همه چیز درباره پف چشم نوزاد

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از موضوعاتی که ممکن است گاهی اوقات باعث نگرانی والدین شود، این است که پف چشم نوزاد چه زمانی از بین می‌رود. در واقع نکتۀ مهم اینجاست که چشم نوزاد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی پف کند؛ زیرا در زمان تولد، تمامی اعضای بدن نوزاد نسبت به عوامل خارجی حساس‌تر هستند و به همین دلیل محرک‌های بیرونی راحت‌تر باعث بروز واکنش بخش‌های مختلف بدن نوزاد می‌شوند. پف چشم نوزاد در اکثر موارد ممکن است به صورت خود به خودی از بین برود؛ اما در صورتی که علت پف چشم نوزاد، یک محرک خارجی مثل نیش حشرات یا عواملی این چنینی باشد، ممکن است به یک موضوع خطرناک تبدیل شود. 

بنابراین مهمترین مسئله در زمان ایجاد پف چشم نوزاد، بررسی علل به وجود آمدن آن است. ورمی که به صورت پف چشم در نوزاد ایجاد می‌شود، ممکن است ناشی از ویروس یا باکتری باشد. در صورتی که ویروس و باکتری باعث ایجاد پف چشم نوزاد شود، حتماً باید از طریق مصرف دارو طبق تجویز پزشک، مراحل درمان صورت بگیرد. در این مقاله از مجموعه 30 سیب قصد داریم به طور کامل دربارۀ پف چشم نوزاد صحبت کنیم. 

عوامل داخلی و موثر بر ایجاد پف چشم نوزاد

اینفوگرافی پف چشم نوزاد

در هر صورت پف چشم نوزاد همیشه در اثر محرک‌ها و عوامل خارجی ایجاد نمی‌شود. بلکه عوامل داخلی نیز ممکن است باعث ایجاد پف چشم نوزاد شود. 

  • نوزادی که به تازگی متولد شده است، ممکن است به صورت طبیعی چشم‌های پف کرده‌ای داشته باشد که به علت شرایط درونی بدن مادر است. در این حالت پف چشم نوزاد، به صورت خود به خودی بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود. 
  • همچنین اگر نوزاد گریه‌های شدید داشته باشد، به دلیل اینکه به مجرای اشک چشم فشار بسیار زیادی وارد می‌شود، احتمال این وجود دارد که پف چشم در نوزاد ایجاد شود. پف چشم نوزادی که به علت گریۀ شدید و مداوم ایجاد می‌شود، نیاز به استفاده از روش‌های درمانی خاصی ندارد و به شکل خود به خود از بین می‌رود. تنها موضوعی که باید در این حالت رعایت کنید، جلوگیری از قرمز شدن چشم‌ها است. گریۀ شدید می‌تواند با قرمزی و سوزش چشم‌ها همراه باشد که برای نوزاد بسیار آزاردهنده است. 
  • همچنین علل دیگری برای ایجاد پف چشم نوزاد وجود دارد که کاملاً یک موضوع مربوط به درون بدن است و آن هم زمانی است که نوزاد به علت خستگی، چشم خود را می‌مالد. در صورتی که نوزاد به انجام این کار عادت کند، به مرور زمان به عضلات و عصب‌های چشم فشار وارد می شود.

علل خارجی و موثر بر ایجاد پف چشم نوزاد

در ادامۀ این مطلب از مجموعه سی سیب به بررسی علل خارجی و مؤثر بر ایجاد پف چشم نوزاد می‌پردازیم.

1.آلرژی

یکی از عوامل مهم ایجاد پف چشم در نوزاد، ابتلا به آلرژی است. 

  • بدن نوزاد پس از تولد بسیار حساس است. به عنوان مثال پوست نوزاد ممکن است در اثر برخورد با محیط اطراف خیلی زود خراشیده، قرمز و ملتهب شود. به همان میزان اندام‌های دیگر بدن نوزاد نیز حساسیت زیادی دارند؛ بنابراین چشم نوزاد خیلی زود می‌تواند به محیط اطراف واکنش نشان داده و قرمز شده یا دچار پف شود. یکی از عوامل مهمی که باعث ایجاد آلرژی و پف چشم می‌شود، تماس با پوست حیوانات خانگی است. مو و پوست حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه می‌تواند حساسیت بالایی برای نوزاد ایجاد کند. اگر در منزل خود یک یا چند حیوان خانگی داری، بهتر است در روزهای اول پس از تولد، نوزاد را از آنها دور نگه دارید. 
  • عامل دیگری که باعث ایجاد خارش چشم‌ها و پف چشم نوزاد می‌شود، گردۀ گل‌ها و گیاهان است. بخصوص اگر نوزاد شما در فصل بهار به دنیا آمده باشد، با توجه به اینکه گردۀ گل‌ها و گیاهان در فضای محیط اطراف پراکنده است، احتمال این وجود دارد که این گرده‌ها وارد چشم نوزاد شوند و با خارش و سوزش باعث ایجاد پف چشم شود؛ در این حالت پلک کاملاً متورم می‌شود. 
  • این موارد تنها علائم آلرژی نسبت به پوست و مو حیوانات و همچنین گرده گل‌ها و گیاهان نیست. ممکن است نوزاد شما علائم دیگری مثل آبریزش بینی نیز داشته باشد که شما می‌توانید در مجموع متوجه شوید که علت پف چشم، حساسیت و آلرژی بوده است.

آلرژی در اکثر مواقع پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

می‌توانید با استفاده از روش‌های درمانی مختلفی برای کم کردن پف چشم نوزاد اقدام کنید. یکی از روش‌های مفید برای درمان پف چشم نوزادی که دچار آلرژی شده است، استفاده از کمپرس‌های خنک است. این کمپرس‌ خنک می‌تواند تورم، التهاب و خارش چشم‌ها را کاهش دهد. 

در صورتی که زخم و التهاب بسیار زیادی روی چشم‌ها مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا در این مواقع، روش‌های خانگی چندان مفید نخواهد بود و بالعکس ممکن است نتایج بدتری نیز داشته باشند. همچنین ممکن است پزشک برای درمان برخی از بیماری‌های نوزاد قطرۀ چشمی تجویز کند.

۲.بلفاریت

یکی دیگر از دلایل ایجاد پف چشم نوزاد، بیماری مثل «بلفاریت» است که ممکن است برخی نوزادان به آن مبتلا شوند. این بیماری به طور کل خطرناک و نگران کننده نیست و تعداد محدودی از نوزادان به آن مبتلا می‌شوند و می‌توان به راحتی از طریق مصرف برخی داروها این بیماری را درمان یا کنترل کرد. 

در واقع «بلفاریت» نوعی التهاب و بیماری ناشی از چربی اضافی است که باعث می‌شود باکتری‌ها به شکل طبیعی در حاشیۀ پلک‌ها بیش از حد رشد کنند. اگر رشد و اجتماع باکتری‌ها در حاشیۀ پلک افزایش پیدا کند، باعث می‌شود پلک‌ها به مرور زمان قرمز و متورم شوند. همچنین احتمال پوسته پوسته شدن، پوست اطراف چشم نیز وجود دارد. 

با وجود چنین علائمی، ایجاد پف چشم یکی از ساده‌ترین علائم خواهد بود. «بلفاریت چشم» روش‌های درمانی مختلفی دارد و  به راحتی توسط چشم پزشک درمان می‌شود. در عین حال والدین می‌توانند از روش‌هایی مثل شست و شو استفاده کنند تا به طور کامل فضای داخلی چشم نوزاد پاکیزه بماند. شستشو  باکتری‌ها و مواد آلوده کنندۀ چشم را از بین می‌برد. همچنین استفاده از روش‌هایی مثل ماساژ و کمپرس گرم نیز برای از بین بردن بیماری بلفاریت و پف چشم نوزاد مناسب است.

پف چشم نوزادان به دلیل بیماری بلفاریت

3.انسداد مجرای اشکی

 یکی دیگر از علت‌های شایع برای ایجاد پف چشم نوزاد، انسداد مجرای اشکی است. انسداد مجرای اشکی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در برخی نوزادان پس از تولد رخ دهد. در واقع در این فرآیند، به علت بسته بودن مجرای اشکی هنگام گریه نوزاد، اشک سرازیر نمی‌شود؛ اما در حالت‌های طبیعی ممکن است درون چشم آب جمع شود یا چشم متورم و قرمز شود. این بیماری یکی از علت‌های رایج برای ایجاد ورم و پف چشم است. 

علاوه بر تمام این موارد ممکن است ترشحات سفید رنگی نیز از چشم خارج شود که بر روی مژه‌ها پوسته پوسته می‌شود. در صورتی که مجرای اشکی برای مدت طولانی بسته بماند، ممکن است باعث ایجاد خشکی چشم شده و سوزش شدید، تورم و قرمزی بیشتری برای چشم ایجاد کند. در نهایت این مشکل بسیار خطرناک است و باید حتماً توسط پزشک درمان شود. انسداد مجرای اشکی علاوه بر ایجاد پف چشم نوزاد، می‌تواند باعث بروز عفونت شدید نیز شود. این عفونت، ترشحات زرد رنگ یا سبز رنگ به همراه دارد. در این صورت پزشک قطره یا پماد برای حل این مشکل تجویز می‌کند.

4.شالازیون

یکی از بیماری‌هایی که به احتمال زیاد به گوش بسیاری از افراد نخورده است، بیماری «شالازیون» است که می‌تواند باعث ایجاد یک توده یا کیست روی پلک شود. این توده می‌تواند تورم شدید برای چشم ایجاد کند و پف چشم نوزاد را افزایش دهد. کیست و توده‌ای که روی پلک چشم به وجود می‌آید، می‌تواند رشد کند و بزرگتر شود. 

به طور کل «شالازیون» ممکن است به شکل خود به خودی از بین برود. برای درمان این بیماری می‌توانید از روش‌های مختلفی مثل شستشوی چشم استفاده کنید. شستشوی چشم به دلیل از بین بردن باکتری‌ها یک روش مفید خواهد بود. همچنین کمپرس گرم نیز برای از بین بردن «شالازیون» و درمان پف چشم نوزاد مفید است.

5.بیماری چشم صورتی

یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد پف چشم نوزاد شود، بیماری «چشم صورتی» است. این بیماری خیلی راحت به افراد دیگر سرایت می‌کند. همچنین در صورتی که فقط در یکی از چشم‌های نوزاد ایجاد شود، در صورت عدم مراقبت می‌تواند به راحتی هر دو چشم نوزاد را درگیر کند. در صورتی که بیماری «چشم صورتی» با ویروس همراه شود، ترشحات رقیق و آبکی از چشم خارج می‌شود که می‌تواند تجمع باکتری را در اطراف چشم را افزایش دهد. در نتیجه چشم‌ها تیره‌تر خواهند شد و همچنین مواد چسبناک و پوسته دار روی چشم ایجاد می‌شود. 

چشم نوزاد در این حالت بسیار پف خواهد کرد. این بیماری در صورتی که درمان نشود، برای چشم نوزاد بسیار خطرناک خواهد بود. روش‌های خانگی برای درمان بیماری چشم صورتی وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از پارچۀ گرم و مرطوب برای تمیز کردن چشم  نوزاد استفاده کنید. همچنین پزشک برای درمان بیماری «چشم صورتی» یک پماد آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. گاهی امکان دارد کودک از زمان تولد این بیماری را با خود به همراه داشته باشد. به دلیل مسری بودن این بیماری، باید توسط پزشک درمان شود.

6.گل مژه

گل مژه یکی دیگر از علت‌های ایجاد پف چشم در نوزادان است که البته ممکن است در افراد بزرگسال نیز ایجاد شود. این بیماری یک غدۀ عفونی است که باعث ایجاد یک برجستگی در اطراف چشم می‌شود. گل مژه می‌تواند در داخل یا خارج پلک ایجاد شود و ابعاد و اندازۀ آن متفاوت است. در برخی افراد، ابعاد گل مژه کوچکتر بوده و در برخی افراد دیگر، بزرگتر است. 

بیماری گل مژه و کاهش پف چشم نوزاد در نوزادان

بیماری گل مژه به افراد دیگر سرایت نمی‌کند و ممکن است با استفاده از کمپرس گرم ابعاد و اندازۀ آن کوچک‌تر شود. گل مژه بزرگ می‌تواند باعث ایجاد پف چشم شود. به همین دلیل ممکن است پزشک برای درمان گل مژه، از پماد و قطرۀ آنتی بیوتیک استفاده کند. مادر باید جلوی نوزاد را بگیرد تا به گل مژه دست نزده و آن را فشار ندهد. فشار دادن گل مژه و حرکت دادن آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

7.نیش حشرات

نیش حشرات برای افراد بزرگسال نیز می‌تواند بسیار دردناک باشد. به همین دلیل، نوزادان که چشمان حساس‌تری نسبت به اینگونه مسائل دارند،  راحت‌تر در معرض پف چشم قرار می‌گیرند. بستگی به اینکه چه نوع حشره‌ای چشم نوزاد را نیش زده باشد، معمولاً التهاب در اطراف بافت چشم ایجاد می‌شود که می‌تواند پف چشم را شدیدتر کند. برای اینکه به کاهش تورم کمک کنید، می‌توانید از پارچۀ سرد استفاده کنید تا میزان التهاب چشم کاهش پیدا کند. همچنین داروهایی مانند آنتی‌هیستامین طبق تجویز پزشک می‌تواند در روند درمان مؤثر باشد.

8.سلولیت دور چشم

یکی دیگر از عوامل ایجاد پف چشم، «سلولیت دور چشم» است. این بیماری یک عفونت بسیار شایع و مهم است که می‌تواند در اطراف کره و بافت چشم ایجاد شود و می‌تواند درد بسیار زیادی را برای نوزاد ایجاد کند؛ همچنین چشم را قرمز می‌کند. در صورتی که به چشم دست بزنید، به احتمال زیاد نوزاد گریه‌های بسیار بلند خواهد کرد؛ زیرا معمولاً برای نوزاد درد زیادی به همراه خواهد داشت. 

این بیماری می‌تواند باعث ایجاد پف شدید چشم شود؛ در موارد شدید باعث بروز تب در نوزاد نیز می‌شود. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و جراحی برای تخلیه سینوس می‌تواند روش مؤثری برای درمان «سلولیت دور چشم» باشد.

سخن پایانی

 در این مقاله از مجموعه 30سیب به طور کامل دربارۀ پف چشم نوزاد و عوامل و علت‌های بروز آن صحبت شد. در عین حال روش‌های درمانی برای هرکدام از علت‌ها بیان شد تا والدین بتوانند از روش‌های خانگی نیز برای درمان پف چشم نوزاد استفاده کنند. با توجه به اینکه پف چشم نوزاد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و تعدادی از آنها علائم مشابهی دارند، تشخیص اینکه چشم فرزند شما به چه علت پف کرده است، کمی مشکل و پیچیده خواهد بود. پزشک بهتر می‌تواند در تعیین علت ایجاد پف چشم و درمان آن مؤثر باشد. همچنین قطره‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شود، در درمان پف چشم تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.