صفر تا صد بررسی لیزر موهای زائد و نازایی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دنیای زیبایی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و راه‌های مختلفی پیش روی انسان‌ها می‌گذارد. یکی از روش‌های زیبایی که این سال‌ها بسیار طرفدار پیدا کرده است، لیزر موهای زائد است. حتما شما هم در جای جای شهر خود مراکز لیزر را دیده‌اید. مسلما بسیاری از نان دوست دارند پوستی صاف و درخشان داشته باشند و مراکز لیزر نیز ادعا می‌کنند می‌توانند این خواسته آنان را به صورت بلند مدت پاسخ دهند. فناوری زیبایی لیزر موهای زائد یکی از محبوب‌ترین و در حال تکامل‌ترین فناوری‌های زیبایی در جهان است. شما می‌توانید بخش‌های مختلف بدن خود را لیزر کنید. با وجود محبوب شدن این روش، بسیاری از زنان نگران این هستند که این شیوه ممکن است روی باروری آن‌ها تاثیر بگذارد. در این مطلب از سی سیب به بررسی ارتباط لیزر موهای زائد و نازایی می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا بین لیزر موهای زائد و نازایی ارتباطی وجود دارد؟

اینفوگرافی لیزر موهای زائد و نازایی

درست است که انجام لیزر موهای زائد می‌تواند از جنبه‌های مختلف مفید باشد؛ اما سوال این است که این فناوری‌های جدید در بلند مدت چه تاثیری بر سلامت ما خواهند گذاشت؛ زیرا سال‌های زیادی نیست که از این روش برای زدودن موهای زائد استفاده می‌شود. در نتیجه نمی‌توان از نتایج بلند مدتی حرف زد زیرا مدرکی وجود ندارد. بسیاری از افراد می‌ترسند که این کار موجب ابتلای آن‌ها به سرطان شود. برخی هم می‌ترسند که این روش موجب نازایی یا بروز مشکلات در ناباروری شود. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. در ادامه این مطالعات را بررسی می‌کنیم.

لیزر موهای زائد چیست؟

در این فرایند ساده از یک پرتو نور متمرکز برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. روی فولیکول‌های مو کار می‌کند. رنگ‌دانه‌های موجود در فولیکول‌ها نور را جذب می‌کنند و به این ترتیب موها از بین می‌روند. این روش با پالس‌های کوچکی انجام می‌شود که هر کدام تنها کسری از ثانیه طول می‌کشد و معمولاً روی چندین مو در یک زمان تاثیر می‌گذارد. از این روش برای بخش‌های مختلف بدن می‌توان استفاده کرد. انجام لیزر در نواحی زیر بغل و بیکینی نیز در میان بانوان بسیار محبوب است.

آیا لیزر موهای زائد روی تخمدان‌ها اثر می‌گذارد و موجب ناباروری می‌شود؟

جواب این سوال واضح است، خیر! لیزر موهای زائد و نازایی هیچ ربطی به هم ندارند. برخی از افراد فکر می‌کنند تشعشعی که از لیزر ساطع می‌شود می‌توانند بر اندام‌ها و ساختار سلولی داخلی تأثیر بگذارد. تشعشعات ساطع شده از این روش در واقع نمی‌تواند به هیچ اندام داخلی نفوذ کند و باعث آسیب شود؛ مانند تمام نوآوری‌ها یا پیشرفت‌های تکنولوژیکی که با بدن ما در تعامل هستند، هوشمندانه است که ایمن باشیم و ابتدا بررسی کنیم که آیا علم ایمنی را پشتیبانی می‌کند یا خیر. به همین دلیل است که بسیاری از مطالعات روی مسائل مربوط به باروری و سرطان به عنوان عوارض جانبی احتمالی تمرکز کرده‌اند؛ اما آنچه از نتایج مشخص است این است که لیزر نمی‌تواند تاثیری بر این موارد بگذارد و موجب بروز این مشکلات شود.

الیزابت هیل، متخصص پوست و استادیار بالینی دانشکده پزشکی پوست نیویورک می‌گوید: روش لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگ‌دانه در فولیکول مو انجام می‌شود. آن‌ها روی رنگ‌دانه کار می‌کنند و هیچ تاثیری بر باروری ندارند. لیزرها کمتر از یک میلی‌متر در پوست نفوذ می‌کنند، به این معنی که تخمدان‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

دکتر میچل شوارتز، جراح پوست، تأیید می‌کند در روشی که در آن لیزر موهای زائد انجام می‌شود، نفوذ عمیق‌تر به سیستم تناسلی و داخلی امکان‌پذیر نیست. او توضیح می‌دهد که چگونه باروری نمی‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد: «انرژی نور [لیزر] توسط رنگدانه‌ای که در فولیکول‌های مو قرار دارد جذب می‌شود. لیزر برای کسری از ثانیه پالس می‌کند، فقط به اندازه‌ای که فولیکول‌های متعددی را در یک زمان از بین ببرد. در نتیجه حتی بر پوست اطراف آن بخش بی‌تأثیر است.» در یک بررسی علمی دیگر نیز درباره اثرات نامطلوب روش‌های حذف موهای زائد پژوهش انجام شد. مشخص شد که این روش هم می‌تواند عوارض جانبی نامطلوب داشته باشد و این موارد به ندرت رخ می‌دهند و حاد می‌شوند. از بین این اثرات، بدترین موارد ذکر شده، بروز تغییرات رنگ‌دانه پوست بوده است. در این مقاله بیان شد که «اکثر اثرات نامطلوب گذرا و جزئی هستند.» اغلب این به معنای قرمزی، زخم و مقداری تغییر رنگ است نه تاثیر بر اندام‌های داخلی.

پس چرا شایعاتی در مورد لیزر موهای زائد و ناباروری وجود دارد؟

از آنجایی که از نوعی تشعشع در این روش از حذف موهای زائد استفاده می‌شود، گمان می‌رود که شایعه عوارض ناباروری از این طریق منتشر شده باشد. در لیزر موهای زائد فقط از پرتوهای غیریونیزان استفاده می‌شود که برای DNA انسان بی‌ضرر است (برخلاف سایر تشعشعات سرطان‌زا).

آیا زنان باردار هم می‌توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

از آنجایی که هنوز تحقیقاتی در مورد تأثیر لیزر موهای زائد بر روی زنان باردار انجام نشده است، عوارض جانبی در این مورد ناشناخته است. پوست ممکن است در این زمان به دلیل تغییرات هورمونی در بدن حساس‌تر باشد و این امر می‌تواند منجر به تحریک پوست شود. توصیه می‌شود بعد از زایمان لیزر انجام دهید.

فواید لیزر

لیزر موهای زائد و سندورم تخمدان پلی کیستیک

یکی از مشکلاتی که زنان مبتلا به سندورم تخمدان پلی کیستیک با آن مواجه هستند، رشد موهای زائد در بخش‌های مختلف بدن به ویژه صورت است. در این حالت، چیزی که می‌تواند این مشکل را کنترل کند، لیزر است. شما می‌توانید با دارو و درمان‌هایی که پزشک توصیه می‌کند، رشد موهای زائد در این نواحی را متوقف کنید. سپس با لیزر می‌توانید موهای از قبل رشد کرده را از بین ببرید. این روش بی‌خطر است و اگر مبتلا به این عارضه هستید، هیچ چیز را حادتر نمی‌کند. اصلا تاثیری بر این عارضه ندارد بلکه برای کنترل عوارض آن کمک‌کننده نیز هست.

برای مطالعه بیشتر

سخن نهایی

در این مطلب از سی سیب به بررسی ارتباط لیزر موهای زائد و نازایی پرداختیم و متوجه شدیم که این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند. لیزر موهای زائد نیز مانند هر چیز دیگری می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد اما این عوارض روی همان سطح پوست تاثیر می‌گذارند و هیچ تاثیری بر اندام‌های داخلی ندارند. آیا شما هم از این روش برای حذف موهای زائد استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.