بواسیر بعد از زایمان چگونه است و راه های درمان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بروز بیماری بواسیر بعد از زایمان یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مادران باردار یا تازه زایمان کرده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بواسیر یا هموروئید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. چرا که فرآیند تخلیه مدفوع را با درد زیادی همراه می‌کند. این بیماری مشکلات داخلی دیگری را نیز برای مادر به وجود می‌آورد.

 چند روش مختلف برای درمان بواسیر بعد از زایمان وجود دارد. به خوبی می‌توان این بیماری را در زمان بارداری یا بعد از تولد نوزاد کنترل کرد. در ادامه این مقاله از مجموعه سی سیب قصد داریم به طور کامل در رابطه با بواسیر بعد از زایمان و روش‌های درمان بواسیر بعد از زایمان طبیعی یا سزارین صحبت کنیم. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) وضعیتی است که در آن رگ‌های خونی مقعد یا ناحیهٔ تحتانی رودهٔ بزرگ، آسیب دیده و متورم می‌شوند. اگر در زمان تخلیه مدفوع، فشار بسیار زیادی به راست روده وارد شود، احتمال بروز هموروئید یا بواسیر افزایش می‌یابد. ارتباط مستقیمی بین بیماری بواسیر و بارداری و زایمان وجود دارد.

 زیرا در زمان بارداری، بزرگ شدن جنین باعث می‌شود فشار بسیار زیادی به این قسمت از راست روده وارد شود. در نتیجه نه تنها در زمان بارداری، بلکه بعد از زایمان نیز احتمال بروز بواسیر بسیار زیاد می‌شود.

بیشتر بخوانید

علائم هموروئید چیست؟

هموروئید بعد از سزارین یا زایمان طبیعی نشانه‌های مختلفی دارد. در صورتی که این نشانه‌ها را مشاهده کردید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا مشکلی شدیدتر برای شما به وجود نیاید. برخی از علائم بواسیر بعد از زایمان شامل موارد زیر هستند:

بواسیر-یا-هموروئید

1.خونریزی هنگام اجابت مزاج

یکی از رایج‌ترین علائم هموروئید بعد از زایمان طبیعی، خونریزی هنگام اجابت مزاج است. اگر چندین مرتبه در زمان تخلیه مدفوع خونریزی داشتید، به احتمال زیاد به سیاهرگ‌های اطراف راست روده فشار بسیار زیادی وارد شده است و باید برای برطرف کردن این موضوع به پزشک مراجعه کنید.

 گاهی نیز تخلیه مدفوع برای شما بسیار سخت و دردناک است. اشتباهی که بسیاری از افراد در این شرایط انجام می‌دهند این است که فشار بیشتری برای تخلیه به روده‌ها وارد می‌کنند. در حالی که این موضوع باعث می‌شود درد شما چند برابر افزایش پیدا کند‌.

2.ورم مقعد و روده ها

یکی دیگر از نشانه‌های بواسیر بعد از زایمان، ورم مقعد است. این ورم ممکن است به صورتی باشد که بخش‌هایی از روده یا بافت مقعد، از مقعد بیرون بزند. اگر چه مشاهدۀ چنین چیزی برای شما بسیار آزاردهنده است، ولی نشانۀ بسیار دقیقی برای تأیید بیماری بواسیر خواهد بود. بعد از زایمان حتی ممکن است روده‌ها نیز دچار تورم شوند.

3.خارش و سوزش مقعد

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های هموروئید بعد از سزارین، خارش و سوزش در مقعد است. به خصوص زمانی که می‌نشینید، احساس سوزش و خارش بیشتر خواهد بود. بیماری بواسیر باعث می‌شود نتوانید به راحتی روی زمین بنشینید. به همین دلیل باید از بالش‌های طبی مخصوص، برای نشستن روی زمین استفاده کنید.

دلایل بروز بیماری همورویید بعد از زایمان

بروز بیماری بواسیر بعد از زایمان، مشکلی است که تقریباً برای ۲۵ تا ۳۵ درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد. افرادی که زایمان طبیعی داشته باشند، به احتمال بیشتری دچار این بیماری می‌شوند. البته برای زنان بارداری که زایمان سزارین دارند نیز احتمال بروز بیماری بواسیر وجود دارد. دلیل اصلی بروز این بیماری در زمان بارداری یا بعد از زایمان، تغییرات هورمونی و افزایش فشار داخل شکمی است.

ترشح برخی از هورمون‌ها به صورت نامنظم یا نوسانات هورمونی و همچنین فشاری که جنین به روده‌ها وارد می‌کند، باعث می‌شود سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش کاهش پیدا کرده و در اکثر مواقع به شکل یبوست در مادران باردار، نمایان می‌شود. اگر کمتر از سه بار تخلیه مدفوع در هفته دارید، یعنی شما به یبوست مبتلا هستید. در صورت ابتلا به یبوست نباید فشار زیادی به ناحیۀ مقعد وارد کنید. چرا که این اقدام، یک عامل بزرگ برای بروز بیماری بواسیر است.

آیا بیماری بواسیر خود به خود از بین می رود؟

بیماری بواسیر با شدت‌های مختلف در بدن مادر باردار بروز می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان تجویز دقیقی برای انواع آن داشت و هریک درمان متفاوتی خواهد داشت. معمولا اگر بیماری بواسیر یا هموروئید به شکل خفیفی ایجاد شود، به صورت خود به خود از بین می‌رود و نیازی به استفاده از روش‌های درمانی خاص نیست. البته روند درمان شما ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

 برای اینکه بتوانید طول دورۀ درمان خود را کاهش دهید، باید از روش‌های درمانی خانگی یا مصرف برخی داروها کمک بگیرید. در مقابل ممکن است گاهی اوقات بیماری بواسیر بعد از سزارین یا زایمان طبیعی به شکل شدیدی بروز کند. در این هنگام، بیماری بواسیر باعث ایجاد یک لخته خون دردناک در قسمت داخلی روده می‌شود که به آن هموروئید ترومبوز گفته می‌شود. برای درمان این نوع بواسیر معمولا می‌توان از جراحی استفاده کرد.

 مصرف برخی از داروها نیز به کاهش بیماری هموروئید ترومبوز کمک می‌کند. یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است برای مادران باردار رخ دهد این است که گاهی ممکن است بیماری هموروئید در بدن آنها به یک بیماری مزمن تبدیل شود و چندین ماه یا بیشتر به طول بیانجامد.

بیشتر بخوانید

جراحی بواسیر

درمان بواسیر بعد از زایمان

اگر بعد از زایمان دچار بیماری بواسیر شدید، با توجه به شدت آن می‌توانید از روش‌های درمانی مختلفی کمک گرفته و درمان شوید. در صورت مشاهدۀ نشانه‌های شدیدی از بیماری بواسیر در بدن خود، سعی کنید به روش‌های خانگی اکتفا نکنید و مستقیماً به پزشک مراجعه کنید.

 زیرا بیماری هموروئید یکی از بیماری‌هایی است که در صورت نادیده گرفتن آن، ممکن است به یک بیماری مزمن در بدن تبدیل شده و شما را ماه‌ها یا سال‌ها درگیر کند. هرچه شدت این بیماری بیشتر باشد، درد بیشتری را احساس خواهید کرد. در ادامه برخی از روش‌های درمان بواسیر بعد از زایمان طبیعی و سزارین را برای شما بیان می‌کنیم:

1.هنگام اجابت مزاج زور نزنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر فرآیند تخلیه مدفوع انجام شود، بیماری بواسیر درمان خواهد شد، در حالی که اینطور نیست. ممکن است با زور زدن، تخلیه مدفوع را انجام دهید؛ ولی همراه با آن مقدار زیادی خونریزی و درد خواهید داشت. این موضوع نشان می‌دهد بیماری بواسیر در بدن شما شدت بسیار زیادی دارد.

 علاوه بر این، همان طور که گفته شد، علت اصلی بروز بیماری بواسیر، فشار به سیاهرگ‌های اطراف راست روده است. هر چه در زمان تخلیه مدفوع بیشتر زور بزنید، فشار روی رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند. به جای زور زدن در زمان تخلیه، سعی کنید زمان کافی برای انجام این کار بگذارید و از نیروی گرانش برای تخلیه کمک بگیرید. حواستان باشد که زیاد نشستن هنگام تخلیه نیز عامل مؤثر بر شدت یافتن بیماری هموروئید بعد از زایمان است.

2.غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید

تمامی مواد غذایی که به درمان یبوست کمک می‌کنند، یک عامل مؤثر برای درمان بیماری بواسیر بعد از زایمان خواهند بود. بنابراین سعی کنید فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فیبر یکی از مواد غذایی لازم و مقوی برای بدن است که باعث می‌شود مدفوع شما کاملاً نرم شود. بنابراین خروج مدفوع از مقعد راحت‌تر انجام خواهد شد.

برای اینکه با استفاده از مواد غذایی به درمان بواسیر کمک کنید، سعی کنید یک رژیم غذایی حاوی فیبر در نظر بگیرید و هر روز به آن عمل کنید. در نهایت بعد از گذشت ۷ الی ۱۴ روز مشاهده خواهید کرد که بواسیر شما تا حد زیادی درمان شده است. برخی از مواد غذایی که دارای فیبر هستند، شامل میوه‌ها، سیب زمینی، سبزیجات یا غلات هستند.

3.آب زیاد بنوشید

هرچه مجاری مدفوع شما خشک باشد، عمل تخلیه مدفوع سخت‌تر انجام خواهد شد. نوشیدن آب باعث می‌شود حجم بیشتری از مایعات وارد بدن شما شود. در نتیجه با هیدراته ساختن روده‌ها می‌توان مدفوع را نرم‌تر کرد و در نتیجه خروج آن از مقعد راحت‌تر انجام خواهد شد.

کمبود آب در بدن یکی از دلایل اصلی بروز بیماری بواسیر بعد از زایمان است. طی روزهای اول بعد از زایمان ممکن است خونریزی زیادی داشته باشید و میزان آب و اکسیژن در اطراف روده‌ها کاهش پیدا کرده و باعث بروز بیماری هموروئید شود.

4.روی مقعد خود کیسه یخ قراردهید

یکی از روش‌های درمانی مناسب برای حل مشکل بواسیر بعد از زایمان، استفاده از یخ است. بهتر است این کار را دقیقاً در روزهای بعد از زایمان انجام دهید. ابتدا یک تکه یخ را درون پارچه بپیچید یا از کیسه آب یخ استفاده کنید و حدود ۱۰ دقیقه آن را روی مقعد قرار دهید.

5.از دستمال مرطوب استفاده کنید

اکثر افراد بعد از اجابت مزاج، برای خشک کردن مقعد از دستمال خشک استفاده می‌کنند. در زمان بروز بیماری بواسیر، استفاده از دستمال توالت خشک می‌تواند شدت این بیماری را افزایش دهد. بنابراین برای پاک کردن مقعد، از دستمال مرطوب استفاده کنید.

البته این موضوع را نیز باید بیان کرد که در زمان بروزبیماری بواسیر، ناحیۀ مقعد بسیار خشک و سوزاننده است و برخورد دستمال توالت با مقعد می‌تواند برای شما بسیار دردناک و آزار دهنده باشد. برای جلوگیری از چنین مسئله‌ای استفاده از دستمال مرطوب بسیار مناسب خواهد بود.

6.از لوازم بهداشتی بدون رنگ و بو استفاده کنید

برخورد مواد شیمیایی حاوی رنگ و مواد معطر با مقعد، احتمال شدت یافتن بیماری بواسیر را افزایش خواهد داد. برای جلوگیری از چنین مسئله‌ای، باید از پدهایی استفاده کنید که دارای بو و رنگ نباشد تا آسیب به ناحیه مقعد وارد نشود.

7.روش‌ های درمان دارویی بواسیر

علاوه بر روش‌های خانگی که برای درمان بیماری بواسیر بعد از زایمان وجود دارد، می‌توان از روش‌های دارویی نیز استفاده کرد. البته باید قبل از هر اقدامی به طور کامل در این رابطه با پزشک مشورت کنید. پزشکان برای درمان بیماری بواسیر بعد از زایمان، شیاف یا پماد تجویز می‌کنند که باید به صورت روزانه از آنها استفاده کنید.

 البته استفاده از شیاف یا پماد، تنها در صورتی تأثیر گذار است که بیماری بواسیر به صورت خفیف در بدن شما ظاهر شده باشد. اگر به بیماری بواسیر شدید مبتلا شده‌اید، برای درمان آن فقط باید از جراحی استفاده کرد.

چه زمانی بیماری بواسیر نگران کننده است؟

اگر تمامی مواردی که در این مقاله بیان شد را به طور کامل انجام دهید، در نتیجه بعد از گذشت حدود یک الی دو هفته بیماری بواسیر در بدن شما شدت کمتری خواهد داشت و شاید به طور کامل درمان شود. اما اگر با رعایت این مسائل نه تنها بیماری شما بهبود پیدا نکرد، بلکه درد و سوزش شما نیز چند برابر شده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 گاهی اوقات در ابتدا علائم بیماری بواسیر بعد از زایمان بسیار خفیف است و به نظر می‌رسد و با رعایت رژیم غذایی و برخی اقدامات در منزل، به سرعت بهبود پیدا می‌کند. ولی ممکن است در بلندمدت، نتیجۀ معکوسی مشاهده کنید.

حمام نشیمن

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با بیماری بواسیر بعد از زایمان و دلایل آن صحبت شد. همچنین راه حل‌هایی برای درمان خانگی یا مصرف دارویی بیان شد تا به مادران باردار کمک کند مشکل بواسیر بعد از زایمان را حل کنند.

عملکرد شما هنگام بروز بیماری بواسیر تأثیر بسیار زیادی بر روند درمان دارد. در صورتی که به این مسئله توجه نکنید، ممکن است در کوتاه زمان بیماری هموروئید به یک بیماری مزمن در بدن شما تبدیل شود. اما اگر سریع‌تر برای درمان اقدام کنید و تمامی روش‌های درمانی را رعایت کنید، احتمال بهبودی سریع، بسیار بالا خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    من بعداز زایمان طبیعی یک طرف مقعدم باد کرده انگار یک تکه گوشت اضافه درامد خواستم ببینم طبیعی خود به خود خوب میشه

    1. مائده فخر الدینی کارشناس مامایی می گوید

      سلام، باید معاینه بشید. لطفا حضورا به پزشک مراجعه کنید.

  2. ناشناس می گوید

    من تو 37هفته بارداری هستم و بواسیر شدید گرفتم یا تیکه گوشت بزرگ از مقعدم بیرون زده اینجوری میشه زایمان طبیعی کرد؟

    1. مائده فخر الدینی کارشناس مامایی می گوید

      سلام وقت بخیر. پیش بینی زایمان طبیعی رو تا روز زایمان نمیشه انجام داد. جهت اطمینان به پزشک برای معاینه مراجعه کنید.

  3. نسیم می گوید

    سلام من بعد از زایمان اولم که طبیعی بود بواسیر و شقاق گرفتم و الان هم درگیرم،زایمان دومم اکه طبیعی باشه بواسیر و شقاق من رو بدتر میکنه؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا به پزشک جهت درمان بواسیر مراجعه کنید . پس از درمان امکان زایمان طبیعی هست .

  4. ناشناس می گوید

    سلام بعد زایمان دچار بیرون زدگی مقعدی شدم اصلا نمیتونم بشیم الان سه روزه چیکارمنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام به پزشکتون مراجعه کنید برای بررسی های بیشتر

  5. مقدم می گوید

    من بعد زایمان دوم دچار خونریزی مقعد شدم ، از شیاف آنتی هموروئید استفاده کردم خوب شدم بعد از چندماه دوباره دجار شدم اینبار درد زیر شکم دارم ،خیلی نگران شدم علت چیه لطفا راهنمایی کنید

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا به پزشک مراجعه کنید تا سونوگرافی درخواست بشه

  6. رقیه می گوید

    من خیلی درد دارم اصلا نمیتونم مدفوع کنم چیکار کنم ۳ ماه زایمان طبیعی کردم و شیر میدم به بچم ایا میتونم عمل کنم یا نه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام لطفا به پزشک جهت معاینه و سونوگرافی مراجعه کنید

  7. ناشناس می گوید

    سلام من دوماه زایمان کردم و دچاره بواسیر شدم و خونریزی مقعد همرا با سوزش ودرد دارم آیا خونریزی خودبه‌خود بهبود پیدا میکنه لطفا راهنمایی کنید

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . خیر . لطفا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا داروی لازم را دریافت کنید .

  8. ناشناس می گوید

    سلام من ۳۶ هفتمه و تازه متوجه بیرون زدگی خیلی کوچیک از مقعدم شدم ،یبوست هم ندارم روزی ۳ بار بیرون روی به صورت اسهال دارم ،آیا بعد زایمان رفع میشه یا نه؟؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا جهت معاینه و در صورت لزوم تجویز دارو به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.