زمان مطالعه: 9 دقیقه
۲۶ دیدگاه

صفر تا صد درباره تست بارداری

بیبی چک

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

تست بارداری روشی سریع و دقیق برای تشخیص بارداری یا عدم بارداری است. نحوهٔ استفاده از تست بارداری آسان بوده و قیمت نوع داروخانه‌ای (بیبی چک) آن بسیار ارزان و مقرون به صرفه‌تر از سایر روش‌های تشخیص بارداری خواهد بود. تست بارداری معمولاً در همهٔ داروخانه‌ها موجود است. از این رو می‌توان به سرعت به آن دسترسی پیدا کرد. تست بارداری را می‌توانید بدون نسخه از سایر داروخانه‌ها به راحتی تهیه کنید.

توصیهٔ کارشناسان مجموعه سی سیب به شما این است که هنگام خرید تست، حتماً دو عدد تست بارداری خریداری کنید تا اگر به شکل صحیح از تست استفاده نکرده و از جواب تست اول مطمئن نبودید، برای تهیهٔ یک تست دیگر اضطراب نداشته باشید و همان لحظه از تست دوم استفاده کنید. همچنین ممکن است تست اول به خوبی کار نکند و نتیجهٔ درستی را نشان ندهد. هرچند این اتفاق به ندرت پیش می‌آید. اما برای اطمینان از اینکه نتیجهٔ تست درست است، انجام این کار هیچ ضرری ندارد.

تست بارداری چیست؟

تست بارداری می‌تواند با بررسی سطح هورمون بارداری (گنادوتروپین) که در خون و ادرار شما وجود دارد، بارداری شما را مشخص کند. این هورمون پس از بارور شدن تخمک در رحم ترشح می‌شود. برای استفاده از تست بارداری می‌توان یک هفته پس از عقب افتادن  قاعدگی اقدام کرد. تست بارداری را علاوه بر مراکز پزشکی، می‌توان از طریق تست‌های بارداری داروخانه‌ای استفاده کرد و در خانه انجام داد.

انواع تست بارداری

به طور کلی دو نوع تست بارداری وجود دارد. نوع اول تست بارداری خانگی یا همان بیبی چک که در داروخانه‌ها موجود است و نوع دوم که آزمایش خون بارداری نام دارد. در ادامه به بررسی تفاوت میان این دو نوع تست بارداری خواهیم پرداخت.

تست بارداری خانگی (بیبی چک)

آزمایش بارداری را به چند روش مختلف می‌توان انجام داد. یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین تست‌های بارداری، تست بارداری داروخانه‌ای یا بیبی چک است که از طریق نمونه ادرار، بارداری را تشخیص می‌دهند. نحوهٔ استفاده از این نوع تست بارداری، آسان‌تر و سریع‌تر از روش‌های دیگر است.

اما در حقیقت تست بارداری خانگی و آزمایش خون بارداری، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تقریباً یکسان هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند قبل از مراجعه به پزشک و انجام دادن آزمایش خون بارداری، از تست بارداری خانگی استفاده کنند.

بیبی چک

 آزمایش خون بارداری

روش دیگری که برای تشخیص بارداری می‌توان از آن استفاده کرد آزمایش خون است، آزمایش خون بارداری می‌تواند خیلی سریع‌تر از تست بارداری خانگی (آزمایش ادرار) بارداری را تشخیص دهد. به طوری که حتی قبل از اینکه دورهٔ قاعدگی شما عقب بیافتد، می‌توانید آزمایش خون را انجام دهید و خیلی سریع‌ از باردار بودن یا نبودن خود مطلع شوید.

در بیشتر مواقع از آزمایش خون برای تأیید نتیجهٔ تست بارداری خانگی استفاده می‌شود. میزان صحت نتیجهٔ آزمایش خون حدود ۹۹ درصد است. هنگامی که احساس کردید علائم بارداری را دارید می‌توانید به کمک یکی از روش‌های تشخیص بارداری از باردار بودن خود مطلع شوید.

علائم بارداری کدامند؟

اگرچه علائم بارداری در افراد متفاوت است و همهٔ خانم‌ها علائم مشابهی ندارند. اما به عنوان شایع‌ترین علامت اولیهٔ بارداری می‌توان به عقب افتادن دورهٔ قاعدگی اشاره کرد. سایر علائم بارداری شامل موارد زیر می‌شوند.

  • حساس و متورم شدن سینه‌ها
  • خستگی و بی‌حالی
  • تکرر ادرا
  • حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی هنگام بیدار شدن از خواب
  • نفخ شکم

چه زمانی از تست بارداری خانگی استفاده کنیم؟

هنگامی که متوجه شدید چند روز از موعد قاعدگی شما گذشته، بهترین زمان برای انجام تست بارداری است. هورمون بارداری یا گنادوتروپین (جفت انسان) حدود ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح در ادرار و حدود ۱۱ روز پس از لقاح در خون، قابل اندازه گیری خواهد بود. مقدار این هورمون هر دو روز یک بار حدود دو برابر افزایش می‌یابد. به همین دلیل بهتر است برای انجام تست بارداری زمان کافی گذشته باشد. زیرا پایین بودن سطح هورمون بارداری باعث می‌شود نتایج دقیقی از تست بارداری به دست نیاورید.

تشخیص بارداری با آزمایش خون

برای استفاده از تست بارداری بهترین کار این است که آزمایش را اول صبح هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید انجام دهید. به دلیل اینکه طبق مطالعات انجام شده، اولین ادرار یک فرد باردار در روز، حاوی سطح بسیار زیادی از هورمون بارداری خواهد بود. به همین جهت نتیجهٔ آزمایش در این زمان دقیق‌تر از هر زمان دیگر است. همچنین بهتر است از آخرین دفع ادرار شما حدود ۴ ساعت گذشته باشد. به عقیدهٔ برخی از افراد، برای استفاده از تست بارداری باید ناشتا باشید.

در حقیقت هیچ نیازی به این کار نیست که هنگام انجام تست بارداری ناشتا باشید. اما مهم است که قبل از انجام تست بارداری آب ننوشید. زیرا خوردن مقدار زیادی آب قبل از ادرار کردن، باعث رقیق شدن ادرار و اختلال در سطح هورمون بارداری می‌شود، در نهایت نتیجهٔ دقیقی را از تست بارداری مشاهده نخواهید کرد.

انواع تست بارداری خانگی

تست بارداری خانگی «بیبی چک» در انواع مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. عملکرد همهٔ «بیبی چک‌ها» یکسان است و فقط در شکل ظاهری و نحوهٔ انجام تست با یکدیگر متفاوت هستند.

بیبی چک نواری

یکی از متداول‌ترین انواع تست بارداری خانگی موجود در داروخانه، بیبی چک نواری است. نحوهٔ استفاده از این نوع تست به صورتی است که ابتدا ادرار خود را در ظرفی که ارتفاع آن حداقل یک سانتی متر باشد، جمع آوری کرده و بیبی چک را از قسمتی که علامت فلش دارد، وارد ظرف کنید. سپس باید حدود ۲ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا طبق توضیحات نحوهٔ نمایش نتیجه بر روی جعبهٔ بیبی چک، نتیجهٔ تست به شما نشان داده شود.

تست بارداری خانگی

بیبی چک قطره چکانی

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع بیبی چک، نوع قطره چکانی آن است. طرز استفاده از آن به صورتی است که ابتدا مقداری از ادرار را در ظرفی تمیز جمع آوری کنید. سپس به وسیلهٔ قطره چکانی که در جعبهٔ بیبی چک قرار دارد، یک یا دو قطره از ادرار را داخل حفرهٔ کوچکی که بر روی بیبی چک قرار دارد بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا نوار بیبی چک به خوبی ادرار را در خود جذب کرده و نتیجهٔ نهایی را نشان بدهد.

بیبی چک مستقیم

همانطور که از اسم این نوع بیبی چک پیداست، باید موقع ادرار کردن به طور مستقیم جلوی جریان ادرار قرار بگیرد تا بیبی چک ادرار را به خود جذب کند. برای این نوع بیبی چک نیز باید حدود ۲ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا نتیجهٔ آزمایش بر روی کیت ظاهر شود.

همه چیز در مورد نوار تست بارداری یا بیبی چک (baby check)

نوار تست بارداری یا بیبی چک، رایج‌ترین تست بارداری است که به علت کاربرد آسان و قیمت مناسب، محبوبیت بسیاری دارد. بیبی چک در انواع مختلفی موجود است که همه آنها مقدار هورمون گونادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را اندازه گیری می‌کنند. با اینحال این تست‌ها از نظر میزان حساسیت به هورمون hCG متفاوت هستند. این بدان معناست که برخی از بیبی چک‌ها می‌توانند مقدار کمتری از این هورمون را در ادرار تشخیص دهند در حالیکه ممکن است بقیه با مقدار بیشتری از هورمون hCG مثبت شوند. اما شاید برایتان جالب باشد که تست بارداری چقدر دقیق است! اکثر بیبی چک‌های خانگی در صورت استفاده صحیح، دقتی در حدود ۹۹ درصد دارند.

در مورد اینکه تست بارداری باید چند خط باشد، لازم است بدانید که علامت های تست بارداری شامل دو خط C و T هستند. خط پررنگ C در بیبی چک نشانه چیست! خط C به معنای خط کنترل است و پررنگ شدن آن نشانه سالم بودن تست است. نتیجه تست بیبی چک با توجه به رنگ خط T مشخص می‌شود. البته برخی از تست‌ها به جای C و T فقط دارای دو علامت + و ـ هستند.

اگر نمی‌دانید که تست بارداری یک خط پررنگ نشانه چیست، باید بگوییم که پر رنگ شدن یک خط به معنای منفی بودن تست است. برخی از خانم‌ها تصور می‌کنند که خط سفید بیبی چک مثبته اما واقعا خط سفید بیبی چک نشانه چیست! خط سفید بیبی چک نشانه عدم بارداری می‌باشد.

تست بیبی چک را کی می‌توانم انجام دهم؟

برای آنکه نتیجه تست بیبی چک دقیق و قابل اعتماد باشد، لازم است آن را در زمان مناسب انجام دهید. در مورد اکثر تست‌های بیبی چک، هورمون HCG حدود ۱۰ روز پس از لقاح در ادرار قابل تشخیص است. با این حال از آنجایی که بیبی چک‌ها می‌تواند دقت‌های متفاوتی داشته باشند، استفاده از آنها پس از عقب افتادن پریود (پریود از دست رفته) احتمال دریافت نتیجه منفی کاذب را کاهش می‌دهد. پریود از دست رفته معمولاً حدود ۱۴ روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد. بنابراین زودترین زمان انجام تست بیبی چک خانگی ۱۴ روز پس از لقاح احتمالی است اما منتظر ماندن برای عقب افتادن پریود، نتیجه مطمئن‌تری خواهد داشت.

روش استفاده از نوار تست بارداری چیست؟

با توجه به نوع نوار تست بارداری، شما می‌توانید به یکی از سه روش زیر از آن استفاده کنید:

  • نوار تست را در جریان ادرار خود نگه دارید.
  • ادرارتان را در یک لیوان یکبار مصرف جمع کنید و نوار تست را تا علامت مشخص شده در آن قرار دهید.
  • ادرارتان را در یک لیوان جمع کنید و با قطره چکان، چند قطره از آن را در محل مشخص شده روی نوار تست بارداری بریزید.
  • قبل از دیدن نتایج باید چند دقیقه (با توجه به دستورالعمل تست بارداری) صبر کنید.

در هنگام استفاده از نوار تست بارداری به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورت امکان از اولین ادرار صبحگاهی خود استفاده نمایید. زیرا در این زمان، هورمون HCG شما در بالاترین سطح ممکن بوده و به راحتی قابل تشخیص است. اگر این کار را در زمان دیگری از روز انجام می‌دهید، سعی کنید حداقل به مدت ۳ ساعت ادرار نکنید و سپس تست انجام دهید.
  • قبل از انجام تست بارداری مقدار زیادی مایعات ننوشید. این کار می‌تواند ادرار را رقیق کند و سطح HCG شما را کاهش دهد.
  • تاریخ انقضا روی بسته تست را بررسی کنید.
  • قبل از شروع تست، دستورالعمل‌های ارائه شده به همراه تست را به طور کامل بخوانید و هر مرحله را دقیقاً دنبال کنید.

نحوه خواندن نتیجه تست بارداری خانگی

نتیجهٔ تست بارداری خانگی را به راحتی می‌توان تفسیر کرد. نتیجهٔ بیبی چک‌ها به طور معمول با علامت + و – یا دو خط قرمز رنگ یا با نشان دادن کلماتی مانند T و C بر روی نوار مخصوص تست ظاهر می‌شود.

  • اگر بیبی چک دارای علامت‌های + و – باشد و نتیجهٔ تست علامت + را پر رنگ‌تر نشان دهد یعنی نتیجهٔ آزمایش مثبت بوده و شما باردار هستید.
  • اما اگر علامت – را پر رنگ نمایش دهد یعنی نتیجهٔ آزمایش منفی است و شما باردار نیستید.
  • اگر نوار بیبی چک دارای دو خط عمودی کوچک باشد، هنگامی که پس از چند دقیقه مکث، یک خط پر رنگ بر روی نوار ظاهر شود، به معنی باردار نبودن و اگر دو خط پر رنگ ظاهر شود به معنی باردار بودن است.
  • همچنین بعضی از بیبی چک‌ها نتیجهٔ تست را با علامت‌های انگلیسی نشان می‌دهند. برای تفسیر نتیجهٔ این نوع تست، اگر قسمت C نوار پر رنگ شود و قسمت T سفید باشد، یعنی شما باردار نیستید.
  • اما اگر قسمت T نوار پر رنگ شود و C سفید بماند یعنی باردار هستید.
  • در حالت‌های بعدی اگر قسمت C قرمز پر رنگ و قسمت T قرمز کم‌رنگ شود، نتیجهٔ آن نامعلوم است و به طور قطع نمی‌توان جواب تست را تفسیر کرد. در چنین شرایطی باید چند روز صبر کنید و دوباره تست بارداری را تکرار کنید. حتی می‌توانید برای اطمینان خاطر آزمایش خون بارداری بدهید تا مطمئن‌تر شوید.

نتیجه مثبت کاذب بارداری چیست؟

هنگامی که باردار نیستید، اما نتیجهٔ تست بارداری شما مثبت می‌شود به آن مثبت کاذب گفته می‌شود. در چنین مواقعی ممکن است تست بارداری مشکل داشته باشد. در برخی موارد نیز ممکن است به دلایل خاصی، در بدن شما هورمون بارداری وجود داشته باشد.

دلایلی که باعث می‌شود هنگامی که باردار نیستید، در بدن شما هورمون بارداری وجود داشته باشد شامل موارد زیر است.

۱_ هنگامی که تست بارداری را بلافاصله پس از مصرف داروهای باروری انجام داده باشید. زیرا برخی از داروهای باروری حاوی مقداری هورمون بارداری هستند.

۲_ هنگامی که بارداری خارج از رحم یا سقط جنین داشته باشید.

بارداری پوچ یا کاذب

تست بارداری تا چه اندازه دقیق است؟

اگر به شکلی درست و مطابق با دستور‌العمل نوشته شده بر روی جعبهٔ هر تست، از آنها استفاده کنید، جواب بسیار دقیقی را مشاهده خواهید کرد. تست بارداری خانگی حدود ۹۹ درصد دقت جوابدهی دارد و به اندازهٔ آزمایش خون بارداری دقیق و معتبر هستند. زمانی بهترین نتیجه را از تست بارداری می‌گیرید که چند روز از دورهٔ قاعدگی خود گذشته باشد و پریود نشده باشید.

 به این ترتیب، تست بارداری نتیجه دقیق‌تری را به شما نشان می‌دهد و احتمال خطا در آن بسیار کمتر خواهد شد. علاوه ‌بر این، اگر تاریخ انقضای تست بارداری گذشته باشد، دقت آن پایین آمده و نتیجه درستی را نشان نمی‌دهد،  بنابراین هنگام خرید تست بارداری حتماً تاریخ انقضای درج شده بر روی آن را بررسی کنید.

آیا مصرف دارو بر نتیجه تست بارداری تأثیرگذار است؟

در بیشتر موارد مصرف داروها هیچ تأثیری بر نتیجهٔ تست بارداری ندارد. شاید فکر کنید که با مصرف دارو یا مواد الکلی نتیجهٔ تست بارداری شما منفی شده است. اما حقیقت این است که مواد الکلی، داروی آنتی بیوتیک و سایر داروهای دیگر نتیجهٔ تست را تغییر نمی‌دهند. در چنین مواقعی احتمال دارد تست بارداری را خیلی زودتر از زمان گفته شده انجام داده‌اید. به همین دلیل جواب تست بارداری شما منفی کاذب شده است.

همچنین امکان دارد به درستی از تست بارداری استفاده نکرده باشید. به این ترتیب نتیجهٔ درستی نیز به شما نشان داده نمی‌شود. اما نکتهٔ مهمی که وجود دارد این است که هنگامی که داروهای باروری را مصرف می‌کنید در بدن شما هورمون بارداری تشکیل می‌شود. به همین دلیل ممکن است نتیجهٔ تست بارداری شما مثبت کاذب را نشان دهد. یعنی نتیجهٔ تست بارداری مثبت می‌شود در صورتی که شما باردار نیستید.

تاثیر داروها بر نتیجه تست بارداری

بررسی نهایی

تست بارداری سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش تشخیص بارداری به شمار می‌رود که می‌توانید آن را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید. برای استفاده از تست بارداری باید حداقل سه هفته پس از رابطهٔ جنسی محافظت نشده اقدام کنید. زیرا سطح هورمون جفت انسان (هورمون بارداری) حدود ۱۴ روز پس از لقاح در ادرار قابل تشخیص است. اما برای انجام آزمایش خون بارداری می‌توانید زودتر از این زمان و حدود ۹ تا ۱۲ روز پس از لقاح اقدام کنید.

 زیرا از طریق آزمایش خون می‌توان مقادیر کم هورمون بارداری را نیز در خون شناسایی کرد. سطح بالای هورمون بارداری در هفته‌های اول بارداری ممکن است به این معنی باشد که جنین دو قلو است یا اینکه مشکلی در بارداری وجود دارد. تست‌های بارداری خانگی موجود در داروخانه‌ها دارای مارک‌های مختلفی هستند که از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بیشتر مارک‌های تست بارداری دقیق و قابل اعتماد هستند.

۲۶ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری :
بارداری