زمان مطالعه: 6 دقیقه
۴ دیدگاه

همه چیز درباره هفته چهل و یکم بارداری

هفته چهل و یکم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

همان‌طور که میدانید یک بارداری کامل هفته طول می‌کشد. گاهی ممکن است کودک در این زمان به دنیا نیاید و کمی بیشتر در شکم باقی بماند. نگران نباشید، مشکلی برای فرزند شما ما پیش نمی‌آید. در این مقاله سی سیب قصد داریم بررسی جوانب مختلف هفته چهل و یکم بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد کودک در هفته چهل و یکم بارداری

وزن کودک در این هفته به طور متوسط حدود ۳۶۰۰ گرم است و قد او نیز حدوداً ۵۲ سانتی‌متر است. البته عدد ذکر شده یک میانگین است و ممکن است نوزادان سالم از وزن‌های متفاوتی داشته باشند. یک نوزاد سالم در این زمان بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گرم وزن دارد. قد او نیز می‌تواند بین ۴۶ تا ۵۶ سانتی‌متر باشد.

در حال حاضر کودک شما به طور کامل در رحم رشد کرده و تمام اندام‌های حیاتی او به اندازه کافی تکامل پیدا کرده‌اند. در نتیجه می‌تواند پس از زایمان زندگی سالمی داشته باشد. البته کودک شما ما به رشد ادامه خواهد داد. ابروها، مژه‌ها، ناخن‌ها و موهای او در حال رشد هستند. ممکن است در این زمان فضای کافی برای فعالیت‌ها و لگد زدن‌های او وجود نداشته باشد. به همین دلیل ممکن است متوجه تغییراتی در حرکات او شوید. با این حال او همچنان تا جایی که بتواند حرکت می‌کند و شما ممکن است حرکات بزرگ دور زدن کامل را به خوبی متوجه شوید.

رشد جنین در هفته چهل و یکم

نکته جالب این است که سیستم غدد درون ریز چیست کودک شما ما که مسئول تولید هورمون است، اکنون آماده ترشح هورمون‌هایی است که نقش مهمی در شروع زایمان دارند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که با رشد کامل جنین، دو پروتئین موجود در ریه‌های نوزاد، ژن‌هایی را فعال می‌کنند که منجر به القای زایمان می‌شود.

تغییرات بدن و شکم مادر در هفته چهل و یکم بارداری

درگیری مرحله شکم شما بسیار سنگین شده و پوست شکم کاملاً سفت و کشیده شده است. اگر بازوهای خود را دور و زیر شکم خود قرار دهید، ممکن است انگشتان دستان شما با هم تماس پیدا نکنند. علاوه بر این ممکن است جای این کشش‌ها به رنگ قرمز یا بنفش روشن دربیاید. ناف اکثر زنان باردار نیز بیرون میزند. اکثر کودکان در این زمان در موقعیت عالی زایمان یعنی قرارگیری سر به سمت پایین، قرار دارند. در این حالت سر کودک در استخوان لگن شما قرار می‌گیرد و فشار بیشتری به مثانه وارد می‌کند.

سونوگرافی هفته چهل و یکم بارداری

معمولاً انجام سونوگرافی در این هفته توصیه نمی‌شود. با این حال ممکن است پزشک شما برای بررسی کودک انجام سونوگرافی را توصیه کند. با توجه به مطالعه‌ای که روی بیش از سی هزار زن باردار انجام شده است، سونوگرافی اواخر بارداری هیچ مزیت اضافی برای مادر یا کودک ندارد.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند برای بررسی سلامت کودک و همچنین حرکت و ضربان قلب او تست دیگری به نام تست بدون استرس انجام دهید. در این تست پاسخ کودک به انقباضات بررسی می‌شود تا پزشک مطمئن شود او می‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند.

آیا هفته چهل و یکم بارداری رایج و طبیعی است؟

درست است که در همه جا ترم کامل بارداری را چهل هفته ذکر می‌کنند؛ اما باید بدانید که هفته چهل و یکم نیز عادی و رایج است. در واقع می‌توان گفت یک تا دو هفته این طرف و آن طرف شدن زایمان مشکلی را ایجاد نمی‌کند. پس برای مورد استرس نداشته باشید.

چه چیزی باعث عقب افتادن زایمان می‌شود؟

نمی‌توان دلیل مشخصی برای عقب افتادن زایمان بیان کرد. در واقع می‌توان گفت در بسیاری از موارد این مورد ارثی است؛ یعنی اگر خواهر یا مادر در یا سایر اقوام زن شما بعد از هفته چهلم زایمان کرده‌اند، ممکن است شما هم همان گونه زایمان کنید. علاوه بر این اگر خودتان قبلا یک زایمان در هفته چهل و یکم داشتید، مادر در این بارداری خود هم همان تجربه راه‌هایی داشت. همچنین ممکن است تاریخ زایمان اشتباه محاسبه شده باشد.

تا چه میزان تاخیر در زایمان طبیعی و بی‌خطر محسوب می‌شود؟

همان‌طور که پیشتر توضیح دادیم بسیاری از زنان در هفته چهل و یکم زایمان می‌کند. حتی در هفته چهل و دوم نیز مشکلی برای کودک شما ایجاد نمی‌شود اما پس از آن زایمان با خطرات بیشتری همراه است.

القای زایمان در هفته چهل و یکم بارداری

ما به شما حق می‌دهیم که خسته شده باشید و بخواهید زودتر فرزند خود را در آغوش بگیرید. روش‌های مختلفی برای القای زایمان وجود دارد. پیش از انجام هر یک از روش‌ها ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. شما می‌توانید غذاهای تند بخورید. البته این کار را در صورتی انجام دهید که دچار سوزش سر دل نمی‌شوید. همچنین می‌توانید پیاده‌روی کنید یا رابطه جنسی داشته باشید. برخی می‌گویند طب سوزنی کمک‌کننده خواهد بود. ممکن است پزشک به شما توصیه کند از روش‌های القای زایمان به صورت پزشکی استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

جداسازی غشا

این روش را می‌توانید در مطب پزشک انجام دهید و نیازی نیست بیمارستان مراجعه کنید. انجام این روش کمی دردناک است پزشک شما با کمک انگشت خود غشایی را که کیسه آمنیوتیک و رحم را به هم متصل می‌کند، جدا می‌کند. همین کار هورمون‌هایی را آزاد خواهد کرد که به القای زایمان کمک می‌کنند. ناگفته نماند که این روش همیشه جواب نمی‌دهد. گاهی ممکن است چند روزی طول بکشد تا پس از این کار زایمان کنید. در برخی موارد ممکن است تنها چند ساعت طول بکشد.

پارگی مصنوعی غشای کیسه آمنیوتیک

این روش را زمانی را می‌کند که انقباضات زایمان شروع شده باشد اما پیشرفتی در زایمان دیده نشود. پزشک با کمک یک قلاب پلاستیکی نازک کیسه آب را پاره می‌کند تا زایمان انجام شود.

روش‌های داروئی

ممکن است پزشکی شما روش‌های دارویی القای زایمان را توصیه کند. در این روش از دو نوع دارو استفاده می‌شود:

  • شیاف پروستاگلاندین
  • یک شکل مصنوعی از اکسی توسین
القای زایمان در هفته چهل و یکم بارداری

علائم بارداری در هفته چهل و یکم

شما همچنان علائم هفته‌های پیشین را تجربه خواهید کرد. در ادامه رایج‌ترین نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • درد لگن

با توجه به سنگین شدن کودک و قرارگیری سر او به سمت پایین، فشار زیادی به لگن شما وارد می‌شود.

  • هموروئید

فشار لگن ممکن است موجب متورم شدن وریدهای واریسی در راست‌روده شود. این امر می‌تواند منجر به هموروئید شود. پس از به دنیا آمدن نوزاد این مشکل به مرور رفع می‌شود.

  • اختلالات خواب

هورمون‌ها همچنان مانند هفته‌های پیش روی خواب شما اثر می‌گذارند و می‌توانند موجب اختلال آن شوند. با این حال شما باید استراحت کافی داشته باشید.

  • تکرر ادرار

می‌توان گفت اکنون فرزند شما روی مثانه قرار دارد و فشار زیادی به آن وارد می‌کند. همین امر موجب تکرر ادرار می‌شود.

  • انقباضات

شکم شما اکنون بیش از پیش سفت می‌شود و این اتفاق بافاصله‌های کمتری رخ می‌دهد؛ زیرا نوزاد برای زایمان آماده می‌شود.

  • ترشحات مخاطی

ممکن است در این زمان متوجه ترشحات مخاطی شوید که غلیظ هستند و ممکن است رگه‌های خونی در آن‌ها دیده شود. این ترشحات پلاگین مخاطی هستند که دهانه رحم را می‌پوشانند و از آن در برابر عفونت و آلودگی محافظت می‌کنند. این امر می‌تواند نشانه نرم شدن دهانه رحم باشد.

علائم بارداری در هفته چهل و یکم
  • گشاد شدن دهانه رحم

دهانه رحم شما هم روز به روز نرم‌تر و گشادتر می‌شود. برخی از زنان در طی چند روز و به صورت تدریجی دچار این نشانه می‌شوند. در حالی که در برخی از زنان ممکن است یک شبه اتفاق بیفتد.

رابطه جنسی در هفته چهل و یکم بارداری

شما همچنان می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید. مگر این که پزشک آن را منع کرده باشد. داشتن رابطه جنسی در هر مرحله ای از بارداری خوب است. البته تنها در صورت تمایل داشتن این کار را انجام دهید. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی درگیر در رابطه جنسی و همچنین سطح بالای هورمون پروستاگلاندین در مایع منی می‌تواند دهانه رحم را نرم کرده و به شروع زایمان کمک کند.

نکات و توصیه‌های هفته ۴۱ بارداری

در این بخش به دستورالعمل‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به بهتر گذراندن این هفته کمک کنند.

  • پیاده‌روی کنید

اگر توانش را دارید، پیاده‌روی کنید. این کار بدن شما را برای زایمان آماده می‌کند و بسیاری از مشکلات همانند یبوست را رفع می‌کند.

  • دوری از اخبار و شبکه‌های اجتماعی

از هر گونه اخبار و شبکه‌های اجتماعی دوری کنید؛ زیرا این فضاها می‌توانند برای شما استرس‌زا باشند. شما باید اکنون فقط به آرامش خود فکر کنید.

  • نوشیدن آب فراروان

درست است که دچار تکرر ادرار شده‌اید و این امر بسیار آزاردهنده است اما نباید روی میزان آبی که در طول روز می‌نوشید اثر بگذارد. آب فراوان می‌تواند بسیاری از مشکلات دوران بارداری را رفع کند.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی تغییرات بدن مادر، رشد کودک، نشانه‌ها و توصیه‌های هفته چهل و یک بارداری پرداختیم. نگران نباشید. زایمان شما عقب نیفتاده است و مشکلی برای فرزند شما پیش نمی‌آید و به احتمال بسیار زیاد به زودی زایمان خواهید کرد. در غیر این صورت پزشک از روش‌های مختلف برای تحریک زمان زایمان استفاده خواهد کرد. نظر شما در این باره چیست؟ لظفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ هفته‌های بارداری :
هفته‌های بارداری