اهمیت آروغ گرفتن نوزاد و نحوه انجام آن

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

آروغ زدن به نوزاد کمک می‌کند تا هوای درون شکم را خارج کند. وجود این هوا در بدن او می‌تواند برایش آزاردهنده باشد. برای همین آروغ گرفتن نوزاد اهمیت زیادی دارد. ممکن است بسیاری از والدین ندانند چگونه باید این کار را انجام دهند؟ چه زمانی باید فرایند آروغ گرفتن را اجرا کنند؟ آیا نوزاد آن‌ها به انجام این کار نیاز دارد؟ در این مقاله به تمامی این سوالات و نکات مهمی که در این باره وجود دارد، می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چرا نوزاد باید آروغ بزند؟

اینفوگرافی روش های مختلف برای گرفتن آروغ نوزاد

نوزادان همانند کودکان و بزرگسالان تسلط و کنترل کافی بر بدن خود ندارند. برای همین شما باید به او کمک کنید تا این کار را انجام دهد. به تدریج متوجه خواهید شد که نوزاد شما جز آن دسته از کودکانی است که نیاز به آروغ زدن دارد یا بدون انجام این کار هم می‌تواند به راحتی غذا بخورد یا بخوابد و اذیت نشود. البته اگر نوزاد شما گاز زیادی تولید می‌کند، باید در مورد رفلاکس داشتن یا نداشتن او با پزشک صحبت کنید.

وقتی گاز در معده او وجود داشته باشد، اذیت می‌شود، نمی‌تواند کامل غذا بخورد و به درستی بخوابد. این گاز موجب شکم درد هم خواهد شد. در نتیجه، چه نوزاد شما جز آن دسته از کودکانی است که زیاد آروغ می‌زند و چه جز آن دسته‌ای است که اصلا آروغ نمی‌زنند، شما سعی کنید برای اطمینان خاطر همیشه تمرینات انجام این کار را اجرا کنید تا در صورت لزوم گاز از معده او خارج شود و اذیت نشود. برخی از نوزادان به محض شیر خوردن و قرار گرفتن در حالت عمودی، آروغ می‌زنند. گاهی اوقات باید کمی صبر کنید و با ضربه‌های ملایم به پشت او و فشار آرام به شکم، گاز را خارج کنید.

اگر برای شما سوال است که تا کی باید این کار را انجام دهید، باید بگوییم که زمان و سن قطعی وجود ندارد اما وقتی نوزاد رشد می‌کند، دستگاه گوارش او نیز تکامل می‌یابد. احتمالا در حدود ۴ الی ۶ ماهگی متوجه این تغییر خواهید شد. مخصوصا زمانی که نوزاد شما خوردن غذای جامد را شروع می‌کند.

علائمی که نشان می‌دهد نوزاد به آروغ زدن نیاز دارد

زمانی که نوزاد نیاز به آروغ زدن داشته باشد، بدن خود را پیچ و خم می‌دهد. اصولا این رفتار را در زمان شیر خوردن انجام می‌دهد تا به شما نشان دهد مشکلی وجود دارد و باید رفع شود. احتمال دارد احساس درونی خود را با سر و صدا کردن هم نشان دهد. حتی ممکن است نوزاد تا زمانی که این گاز از بین نرود، از غذا خوردن خودداری کند. 

تعداد آروغ زدن نوزادها با هم متفاوت است. اصولا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر به انجام این کار نیاز دارند و نوزادانی که از شیشه شیر تغذیه می‌شوند، بیشتر باید آروغ بزنند. علت این امر هم این است که سرعت پخش شدن شیر از نوک شیشه شیر بیشتر است و موجب می‌شود تا نوزاد هوای بیشتری وارد بدن خود کند. البته نوزادان از دو یا سه ماهگی کمتر به آروغ زدن نیاز دارند. در ادامه نشانه‌های این که یک نوزاد نیاز به آروغ زدن دارد، بررسی می‌کنیم.

توقف تغذیه

اگر کودک شما شیر خوردن را متوقف می‌کند، ممکن است نیاز به آروغ زدن داشته باشد. آن‌ها گاهی در هنگام شیر خوردن هوا را می‌بلعند. بلعیدن هوا ممکن است موجب بروز احساس سیری در آن‌ها شود. در این لحظه نوزاد سیر نشده است و با آروغ زدن می‌تواند به شیر خوردن ادامه دهد. وقتی آروغ بزند، می‌تواند مقداری از هوای وارد شده به معده را خارج کند و دوباره شیر بخورد.

بی‌قراری در هنگام شیر خوردن

اگر نوزاد شما در هنگام شیر خوردن به خود می‌پیچد و نق می‌زند، احتمالا نیاز به آروغ زدن دارد. اگر نوزاد پس از شیر خوردن هم همچنان به خود بپیچد، ممکن است باز هم نیاز به آروغ زدن داشته باشد. در این حالت، به او کمک کنید تا آروغ گرفته شود و بتواند آرامش پیدا کند.

بی قراری نوزاد هنگام شیر خوردن ونیاز به اروغ زدن

بیدار شدن از خواب برای آروغ زدن

گاهی اوقات نوزاد از خواب بیدار می‌شود تا فقط آروغ بزند. نوزادانی که زمان زیادی را روی پشت خود می‌گذرانند، ممکن است هوای بیشتری را وارد معده خود کنند. آروغ گرفتن باید از اولین کارهایی باشد که در هنگام بیدار شدن نوزاد در زمان شب انجام می‌‌دهید. ممکن است نوزاد گرسنه باشد اما باید اول آروغ بزند تا بتواند شیرش را بخورد.

جمع کردن زانوها به سمت شکم

نوزادان تازه متولد شده از سیگنال‌هایی کوچک استفاده می‌کنند تا به شما نشان دهند به چه چیزی نیاز دارند. اصولا وقتی نوزادی درد دارد، زانوهای خود را به سمت بالا می‌برد. اگر نوزاد شما این کار را انجام می‌دهد، آروغ او را بگیرید. ممکن است گازی در معده او جمع شده باشد و علت این درد همان باشد.

لج کردن در زمان شیر خوردن

وقتی به نوزاد خود شیر می‌دهید، انتظار ندارید که او لج کند، نق بزند و بدخلق شود. سرگرمی موردعلاقه نوزادان شیر خوردن است. اگر کودک در زمان شیر خوردن با حالت صورتش به وضوح نشان می‌دهد که ناراحت است، اخم می‌کند و… ممکن است نیاز به آروغ زدن داشته باشد.

تردید کردن بین پستان‌ها

اگر پس از تغذیه نوزاد از یک پستان، خواستید پستان دیگر را هم به او بدهید و در این حالت او امتناع کند، دو دلیل وجود دارد:

  • او سیر شده است
  • نیاز به آروغ زدن دارد

اگر نوزاد شما از شیشه شیر تغذیه می‌کند و نیمه دوم شیشه را نمی‌خورد، ممکن است به همین دو علت باشد.

جاری شدن بیش از حد آب دهان 

گاهی جاری شدن آب دهان زیاد نشانه گیر کردن هوا در زیر شیر است. منظور ما این است که در زیر شیری که در معده او وجود دارد، مقداری هوا وجود دارد که باید خارج شود. در این حالت، وقتی نوزاد آروغ بزند ممکن است شیر هم از دهان او بیرون بریزد. اگر با هر بار آروغ زدن آب دهان هم جاری می‌شود، نشانه این است که باید بیشتر آروغ بزند.

تغییر صدای مکیدن در هنگام شیر خوردن

وقتی نوزاد شما در حال شیر خوردن است، به صدای مکیدن آن گوش دهید. اگر صدا تغییر پیدا کرده است، امکان دارد که او در حین شیر خوردن هوا هم به درون معده خود وارد کند. بهتر است پستان یا شیشه شیر را به گونه‌ای نگه‌دارید که هوا وارد دهان او نشود. وقتی چنین صدایی شنیدید، باید پس از اتمام تغذیه، به او کمک کنید تا آروغ بزند.

آیا می‌توان آروغ نوزاد را در حالت خواب هم گرفت؟

نسبت آروغ زدن نوزادان با هم تفاوت دارد. برخی از آن‌ها باید بیشتر آروغ بزنند. نوزادان بیشتر از بزرگسالان نیاز به آروغ زدن دارند. آن‌ها تمام کالری خود را از طریق مکیدن به دست می‌آورند. برای همین هم می‌توانند هوای زیادی ببلعند. گاهی نوزادان در هنگام غذا خوردن به خواب می‌روند. آن‌ها در طول شبانه‌روز زیاد هم می‌خوابند؛ بنابراین ممکن است زیاد در این موقعیت قرار بگیرد که نوزاد شما به خواب رفته است و فکر می‌کنید که باید آروغ بزند.

گرفتن آروغ نوزاد

اگر آروغ گرفتن نوزاد در زمان خواب برای شما مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه قبل از به خواب رفتن این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، گاز در معده او گیر می‌کند و از خواب بیدار می‌شود. گرفتن آروغ نوزاد در زمان بیداری و خواب تقریبا یکسان است و به یک روش انجام می‌شود. تنها تفاوت در این است که شما باید این کار را با آرامش بیشتری انجام دهید تا از خواب بیدار نشود. در ادامه روش‌های مختلف انجام این کار را آموزش می‌دهیم.

نحوه آروغ گرفتن نوزاد

برای این که به نوزاد خود کمک کنید تا آروغ بزند از روش‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ مثلا نوزاد را به صورت عمودی روی زانو بنشانید و در همین حین، سر و گردن او را کنترل کنید. این وضعیت از نیروی جاذبه و وزن خود نوزاد برای بالا و بیرون آوردن هوا استفاده می‌کند. ممکن است کودک خوابیده در این وضعیت بیدار شود. حالات مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. در ادامه روش‌های مختلف انجام این کار را آموزش می‌دهیم.

آروغ گرفتن در حین تعویض پستان

بهتر است در زمان شیر دادن به نوزاد، پستان را عوض کنید تا او از هر دوی آن‌ها تغذیه کند. اگر هم به نوزاد خود با شیشه شیر می‌دهید، بهتر است در میانه تغذیه، لحظه‌ای او را متوقف کنید و سعی کنید تا آروغ او را بگیرید. نوزادان از شیر خوردن لذت می‌برند. این لذت در زمان خواب بیشتر هم می‌شود. برای همین نوک پستان را با وجود بسته بودن چشم‌ها رها نمی‌کنند. شما حواس خود را جمع کنید و در زمان مناسب پستان را عوض کنید و پستان دیگر را در دهان او بگذارید. در همین حین می‌توانید به او کمک کنید تا آروغ بزند. این کار موجب می‌شود تا معده او از گاز خالی شود و بتواند باقی شیر را هم بخورد.

نگه‌داشتن نوزاد روی شانه

یک روش رایج برای گرفتن آروغ نوزاد این است که او را بلند کنید. سپس سر او را روی شانه خود قرار دهید. نوزاد اگر خواب هم باشد، در این حالت بیدار نمی‌شود. فشاری که از شانه شما به شکم او وارد می‌شود، کمک می‌کند تا بتواند گاز معده خود را بیرون بدهد. به پشت او به آرامی ضربه بزنید. بهتر است در این حالت روی شانه خود پارچه‌ای بگذارید؛ زیرا اصولا مقداری شیر هم با آروغ زدن بالا می‌آید و این گونه لباستان کثیف نخواهد شد. البته گاهی پرتاب شیر آن قدر زیاد است که ممکن است این پارچه هم هیچ کمکی به شما نکند.

گذاشتن سر نوزاد رو شانه و گرفتن آروغ

قرار دادن نوزاد روی سینه

نوزاد را بلند کنید. سر او را روی سینه خود قرار دهید. این حالت می‌تواند برای زمانی که روی مبل یا صندلی نشسته‌اید، بسیار راحت باشد. نوزادان بغل گرفته شدن و قرار گرفتن در حالت قورباغه‌ای را دوست دارند. با یک دست زیر باسن او را نگه‌دارید و با دست دیگر به آرامی به پشت او بزنید تا گاز خارج شود.

قرار گرفتن نوزاد روی دست و گرفتن آروغ

قرار دادن شکم نوزاد روی دست

روش دیگر این است که نوزاد را در آغوش بگیرید. او را به گونه‌ای نگه‌دارید که شکمش روی دست شما قرار بگیرد. سر و بدن او را با یک دست خود نگه‌دارید و کنترل کنید. سپس با دست خود به آرامی به پشت او ضربه بزنید تا گاز خارج شود. از این روش هم به صورت ایستاده و هم به صورت نشسته می‌توانید استفاده کنید.

گرفتن اروغ نوزاد در حالت نشسته و ایستاده

قرار دادن نوزاد روی زانو

در این روش باید روی یک صندلی بنشینید. سپس برای اطمینان پارچه‌ای را روی پای خود باز کنید. نوزاد را روی ران پای خود قرار دهید به گونه‌ای که شکم او به سمت پایین و روی دست شما باشد. با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید.

قرار دادن نوزاد روی پا و گرفتن آروغ نوزاد

ارتباط آروغ زدن با کولیک

با توجه به پژوهش‌های انجام شده ارتباطی میان آروغ زدن و کولیک وجود ندارد. ممکن است یک نوزاد مبتلا به کولیک اصلا نیازی به آروغ زدن نداشته باشد. در صورتی که نوزادی دیگر مدام باید آروغ بزند. در نتیجه، این دو مورد را به هم ارتباط ندهید و در این زمینه نگران نشوید؛ زیرا آروغ زدن کمکی به کاهش کولیک نمی‌کند.

کلام آخر

از آن جایی که نوزادان کنترل زیادی بر بدن خود ندارند، بسیاری از والدین نمی‌دانند که چگونه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا گاز معده خود را خارج کنند. در این مقاله نحوه آروغ گرفتن نوزاد را آموزش دادیم و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کردیم. شما از چه روشی برای انجام این کار استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع:

romper

healthline

sleepingshouldbeeasy

nhs

parents

healthcare.utah

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ آرام کردن و نگهداری نوزاد :
آرام کردن و نگهداری نوزاد