زمان مطالعه: 7 دقیقه
۲ دیدگاه

همه چیز درباره هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهار بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

احتمالا تا این مرحله حدود هفت کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. به یاد داشته باشید، شما در حال ساختن یک انسان هستید و جفت سنگین است و حجم خون بدن شما افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین هر کیلو مهم است! اکنون فقط می‌توانید لباس‌های بارداری بپوشید زیرا شکم شما به اندازه کافی بزرگ شده است. جنین نیز به سرعت رشد می‌کند و علائم مختلفی در شما ایجاد می‌شود. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی هفته بیست و چهارم بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

خلاصه مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اینفوگرافی نکاتی برای هفته بیست و چهارم بارداری

جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته اندازه سر تا پایین باسن کودک حدود ۲۱.۳ سانتی‌متر است. قد کلی او نیز حدود ۳۰.۵ است. وزن جنین هم حدود ۶۶۵ گرم است. کودک شما به سرعت رشد می‌کند و هر هفته حدود ۸۵ الی ۱۷۰ گرم وزن اضافه می‌کند. بخشی از این افزایش وزن ناشی از افزودن چربی است. این چربی به کودک کمک می‌کند تا گرمای بدن را حفظ کند و دمای بدن نیز با کمک آن تنظیم می‌شود.

شاخه‌های ریه‌های نوزاد و همچنین سلول‌هایی که سورفکتانت می‌سازند (ماده طبیعی که کیسه‌های هوای کوچک به نام آلوئول را در ریه‌ها می‌پوشاند تا تنفس را امکان‌پذیر کند) در حال تشکیل هستند. ریه‌ها هنوز نابالغ هستند. نوزادانی که به این زودی متولد می‌شوند، مشکلات تنفسی خواهند داشت. گوش داخلی کودک شما که شنوایی و تعادل را کنترل می‌کند، در این هفته به رشد خود ادامه می‌دهد. در این هفته ممکن است کودک شما واکنش نشان دادن به صداها را شروع کند. در این زمان پلک نوزاد باز شده است و تقریباً شکل نهایی خود را پیدا می‌کند.

رشد جنین در هفته بیست و چهارم

بقا در خارج از رحم

نوزادانی که در هفته ۲۴ به دنیا می‌آیند می‌توانند خارج از رحم زنده بمانند، اما بسیار نارس هستند. آن‌ها در تنفس مشکل دارند، به مراقبت‌های پزشکی پیشرفته نیاز دارند و اغلب با مشکلات سلامتی زیادی مواجه می‌شوند. احساس چشایی جنین شکل گرفته است و او اکنون اثر انگشت و رد پا دارد. با این حال مغز هنوز کامل رشد نکرده است. ۴۲ تا ۵۹ درصد از نوزادانی که در هفته بیست و چهارم به دنیا می‌آیند، زنده می‌مانند.

سونوگرافی هفته بیست و چهارم

کم کم پوست جنین از حالت شفاف خارج می‌شود و به سمت مات شدن می‌رود. مویرگ‌های صورتی کوچکی در بدن جنین وجود دارد که باعث می‌شود رنگ بدنی جنین صورتی به نظر برسد. در این هفته ممکن است آزمایش غربالگری گلوکز را انجام دهید. با این آزمایش می‌توان متوجه شد که آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید یا خیر. این آزمایش به این منظور طراحی شده است که ببیند بدن شما چگونه قند را پردازش می‌کند، بنابراین از شما خواسته می‌شود مایع شیرینی به نام گلوکولا بنوشید و سپس به مدت یک ساعت استراحت کنید. پس از اتمام این زمان، از شما خون گرفته می‌شود و آزمایش انجام می‌شود.

اگر پزشک شما نتایج غیرطبیعی پیدا کند، ممکن است مجبور شوید آزمایش دیگری به نام تست تحمل گلوکز را انجام دهید. این آزمایش نشان می‌دهد که بدن شما چگونه قند را در یک دوره سه ساعته پردازش می‌کند تا دریابند آیا واقعاً دیابت بارداری دارید یا خیر. اگر هم دچار دیابت دوران بارداری شده باشید، نیازی نیست نگران شوید زیرا پزشک به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید وضعیت خود را کنترل کنید تا در باقی دوران بارداری خود سالم بمانید. علاوه بر این، ممکن است نیاز باشد بیشتر به پزشک مراجعه کنید و سونوگرافی بیشتری انجام دهید.

تغییرات بدن مادر در هفته بیست و چهار بارداری

در این هفته لگدهای جنین را بهتر احساس خواهید کرد. حتی دیگران هم می‌توانند حرکات جنین را از روی شکم احساس کنند. توصیه می‌شود مادرانی که BMI نرمال دارند، در این زمان بین ۷ الی ۸ کیلو وزن اضافه کرده باشند. اگر وزن شما کمی بیشتر یا مقدار کمی کمتر است، نگران نشوید. در صورت افزایش وزن شدید و ناگهانی باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکل خطرناک‌تری وجود داشته باشد.

زنانی که دوقلو باردار هستند باید تا کنون حدود ۱۲ کیلو وزن اضافه کرده باشند. این گونه خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهید. معمولاً در هفته ۲۴ بارداری، نوزاد در حالت عمودی قرار می‌گیرد و قسمت کوچکی از بدن او در کنار دهانه رحم شما قرار دارد. البته ممکن است جنین در حالت افقی هم قرار بگیرد. این مدل قرارگیری جنین وضعیت راحت‌تری را برای مادر ایجاد می‌کند. با توجه به لگدهای جنین می‌توانید وضعیت قرارگیری او را تشخیص دهید.

نشانه‌ها و علائم بارداری در هفته بیست و چهارم

علائم بارداری در هفته بیست و چهارم

درست است که بسیاری از نشانه‌های بارداری در سه ماهه اول را ندارید اما تمام دوران حاملگی با نشانه‌هایی همراه است. در این بخش علائم بارداری در هفته ۲۴ را بررسی می‌کنیم.

تورم پا

بسیاری از مادران در این زمان دچار تورم در بخش‌های مختلف بدن به ویژه پا می‌شوند. این تورم طبیعی است. هر زمان که دراز کشیدید پای خود را بالاتر از بدن خود قرار دهید. در صورتی که تورم شدید یا ناهموار است مثلا در یک پا وجود دارد اما در پای دیگر دیده نمی‌شود یا به صورت ناگهانی ایجاد شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این امر می‌تواند نشانه پره اکلامپسی باشد که عارضه‌ای خطرناک در دوران بارداری است.

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا از دیگر نشانه‌های بارداری در این هفته است. آب فراوان بنوشید. زیاد پیاده‌روی کنید اما زیاده‌روی هم نکنید! به پزشک خود هم اطلاع دهید زیرا این امر می‌تواند نشانه مشکل دیگری مانند کمبود تغذیه باشد.

کمردرد در بارداری

ممکن است کمردرد در این زمان بدتر از قبل شود. جنین بزرگ‌تر شده است و به همین دلیل به ستون فقرات شما فشار بیشتری وارد می‌شود و این فشار آن را خمیده‌تر می‌کند.

خط سیاه در مرکز شکم

در مرکز شکم برخی از زنان خط سیاهی ایجاد می‌شود. این خط به دلیل هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود و در عرض چند هفته تا چند ماه پس از زایمان محو شود.

ترک‌های پوستی

هر چه شکم بزرگ‌تر می‌شود، میزان ترک‌های پوستی نیز بیشتر می‌شود. علت این امر هم کشیده شدن پوست در زمانی کوتاه است. زنانی که دوقلو باردار هستند ترک‌های پوستی بیشتری خواهند داشت.

سوزش سردل

سوء هاضمه، رفلاکس و سوزش سر دل در این زمان بیشتر می‌شود. رحم در حال رشد به معده فشار می‌آورد و فضای بیشتری را در شکم شما اشغال می‌کند. هضم غذا هم در دوران بارداری کند می‌شود؛ یعنی غذا برای مدت زمان طولانی‌تری در معده شما باقی می‌ماند. در نتیجه اسید معده ممکن است باعث ایجاد سوزش سردل شود.

نکاتی برای هفته بیست و چهارم بارداری

در این بخش به برخی از اقدامات مفید این هفته اشاره می‌کنیم.

ورزش در هفته بیست و چهارم بارداری

ورزش کنید

با ورزش کردن می‌توانید بدن خود را برای هفته‌های آینده و زایمان آماده کنید. تمرینات مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای تقویت عضلات واژن و پرینه انجام دهید تا احتمال پارگی کاهش پیدا کند. تمرینات کگل از بهترین تمرین‌هایی است که زنان باردار می‌توانند در این دوره انجام دهند.

حفظ سلامت روان

هر چقدر به جسم خود می‌رسید، باید به روان خود هم رسیدگی کنید. از اخبار بد دوری کنید. استرس و اضطراب نداشته باشید. در صورت نیاز به مشاوره مراجعه کنید.

تغذیه مناسب

ممکن است در این زمان اشتهای زیادی داشته باشید اما این امر نباید موجب پرخوری شما شود. مراقبت تغذیه خود باشید و غذای سالم بخورید. از هر گونه غذایی که معده شما را تحریک می‌کند دوری کنید.

مقابله با سوزش سر دل

برای مقابله با سوزش سر دل می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل یک ساعت بعد از غذا از دراز کشیدن یا خم شدن خودداری کنید
  • از خوردن غذاهای تند، چرب، اسیدی خودداری کنید
  • بلافاصله بعد از غذا به رختخواب نروید
  • به جای سه وعده غذایی حجیم، در طول روز پنج یا شش وعده غذایی کوچک بخورید
  • برای خوردن وقت بگذارید و غذایتان را خوب بجوید

در صورت بروز مشکل علائم خود را با پزشک در میان بگذارید. معمولا به شما دارویی داده می‌شود که با کمک آن می‌توانید مشکل را مدیریت کنید.

از سونوگرافی غیرضروری خودداری کنید

حتما شما هم تبلیغ سونوگرافی‌های چندبعدی را دیده‌اید. درست است که این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که کمترین خطر را داشته باشد اما بهتر است سونوگرافی را تنها زمانی انجام دهید که پزشک آن را تجویز می‌کند. در حقیقت بسیار نادر است که تصویری ثبت شود و شبیه به آن چیزی باشد که در تبلیغات می‌بینید؛ زیرا معمولا صورت جنین به رحم یا بخش دیگری از بدن چسبیده و فشرده شده است و تشخیص ویژگی‌های مختلف او سخت است.

مراقبت های هفته بیست و چهار بارداری

یک سونوگرافی معمولی حدوداً ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در حالی که سونوگرافی‌های چند بعدی و برای یادگاری ممکن است یک ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد؛ زیرا هدف این است که تصویری از جنین ثبت شود که مشخص و زیبا باشد. همچنین سونوگرافی باید توسط متخصص آن انجام شود. نکته دیگر این است که هنوز هیچ مطالعه‌ای انجام نشده است که اثرات استفاده مکرر و مداوم از سونوگرافی را بررسی کرده باشد. برای همین دقیق نمی‌دانیم که این کار چه تأثیری بر کودک می‌گذارد.

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی رشد جنین و تغییرات بدن مادر در هفته بیست و چهارم بارداری پرداختیم. علاوه بر این، علائم و نکات مهم این هفته را بررسی کردیم. دیگر کودک شما بزرگ شده است و پوست وی بیشتر شبیه به یک انسان کامل می‌شود. مادر باید تلاش کند سلامت جسم و روان خود را حفظ کند؛ زیرا در کنار جسم، روان شما هم روی جنین اثر می‌گذارد؛ بنابراین، باید حواس خود را جمع کنید و از هر گونه حرف، خبر و… منفی دوری کنید. همسران در این زمان نقش اساسی دارند و باید با مادر نهایت همکاری را بکنند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری