مشاوره شیردهی چگونه است و چه مزایایی دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

اولین چیزی که کودکان پس از تولد به آن نیاز دارند شیر است. به همین دلیل مشاوره شیردهی پس از زایمان و حتی قبل از زایمان نیز برای مادران لازم است، زیرا بدون روش‌های صحیح شیردهی، مادر و نوزاد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع که مشاوره شیردهی به چه صورت است و چه مزایایی برای مادر و کودک دارد صحبت کنیم و در آخر روش های دریافت مشاوره شیردهی را ذکر کنیم؛ زیرا امروزه می‌توان از روش هایی مثل مشاوره شیردهی تلفنی و حتی مشاوره شیردهی آنلاین استفاده کرد.

مشاوره شیردهی چگونه است؟

اینفوگرافی مشاوره شیردهی

در سراسر جهان نوزادانی هستند که از شیر مادر تغذیه نمی کنند. این موضوع بر سلامت مادر و کودک تاثیر مهمی می گذارد. به همین دلیل افزایش تغذیه با شیر مادر اولویت مهمی است که پزشکان بر این نکته تاکید زیادی دارند.

تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در سلامت، رشد و نمو نوزاد دارد و برای مادر نیز فوایدی دارد. زنان ممکن است برای تغذیه موفق نوزادان خود به کمک نیاز داشته باشند و مشاوره شیردهی دقیقا در همین جا کاربرد دارد. مادران برای یادگیری مهارت شیردهی به نوزاد، نیاز به حمایت و اطمینان دارند. مشاوره شیردهی بر روی روش شیردهی پس از تولد و زمان شیردهی تمرکز دارد. همچنین زنانی که در روند شیردهی با مشکلاتی مواجه می‌شوند می توانند از جلسات مشاوره شیردهی استفاده کنند.

چرا شیر دادن مادر به نوزاد مهم است؟

در دوران بارداری و پس از زایمان، شیردهی به مدت شش ماه اهمیت زیادی دارد. همسر و سایر اعضای خانواده باید از اهمیت شیردهی در شش ماهه اول زندگی نوزاد آگاه باشند. در مشاوره شیردهی در مورد روند شیردهی و زمان و مدت تغذیه نکاتی به مادران آموزش داده می شود. همچنین ادامه شیردهی بعد از شش ماهگی و معرفی غذاهای دیگر علاوه بر شیر مادر ممکن است شامل جلسات مشاوره شیردهی باشد.

آموزش روند شیردهی و مشاوره شیردهی به مادر

تغذیه از شیر مادر چه فوایدی برای نوزاد دارد؟

شیر مادر تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را در شش ماه اول زندگی برای رشد و تکامل فراهم می کند.هم چنین شیر مادر علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک، تا دو سالگی یا بیشتر او را  در برابر عفونت محافظت می‌کند.

هضم شیر مادر برای نوزادان آسان است و بدن نوزاد به طور موثر از شیر مادر استفاده می کند.

همچنین علاوه بر فواید شیردهی برای نوزاد، شیردهی به رحم مادر کمک می کند تا منقبض شود و خطر خونریزی بعد از تولد را کاهش دهد.

همچنین شیردهی میزان سرطان سینه و تخمدان را در مادر کاهش می دهد،شیردهی باعث می شود وزن مادر، زودتر به زمان قبل از بارداری برگردد.

علاوه بر این موارد، تغذیه با شیر مادر راحت تر است و به تقویت رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد نیز کمک می کند. شیرمادر همیشه آماده است و در دمای مطلوبی قرار دارد و بهداشتی و تمیز است.

همچنین بخوانید

مشاوره شیردهی چگونه شروع می شود؟

در مشاوره شیردهی ابتدا به مادر کمک می شود تا در موقعیتی راحت قرار بگیرد و بعد شیردهی به نوزاد را شروع کند. در ابتدا به مادر آموزش داده می شود که چگونه بدن کودک را صاف نگه دارد و سر کودک را به سمت سینه خودش متمایل کند. در این حالت بینی کودک باید مقابل نوک پستان مادر قرار میگیرد.برای شروع شیردهی مادر باید کودک را نزدیک نگه دارد و تمام بدن نوزاد را حمایت کند، نه فقط گردن و شانه ها.

در مشاوره شیردهی زمانی که که مادر به نوزادش شیر می دهد، این روند توسط متخصص مشاهده می شود و در صورت نیاز کمک های لازم به عمل می آید. متخصص در این زمان به دنبال نشانه‌های دلبستگی خوب و مکیدن مؤثر است (مکیدن عمیق آرام همراه با مکث)، اگر دلبستگی خوب نباشد، مادر تشویق می شود تا موقعیت نوزاد را تغییر دهد. در جلسه مشاوره شیردهی علاوه بر نحوه درست گرفتن کودک و شیر دادن به او، روش های ایجاد دلبستگی موثر نیز به مادر آموزش داده می شود.

همچنین در ادامه به مادر نشان داده می شود که چگونه سینه را از دهان نوزاد خارج کند بدون اینکه به نوزاد آسیبی وارد شود. نکته مهمی که همه مادران جوان باید به آن توجه کنند این است که نیازی به عجله نیست، حتی اگر نوزاد گریه کند باز هم باید با روش صحیح شیردهی را انجام داد. این موضوع به صورت کامل در جلسات مشاوره شیردهی آموزش داده می شود.

مطالعه بیشتر

 چه نکات دیگری در جلسات مشاوره شیردهی مطرح می شود؟

تنها آموزش نحوه شیردهی برای شبر دادن به نوزاد کافی نیست. به همین دلیل در جلسات مشاوره شیردهی نکات دیگری نیز مطرح می شوند که برای سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم هستند. از دیگر مواردی که در این جلسات مطرح می شود می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • چند بار شیردهی در شبانه روز نیاز است؟
  • علائم گرسنگی نوزاد چیست؟
  • مدت زمان هر شیردهی چقدر باید باشد؟
  • چند بار شیر خوردن در روز برای نوزاد طبیعی است؟
  • کودک هنگام نیاز به تغذیه چه علایمی نشان می دهد؟
  • اگر کودک فقط از یک سینه شیر خورد چه کاری باید انجام داد؟
  • بهترین زمان برای شیردهی نوزاد چه زمانی است؟

و موارد مفصل دیگر که در این جلسات مطرح می شود.

مشاوره شیردهی از چه زمانی آغاز می شود؟

بحث در مورد شیردهی در دوران بارداری با سوال از زنان شروع می شودکه چگونه برای تغذیه نوزاد برنامه ریزی می کنند. در این زمان به مادران اطلاعات زیادی داده نمی شود تا دچار سردرگمی نشوند و فقط نکات اساسی و راهنمایی های کلی درباره فواید شیر مادر گفته می شود. همچنین در این جلسات با مادران در مورد فواید تماس پوست به پوست در اسرع وقت پس از زایمان (ترجیحاً ظرف یک ساعت) صحبت می شود تا شروع زودهنگام شیردهی را تسهیل کند.

چرا مشاوره شیردهی لازم است؟

تغذیه با شیر مادر یک راه سالم و طبیعی برای تامین مواد مغذی مهم و مورد نیاز نوزادان برای رشد و سلامت است. اکثر زنان در صورت دریافت مشاوره و حمایت صحیح، توانایی شیردهی را دارند.

با این حال، شیردهی می تواند برای مادران تازه کار و حتی مادران با تجربه تر یک کار دلهره آور و استرس زا باشد. چالش‌های زیادی وجود دارد که زنان می‌توانند هنگام شروع شیردهی با آن‌ها روبرو شوند. به همین دلیل است که ما به مادران در اولین معاینه نوزاد و همچنین در هفته ها و ماه های پس از تولد نوزاد، مشاوره شیردهی ارائه می‌دهیم.

در جلسات مشاوره شیردهی، مشاور معمولاً در مورد اصول شیردهی، اهمیت ماندن در یک برنامه منظم برای حفظ مقدار شیر مادر، و راهنمایی در مورد وضعیت قرارگیری، تکنیک‌های چفت کردن و راه‌های افزایش راحتی مادر صحبت می‌کند.

با این حال، مطمئناً مواردی وجود دارد که زنان به دلیل مشکلات سلامتی مانند درد ناشی از بسته شدن مجرای سینه و همچنین نگرانی‌های خاص سلامتی کودک مانند افزایش وزن آهسته، از شیردهی دلسرد می‌شوند. در این موارد، مشاوران شیردهی با مادران همکاری می‌کنند تا طرحی را برای درمان مشکل جلوگیری از شیردهی یا یافتن راه‌حل‌هایی برای اطمینان از رشد مناسب کودکشان پیدا کنند.

بیشتر بخوانید

آیا مشاوره شیردهی تلفنی می تواند مفید باشد؟

گاهی به دلیل شرایط خاصی مادران نمی توانند برای مشاوره حضوری اقدام کنند و ما در این موارد مشاوره تلفنی را توصیه می کنیم. در مشاوره شیردهی تلفنی تمام نکات لازم به مادران آموزش داده می شود و مادر بدون اینکه نیاز باشد به صورت حضوری به مطب دکتر مراجعه کند نکات لازم را فرا بگیرد.

همچنین در مواردی مادر نکات ابتدایی شیردهی به نوزاد را می داند اما ممکن است نگرانی هایی در خصوص روند شیردهی داشته باشد. مانند نگرانی در مورد درد سینه در هنگام شیردهی یا بی قراری خفیف نوزاد در برخی موارد. در این مواقع و موارد مشابه مادران می توانند با استفاده از مشاوره شیردهی تلفنی، نگرانی های خود را با متخصص مربوطه مطرح کرده و به دنبال راه حل مناسب باشند.

مشاوره شیردهی آنلاین و تلفنی

همچنین مطالعه کنید

مشاوره شیردهی آنلاین چه زمانی توصیه می شود؟

به صورت کلی دریافت مشاوره شیردهی به همه مادران توصیه می شود. زیرا این جلسات هم به سلامت مادر و هم سلامت نوزاد کمک زیادی می کند و در عین حال در تقویت ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد تاثیر مثبتی دارد. با این حال روش های متفاوتی برای دریافت مشاوره وجود دارد که هر فرد با توجه به تصمیم شخصی خودش می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند. اگر جزو افرادی هستید که مشاوره شیردهی حضوری و مشاوره شیردهی تلفنی را انتخاب نکردید، می توانید از مشاوره شیردهی آنلاین استفاده کنید.

دریافت مشاوره شیردهی آنلاین نسبت به دو روش دیگر مزایایی برای مادران داد که گاهی آنان را دریافت این نوع مشاوره تشویق می کند. برای مثال بسیاری از افراد به صورت آنلاین راحت تر می توانند سوالات خود را مطرح کنند و به این شکل ارتباط موثرتری بین مشاور و مادر صورت می گیرد.

به علاوه در جلسات آنلاین، سابقه گفتگو برای مادر در دسترس خواهد ماند و او می تواند حتی بعد از جلسه مشاوره این نکات را مرور کند.

بهتر است بدانید

آیا کلینیک مشاوره شیردهی می تواند انتخاب مناسبی باشد؟

قطعا اگر بخواهیم به صورت صادقانه در مورد مشاوره شیردهی و راهکارهای آن صحبت کنیم مراجعه به کلینیک می تواند بهترین روش برای دریافت مشاوره باشد. زیرا در این جلسات مشاوره علاوه بر گفتگو، متخصص می تواند مادر و کودک و روند شیردهی را مشاهده کند و برخی نکات را به صورت عملی آموزش دهد.

در هر صورت، مادران می توانند از این سه روش برای دریافت مشاوره استفاده کنند و موثرترین آن را انتخاب کنند.

کلام آخر

در این مقاله در مورد روند جلسات مشاوره شیردهی بحث شد تا دید روشنی به فرآیند این جلسات داشته باشید و در کنار آن با انواع جلسات مشاوره شیردهی چه به صورت حضوری یا تلفنی و آنلاین آشنا شوید.

همچنین در این مقاله به بررسی ضرورت جلسات مشاوره شیردهی برای مادران پرداخته شد تا بتوانید به طور موثرتری از جلسات مشاوره استفاده کنید. هر سوالی در رابطه با این موضوع دارید می‌ توانید با ما مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. آسنا می گوید

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم من تا دوماهگی به دخترم شیر خودمو میدادم خیلی گریه میکرد و سیر نمیشد به همین دلیل شیر خشک دادم و سینه خودمو نخورد الان ۶ ماهشه و میخوام سینه خودمو بدم چطور این کارو بکنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام مشاوره شیردهی انجام بدید.اگر هنوز ترشح شیر دارید از سینه تون، باید هر چند وقت از سینه خودتون شیر بدید که اوایل ممکنه اصلا نخوره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.