زمان مطالعه: 4 دقیقه
۲۶ دیدگاه

آیا بارداری بعد از سزارین امکان پذیر است؟

بارداری پس از سزارین

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

یکی از سوالات متداولی که برای تازه مادران پیش می‌آید، آن است که آیا بارداری بعد از سزارین ممکن است؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشته باشید که زایمان سزارین، یک جراحی مهم است که به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد زیرا پای مرگ و زندگی مادر و کودک در میان است. روند بهبودی جراحی سزارین حتی پس از یک عمل موفقیت آمیز، زمان زیادی طول می‌کشد. گاهی اوقات مادران ممکن است با خونریزی شدید، عفونت یا آسیب‌های معده و روده مواجه شوند که می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد. بنابراین هر چه زمان بیشتری را به بهبودی پس از سزارین اختصاص دهید، احتمال بروز عوارض در زایمان بعدی کمتر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم در مورد فاصله باردار بعدی با سزارین صحبت کنیم و بگوییم که چه زمانی می‌توانید برای فرزند بعدی اقدام کنید. همچنین در مورد امکان انجام زایمان طبیعی پس از سزارین نیز توضیح خواهیم داد. لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بارداری بعد از سزارین

اینفوگرافی زمان بارداری بعد از سزارین

پزشکان توصیه می‌کنند که برای برقراری رابطه جنسی، حداقل ۶ هفته بعد از سزارین صبر کنید و حداقل ۶ تا ۱۸ ماه پس از زایمان از روش‌های کنترل بارداری استفاده نمایید. هر چه زمان طولانی‌تری را به ریکاوری اختصاص دهید، به احتمال کمتری به عوارض جانبی دچار خواهید. با اینحال اگر قبل از بازه زمانی توصیه شده باردار شوید، باز هم می‌توانید بارداری سالمی داشته باشید. در اینصورت در اسرع وقت در مورد مراقبت‌های مناسب دوران بارداری با پزشک‌تان صحبت کنید.

برای بارداری بعد از سزارین باید چه مدت صبر کنید؟

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از زایمان صبر کنند و سپس برای بارداری مجدد اقدام نمایند اما رعایت این مسئله در صورتیکه سزارین انجام داده‌اید، اهمیت بیشتری دارد. این دوره استراحت به بدن شما فرصت می‌دهد تا پس از جراحی، ریکاوری و ترمیم شود.

اگر بالای ۳۵ سال سن دارید، ممکن است نخواهید بیش از ۱ یا ۲ سال برای داشتن فرزند دیگر صبر کنید زیرا مشکلات بارداری با افزایش سن تشدید می‌شود. اگر قصد دارید به دلیل بالا رفتن سن‌تان یا سایر دلایل فاصله بارداری‌های خود را کمتر کنید، حتما با پزشک مشورت نمایید. اگر روند بارداری قبلی شما نرمال و بدون مشکل بوده، ممکن است بتوانید زودتر برای بارداری مجدد اقدام کنید.

تاثیر سزارین بر قدرت باروری

آیا سزارین بر قدرت باروری تأثیر می‌گذارد؟

انجام سزارین بندرت بر قدرت باروری آینده شما تأثیر می‌گذارد. این جراحی عمدتا بصورت اورژانسی انجام می‌شود. بعنوان مثال در شرایطی که پاهای جنین به سمت پایین باشد (به آن وضعیت بریچ می‌گویند) که این امر با کاهش توانایی خانم برای بارداری مجدد ارتباطی ندارد. اما ممکن است یک بیماری اولیه مانند فیبروم رحم باعث ایجاد وضعیت بریچ و بدنبال آن سزارین شده باشد. چنین فیبروم‌هایی ممکن است با مشکلات باروری در آینده مرتبط باشند اما در نتیجه این جراحی ایجاد نمی‌شوند. اگر قبلا سزارین شده‌اید، باید بدانید که فواصل کوتاه‌تر بین حاملگی‌ها باعث افزایش ریسک عوارض جانبی ناخواسته می‌شود. با اینحال توجه داشته باشید که بخاطر افزایش سن خانم از زمان سزارین قبلی تا زمان اقدام برای حاملگی بعدی، قدرت باروری مقداری کاهش خواهد یافت. همچنین ممکن است زخم‌هایی در خارج از رحم یا نواقصی در دیواره رحم در محل اسکار سزارین وجود داشته باشد که می‌تواند بر باروری تأثیر منفی بگذارد اما اینها چندان شایع نیستند.

ضمنا هر چه تعداد جراحی‌های سزارین شما بیشتر باشد، احتمال پارگی رحم‌تان افزایش خواهد یافت. هر عمل سزارین، خطر تشکیل بافت اسکار، خونریزی شدید و مشکلات جفت را افزایش می‌دهد. نوع اسکارهای سزارینی که ممکن است داشته باشید نیز می‌تواند بر نوع زایمان بعدی شما (سزارین یا طبیعی) تأثیر بگذارد. در واقع سزارین ممکن است بر روند بارداری و نوع زایمان بعدی شما تأثیر بگذارد اما باعث کاهش قدرت باروری شما نخواهد شد.

انواع برش‌های سزارین

  • عرضی: این رایج‌ترین نوع برش است که از یک طرف به طرف دیگر در قسمت پایینی رحم ایجاد می‌شود.
برش عرضی در سزارین
  • عمودی تحتانی: برش در امتداد قسمت پایینی رحم در یک حرکت عمودی
برش تحتانی در سزارین
  • عمودی فوقانی: این نوع برش قبلا استاندارد طلایی برای سزارین در نظر گرفته می‌شد اما در حال حاضر این برش عمودی در قسمت بالایی رحم خطرناک تلقی می‌شود و معمولا فقط برای زایمان‌های بسیار زودرس بکار می‌رود.
برش عمودی فوقانی سزارین
اقدام به بارداری بعد از سزارین

سخن آخر

زایمان طبیعی و سزارین، هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. پس از داشتن یک زایمان سزارین، تصمیم گیری در مورد زمان بارداری بعدی و انتخاب نوع زایمان می‌تواند دشوار باشد. حتما در این موارد با پزشک‌تان مشورت کنید زیرا او می‌تواند با توجه به شرایط بدنی، نوع برش سزارین قبلی و اولویت شخصی شما، بهترین زمان برای بارداری مجدد و مناسب‌ترین نوع زایمان را به شما توصیه کند.

بطور کلی شما قبل از اقدام برای بارداری بعد از سزارین باید بین ۱۸ تا ۲۴ ماه صبر کنید اما این بازه زمانی  با توجه به شرایط شما از قبیل سن و وضعیت جسمی‌تان می‌تواند کاهش یابد. توجه داشته باشید که هر چه فاصله بین بارداری‌های شما بیشتر باشد، بارداری سالم‌تری خواهید داشت اما این بدان معنا نیست که دو بارداری نزدیک بهم همیشه خطرناک هستند یا باید از آنها اجتناب کرد. اگر شک و تردیدی در این مورد دارید، حتما قبل از برنامه ریزی با پزشک‌تان مشورت نمایید. خواننده گرامی اگر شما هم تجربه یا نظری در مورد مطالب فوق دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

۲۶ دیدگاه. Leave new

  • سزارین شدم سن من هم چهل سال است چی طور میتوانم زود تر باردار شوم

    پاسخ
    • سلام برای بارداری استرس و عجله نداشته باشید تحت نظر پزشک باشیدتا بتونید سریع تر باردار بشید.

      پاسخ
  • سلام من ۱۷ سالمه باردار شدم بچم ۷ ماه شد فشارم بالا بود یعتی ۱۵ بچه رو برداشتن چون فشارم ۱۵ قند۱۵۰ و تپش قلب داشتم بچم۴ شب توه دستگاه بود ولی عمرش بدنیا نبود الان میخوام باردار شوم و ۴۰ روز از زایمان سزارینم گذشته چند وقت باید جلوگیری کنم خییییلی عجله دارم واسه بارداری

    پاسخ
  • سلام من ۳۱ سال ام است دو تا پسر دارم با فاصله یک سال باردار شدم الان دومی هم سه ماه پیش به دنیا آمد هر دو عمل سزارین با منگنه بوده طبق روش اروپا ، حالا بعد سه ماه از سزارین ام دو باره باردار شدم آیا باید سقط کنم یا که میتوانم نگه دارم کدام ضرری به جنین یا مادر رخ نمی دهد لطفا پاسخ مرا بدهید تشکر از زحمات شما

    پاسخ
  • سلام
    من ۲سزارین و یک سقط داشتم
    یک فرزند دارم
    ۴۱ سالمه
    آیا میتونم باردار بشم ؟ به لحاظ امکان پارگی رحم و ..

    پاسخ
    • Avatar
      مائده فخر الدینی کارشناس مامایی
      اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲ ۹:۲۷ ب٫ظ

      سلام وقت بخیر، بله میتونید باردار بشید اما با توجه به سن شما، لزوما پیگیری بیشتری برای باردار شدن و مراقبت های بارداری احتیاج خواهید داشت.

      پاسخ
  • سلام آیا بعد چهار ماه سزارین میشه دوباره باردار شد برای مادر خطری نداره

    پاسخ
    • سلام بهتره حداقل۶ ماه تا ۱۸ماه بعد از سزارین صبرکنید برای اقدام به بارداری .تا زخم ها التیام پیدا کنه و عوارض جانبی کمتری پیش بیاد براتون

      پاسخ
  • Avatar
    فائزه عباس زاده
    خرداد ۸, ۱۴۰۲ ۴:۲۷ ق٫ظ

    سلام من ۲۰ سالمه سه سال پیش زایمان سزارین داشتم اصلا جلو گیری نداشتیم بعداز زایمان ولی باردار نشدم خیلی اقدام کردم با قرص لتروزول و کلومیفن ولی خب نشد علتش چیه خیلی نگرانم

    پاسخ
  • سلام ۲ماه پیش زایمان سزارین داشتم بچه ام فوت کرده من برای بارداری مجدد کی اقدام کنم .لطفاً جواب بدهید

    پاسخ
    • سلام برای بارداری مجدد در افرادی که سزارین شدن تا ۶ماه محدودیت هست و بعد از گذشت۶ ماه میتونن اقدام به بارداری کنند.

      پاسخ
  • سلام
    ۱۸ ماهه سزلرین شدم ولی هنوز جای بخیهام چ داخل چ خارج هردو درد میکنن
    ایا تا ۲۴ امکان بارداری دارم و چسبندگی جفت اتفاق نمیفته؟

    پاسخ
  • سلام من هفت ما شده سزارین شدم چرا ماه شده جلوگیری نمیکنم ولی هنوز باردار نشدم مشکلی هم داکترا میگن وجود ندارد چی کنم

    پاسخ
    • سلام برای باردار شدن تو روز های مشخص شده باید اقدام کنید.اگر مشکل خاصی هم نبود میتونید از روش های کمک باروری استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام من هفت ما شده سزارین شدم چهار ماه میشه جلوگیری ندارم ولی حمل نگرفتم داکترا هم میگن مشکلی نیست چی کنم

    پاسخ
    • سلام حتما در صورتی که مایل به بارداری مجدد نیستین باید روش پیشگیری مثل کاندوم داشته باشید ، حتی اگر هنوز عادت ماهانه نمی‌شین

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من ۸ماهه که سزرین شدم ومیخوام دوباره باردار بشم ایا میشه دربارداری بعدی زایمان طبیعی داشته باشم

    پاسخ
  • سلام من ۲ماهه سزاریان شدم الان هم باردار هستم ایا مشکلی برای بچه یا خودم نداره

    پاسخ
    • سلام . به علت نزدیک بودن زمان بارداری ها و همچنین سزارین اخیر ، باید مراقبت های بارداری به درستی و تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد . لطفا در اسرع وقت با پزشک متخصص زنان مشورت کنید .

      پاسخ
  • سلام من ۵هفته اس زایمان کردم البته سزارین
    رابطه داشتم احساس میکنم شوهرم جلوگیری نکرده احتمالش هست باردار بشم یا نه؟

    پاسخ
    • سلام . احتمال بارداری با فاصله کم پس از زایمان به علت کم بودن احتمال شروع تخمک گذاری کم است ، ولی غیر ممکن نیست . جهت اطمینان ۲ هفته ی بعد از تست های تشخیصی بارداری استفاده کنید .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری :
بارداری