همه چیز درباره هفته ششم بارداری

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بسیاری از زنان در هفته ششم متوجه می‌شوند که باردار هستند. در این زمان علائم بارداری زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند اذیت کننده هم باشند. جنین هنوز خیلی کوچک است. جنین شما حدود یک سانتی‌متر است؛ اما بیشتر سیستم‌ها و اندام‌هایش در حال شکل‌گیری هستند؛ بنابراین باید به خوبی از خود مراقبت کنید و مراقب غذا خوردن، استراحت کردن و… خود باشید. در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته ششم بارداری می‌پردازیم و نکات لازمی را که باید برای این هفته بدانید، توضیح می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

خلاصه مطلب را در این پادکست گوش دهید:

جنین در هفته ششم بارداری

اینفوگرافی هفته ششم بارداری

نوزاد شش هفته‌ای شما بسیار کوچک است، اما چین‌هایی در سر او وجود دارد که صورت کوچکی را فرم داده‌اند. با وجود اینکه کودک شما هنوز کمی شبیه قورباغه به نظر می‌رسد، فک، چانه و گونه‌های او شروع به شکل‌گیری می‌کنند. در نتیجه می‌توان گفت که ویژگی‌های صورت در این زمان مشخص می‌شود. علاوه بر این، ممکن است جنین دست‌ها و پاهای خود را حرکت دهد. هر چند این دست و پاها بیشتر شبیه به پاروهایی کوچک هستند. پوست کودک در این هفته بسیار شفاف است، به گونه‌ای که می‌توان رگ‌های بدن او را مشاهده کرد. جنین شما در این هفته چیزی شبیه به دم دارد که قرار است نخاع از آن تشکیل شود.

جنین شما اندازه یک نخود یا عدس است. می‌توان گفت جنین چیزی حدود 0.63 سانتی‌متر است. این اندازه به نظر کوچک می‌رسد اما جالب است بدانید که او از هفته گذشته تا کنون دو برابر شده است. البته قرار است این اندازه بیشتر هم شود. اکنون کودک شما در همان موقعیت معروف جنینی قرار دارد؛ یعنی پشتی قوس‌دار دارد، دمی کوچک و خمیده دارد و پاروهایی شبیه به دست و پا دارد که آن‌ها هم خمیده هستند. شاید هنوز تغییری در ظاهر شما ایجاد نشده باشد اما باید بدانید که وزن کودک شما در این زمان 3000 میلیون بار افزایش پیدا می‌کند!

در هفته ششم بارداری، قلب کودک شما از ساختاری ساده و لوله مانند به یک اندام چهار حفره‌ای تغییر پیدا می‌کند. قلب جنین در حال حاضر ضربان دارد و خون را از طریق سیستم گردش خونی که در حال رشد است، به سایر بخش‌های بدن وی می‌فرستد. اندازه قلب یک جنین شش هفته‌ای شبیه یک دانه خشخاش است و 105 تا 110 بار در دقیقه می‌تپد.

کم کم گوش‌های کودک شکل می‌گیرند اما در حال حاضر بیشتر شبیه یک گودی کوچک هستند. نقاط تیره رنگی هم روی صورت وجود دارد که به تدریج به چشمان تبدیل می‌شوند. سایر اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها، کلیه‌ها، غده هیپوفیز، روده‌ها و کبد شروع به رشد کرده‌اند. لوله عصبی کودک در این هفته شروع به بسته شدن می‌کند. پس از هفته ششم امواج مغزی نوزاد را می‌توان ثبت کرد.

بدن مادر در هفته ششم بارداری

در این زمان دیگر پریود نمی‌شوید. برخی از زنان ممکن است هنوز علائمی نداشته باشند؛ اما معمولاً اکثر زنان در این هفته متوجه علائم بارداری خود می‌شوند. هر دو حالت طبیعی است و نیازی نیست نگران باشید که نشانه‌ای ندارید. تغییر هورمون‌های می‌تواند علائمی را در شما ایجاد کند. این نشانه‌ها می‌توانند فیزیکی یا احساسی باشند. اگر در این زمان احساس خستگی می‌کنید و مضطرب هستید، نگران نشوید زیرا تمامی این حالات شما طبیعی هستند. معمولاً در این هفته هم تغییر خاصی در ظاهر شما ایجاد نمی‌شود. حتی ممکن است تا چند هفته آتی هم هیچ برجستگی در شما ظاهر نشود.

البته، اگر دوقلو باردار باشید، شکم شما با سرعت بیشتری رشد می‌کند. درست است که در ظاهر شما تغییراتی ایجاد نمی‌شود اما رحم در حال انبساط است تا بتواند کودک را در خود جای دهد. پزشکان می‌توانند با سونوگرافی متوجه این تغییرات شوند. البته معمولاً در این زمان سونوگرافی انجام نمی‌شود و نیازی نیست برای این کار عجله داشته باشید. تنها در صورتی سونوگرافی بارداری در این زمان توصیه می‌شود که دچار خونریزی یا لکه بینی شدید و طولانی مدت شده باشید و درد و گرفتگی عضلات شما بسیار شدید باشد.

در این زمان است که شکل رحم کمی عوض می‌شود و کم کم به مثانه فشار وارد می‌کند. اگرچه رحم شما در حال رشد است، اما تا هفته دوازدهم بارداری در داخل استخوان‌های لگن شما قرار خواهد داشت. به همین دلیل است که هنوز برجستگی نمی‌بینید.

بدن مادر در هفته ششم

علائم بارداری در هفته ششم

همان طور که گفتیم ممکن است هنوز نشانه‌ای نداشته باشید. در این مرحله، برخی از زنان به شدت حالت تهوع دارند، در حالی که برخی دیگر تقریباً هیچ احساسی ندارند. هر دو حالت طبیعی است. در ادامه شایع‌ترین نشانه‌های بارداری هفته ششم را توضیح می‌دهیم.

خستگی و کوفتگی

هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث ایجاد احساس خشتگی شوند. بهتر است در این زمان بیشتر استراحت کنید. شب‌ها کمی زودتر بخوابید. هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و در ساعت مشخصی هم از خواب بیدار شوید تا روتین خواب شما تنظیم شود. از نوشیدن کافئین خودداری کنید. به صورت روزانه کمی ورزش کنید. در طول روز وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مغذی بخورید. مایعات زیاد بنوشید و از زمان عصر به بعد مصرف نوشیدنی‌ها را کمتر کنید.

حالت تهوع

حالت تهوع صبحگاهی می‌تواند تا چند هفته شما را اذیت کند. برخی از زنان این احساس را در تمام طول روز دارند. زنانی که دو قلو باردار هستند حالت تهوع شدیدتری دارند. بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که سبک هستند و معده شما را اذیت نمی‌کنند. وعده‌های غذایی کوچک بخورید و در بین وعده‌های اصلی، از میان وعده‌های مفید و مغذی استفاده کنید. نباید معده خود را زیاد پر کنید. در عین حال معده خالی هم می‌تواند موجب حالت تهوع شود. محیط خانه را زیاد گرم نکنید؛ زیرا گرمای هوا هم می‌تواند باعث افزایش حالت تهوع شود. بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید.

دردناک شدن سینه‌ها

سینه‌های شما به دلیل افزایش جریان خون دردناک می‌شوند. بدن شما در حال آماده شدن برای تولید شیر است.

تکرر ادرار

در این هفته هورمون بارداری hCG جریان خون اضافی را به ناحیه لگن هدایت می‌کند. همین امر موجب تکرر ادرار می‌شود. اگر ادرار کردن برای شما دردناک است یا احساس آن را دارید اما وقتی به دستشویی می‌روید، نمی‌توانید ادرار کنید، با پزشک خود تماس بگیرید؛ زیرا این موارد می‌توانند نشانه عفونت ادراری باشند.

نفخ

هورمون بارداری پروژسترون می‌تواند باعث این مشکلات شکمی شود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای غنی از فیبر بخورید تا از یبوست که منجر به نفخ شکم می‌شود، جلوگیری کنید.

نوسانات خلقی

هورمون‌ها می‌توانند موجب نوسانات خلقی هم شوند. خستگی و نوسانات قند خون روی این امر اثرگذار هستند. بهتر است بیشتر استراحت کنید و خود را گرسنه نگذارید.

گرفتگی و لکه بینی

گرفتگی و لکه بینی در اوایل بارداری طبیعی است. تنها زمانی باید در این باره با پزشک مشورت کنید که درد شکمی شدیدی داشته باشید و لکه بین بیشتر شبیه به خونریزی پریود باشند.

بیشتر بدانید

عوارض بارداری در هفته ششم

نکاتی برای هفته ششم بارداری

در این زمان متوجه تغییراتی در خلق و خو و بدن خود می‌شوید. ممکن است برخی علائم را تجربه کنید و نشانه‌های دیگر را نداشته باشید. در هر صورت باید به خوبی از خود مراقبت کنید. در این بخش نکات و دستورالعمل‌های مهم هفته ششم بارداری را بررسی می‌کنیم.

مقابله با تکرر ادرار

اگر مجبور هستید به طور مداوم به دستشویی بروید، باید بدانید که این نشانه خوبی است. در واقع تکرر ادرار نشان می‌دهد که بدن شما آب کافی دریافت می‌کند. هیدراته ماندن برای سلامتی شما و چنین در حال رشد ضروری است. وقتی این احساس را دارید، ادرار خود را نگه ندارید. به دلیل تکرر ادرار نوشیدن مایعات را قطع نکنید. بهتر است برای این که در شب‌ها اذیت نشوید، پس از عصر مایعات کمتری مصرف کنید اما در طول روز و قبل از عصر تغییری در مصرف مایعات ایجاد نکنید. حداقل 10 الی 12 لیوان آب در روز بنوشید. اگر ورزش می‌کنید یا هوا گرم است، میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

از خود مراقبت کنید

باید به خوبی از خود مراقبت کنید. از هر گونه دمای شدید یا مواد شیمیایی دوری کنید. خوب بخوابید و استراحت کنید.

برای اولین قرار ملاقات با پزشک آماده شوید

کم کم به هفته هشتم و نهم نزدیک می‌شوید و زمان آن می‌رسد که به پزشک مراجعه کنید. خوب فکر کنید و تمامی سوالات را یادداشت کنید تا بتوانید همه آن‌ها را از پزشک خود بپرسید. هر گونه نگرانی یا دغدغه را با پزشک در میان بگذارید. سوابق پزشکی خود را آماده کنید.

تعادل را حفظ کنید

ذهن خود را درگیر مسائل غیرضروری نکنید. نیازی نیست همیشه کامل و بی‌نقص عمل کنید. اگر خسته هستید و حس و حال ورزش کردن ندارید، این کار را انجام ندهید. شما باید خوب غذا بخورید اما ممکن است گاهی دلتان هوس غذایی را بکند که سالم نیست. می‌توانید برای آن جایگزینی را پیدا کنید که از نظر شما خوشمزه است. به عنوان مثال اگر دلتان چیپس می‌خواهد، می‌توانید خودتان چیپس خانگی درست کنید یا از اعضای خانواده بخواهید این کار را برای شما انجام دهند.

تغذیه مناسب

در این زمان باید مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌جات، غلات، پروتئین حیوانی بدون چربی بخورید. از خوردن ماهی‌های جیوه‌دار مثل شاه ماهی خودداری کنید. در عوض می‌توانید هفته‌ای یک بار ماهی تن یا ماهی آزاد بخورید. علاوه بر این، می‌توانید از میزان مناسبی از روغن‌های ماهی امگا 3 را مصرف کنید.

دوری از گربه و برخی از حیوانات

اگر گربه دارید، خاک آن را خودتان عوض نکنید؛ زیرا ممکن تست دچار عفونتی به نام توکسپوپلاسموز شوید. علاوه بر این، بهتر است از سایر حیواناتی که در محیط بیرون از خانه زندگی می‌کنند هم دوری کنید. سه ماه اول بارداری وضعیت حساسی است و باید مراقب خود باشید.

برای مطالعه بیشتر

ورزش کنید

ورزش کردن را فراموش نکنید. البته به خودتان فشار هم نیاورید. مخصوصاً اگر در زمان ورزش کردن دچار سرگیجه می‌شوید یا ممکن است خسته شوید. ورزش را در حد انجام فعالیت بدنی سبک انجام دهید.

نوشیدن مایعات فراوان

بدن شما نیاز به آب بیشتری دارد. بهتر است تا می‌توانید آب بنوشید. آب و فیبر می‌تواند مشکلات گوارشی شما را کاهش دهد.

کاهش مصرف کافئین

مصرف کافئین را کاهش دهید. بهتر است روزانه کمتر از 200 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید و در نوشیدن قهوه و چای زیاده‌روی نکنید.

رابطه جنسی در هفته ششم بارداری

داشتن رابطه جنسی در این زمان مشکلی ایجاد نمی‌کند. برخی از زنان تمایلی به برقراری رابطه ندارند زیرا احساس خستگی می‌کنند و در برخی نقاط بدن خود گرفتگی دارند؛ اما میل جنسی در برخی دیگر از زنان بیشتر می‌شود. در نتیجه، تصمیم در این رابطه به خودتان برمی‌گردد. تصمیمی بگیرید که با آن راحت هستید؛ زیرا نباید به خود و جنین فشار بیاورید.

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته ششم بارداری پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم بسیاری از زنان در این ماه متوجه می‌شوند که باردار هستند. برخی هم ممکن است هنوز چیزی احساس نکنند اما باردار باشند. در نتیجه، به تفاوت‌ها اهمیت دهید و خودتان را با دوستان و آشنایانی که قبلاً باردار شده‌اند، مقایسه نکنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
25 نظرات
  1. کریمی می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    سوال داشتم مندر هفته ششم هستم لکه بین دارم و مقدارش کمه ولی 4 روز هست که ادامه داره دردشکم زیاد ندارم در حد خیلی کمه بنظرتون باید چکار کنم مشکل یهست؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.لکه بینی در بارداری علت های مختلفی داره که باید حتما بررسی بشه

  2. آنا می گوید

    عالی بود ممنون

  3. روزيتا می گوید

    سلام وقت بخير ببخشيد من تازه متوجه شدم باردار هستم و سنوگرافي انجام دادم توي سنو ٦هفته بودن نشون داده ولي جنين خيلي ريز هست ب حدي ك دكتر سنو ديدن جنين براشون سخت بود بنظر شما عادي يا نه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام ارتباطی نداره .باید بررسی های بیشتر در سن های بیشتر حاملگی انجام بشه و جای نگرانی فعلا وجود ندارد

  4. ناشناس می گوید

    سلام’شبتون بخیر’من علایم های بارداری داشتم تست خانگی انجام دادم مثبت بود دکتر طی ۴۸ ساعت دوآزمایش برام تجویز کردم.ولی جوابش منفی دومی مشکوک بود.به نظرتون من باردارم؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام یک هفته تا ده روز بعد از عقب افتادن پریودیتون باید ازمایش بتا بدید.بعدش هم سونوگرافی مینویسن مطمئن میشید که باردارید یانه.

  5. سمانه می گوید

    سلام’شبتون بخیر’من علایم های بارداری داشتم تست خانگی انجام دادم مثبت بود دکتر طی ۴۸ ساعت دوآزمایش برام تجویز کردم.ولی جوابش منفی دومی مشکوک بود.به نظرتون من باردارم؟

    1. مائده فخر الدینی کارشناس مامایی می گوید

      سلام وقت بخیر. مبنای تشخیص بارداری ازمایش خون هست و نه بیبی چک.

  6. هدیه می گوید

    سلام من هفته ششم بارداری استم زیاد احساس درد ده قسمت سینه هایم خستگی و نفخ شکم دارم چی کار ها ره انجام بدم که خوب شم اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. ۳۰سیب می گوید

      از کارهای سنگین که باعث خستگی بیشتر شما میشن خودداری کنید.غذاهای نفاخ نخورید، حبوبات هارو از شب قبل در اب بذارید خیس بشه.

  7. ناشناس می گوید

    سلام ببخشبد من ۵ هفته و ۵ روزمه دوروزه کمی درد مثانه دارم طبیعیه یا خیر

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . امکانش به علت بارداری هست . ولی حتما با پزشکتون در میون بذارید .

  8. نسرین می گوید

    درد مثانه تو هفته ۶ ام طبیعیه؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . به علت بارداری امکان کمی فشار روی مثانه هست ولی دلیل اصلی نمیتونه باشه . حتما با پزشکتون این موضوع رو در میون بذارید .

  9. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر هفته 6بارداریم تموم شده همش احساس دسشویی دارم انگار مثانه پره چکنم نگرانم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا آزمایش دهید تا از عدم عفونت مطمئن شوید .

  10. مینا می گوید

    سلام من ۶ هفته ۳ روز هستم پشت جفت لخته خون هست و همون هماتوم قلب جنین نشنیدن خیلی نگران ایا ممکن سقط بشه جنین

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا فعلا تا زمان سونوگرافی مجددی که پزشکتون براتون در خواست میکنه ، کاملا استراحت کنید و از انجام کار های سنگین و زیاد بالا و پایین رفتن از پله خودداری کنید .
      فقط در حد انجام کار های روزمره

  11. ناشناس می گوید

    سلام من بتا ۲۷۰۰ داشتم فکر میکنم الان هفت هفته باشم ولی علائمی ندارم به نظرتون طبیعی هست ؟ بعضی وقتا شک میکنم که باردارم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . بله کاملا طبیعی است .

  12. ناشناس می گوید

    سلام از دوره قاعدگی من درست 6 روز میگزرد هفته چندم بارداری من هست

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . شما آیا تست های بارداری را انجام داده اید و از بارداری‌خود مطمئن هستید ؟
      در صورت اطمینان شما ۵ هفته هستید ‌

  13. ناشناس می گوید

    سلام بارداری ۸ هفته اما سنو ۶ هفته با ضربان کم ۵۶ یعنی سقط میشه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . بهتر هست که صبر کنید و تحت نظر پزشک متخصص زنان قرار داشته باشید . ممکن است سونوگرافی های بیشتری مورد نیاز باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.