زمان مطالعه: 7 دقیقه

بارداری بعد از واکسن گارداسیل و نکات طلایی آن

واکسن گارداسیل

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

معمولاً به بانوان باردار توصیه می‌شود در زمان حاملگی، واکسن پاپیلومای انسانی یا گارداسیل را دریافت نکنند. اگرچه ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بیماری‌هایی مثل زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم و واژن و مقعد را به وجود بیاورد، اما ممکن است بارداری بعد از واکسن گارداسیل مشکلات بیشتری را برای مادر باردار ایجاد کند.

 واکسن گارداسیل طی چند سال گذشته وارد بازار شده و باعث پیشرفت بزرگی برای مقابله با ویروس پاپیلومای انسانی شده است. افراد ۹ تا ۲۶ ساله می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. اما در رابطه با تزریق این واکسن به مادران باردار، سؤالات و ابهاماتی وجود دارد. در ادامه این مقاله از مجموعه سی سیب قصد داریم به طور کامل در رابطه با تزریق واکسن گارداسیل و شرایط و ویژگی‌های آن به طور کامل صحبت کنیم. بنابراین پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ویروس HPV چیست؟

اینفوگرافی بارداری بعد از واکسن گارداسیل

ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروس بسیار رایج است که باعث بروز عفونت می‌شود و تاکنون در برخی از کشورها آمار آن بسیار افزایش پیدا کرده است. این عفونت تنها از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل می‌شود. البته باید گفت که ویروس پاپیلومای انسانی چندین نوع مختلف دارد و تشخیص دقیق آن بسیار کار و مشکل و پیچیده‌ای است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰ نوع مختلف برای ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد.

واکسن گارداسیل برای درمان این ویروس یا جلوگیری و پیشگیری از ورود ویروس به بدن، به افراد مختلف تزریق می‌شود. گزارشات نشان می‌دهد که حداقل نیمی از افرادی که از نظر جنسی بسیار فعال هستند و شریک‌های جنسی مختلفی داشته‌اند، در معرض ابتلا به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی قرار دارند. البته این موضوع را نیز باید بیان کرد، اکثر مردمی که به این ویروس مبتلا می‌شوند هیچ علامتی از عفونت را نشان نمی‌دهند.

 به همین دلیل با توجه به اینکه علائم این ویروس چندان واضح نیست، تشخیص آن نیز بسیار کار مشکل و پیچیده‌ای است. از ۲۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی، تعدادی از آنها بسیار خطرناک هستند و می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند که یک بیماری بسیار دردناک است. همچنین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، واژن یا سرطان آلت تناسلی، دهان و گلو وجود دارد.

واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل نوعی واکسن پیشرفته است که می‌تواند از بدن در برابر عفونت‌هایی که ویروس پاپیلومای انسانی در بدن ایجاد می‌کند، محافظت کند. البته باید بیان کرد، واکسن گارداسیل در برابر انواع ویروس پاپیلومای انسانی مقاوم نبوده و فقط در برابر تعدادی از انواع این ویروس‌ها، می‌تواند مقاوم باشد.

 برخی از ویروس‌های پاپیلومای انسانی باعث ایجاد سرطان یا زگیل تناسلی می‌شوند که خوشبختانه می‌توان با کمک واکسن گارداسیل بعد از بارداری این مشکل را برطرف کرد. تزریق این واکسن برای افرادی که بین سنین ۹ تا ۴۵ سال قرار دارند توسط سازمان بهداشت جهانی غذا و دارو تأیید شده است. برای افرادی که فعالیت بیشتری از نظر جنسی دارند، توصیه می‌شود که این واکسن را قبل از شروع فعالیت‌های خود تزریق کنند تا در مقابل بروز این نوع عفونت‌ها محافظت شوند.

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، معمولاً به بانوان باردار توصیه می‌کند، تکمیل تمامی دوره‌های تزریق واکسن گارداسیل را به بعد از بارداری موکول کنند و در زمان بارداری این کار را انجام ندهند. تحقیقات نشان می‌دهد که یک نوع واکسن گارداسیل می‌تواند در برابر ۹ نوع ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت کند. واکسن هیچگونه خطری برای مادران باردار و افراد مختلف ندارد.

بررسی خطر واکسن گارداسیل برای بارداری

اگرچه تحقیقات و اقدامات بسیار زیادی در رابطه با خطر تزریق واکسن ویروس پاپیلومای انسانی انجام شده است، اما مطالعاتی که در برخی از کشورهای خارجی انجام شده است، نشان می‌دهد که این واکسن هیچگونه خطری برای زنان باردار ندارد. طبق یک تحقیقی که در کشور انگلستان انجام شد، ۱۶۶۵ زن این واکسن را در اوایل بارداری دریافت کردند و با ۶ هزار زنی که در زمان بارداری واکسن گارداسیل را دریافت نکرده بودند مقایسه شدند.

 اگرچه برخی از بانوانی که واکسن را دریافت کرده بودند سقط جنین یا زایمان زودرس داشتند، ولی بررسی‌ها نشان داد که تمامی این مشکلات به دلیل مشکلات ژنتیکی یا بیماری‌های خود مادر باردار بوده و هیچ ارتباطی به واکسن گارداسیل نداشته است.

با این حال برای اینکه نتایج کاملاً دقیق باشد، باید مطالعات بیشتری انجام شود. سازمان جهانی بهداشت غذا و دارو فعلاً مسئلۀ خاصی را در رابطه با خطر‌زا بودن واکسن گارداسیل بعد از بارداری بیان نکرده است. اگرچه ممکن است برخی از خطرات ناشناخته، در ترکیبات واکسن وجود داشته باشد که باعث آسیب به مادران باردار شود.

واکسن گارداسیل می ‌تواند باردار شدن را سخت کند؟

هنوز نمی‌توان جواب قطعی برای این سؤال ارائه کرد. زیرا اثرات واکسن گارداسیل بر باردار شدن مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما این موضوع به این معنا نیست که همۀ افراد و مادران باردار می‌توانند به راحتی در زمان حاملگی واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

 با توجه به شرایط بدنی شما ممکن است واکنش و پاسخ سیستم ایمنی نسبت به واکسن گارداسیل متفاوت باشد.‌ بنابراین تا زمانی که مطالعات کامل در این زمینه انجام شود، پیشنهاد می‌شود احتیاط‌های لازم را در زمینۀ تزریق واکسن گارداسیل بعد از بارداری انجام دهید.

تا چه زمان بعد از دریافت واکسن گارداسیل نمی ‌توان باردار شد؟

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یک واکسن غیرعفونی است. بنابراین نمی‌توان یک دوره زمانی خاص برای تزریق آن قبل از اقدام برای بارداری تشخیص داد. در صورتی که به تازگی این واکسن را دریافت کرده‌اید و قصد اقدام برای بارداری دارید.

 بهتر است مدت زمانی را صبر کنید تا اثرگذاری این واکسن و بدن شما به طور کامل انجام شده و نتایج آن مشخص شود. معمولاً قوانین خاصی در رابطه با تزریق واکسن گارداسیل قبل و بعد از بارداری وجود ندارد. حتی برای دریافت این واکسن شما نیازی به انجام آزمایش بارداری ندارید.

واکسن گارداسیل احتمال سقط جنین را افزایش می ‌دهد؟

آزمایشاتی که روی بانوان باردار انجام شده است، نشان می‌دهد که واکسن گارداسیل هیچگونه تأثیری بر سقط جنین نداشته است. اما نمی‌توان کاملاً مطمئن بود که نتایج دقیق باشد، برخی از بانوان باردار در زمان زایمان دچار مرده زایی شده‌اند و جنین آنها آسیب دیده است. این موضوع شاید نشان‌دهنده تأثیر واکسن ویروس پاپیلومای انسانی بر مادر باردار باشد.

طبق تحقیقاتی که توسط پزشکان مختلف انجام شده است نشان می‌دهد که برخی از پزشکان، تأثیرگذاری واکسن گارداسیل بر سقط جنین را کاملاً تأیید می‌کنند، اما برخی دیگر این موضوع را رد می‌کنند. بنابراین نتایج حاصل از این موضوع قطعی نیست.

 ویروس پاپیلومای انسانی باعث ایجاد عفونت در بدن نمی‌شود، اما احتمال بروز سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت طبق این موضوع ارتباطی بین ویروس پاپیلومای انسانی و رحم و واژن وجود دارد.

آیا واکسن گارداسیل احتمال نقایص مادر زادی را افزایش می ‌دهد؟

با تزریق واکسن به بدن مادر باردار، در شرایط عادی احتمال ایجاد نقایص مادرزادی حدود ۳ تا ۵ درصد است. بنابراین با وجود این درصد کم، نمی‌توان واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را به عنوان یک عامل ایجاد نقایص مادرزادی در جنین در نظر گرفت. در بررسی که بین حدود چهار هزار مادر باردار انجام شد، هیچ گونه اثری از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی بر ایجاد نقایص مادرزادی مشاهده نشد.

 البته در کنار این مطلب باید بیان کرد تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، صرفاً تحقیقاتی تئوری هستند که با نظر سنجی و پرسش میان مادران باردار به دست آمده‌اند و هیچ کدام از آنها را نمی‌توان کاملاً موثق دانست. بنابراین صرفاً تکیه بر این تحقیقات و تزریق واکسن ویروس پاپیلومای انسانی در زمان بارداری می‌تواند یک ریسک بسیار بزرگ باشد.

آیا تزریق واکسن گارداسیل باعث بروز عوارض در مادر باردار می ‌شود؟

یکی از سؤالات مهمی که در رابطه با تزریق واکسن ویروس پاپیلومای انسانی به مادران باردار وجود دارد، این است که آیا تزریق واکسن علاوه بر آسیب به جنین می‌تواند باعث آسیب به مادر و بروز عوارض برای او شود؟ معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند اگر یک یا دو دوز از این واکسن را قبل از زمان بارداری دریافت کرده‌اید، باقی دزهایی که باید در زمان‌های دیگر به شما تزریق شود را به بعد از زمان بارداری موکول کنید.

بدن مادر باردار به علت تغییر مکانیسم و سوخت و ساز بدن تا حدودی ضعیف می‌شود و ممکن است نسبت به ویروس‌ها عملکرد متفاوتی داشته باشد. با توجه به این که سیستم ایمنی مادر باردار باید درگیر سلامت جنین و مادر باشد، تزریق واکسن در زمان بارداری می‌تواند خطراتی را برای مادر باردار ایجاد کند.

آیا در زمان شیردهی می ‌توان این واکسن را تزریق کرد؟

سازمان بهداشت جهانی غذا و دارو تأیید می‌کند که تزریق این واکسن در زمان شیردهی به مادر باردار، هیچگونه مشکلی را ایجاد نکرده و با خطر خاصی همراه نیست. اما  تزریق این واکسن بعد از زایمان، با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود. زیرا سیستم ایمنی بدن مادر مجدداً تقویت می‌شود و با تغذیۀ بهتر می‌توان پاسخ بدن در برابر ویروس‌ها را بهبود بخشید.

اگر در رابطه با انتقال عفونت و مشکلات به جنین از طریق شیردهی سوؤالاتی دارید، می‌توانید به مادران بارداری مراجعه کنید که بعد از زایمان یا در زمان شیردهی، این واکسن را تزریق کرده‌اند. چرا که تحقیقات خاصی روی بدن مادران شیرده انجام نشده است.

واکسن گارداسیل چقدر موثر است؟

این واکسن قادر است در مقابل چند نوع ویروس پاپیلومای انسانی که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شوند، مقاومت ‌می‌کند. علاوه بر محافظت در برابر زگیل تناسلی، در برابر بسیاری از عفونت‌های جنسی که ممکن است برای افراد به وجود بیاید نیز موثر است. اما نکته‌ای که در رابطه با این واکسن وجود دارد این است که برای افرادی که قبلاً در معرض یک یا دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی قرار گرفته‌اند و به آن مبتلا شده‌اند موثر نیست.

این واکسن به مدت ۱۰ سال قادر است در برابر ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت داشته باشد. این واکسن در برابر انواع سرطان رحم مقاوم نیست. بروز سرطان رحم در بانوان، دلایل مختلفی دارد و واکسن گارداسیل نمی‌تواند از همۀ عوامل جلوگیری کند. برای حل این مشکل بهتر است بانوان غربال گری سرطان رحم انجام دهند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با ویروس پاپیلومای انسانی و واکسن گارداسیل بعد از بارداری صحبت کردیم. همچنین اطلاعاتی در رابطه با زمان تزریق واکسن و تاثیر این واکسن در بدن بیان شد. بهتر است بانوان تزریق دز‌های بعدی واکسن گارداسیل را به بعد از زمان بارداری موکول کنند و تا جایی که ممکن است در زمان بارداری این واکسن را تزریق نکنند.

 ورود ویروس پاپیلومای انسانی به بدن مادر می‌تواند بدن مادر باردار را تضعیف کرده و عملکرد سیستم ایمنی را تغییر دهد. البته تحقیقاتی که طی چند سال اخیر انجام شده است نشان می‌دهد که این ویروس هیچگونه تاثیر مخربی بر سلامتی جنین در زمان بارداری نداشته است و سازمان‌های جهانی بهداشت غذا و دارو نیز تزریق این واکسن در زمان شیردهی را تایید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ قبل از بارداری :
قبل از بارداری