زمان مطالعه: 7 دقیقه
۳۰ دیدگاه

بارداری بعد از سقط چه زمانی امکان پذیر است؟

شاخص بارداری بعد از سقط

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

بارداری پس از سقط جنین می‌تواند استرس‌زا باشد. ممکن است این سوالات برای شما پیش بیاید که بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است؟ احتمال سقط مجدد چقدر است؟ همچنین ممکن است فکر کنید اگر عجله نکنید یا زود اقدام کنید، دوباره مشکلی رخ بدهد. در این مقاله از سی سیب به این سوالات پاسخ می‌دهیم و جنبه‌های مختلف بارداری بعد از سقط را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط

اینفوگرافی بهترین زمانی بارداری بعد از سقط

با فرض اینکه قبل از سقط جنین سیکل‌های قاعدگی منظمی داشته‌اید، قاعدگی شما باید در عرض چهار تا شش هفته پس از سقط برگردد. برخی از زنان ممکن است در همان دوره اول دوباره باردار شوند ولی در برخی دیگر این زمان بیشتر طول بکشد. مسئله این است که اجماع رسمی برای بهترین زمان بارداری پس از سقط جنین وجود ندارد. با این حال، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند حداقل سه ماه صبر کنید و سپس دوباره برای بارداری اقدام کنید. علت این توصیه را در ادامه بررسی می‌کنیم.

بارداری بعد از سقط جنین
  • خط سقط مجدد: برخی از پزشکان معتقد هستند باید بازه زمانی بین دو بارداری وجود داشته باشد زیرا در صورت بارداری زودهنگام بعد از سقط جنین، امکان رخ دادن دوباره این مشکل وجود دارد. البته شواهد محکمی در این زمینه وجود ندارد و ادعاها متفاوت است.
  • کنار آمدن با اندوه از دست دادن جنین: توصیه می‌شود تا زمانی که با غم از دست دادن جنین کنار نیامدید، برای بارداری مجدد اقدام نکنید.
  • زمان‌بندی: برخی توصیه می‌کنند قبل از تلاش مجدد حداقل برای یک دوره قاعدگی منتظر بمانید تا زمان‌بندی برای بارداری بعدی برای شما راحت‌تر شود. علاوه بر این، گاهی اوقات سطوح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بلافاصله پس از سقط جنین به صفر یا سطح غیرقابل تشخیصی کاهش نمی‌یابد و در صورت تست دادن ممکن است نتیجه شما کاذب باشد که به آن نتیجه «مثبت کاذب» گفته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد می‌کند که بین سقط جنین و تلاش مجدد برای بارداری باید حداقل شش ماه فاصله باشد. دلیل توصیه طولانی آن‌ها کاهش خطرات و پیامدهای نامطلوب است.

در این زمینه مطالعاتی هم انجام شده است که نشان می‌دهد شش ماه صبر کردن خطر و پیامدهای منفی بارداری بعدی را بیشتر نمی‌کند و این دو عامل به هم مرتبط نیستند. در برخی موارد، انتظار بیشتر ضروری یا حتی مفید نیست. متخصصان کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) می‌گویند هیچ دلیل پزشکی برای به تاخیر انداختن بارداری پس از سقط جنین وجود ندارد. با این حال، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند تا یک دوره قاعدگی صبر کنید تا بتوانید تاریخ بارداری بعدی خود را با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

از آنجایی که افرادی که سن بالاتری دارند، بیشتر در معرض خطر سقط مکرر هستند، سن یک عامل اساسی در تصمیم‌گیری برای مدت زمان انتظار است. علاوه بر این، باروری پس از ۳۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا باردار شوید.

دلایل پزشکی صبر کردن برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین

در کنار عوامل عاطفی و روانی، دلایل فیزیکی هم برای صبر کردن وجود دارد. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

شرایط پزشکی

اگر سقط جنین شما نتیجه یک وضعیت پزشکی باشد، ممکن است توصیه شود که قبل از باردار شدن مجدد، آن بیماری زمینه‌ای را درمان کنید؛ مثلا فرض کنید که به دلیل ناهنجاری‌های رحم جنین شما سقط شده است. مسلما باید قبل از تلاش مجدد آن ناهنجاری را درمان کنید. سایر شرایط را در ادامه نام می‌بریم:

ناهنجاری رحمی و سقط جنین
  • اختلال ایمونولوژیک
  • نارسایی دهانه رحم
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • مشکل تیروئید
  • دیابت کنترل نشده
  • ناهنجاری رحم

عوامل خطر قابل اصلاح

ممکن است شرایطی داشته باشید که خطر سقط جنین را افزایش دهد اما بتوانید آن را رفع کنید. در این شرایط هم باید ابتدا این عامل را برطرف کنید. سپس بدن شما باید دوره‌ای را برای بازیابی داشته باشد. سپس برای بارداری اقدام کنید. در ادامه این شرایط را نام می‌بریم:

  • مصرف مقادیر زیاد کافئین (به عنوان بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین یا حدود دو فنجان قهوه در روز)
  • نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از مواد مخدر
  • بارداری مولار: این نوع بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که به جای جفت، یک تومور غیر سرطانی در اطراف جنین رشد می‌کند. در نتیجه، جنین سقط می‌شود. بارداری مولار نادر است و در کمتر از ۱ درصد از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. برای کاهش احتمال بارداری مولار مکرر، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند قبل از بارداری مجدد یک سال صبر کنید. در این مدت، اکثر پزشکان سطح hCG شما را کنترل می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که قبل از اقدام به بارداری دیگر، مشکل کاملاً برطرف شده است.
بارداری مولار و سقط جنین

امکان از دست دادن بارداری بعدی

میزان سقط جنین در سه ماهه دوم یا سوم به طور قابل‌توجهی کمتر از سه ماهه اول است. با این حال، نتایج برخی از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که کمتر از شش ماه پس از زایمان زودرس یا کامل، دوباره باردار شده‌اند، در معرض خطر بالاتری از عوارض در بارداری بعدی قرار دارند.

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند در صورت وقوع سقط جنین در سه ماهه دوم، حداقل سه ماه قبل از اقدام برای بارداری صبر کنید. چند ماه صبر کردن به رحم و هورمون‌های شما زمان می‌دهد تا قبل از اقدام برای بارداری مجدد بهبود پیدا کند و به حالت اولیه بازگردد.

عوارض کورتاژ

برخی از افراد پس از سقط جنین نیاز به کورتاژ پیدا می‌کنند. در این صورت، باید زمان بگذارید تا پوشش داخلی رحم شما دوباره ساخته شود که همچنین ممکن است چرخه قاعدگی طبیعی بعدی شما را به تاخیر بیندازد. در حالی که اکثر افراد ظرف چند روز پس از عمل بهبود می‌یابند، عوارض احتمالی جراحی ممکن است بر باروری آینده تأثیر بگذارد. این عوارض عبارت‌اند از:

  • عفونت
  • سوراخ شدن رحم
  • بافت اسکار رحم (به نام سندرم آشرمن)
کورتاژ

دلایل دیگر

بسته به شرایط سقط جنین شما ممکن است پزشک دستورات دیگری را ارائه دهد و زمان خاصی را تعیین کند. به عنوان مثال، اگر خون قابل‌توجهی را در زمان سقط از دست دادید، ممکن است بخواهید قبل از باردار شدن مجدد، به بدن خود زمان دهید تا بهبود یابد و ذخایر آهن خود را افزایش دهید.

علاوه بر این، سطح hCG برای مدتی پس از سقط جنین بالا باقی می‌ماند؛ بنابراین، اگر مدت کوتاهی پس از سقط جنین تست بارداری انجام دهید، سطوح بالا از بارداری قبلی شما می‌تواند باعث مثبت شدن کاذب تست شود و باعث ناراحتی و ناامیدی شود. هر موقعیتی منحصر به فرد است، بنابراین ضروری است که برنامه‌های خود را با پزشک در میان بگذارید تا بهترین فرصت را برای رسیدن به نتیجه دلخواه به شما ارائه دهد.

احتمال سقط جنین در بارداری مجدد چقدر است؟

سقط جنین معمولا یک بار اتفاق می‌افتد. اکثر زنانی که این اتفاق را تجربه می‌کنند، پس از سقط جنین، حاملگی سالمی دارند. تنها یک در صد زنان ممکن است دوباره دچار این مشکل شوند. با توجه به مطالعات انجام شده امکان سقط جنین در بارداری آینده حدود ۲۰ درصد است. پس از دو سقط متوالی خطر سقط جنین مجدد به حدود ۲۸ درصد افزایش می‌یابد و پس از سه یا چند سقط متوالی خطر سقط جنین مجدد حدود ۴۳ درصد است.

آیا آزمایشات خاصی برای بارداری مجدد بعد از سقط وجود دارد؟

اگر دو یا چند سقط جنین متوالی را تجربه کنید، ممکن است پزشکان شما آزمایشی را برای شناسایی علل زمینه‌ای قبل از اقدام برای باردار شدن مجدد توصیه کند. در ادامه چند مثال می‌آوریم:

ممکن است آزمایش خونی برای تشخیص مشکلات هورمونی یا ارزیابی سیستم ایمنی شما انجام شود.

همچنین ممکن است آزمایش کروموزومی توصیه شود تا پزشکان بررسی کنند علت بروز مشکل کروموزوم‌های شما یا همسرتان بوده است یا خیر.

اگر جنین سقط شده هم موجود باشد، ممکن است روی آن هم آزمایشاتی انجام شود.

برای تشخیص مشکلات رحم نیز می‌توان اقداماتی انجام داد؛ مثلا:

  • انجام سونوگرافی برای معاینه مشکلات رحمی مانند فیبروم‌های داخل حفره رحم
  • هیستروسکوپی که همانند سونوگرافی برای معاینه رحم استفاده می‌شود با این تفاوت که معاینه از دهانه رحم و به صورت داخلی انجام می‌شود.
  • هیستروسالپنگوگرافی نیز شبیه به روش قبلی است با این تفاوت که با استفاده از رنگ، شکل حفره رحم و لوله‌های فالوپ بررسی می‌شود تا اطلاعاتی درباره خطوط داخلی رحم و هر گونه انسداد در لوله‌های فالوپ را به پزشک ارائه دهد.
  • سونو هیستروگرافی روشی است که اطلاعاتی در مورد داخل رحم، سطح خارجی رحم و هرگونه انسداد در لوله‌های فالوپ ارائه می‌دهد.
  • MRI نیز برای تصویربرداری دقیق از رحم انجام می‌شود.

داشتن رابطه جنسی بعد از سقط جنین

اصولا بدن می‌تواند فرایند سقط جنین را بدون نیاز به جراحی و… تکمیل کند. با این حال، در برخی زنان باید برای برداشتن محتویات رحم از جراحی یا کورتاژ استفاده شود. حال سوال پیش می‌آید که تا چه مدت پس از سقط جنین باید صبر کرد و دوباره آمیزش جنسی برقرار کرد؟ پزشکان معتقدند دو هفته بعد از سقط به پزشک مراجعه کنید. سپس در صورت نیاز دکتر به شما می‌گوید که نیاز است دوباره مراجعه کنید یا خیر. اگر مشکلی مشاهده نشود می‌توانید آمیزش جنسی داشته باشید. در صورتی که برای سقط جنین جراحی انجام داده باشید، نیاز است که برای کنترل خونریزی چند هفته بیشتر صبر کنید.

آیا باردار شدن بعد از سقط راحت‌تر است؟

مشخص نیست که آیا باروری پس از سقط جنین افزایش می‌یابد یا خیر. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ از موسسه ملی بهداشت که در مجله Obstetrics & Gynecology منتشر شد و بیش از ۱۰۰۰ زن را مورد مطالعه قرار داد، نشان داد که ۷۰ درصد این افراد در عرض سه ماه پس از سقط جنین باردار شدند. با این حال، نمی‌توان جواب قطعی برای این سوال پیدا کرد زیرا نتایج تجربی زیادی در این باره وجود ندارد.

احتمال بارداری مجدد بعد از سقط جنین

گاهی حتی اگر فورا برای بارداری بعدی تلاش کنید، ممکن است در همان وهله اول نتیجه نگیرید و بارداری مجدد زمان ببرد. البته این زمان طولانی‌تر را نباید همیشه نکته‌ای منفی تعبیر کنید. طبق نتایج مطالعات انجام شده از هر ۱۰ زوج، ۹ زوج در عرض یک سال به بارداری می‌رسند، با این فرض که تلاش‌های آن‌ها با توجه به چرخه قاعدگی انجام شود. با این حال، اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید و شش ماه برای باردار شدن تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برخی از زوج‌ها برای بارداری مجدد نیاز به زمان دارند و تا روحیه خود را به دست بیاورند. در حالی که برخی دیگر وقتی در همین فرایند قرار می‌گیرند، روحیه خود را به دست می‌آورند. این مسئله برای هر زوج و شخصی متفاوت است؛ زیرا روحیات افراد با هم تفاوت دارد.

سخن آخر

توصیه‌های مربوط به فاصله بارداری بعد از سقط جنین متفاوت است. برخی یک تا سه ماه را توصیه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند تا شش ماه صبر کنید. با این حال، گویی هیچ دلیل پزشکی برای به تعویق انداختن بارداری پس از سقط جنین وجود ندارد. از سوی دیگر، ممکن است ایده خوبی باشد که صبر کنید تا حداقل یک دوره قاعدگی داشته باشید تا بتوانید تاریخ بارداری بعدی را با دقت بیشتری تعیین کنید. آیا شما تجربه سقط داشته‌اید؟ آیا پس از سقط با مشکلاتی مواجه شدید؟ لطفا نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۳۰ دیدگاه. Leave new

  • من یک خانم ۲۵ساله استم ۵سال میشه عروسی کردم طفلک اولم به ماه هشتم بارداری سقط شدطفلک دوم سالم به دنیا آمد ۳سال بعد باردار شدم باز به ماه هشتم بارداری سقط شد نمی دانم چه کار کنم الان پنج ماه گذشته باردار نمی شوم

    پاسخ
  • سلام من تینا ۳۰ساله بعداز زایمان اولم ده سال فاصله مجدد باردارشدم بدلیل مشکلات باقرص واژینال جنین پنج هفته روسقط کردم بعداز قطع خونریزی چن بار رابطه جنسی بدون پیشگیری داشتم آیا حامله شدن امکان داره ؟؟

    پاسخ
    • سلام . بله نگران نباشید . بعد از سقط باید ۳ ماه پیشگیری کرد و بعد از اون اقدام به بارداری کرد . چون باید به بدن اجازه بدیم دوباره برای بارداری آماده بشه .

      پاسخ
  • بعد از ۲ماه همسرم باردار شد بعد ازیک هفته بخاطر واریکوسل من جنین سقط شد الان ۳ماه نیم گذشته وهمسرم باردار نشده.پیشنهاد شما چیست؟

    پاسخ
  • سلام جنین من هشت هفته داشت توشکمم مرد سنم چهل ساله برای بارداری بعد چه زمانی خوبه با تشکر

    پاسخ
  • سلام دخترمن در هفته ۸ رفتیم قلب جنین میزد ولی درهفته ۱۳ رفتیم غربالگری گفتن جنین مرده درهفته ۹ مرده دخترمن بدون هیچ علامتی بچه اش کورتاژ شد الان یکفته گذشته چندوقت دیگه باید اقدام کنه برای بارداری مجدد همه براش دعا کنید بچه زیاد دوست داره

    پاسخ
  • سلام من دوبار جنین سقط کردم اما فاصله انها سه ماه بعد یکیش بود سه ماه بعدش یکی نمیدانم چرا اما هفت ماه شد اخرین سقطم اما با بزشک مشوره کردم ایا دوباره باردار میشم یانی مشکلی نداره تشکرر

    پاسخ
  • من تو هفته ی ۱۹بارداری بود که فهمیدم جنینم مشکل آترزی تری کسپید است مجبور به سقط شدم زایمانم طبیعی بود وبعد اون کورتاژ شدم امکان اینکه فرزند بعدی هم این مشکل و داشته باشه هس؟ واینکه سه ماه کافیه برای بارداری مجدد؟

    پاسخ
  • سلام ایا برای جنین سقط شده یک ماهه سقط خود به خودی هم باید تا سه‌ماه صبر کنیم‌یا نه

    پاسخ
  • برای سقط خود به خودی جنین‌یک ماهه هم باید برای حاملگی مجدد سه‌ماه صبر کنیم

    پاسخ
  • سلام من بچه سقط کردم ۵هفته و۵روزبوده برای بارداری دوباره یکماه بایدصبرکنم یانه من دکتررفتم داروهای بدردنخورداده وپهلووشکم ونفسم دردمیکنه شمابگیدچیکارکنم

    پاسخ
    • سلام . بله باید ۳ ماه صبر کنید تا بدن باز توانی یابد . اگر بارداری قبلی شما به روش طبیعی بوده است و بیماری خاصی ندارید ، نیازی به داروی خاصی نیست . فقط اسید فولیک را روزانه میل کنید . در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید .

      پاسخ
  • سلام ببخشید من جنین ۶هفته م سقط سد در اثر ناشی از از ضربه دکتر گفت دوماه صبر کن الان تمام شده امکان داره باردار شده باشم

    پاسخ
  • سلام من الان ۱۴روز که قلو سقط کردم بهترین زمان بزای باردار کی هست چند هفته یا چند ماه

    پاسخ
  • سلام من این ماه ۵هفته یه سقط کردم برای اقدام ب بارداری باید ۳ماه صبر کنم در ضمن من دوسال پیش هم سقط خود به خود بود برای اقدام به بارداری دوباره چه باید کرد

    پاسخ
    • سلام . لطفا از قبل از اقدام جهت بارداری تحت نظر پزشک متخصص زنان باشید تا در صورت نیاز آزمایشات و دارو های لازم تجویز گردد

      پاسخ
  • سلام یک ماه باردار بودم بعد سقط شد بعدی دو هفته سقط جنین با همسرم نزدیکی داشتم الان چی میشه کدام خطری که پیش نمیاد میشه بگید

    پاسخ
    • سلام . خیر احتمال خطر وجود ندارد . لطفا قبل از اقدام جهت بارداری مجدد به ماما و یا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید .

      پاسخ
  • سلام من یک ماه بارداربودم ک سزارین سقط کردم بنظرشما چ زمانی برای بارداری مناسبه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری :
بارداری