زمان مطالعه: 6 دقیقه
۱۲ دیدگاه

۰-۱۰۰ درمان گیاهی کیست اندومتریوز

گیاه دارویی برای اندومتریوز

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

اندومتریوز اختلالی است که بر سیستم تولید مثل تأثیر می‌گذارد. این اختلال باعث می‌شود که بافت آندومتر مانندی در خارج از رحم در مناطقی مانند تخمدان‌ها، شکم و روده رشد کند. برای درمان کیست اندومتریوز روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها درمان گیاهی است. در این مطلب از سی سیب به بررسی نحوه استفاده از درمان گیاهی کیست اندومتریوز می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کیست اندومتریوز چیست؟

اینفوگرافی توضیحات کیست اندومتریوز

کیست‌های اندومتریوز می‌توانند در خارج از ناحیه لگن گسترش پیدا کنند اما معمولا در بخش‌هایی از بدن ایجاد می‌شوند که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • سطح بیرونی رحم
  • تخمدان‌ها
  • لوله‌های فالوپ
  • بافت‌هایی که رحم را در جای خود نگه می‌دارند

علائم می‌تواند از تحریک خفیف تا درد شدید لگن متفاوت باشد. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف علائم آن را مدیریت و کنترل کنید. درمان‌های سنتی شامل داروهای ضد درد، هورمون درمانی و داروهایی است که تولید استروژن را مسدود می‌کنند. اگر به دنبال درمان‌های جایگزین هستید، ممکن است شنیده باشید که برخی گیاهان دارویی ممکن است یک درمان موثر برای کیست اندومتریوز باشند. در ادامه این گیاهان دارویی را معرفی می‌کنیم.

ایزوفلاون ها برای علائم اندومتریوز

گروهی از ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون ها ممکن است با مسدود کردن آروماتاز ​​به کاهش علائم اندومتریوز کمک کنند. این آنزیمی است که آندروژن ها (هورمون‌های مردانه) را به استروژن تبدیل می‌کند. استروژن یک هورمون زنانه است که رشد طبیعی اندومتر را کنترل می‌کند. عدم تعادل در این هورمون می‌تواند درد و سایر علائم ناشی از ضایعات را بدتر کند.

ایزوفلاون ها و درمان آندومتریوز

منابع غنی ایزوفلاون ها عبارت‌اند از:

  • کرفس
  • جعفری
  • سویا
  • نخود
  • باقلا
  • پسته
  • بادام زمینی

به همین ترتیب، یک ترکیب ارگانیک به نام ایندول ممکن است کمی اثرات استروژن مقابله کند. ایندول در غذاهای زیر موجود است:

  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • کلم پیچ
  • کلم بروکسل
  • کلم‌برگ چینی

بابوبه گیاهی برای آرام کردن گرفتگی عضلات

بابونه از دیرباز به عنوان یک گیاه کمک کننده برای آرامش بدن و ذهن مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همین اثرات ممکن است به کاهش سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و درد و گرفتگی آندومتر کمک کند. بابونه حاوی ایزوفلاون معروف به کریزین است. کریزین (ترکیبی که در بابونه یافت می‌شود) سلول‌های آندومتر را سرکوب کرده و از بین می‌برد. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که کریزین باعث آپوپتوز (مرگ سلولی) در بافت‌های رحمی می‌شود که خارج از کنترل رشد کرده‌اند. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، بابونه می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

بانونه و درمان آندومتریوز و PMS

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که کریزین موجود در بابونه و سایر مواد (مانند عسل) ممکن است روزی به داروهای جدید برای اندومتریوز تبدیل شوند و در ساخت دارو استفاده شوند. باید دید که آیا مطالعات قوی‌تر می‌تواند این نتایج را در انسان تکرار کند یا بهبود بخشد. برخی از درمانگران طبیعی نیز پیشنهاد می‌کنند که نوشیدن چای بابونه می‌تواند به علائم آندومتریوز کمک کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این مطالعات سلول‌ها را در یک محیط آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند. تحقیقات بیشتری برای تعیین نتایج در بدن انسان مورد نیاز است.

مهار گسترش ضایعه با چای سبز

چای سبز مانع از آروماتاز ​​و رگ زایی می‌شود. ماده مغذی فعال اصلی موجود در چای سبز اپی گالوکاتچین-۳-گالات (EGCG) است. مطالعات حیوانی نشان داده که EGCG ممکن است اثرات مثبت بر سلامتی زنان مبتلا به اندومتریوز داشته باشد.

یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که EGCG ممکن است از رشد و گسترش ضایعات جلوگیری کند. در مطالعه‌ای دیگر این نتایج تائید شده‌اند و EGCG ممکن است درد را در زنان مبتلا به این مشکل نیز کاهش دهد.

زنجبیل

پودر ریشه زنجبیل (یا معادل آن به شکل عصاره) با دوز ۵۰۰ میلی گرم و ۲ الی ۴ بار در روز می‌تواند درد را همانند ایبوپروفن کاهش دهد و با آن رقابت کند. توصیه می‌شود زنجبیل را به صورت روزانه و چند روز قبل و در طول قاعدگی مصرف کنید تا درد شما بهتر تسکین یابد.

برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز حالت تهوع را تجربه می‌کنند. چای زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درمان حالت تهوع است. مصرف آن نیز بی‌خطر است.

کورکومین

کورکومین، ماده‌ای فعال در زردچوبه است و دارای اثرات ضد التهابی است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است به تنظیم هورمون‌ها، کند کردن رشد بافت آندومتر و تسکین التهاب کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا کورکومین می‌تواند برای کمک به درمان آندومتریوز استفاده شود یا خیر.

یک مطالعه نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است تولید استرادیول (نوعی استروژن) را کاهش دهد، در حالی که مطالعه دیگر نشان می‌دهد که ممکن است گسترش بافت را سرکوب کند. در پژوهش دیگری خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن را مورد بررسی قرار گرفت که ممکن است علائم اندومتریوز را تسکین دهد.

زردچوبه و درمان آندومتریوز

پوست درخت کاج

در مطالعه‌ای آمده است که عصاره پوست درخت کاج، زمانی که در کنار داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده شود، می‌تواند درد آندومتریوز را کاهش دهد. در حالی که شرکت‌کنندگانی که به تنهایی از داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده می‌کردند، کاهش درد را تجربه کردند، این کاهش در افرادی که عصاره پوست درخت کاج را نیز مصرف می‌کردند، به طور قابل توجهی بیشتر بود.

روغن کرچک

درمان گیاهی کیست اندومتریوز با روغن کرچک هم انجام می‌شود. روغن کرچک صدها سال است که برای درمان اندومتریوز استفاده می‌شود. می‌توان از آن در همان ابتدا، زمانی که برای اولین بار گرفتگی احساس می‌شود، استفاده کرد تا به بدن کمک کند تا از شر بافت‌های اضافی خلاص شود. البته از آن باید قبل از قاعدگی استفاده کرد و استفاده از آن در زمان قاعدگی را توصیه نمی‌کنیم. روغن کرچک باید مستقیماً روی شکم ماساژ داده شود. همچنین می‌توانید آن را با چند قطره اسانس آرامش بخش مانند اسطوخودوس (برای کمک به شل شدن عضلات لگن) مخلوط کنید. آن را روی کمپرس گرم قرار دهید و سپس کمپرس را روی شکم خود بگذارید.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی دیگر گیاهی است که در درمان گیاهی کیست اندومتریوز قابل استفاده است. بر اساس یک منبع معتبر در سال ۲۰۰۶، نعناع دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید که مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی می‌توانند درد لگن ناشی از اندومتریوز را کاهش دهند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که نعناع می‌تواند شدت درد ناشی از دردهای قاعدگی را کاهش دهد.

نعنا فلفلی و درمان کیست آندومتریوز

اسطوخودوس

گیاهی دیگر برای درمان گیاهی کیست اندومتریوز لاوندر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که زنان با استفاده از روغن اسطوخودوس رقیق شده در ماساژ رایحه درمانی، می‌توانند دردهای قاعدگی را کاهش دهند. اسطوخودوس ممکن است به دردهای شدید قاعدگی ناشی از آندومتریوز نیز کمک کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ماساژ روغن اسطوخودوس در کاهش درد پریود موثر است.

ترکیب دارچین، میخک، گل رز و اسطوخودوس

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳، از ترکیبی از اسانس‌های دارچین، میخک، گل رز و اسطوخودوس در پایه‌ای از روغن بادام استفاده شد. این مطالعه نشان داد که وقتی در ماساژ رایحه درمانی از این ترکیب استفاده می‌شود، شاهد کاهش درد و خونریزی قاعدگی خواهیم بود. طرفداران درمان طبیعی پیشنهاد می‌کنند که همین مخلوط ممکن است نتایج مشابهی برای اندومتریوز داشته باشد. مطالعات بیشتری در مورد ترکیب گیاهان و اسانس‌ها مورد نیاز است، اما در صورت استفاده صحیح از آن‌ها خطر بسیار کمی وجود دارد.

گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی می‌تواند از استرس ناشی از روند درمانی را بکاهد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که زنان مبتلا به آندومتریوز پیشرفته به طور قابل توجهی سطوح بالاتری از کورتیزول دارند، هورمونی که در پاسخ به استرس نقش دارد.

گیاه پنج انگشت

پنج انگشت و درمان کیست اندومتریوز

از دیگر گیاهان معروفی که می‌توان در درمان گیاهی کیست اندومتریوز از آن استفاده کرد، پنج انگشت است. این گیاه به طور سنتی برای انواع مسائل زنان و زایمان استفاده می‌شده است. یک پژوهش در سال ۲۰۱۶ چندین مطالعه را مورد بحث قرار داد که نشان می‌داد این ترکیب می‌تواند بی‌نظمی‌های قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را درمان کند. در حالی که اثرات آن بر آندومتریوز نیاز به مطالعه بیشتر دارد، تحقیقات دیگر نشان داد که ممکن است بر ناباروری در بیماران مبتلا به آندومتریوز تأثیر مثبت بگذارد. این گیاه به صورت قطره و قرص مصرف می‌شود و مصرف کردن آن خطری ندارد اما بهتر است در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

یکی از راه‌های درمان بیماری‌ها می‌تواند استفاده از گیاهان دارویی باشد. کیست اندومتریوز نیز از این امر مستثنا نیست. درمان گیاهی کیست اندومتریوز بارها مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته است و نتیجه مثبتی نیز از این پژوهش‌ها به دست آمده است. گیاهان مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش درد و کنترل علائم این مشکل استفاده کنید. با این حال، نباید از این گیاهان به صورت سرخود استفاده کنید؛ زیرا با وجود این که این گیاهان طبیعی هستند و به نظر می‌رسد نمی‌توانند به بدن شما آسیب برسانند، ممکن است موجب بروز اختلالاتی جدی شوند. به دوز مصرفی آن‌ها باید توجه شود. به همین دلیل حتما در مورد مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تائید پزشک میزان مصرف روزانه هر گیاه را جویا شوید. آیا تا کنون از گیاهان برای تسکین درد استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱۲ دیدگاه. Leave new

  • سلام من کیست آندومتریوز دارم میخوام از گیاه پنج انگشت استفاده کنم لطفا بگید چجوری مصرف کنم

    پاسخ
    • سلام
      داروهای گیاهی میتونن کمک کننده برای درمان باشن اما به طور قطعی نمیتونن درمان کننده باشن لذا برای مصرف این داروها حتما با پزشکی که دارو رو تجویز کردن مشورت بفرمایید.

      پاسخ
  • سلام ودرود
    منم اندومتریوز دارم ودوست دارم اگه بشه با گیاهان دارویی درمان بشم لطفا اگه کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه

    پاسخ
  • سلام من قرص ضدبارداری میخورم
    کدام گیاه دارویی برای جلوگیری کیست آندومتریاز خوبه ولی تداخل به قرص پیشگیری نداره ؟

    پاسخ
  • درمان داره آندومتریال با دارو گیاهی

    پاسخ
  • سلام من کیست شکلاتی دارم دکتر گفته باید عمل کنم تیا عملش برا بارداری ضرر داره بعد عمل حامله میشم من هیچ بچه ای ندارم شوهرم خواهان بچه اس میشه کمکم کنید هرکی هر طور می تونه جواب گرفته بگه بهم راحل بده

    پاسخ
    • سلام . خیر . برای بارداری جای نگرانی نیست . آن تخمدان می تواند در بارداری نقش داشته باشد . در کنار این موضوع ، شما دو تخمدان دارید و فقط یک تخمدان نیاز به جراحی دارد .

      پاسخ
  • ایا اندومتریوز سطحی داشته باشیم با قرص وروژست درمان میشه؟ و ایا میشه باردار شد؟

    پاسخ
    • سلام . نوع درمان توسط پزشک متخصص زنان تعیین میگردد . در مرد بارداری نیز بله احتمال بارداری وجود دارد ولی باید با مشورت پزشک اقدام صورت گیرد .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ دسته‌بندی نشده :
دسته‌بندی نشده