همه چیز درباره هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

وارد هفته‌ای شده‌اید که کودک می‌تواند خواب شما را مختل کند، حافظه شما را به هم بزند، باعث ایجاد سردرد شود و… . چیزی تا پایان دوران بارداری نمانده است و باید از تمام جهات خود را برای به دنیا آمدن کودک آماده کنید. جنین اکنون بسیار بزرگ شده است و می‌توان گفت شاید اندازه برخی از نوزادانی باشد که تا کنون دیده‌اید. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی هفته بیست و ششم بارداری بپردازیم و این هفته را از جوانب مختلف بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

اینفوگرافی نکات مهم هفته بیست و ششم بارداری

رشد جنین در هفته بیست و ششم بارداری

اندازه سر تا پایین باسن کودک در این هفته حدود ۲۳.۵ سانتی‌متر است. اندازه کلی او نیز حدود ۳۳.۵ سانتی‌متر است. وزن جنین هم حدود ۹۰۲ گرم است. تمام قسمت‌های چشم کودک شما تشکیل شده است. کودک شما حتی ابروها و مژه‌های قابل مشاهده‌ای دارد. اکنون کودک شما می‌تواند به اطراف خود واکنش نشان دهد. او می‌تواند با دست خود دست دیگر یا پاها را بگیرد. اگر فرزند شما پسر باشد، بیضه‌های او کم کم به داخل کیسه بیضه نزول پیدا می‌کنند.

رشد جنین در هفته بیست و ششم بارداری

روده‌های کودک شما نیز به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. آن‌ها بیشتر و بیشتر مواد مغذی را از مایع آمنیوتیک جذب می‌کنند و آنزیم‌هایی برای تجزیه و هضم مواد مغذی مانند قندها، پروتئین‌ها و چربی‌ها تولید می‌کنند. درست است که فرزند شما هنوز بسیار نارس است اما با پیشرفت‌های پزشکی امکان زنده ماندن کودکانی که در هفته بیست و ششم به دنیا می‌آیند، در حدود ۸۵ درصد است.

جالب است بدانید که فعالیت جنین در این هفته بیشتر می‌شود و چه بسا در عصرها و شب‌ها فعال‌تر هم شود. ممکن است علت این امر تمرین و عادت کردن جنین به ریتم‌های شبانه‌روزی بدن است. به همین دلیل ممکن است گاهی در زمان خواب مادر فعال‌تر شوند و گاها در طول روز فعالیت کمتری داشته باشند. در اکثر موارد سونوگرافی در این هفته انجام نمی‌شود؛ بنابراین اکثر مادران به انجام سونوگرافی در این هفته نیاز ندارند.

بدن و شکم مادر در هفته بیست و ششم بارداری

احتمالاً شما تا این مرحله از بارداری حدود ۹ الی ۱۰.۵ کیلوگرم وزن اضافه کرده اسد. اکثر زنان باردار باید در این دوره بین ۹ الی ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کنند. یک زن با شاخص توده بدنی نرمال، در طول بارداری به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلو کالری در روز نیاز دارد. در هنگام شیردهی نیز به طور روزانه به ۵۰۰ کالری بیشتر نیاز پیدا می‌کنید. پس تمامی وزنی که اضافه می‌کنید، دلیلی دارد. پس ذهن خود را درگیر اضافه وزن نکنید و نگران آن نباشید. پس از پایان بارداری این وزن کم کم کاهش پیدا می‌کند. شما با تولد نوزاد و شیردهی تحرک بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، آب زیادی را از دست خواهید داد. بخش بزرگی از نفخ و گرفتگی دوران بارداری به تجمع آب در داخل شکم برمی‌گردد.

علائم بارداری در هفته بیست و ششم

افزایش فشارخون در هفته بیست و ششم بارداری

علائم این زمان به گونه‌ای است که برخی از فعالیت‌های روزمره مادر مانند خوابیدن را مختل می‌کند. در این بخش به بررسی نشانه‌های بارداری در هفته ۲۶ می‌پردازیم.

مشکلات خواب

هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، امکان استراحت کردن برای مادر کمتر می‌شود. برای این که بتوانید مشکلات خواب را بهتر کنترل کنید، مصرف کافئین خود را بسیار کاهش دهید. آب فراوان بنوشید و کمی ورزش یا پیاده‌روی کنید. این کارها باعث می‌شود تا بدن شما در شب بهتر آرام بگیرد.

تورم

تورم دست و پا در این زمان بسیار طبیعی است. البته این تورم باید خفیف باشد و به طور ناگهانی ایجاد نشده باشد. اگر تورم شدید یا ناگهانی داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این امر می‌تواند نشانه وضعیت خطرناکی به نام پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد. در غیر این صورت مقدار کمی تورم که آهسته و پیوسته ایجاد شده است، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سردرد

سردرد اغلب به دلیل نوسانات هورمونی یا استرس رخ می‌دهد. گرسنگی و کم آبی هم می‌تواند از دیگر دلایل سردرد باشد. برای جلوگیری از سردرد خوب غذا بخورید و نوشیدن مایعات را فراموش نکنید.

فراموشی

یکی دیگر از علائم این دوره، فراموشی است. علت این مسئله هم می‌تواند نوسانات هورمونی باشد. از طرفی هم ذهن مادر در این دوران بسیار درگیر است و استرس و اضطراب هم می‌تواند موجب فراموشی شود.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس نوعی از انقباضات تمرینی است. در واقع بدن شما دارد برای زایمان تمرین می‌کند! زنانی که دوقلو باردار هستند، انقباضات شدیدتری را ممکن است احساس کنند. جای نگرانی وجود ندارد. این انقباضات با تغییر موقعیت و نوشیدن مقداری آب رفع می‌شود. اگر انقباضات دردناک هستند و متوقف نمی‌شوند، فورا به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این مورد می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

فشار خون بالا

افزایش جزئی فشار خون در هفته ۲۶ بارداری طبیعی است. اگر افزایش فشار خون بیش از حد باشد، باید بیشتر تحت نظر باشید؛ زیرا فشار خون بالا (سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه) می‌تواند نشانه پره اکلامپسی یا سندرم HELLO باشد.

احساس درد در ناحیه دنده

وقتی کودک بزرگ می‌شود، فضای بیشتری را در شکم شما اشغال می‌کند. بسته به موقعیت جنین به بخش‌های مختلف بدن فشار وارد می‌شود. بسیاری از زنان این فشار را در ناحیه دنده خود احساس می‌کنند. وقتی هم جنین تحرک داشته باشد و لگد بزند، به دنده‌های مادر فشار وارد می‌شود. افزایش وزن و بزرگ شدن سینه‌ها هم ممکن است میزان این درد را بیشتر کنند.

دیابت بارداری

دیابت بارداری در هفته بیست و ششم

یکی از مواردی که در طول بارداری باید بررسی شود، دیابت بارداری است. آزمایش غربالگری اولیه معمولاً بین هفته ۲۴ و هفته ۲۸ انجام می‌شود. اگر نتایج غربالگری خارج از محدوده طبیعی باشد، پزشک شما آزمایش بعدی را تجویز می‌کند که به عنوان تست تحمل گلوکز خوراکی ۳ ساعته (OGTT) شناخته می‌شود. نتایج این دو آزمایش مشخص می‌کند که آیا دیابت بارداری دارید یا خیر.

دیابت بارداری می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. عوارض آن حتی بعد از تولد نیز باقی می‌ماند؛ اما در صورتی که توصیه‌های پزشک را عملی کنید و سریعا به دنبال درمان بروید، مشکلی شما و کودک را درگیر نخواهد کرد. اگر تشخیص داده شود که دیابت بارداری دارید، بهترین کاری که می‌توانید هم برای سلامتی خود و هم برای سلامتی کودکتان انجام دهید این است که اقدامات لازم را برای کنترل سطح قند خون خود اجرا کنید:

  • پزشک شما توصیه خواهد کرد که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بتونید بهترین رژیم غذایی را داشته باشید. باید مراقبت تعادل کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها در هر وعده غذایی خود باشید و غذایی را مصرف کنید که برای درمان این مشکل مناسب است.
  • پیاده‌روی یا شنا کنید. همچنین می‌توانید در کلاس‌های تناسب اندام قبل از تولد شرکت کنید. ورزش منظم و ساده می‌تواند به بدن شما کمک کند که میزان انسولین کافی ترشح کند. این گونه سطح قند خون تنظیم می‌شود.
  • ممکن است نیاز باشد در خانه سطح قند خون خود را آزمایش و کنترل کنید. اگر چنین توصیه شده است، دستگاه مخصوص را تهیه کنید و مراقب قند خون خود باشید.

دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود. با این حال، زمانی که دیابت بارداری دارید، احتمال ابتلای مجدد به آن با بارداری‌های آینده افزایش می‌یابد.

نکاتی برای هفته بیست و ششم بارداری

در این بخش به نکات و دستورالعمل‌هایی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید بارداری بهتری داشته باشید و بسیاری از مشکلات این دوران را مدیریت کنید.

با کودک خود حرف بزنید

اگر تا کنون با کودک خود حرف نزده‌اید، وقت آن رسیده است که این کار را شروع کنید. با او گپ بزنید. بلند کتاب بخوانید، آهنگ بخوانید و… . او از شنیدن صدای شما لذت می‌برد. کودک نیز صدای شما و اطرافیان را به مرور یاد می‌گیرد.

ورزش کنید

ورزش کردن می‌تواند بارداری و زایمان را برای شما راحت‌تر کند. منظور ما این نیست که ورزشی سخت انجام دهید. کافی است مقداری پیاده‌روی یا یوگا کنید. کلاس‌های مخصوص زنان باردار نیز وجود دارد.

کاهش درد دنده

درد دنده ممکن است ادامه‌دار شود تا پایان بارداری وجود داشته باشد. ولی وقتی فرزند خود را به دنیا بیاورید، درد برطرف می‌شود. برای کاهش درد در دوران بارداری، موقعیت خود را تغییر دهید. کمی شکم خود را ماساژ دهید تا کودک حرکت کند. حرکات کششی انجام دهید. می‌توانید از یوگای بارداری استفاده کنید. وزن سالم داشته باشید و به دلیل باردار بودن غذای زیاد و بیهوده نخورید. سوتین راحت بپوشید. از بند شکم استفاده کنید و در هنگام نشستن یا دراز کشیدن از بالش‌های مخصوص استفاده کنید. در صورت تایید پزشک می‌توانید برای تسکین درد از داروهای مسکن مجاز دوران بارداری استفاده کنید.

مدیریت ترک‌های پوستی

مراقبت های بارداری در هفته بیست و ششم

ترک‌های پوستی در اکثر زنان باردار ایجاد می‌شود و علت آن هم کشیده شدن سریع پوست و افزایش وزن است. عواملی چون ژنتیک و سن نیز روی ایجاد ترک‌های پوستی اثر می‌گذارند. در واقع هیچ راهی برای از بین بردن کامل ترک‌های پوستی وجود ندارد اما می‌توانید با انجام کارهای زیر، میزان ترک‌ها را به حداقل برسانید:

  • افزایش وزن به صورت آهسته و پیوسته
  • خوردن وعده‌های غذایی سالم و متعادل
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • نوشیدن مایعات فراوان

با گذر زمان رنگ ترک‌های پوستی محو می‌شود اما آثار آن به طور کامل از بین نمی‌رود.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی رشد جنین، تغییرات بدن مادر، نشانه‌ها و توصیه‌های هفته بیست و ششم بارداری پرداختیم. فرزند شما فضای زیادی از شکم را اشغال کرده است و این امر می‌تواند مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. با کمک موارد ذکر شده می‌توانید این دوران را برای خود خوش‌تر و راحت‌تر کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۶ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ هفته‌های بارداری :
هفته‌های بارداری