظت از چشم نوزاد شما در برابر اشعه ای هست که از دستگاه منتشر میشه.اگه خارج کردید موردی نداره چشم بندو باز کنید

      پاسخ
  • سلام میشه از چیز دیگری به جای چشم بند استفاده کنیم؟
    آخه چشم بند میزنم شروع می‌کنه به گریه کردن و اذیت میشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ دستگاه فتوتراپی :
دستگاه فتوتراپی