همه چیز درباره هفته بیست و هشتم بارداری

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دیگر وارد ماه هفتم و سه ماهه سوم بارداری خود شده‌اید. حال باید برای به دنیا آمدن فرزند خود آماده باشید. شکم شما بسیار بزرگ شده است و انجام برخی کارها با این شکم بزرگ سخت شده است. کافی است کمی دیگر صبر کنید تا بتوانید از این شرایط خارج شوید و فرزند خود را در آغوش بگیرید. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی علائم، نکات و… هفته بیست و هشتم بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

در این هفته اندازه سر تا باسن کودک شما حدود 25.5 سانتی‌متر است. قد کامل او نیز حدود 36 سانتی‌متر است. بله! فرزند شما همین قدر بزرگ شده است. اکنون حدود 1190 گرم وزن دارد. حرکات چشم او از هفته 14 شروع شده است اما اکنون این حرکات بسیار افزایش پیدا کرده‌اند. فرکانس بالاتر حرکات چشم نشانه خواب REM و رشد سالم مغز است.

رشد جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

مغز کودک در این مرحله به سرعت رشد می‌کند. اکنون در بافت مغز، برجستگی‌ها و شیارهایی ایجاد می‌شود و ظاهر آن بیشتر از پیش شبیه به مغز انسان می‌شود. در واقع آن چین‌خوردگی‌هایی که در مغز وجود دارد و شما در تصاویر مشاهده می‌کنید، اکنون در حال شکل‌گیری هستند. بند ناف خون را بین جفت و جنین حمل می‌کند. این عضو مواد مغذی و اکسیژن را به کودک شما می‌رساند و به دفع مواد زائد جنین کمک می‌کند. بند ناف تا هفته دوازدهم به طور کامل شکل گرفته است، اما رشد آن از نظر قطر و طول ادامه خواهد داشت. این رشد تا زمان تولد کودک ادامه پیدا می‌کند و طول آن بین 30 تا 100 سانتی‌متر می‌شود. قطر بند ناف نیز چیزی حدود 16 میلی‌متر خواهد بود.

با گذشت هر هفته، شانس زنده ماندن نوزاد در خارج از رحم افزایش می‌یابد و از میزان خطرات و مشکلات سلامتی مادام‌العمر کاسته می‌شود. با مراقبت‌های تخصصی، نوزادی که در هفته 28 نارس متولد می‌شود، 94 درصد شانس زنده ماندن در خارج از رحم دارد.

سونوگرافی هفته 28 بارداری

از این پس باید ماهی دو بار یا هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. اگر بارداری بدون عارضه‌ای دارید، نیازی به انجام سونوگرافی نیست. درست است که می‌خواهید فرزند خود را مشاهده کنید اما در مجموع نیازی به انجام بیش از دو سونوگرافی در طول بارداری نیست. مگر این که پزشک متوجه شرایطی شود و بخواهد جنین را بررسی کند.

تغییرات بدن و شکم مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

در این هفته ارتفاع فوندال یا فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم باید حدود 26 الی 30 سانتی‌متر باشد. این میزان محدوده طبیعی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که آیا کودک دارد به درستی رشد می‌کند یا خیر و آیا در موقعیت مناسبی قرار دارد. وضعیت بریچ جنین یا وضعیتی که به پهلو است، می‌تواند روی این اندازه‌گیری اثر بگذارد. در زنانی که دو قلو باردار هستند، قد فوندال اندازه‌گیری نمی‌شود. زیرا تخمین میانگین آن برای پزشکان دشوارتر است.

حرکات جنین در این زمان به طور واضح حس می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند از این هفته به بعد ضربات و لگدهای جنین را بشمارید. شما باید حرکات را بررسی کنید و ببینید کودک چند دفعه در روز حرکت می‌کند و آیا حرکات روزانه او ثابت هستند یا تغییر می‌کنند. برای اندازه‌گیری هم کافی است زمانی از روز را انتخاب کنید. سپس تایمر گوشی خود را فعال کنید و ببیند چقدر طول می‌کشد تا جنین ده بار حرکت بکند. معمولاً در کمتر از دو ساعت باید به این تعداد حرکت برسد. حال در روز بعد و در همان ساعت دوباره این کار را انجام دهید. زمان‌ها را هر روز یادداشت کنید. کم کم متوجه نوع حرکات کودک خود خواهید شد. با این کار می‌توانید متوجه هر گونه تغییری در حرکات جنین شوید و در صورت بروز مشکل و تغییر در حرکات به پزشک مراجعه کنید.

علائم بارداری در هفته بیست و هشتم بارداری

با ورود به سه ماهه سوم متوجه افزایش علائم و بروز نشانه‌های جدید خواهید شد. علائم هفته‌های اول را به یاد دارید؟ اکنون دوباره آن علائم را تجربه خواهید کرد. نشانه‌های هفته‌های پیشین نیز ادامه پیدا می‌کنند و در برخی موارد شدیدتر می‌شود. در ادامه به نشانه‌های رایج بارداری در این هفته می‌پردازیم.

تنگی نفس در هفته بیست و هشتم

کمر درد

رحم شما مدام در حال بزرگ شدن است. همین امر موجب کشش عضلات می‌شود. هورمون‌های بارداری نیز باعث شل شدن مفاصل می‌شوند تا کم کم بدن برای زایمان آماده شود. همه این موارد موجب کمردرد خواهند شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمردرد در حدود ۵۰ درصد بارداری‌ها رخ می‌دهد. در حدود یک درصد از بارداری‌ها نیز کمردرد سیاتیک دیده می‌شود. منظور از آن هم کمردردی است که در اثر فشار بر عصب سیاتیک ایجاد می‌شود و به سمت پایین ساق پا منتشر می‌شود.

افزایش وزن

احتمالاً تا این هفته حدود 9 کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. اگر وزن شما در قبل از بارداری در محدوده طبیعی قرار داشت، در طول سه ماهه اول باید حدود 500 تا 2500 گرم وزن اضافه می‌کردید. پس از آن هم در هر هفته باید نیم کیلو وزن اضافه کنید. البته هر بارداری و بدنی متفاوت است. پزشک شما توصیه‌های لازم را در این زمینه خواهد داد. اگر سوال یا نگرانی در مورد وزن خود دارید، حتما با پزشک صحبت کنید.

مشکل خواب

هر چه به زمان تولد نزدیک‌تر می‌شوید، خوابیدن سخت‌تر می‌شود. ممکن است هورمون‌ها و همچنین اعصاب شما موجب اختلال در خواب شوند.

تنگی نفس

ریه‌ها و دیافراگم شما به شدت مشغول هستند. برای همین نفس کشیدن گاهی دشوار می‌شود. هر زمان که احساس کردید نمی‌توانید درست نفس بکشید، دست از کار بکشید و استراحت کنید. از این پس نباید به خود سخت بگیرید.

بیشتر بخوانید

بدن درد

نوسانات هورمونی را می‌توان مقصر همه چیز اعلام کرد. این نوسانات عوارض زیادی را ایجاد می‌کنند. مخصوصاً برای مادرانی که دو قلو باردار هستند. احتمالاً در بخش‌های مختلف بدن خود دردهایی را احساس خواهید کرد. برای مقابله با این دردها می‌توانید حرکات کششی، یوگا و پیاده‌روی انجام دهید. می‌توانید از همسر خود بخواهید تا شما را ماساژ دهد. اگر مجبور هستید زیاد بایستید، از کمربند حمایتی بارداری استفاده کنید. این کمربندها می‌توانند مقداری از فشار وارد شده بر بدن را کاهش دهند.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس را زین پس به صورت مداوم تجربه خواهید کرد. از این پس این انقباضات تمرینی قوی‌تر، قابل‌توجه‌تر و مکررتر می‌شوند. البته این اتفاق گه گاهی می‌افتد و باید حواس خود را جمع کنید که ادامه‌دار نباشد. در صورتی که انقباضات با تغییر موقعیت بدن برطرف نشدند و به طور منظم ادامه پیدا کردند و فاصله بین آن‌ها کمتر و کمتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

نشت سینه‌ها

در این زمان ممکن است متوجه نشت ماده‌ای زردرنگ از نوک سینه‌ها شوید. این ماده آغوز نام دارد و نشت آن طبیعی است.

نکات و دستورالعمل‌های لازم برای هفته بیست و هشتم بارداری

سلامتی جسمی و روانی شما در این زمان در اولویت قرار دارد. زیرا با تضمین سلامت مادر می‌توان از سلامت جنین نیز مطمئن شد. برای این که بتوانید در این زمان تجربه بهتری داشته باشید و بسیاری از دردها، علائم و… را بهتر مدیریت کنید، پیشنهاد می‌کنیم نکاتی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، رعایت کنید.

نحوه مقابله با کمردرد

برای تسکین درد و ناراحتی کمر یا سیاتیک می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  • ماساژ گرفتن
  • استفاده از طب سوزنی
  • توجه به وضعیت بدنی و حفظ موقعیت درست
  • استراحت کردن
  • رعایت دستورالعمل‌های توصیه شدن برای افزایش وزن و حفظ وزن سالم
  • کشش و تقویت عضلات با ورزش
  • عدم سر پا ماندن برای مدتی طولانی
  • رفتن به فیزیوتراپی
  • نشستن روی یک بالش یا پتوی تا شدن
  • بستن کمربند شکمی
  • پوشیدن کفش راحت و بدون پاشنه
  • انتخاب پزشک اطفال خوب

دیگر وقت آن رسیده است که پزشک اطفال ماهر و باتجربه‌ای را برای فرزند خود انتخاب کنید. می‌توانید تجربیات دیگر افراد را پرس و جو کنید و در اینترنت جستجو کنید. از اطرافیان خود که فرزند دارند بخواهید شما را راهنمایی کنند و پزشکان خوب را به شما معرفی کنند.

آمادگی برای زایمان

درست است که شما به تازگی وارد سه ماهه آخر بارداری شده‌اید، اما ممکن است به هر دلیلی فرزند شما زودتر به دنیا بیاید. به همین دلیل باید آماده باشید. لوازم ضروری را تهیه کنید. لوازم موردنیاز برای زایمان را درون کیفی قرار دهید و دم دست بگذارید تا در صورت نیاز لازم نباشد برای پیدا کردن این وسایل وقت بگذارید.

شمارش ضربات کودک

همان طور که گفتیم در این زمان باید حرکات و لگدهای فرزند خود را بشمارید تا مطمئن شوید همه چیز درست پیش می‌رود. برای انجام این کار دو روش وجود دارد:

پیشتر این روش را توضیح دادیم. به پهلو دراز بکشید. تایمر را فعال کنید. هر حرکتی را که احساس کردید بشمارید. شما باید حداقل ده حرکت جداگانه را در یک بازه زمانی دو ساعته احساس کنید. اگر قبل از پایان دو ساعت ده حرکت را شمردید، دیگر نیازی به شمارش نیست.

در روش دیگر هم به پهلو دراز بکشید. سپس هر حرکتی را که در بازه یک ساعته احساس کردید، بشمارید. این تعداد حرکت، میزان ضربات پایه محسوب می‌شود. یعنی این مقدار را باید همیشه در این بازه احساس کنید. این کار را حداقل سه بار در هفته انجام دهید. تعداد حرکات باید به اندازه ضربات پایه یا بیشتر از آن باشد.

نکاتی درباره شمارش لگدهای کودک:

  • نوزادان در رحم می‌خوابند، به این معنی که ممکن است مجبور شوید کودک خود را بیدار کنید تا او را به حرکت وادار کنید. چند دقیقه قبل از اینکه این کار، با کودکتان صحبت کنید یا چیز شیرینی بخورید یا مایعات بنوشید.
  • برای شمارش در مکانی راحت و ساکت استراحت کنید.
  • شمارش خود را بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده (زمانی که جنین تمایل به فعالیت بیشتری دارد) برنامه‌ریزی کنید.
  • سعی کنید شمارش‌ها را در زمان یکسانی انجام دهید.
  • لازم نیست حتما لگد زدن را احساس کنید. هر گونه تکان خوردن و ضربه زدن نیز جز شمارش محسوب می‌شود.
  • با گذشت زمان، با روال معمول و الگوهای حرکتی کودک خود آشنا خواهید شد. اگر متوجه شدید که کودک شما کمتر از حد معمول حرکت می‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن جفت سرراهی چه باید کرد؟

جفت سرراهی جفتی است که در قسمت پایینی رحم قرار دارد و تمام یا بخشی از دهانه رحم را می‌پوشاند. جفت‌هایی که در اوایل بارداری در ارتفاع پایین‌تری قرار دارند، معمولاً با بزرگ شدن رحم به سمت بالا حرکت می‌کنند. ممکن است برخی از جفت‌ها در تمام دوران بارداری در پایین رحم بمانند. در برخی موارد خونریزی واژینال می‌تواند نشانه جفت سرراهی باشد. گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد و این بیماری فقط در سونوگرافی دیده می‌شود.در صورت بروز این مشکل ممکن است پزشک شما توصیه کند که نکات زیر را رعایت کنید:

  • اجتناب از رابطه جنسی
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  • خودداری از انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی شدید
  • استراحت مطلق
  • عدم ایستادن برای طولانی مدت

هنگامی که جفت دهانه رحم را می‌پوشاند، راه خروج کودک از رحم نیز پوشانده می‌شود. این امر یعنی شما باید برای زایمان، سزارین کنید. وضعیت چنین جفتی در هفته 32 و 36 بررسی می‌شود. اگر همچنان دهانه رحم پوشانده شده باشد، پزشک معمولاً هفته 37 ام را برای زایمان انتخاب می‌کند. اگر خونریزی قابل‌توجهی داشته باشید، ممکن است نیاز باشد زایمان را زودتر انجام دهید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی هفته بیست و هشتم بارداری پرداختیم و نشانه‌ها و علائم آن را به همراه توصیه‌های لازم این هفته بررسی کردیم. اکنون در سه ماه آخر بارداری خود قرار دارید و باید برای به دنیا آمدن نوزاد خود آماده باشید. آنچه مهم است همراهی اطرافیان به ویژه شریک زندگی شما است. در این زمان مادر باردار بیش از پیش نیاز به همکاری و درک شدن دارد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.  

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    ایا شده جفت قدامی تا هفته سیوم جا ب جا بشه و بره بالاتر

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام تا هفته سوم یا سی ؟درهرحال جفت با افزایش سن حاملگی جابه جا میشه مقداری

  2. ناشناس می گوید

    هفته ۲۸ بارداری واکسیناسیون دارم اسم واکسین چی هست

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام بستگی داره به چه علتی براتون تجویز شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.