راهکارهای طلایی برای کمر درد بعد از سزارین

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بارداری و زایمان از جادویی‌ترین تجربیات زندگی یک زن است، اما این امر بر بدن تأثیر می‌گذارد. داشتن کمر درد بعد از سزارین نیز امری رایج است. بارداری بر ستون فقرات شما تاثیر می‌گذارد. به طور کلی هم ممکن است کمر درد به دلایل مختلفی رخ بدهد. در برخی از زنان این کمر درد چند ساعت پس از زایمان شروع می‌شود و ممکن است برای چند روز، هفته یا حتی چند ماه ادامه یابد. در این مقاله از سی سیب به بررسی دلایل کمردرد بعد از عمل سزارین و راهکاری‌هایی طلایی برای درمان آن می‌پردازیم. اگر شما هم سزارین کرده‌اید و دچار کمر درد شدید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

دلایل بروز کمردرد بعد از سزارین

اینفوگرافی درمان درد کمر بعد از زایمان

داشتن درد در ناحیه کمر می‌تواند آرامش شما را مختل کند. مخصوصا زمانی که هنوز در دوران نقاهت پس از عمل به سر می‌برید. احتمالا انتظار درد در ناحیه برش خورده بدن را داشتید اما حال متوجه شده‌اید که این درد در بخش‌های دیگر بدن هم وجود دارد. دلایل مختلفی می‌توانند موجب بروز کمردرد شوند و نمی‌توان صرفا به یک دلیل اکتفا کرد. قطعا چند مورد دست به دست هم داده‌اند تا مادر این درد را احساس کند. همه این موارد هم صرفا مختص سزارین نیستند. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

تغییرات هورمونی

بارداری بر بخش‌های مختلف بدن شما تاثیر می‌گذارد. برخی از آن‌ها همانند شکم بزرگ شده قابل مشاهده هستند و برخی دیگر را نمی‌توان به صورت عادی متوجه شد. در دوران بارداری بدون شما برای زایمان آماده می‌شود. برای همین هم هورمون‌های مختلفی در بدن ترشح می‌شود. این هورمون‌ها رباط‌ها و مفاصل را نرم می‌کند تا زایمان راحت‌تر شود. فرقی ندارد که شما قرار است چه نوع زایمانی داشته باشید، این هورمون‌ها ترشح خواهند شد. وقتی رباط‌ها و مفاصل نرم شوند، کمترین فعالیت هم می‌تواند موجب درد در ناحیه کمر شود. بدن شما در ماه‌های بعد از زایمان به تدریج تقویت می‌شود و قدرت خود را به دست خواهید آورد.

افزایش وزن

وقتی باردار هستید، باید وزن اضافی را حمل کنید. همین وزن اضافی می‌تواند عامل بروز کمر درد باشد. افزایش سایز شما در دوران بارداری طبیعی است. مرکز تعادل بدن شما به دلیل حمل این وزن تغییر پیدا می‌کند. به ستون فقرات شما هم فشار وارد می‌شود و همین امر منجر به بروز کمر درد خواهد شد.

بلند کردن و حمل نوزاد

شاید وزن کودک تازه به دنیا آمده کم باشد اما همین وزن اضافی که مدام باید حمل کنید و در آغوش خود نگه دارید، می‌تواند عامل درد کمر باشد. علاوه بر این، شما مدام خم می‌شوید تا فرزند خود را از روی تخت، صندلی و… بردارید. این حرکات می‌تواند روی بدن شما تاثیر بگذارد و موجب درد کمر و گردن شود. سعی کنید به نحوه خم شدن خود دقت کنید و این کار را درست انجام دهید. در هنگام خم کردن کمر تا حد امکان بدن خود را صاف و راست نگه دارید و بیشتر از پاهای خود استفاده کنید.

شیر دادن

شیردهی یک راه عالی برای برقراری ارتباط با کودک است. مادران در هنگام شیر دادن به فرزند خود نگاه می‌کنند و با او ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. متأسفانه، حفظ این وضعیت برای مدت طولانی می‌تواند گردن شما را تحت فشار قرار دهد و گردن شما درد بگیرد. درد گردن نیز به پشت شما فشار می‌آورد. وضعیت نامناسب در هنگام شیردهی نیز می‌تواند باعث کمردرد شود، به خصوص اگر شانه‌های خود را به سمت کودک خود خم کنید. برای کاهش درد، شانه‌های خود را شل نگه دارید و یک بالش زیر آرنج خود قرار دهید تا بتوانید دست خود را تکیه دهید.

برای مطالعه بیشتر

اثرات بیهوشی

نوع بیهوشی که قبل از سزارین دریافت می‌کنید نیز می‌تواند باعث درد در روزها یا هفته‌های پس از زایمان شود. از داروهای مختلفی همچون اپیدورال و بی‌حس‌کننده ستون فقرات برای آماده کردن مادر برای زایمان استفاده می‌شود. برای تزریق اپیدورال، پزشک بی‌حسی را به ناحیه اطراف نخاع تزریق می‌کند. داروی بی‌حس‌کننده هم به جایی تزریق می‌شود که به نخاع نزدیک‌تر است.

این دارو سریع‌تر عمل می‌کند. در حالی که ممکن است بیست دقیقه‌ای طول بکشد تا اپیدورال تاثیر خود را بگذارد. این داروها می‌توانند بعد از زایمان باعث اسپاسم عضلانی در نزدیکی نخاع شوند. این اسپاسم‌ها می‌توانند هفته‌ها یا ماه‌ها پس از زایمان ادامه داشته باشند.

تاثیر داروی بی حسی بر کمردرد بعد از سزارین

کمردرد بعد از زایمان سزارین چه زمانی شروع می‌شود؟

احساس درد در کمر بعد از سزارین از لحظه‌ای شروع می‌شود که اثرات داروی بی‌حسی از بین می‌رود. ممکن است 3 الی 6 ساعت طول بکشد تا ناحیه‌ای که داروی بی‌حسی به آن تزریق شده بود، درد بگیرد. معمولا پس از 12 ساعت هم سر درد و گردن درد شروع می‌شود. این دردها می‌تواند تا 7 روز پس از جراحی ادامه داشته باشند.

کمردرد بعد از سزارین چقدر ادامه پیدا می‌کند؟

اگر تزریق داروها به درستی انجام شوند، درد ناشی از آن‌ها پس از چند روز یا یک هفته از بین می‌رود. در موارد معدودی، درد به مدت چند هفته یا یک ماه ادامه پیدا می‌کند. دلیل درد هم اسپاسم حاد عضلات ناحیه نخاع است. گاهی اوقات سر درد و گردن درد هم به آن اضافه می‌شود. در چنین مواردی پزشکان از شیوه پچ خون استفاده می‌کنند. مقداری خون از بدن مادر گرفته می‌شود و مجدداً به ناحیه‌ای که داروی بی‌حسی به آن تزریق شده بود، تزریق می‌شود. این کار معمولا درد را سریعا تسکین می‌بخشد.

کمر درد بعد از سزارین بیشتر در کجا حس می‌شود؟

این کمردرد انواع مختلفی دارد. در ادامه به انواع آن اشاره می‌کنیم.

درد دنبالچه

استخوان دنبالچه شما ممکن است به دلیل فشار ناشی از زایمان آسیب ببیند. حتی اگر سزارین هم انجام دهید، انقباضات و فشار قبل از جراحی می‌تواند موجب بروز درد در دنبالچه شود. این درد معمولا بعد از دو ماه از بین می‌رود. برای جلوگیری از بروز این درد بهتر است به جای نشستن مستقیم روی صندلی، روی بالشی شبیه به دونات بنشینید. پیاده‌روی کنید. برای کاهش التهاب استخوان دنبالچه هم می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. برای کاهش درد می‌توانید از مسکن هم استفاده کنید.

درد کمر و لگن

احساس درد در ناحیه لگن پس از سزارین بسیار طبیعی است. اصولا این درد به دلیل آسیب عصبی ناشی از مایعات تزریق شده به بدن در حین عمل و فشار شدید عضلانی رخ می‌دهد. معمولا این در پس از 2 الی 3 هفته از بین می‌رود.

درد کمر و پا

ممکن است پاهای شما هم به همراه کمر درد بگیرند. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید. ناحیه اسپاسم شده را ماساژ دهید.

درد بالای کمر

با توجه این که در دوران بارداری مرکز تعادل بدن تغییر پیدا می‌کند، قسمت بالایی کمر آسیب می‌بیند. ستون فقرات شما فشار بیشتری را تحمل می‌کند و این می‌تواند باعث کمردرد شود.

نحوه درمان درد کمر بعد از سزارین

روش‌های مختلفی برای درمان کمر درد بعد از سزارین وجود دارد. در ادامه نکاتی را که موجب می‌شوند کمر زودتر بهبود یابد، بررسی می‌کنیم.

از خم شدن خودداری کنید. به وضعیت بدنی خود توجه کنید. اگر می‌خواهید خم شوید، درست این کار را انجام دهید و همان گونه که پیشتر اشاره کردیم، بدن خود را صاف نگه دارید. برای برداشتن چیزی از روی زمین از پاهای خود استفاده کنید و به جای خم شدن، پاها را جمع کنید.

در هنگام شیردهی کمر خود را صاف نگه دارید. برای شیر دادن مکانی راحت را انتخاب کنید. به وضعیت گردن و ستون فقرات خود توجه کنید.

تمرین و ورزش کنید. پیش از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید و فعالیت‌هایی همانند یوگا و پیلاتس انجام دهید تا بتوانید هسته بدن خود را تقویت کنید. پیاده‌روی سبک هم می‌تواند به گردش خون کمک کند و از عوارض سزارین بکاهد.

دوش آب گرم بگیرید. زمانی که پزشک به شما اجازه حمام کردن داد، با آب گرم دوش بگیرید. این کار موجب کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش گردش خون، کاهش التهاب و همچنین کاهش کمر درد شود. می‌توانید از کمپرس گرم هم استفاده کنید.

به خوبی استراحت کنید. مسلما مادران وقت کمی دارند و ممکن است در طول روز با توجه به کارهای زیاد، خسته شوند. فعالیت بدنی شما پس از زایمان بیشتر خواهد شد. در نتیجه، به استراحت بیشتری هم نیاز خواهید داشت. از هر زمان برای استراحت کردن استفاده کنید.

ماساژ هم می‌تواند راه مناسبی برای آرام کردن اسپاسم عضلانی باشد. ماساژ گردش خون را بهبود می‌بخشد. بهتر است تا زمانی که درد دارید، از ماساژور حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید. حتی ماساژ ساده در خانه هم می‌تواند مؤثر باشد.

راه دیگر کاهش کمر درد بعد از سزارین، استفاده از داروهای ضد درد است. برای استفاده از دارو با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا در صورت شیردهی پزشک باید مشخص کند که چه داروهایی را نباید استفاده کنید.

حتما به نحوه خوابیدن خود دقت کنید. از تشکی صاف استفاده کنید که زیاد نرم نباشد. می‌توانید از تشک طبی برای خواب استفاده کنید.

مصرف آب نیز بسیار مهم است. بدن شما به آب فراوانی نیاز دارد. مصرف آب موجب درمان سریع‌تر دردهای نخاعی می‌شود.

راه های درمان کمردرد پس از سزارین در خانه

چه زمانی برای کمر درد باید به پزشک مراجعه کنید؟

همان طور که گفتیم کمردرد پس از سزارین کاملا طبیعی است و زود از بین می‌رود. با این حال، در برخی موارد ممکن است علائم دیگری را مشاهده کنید و درد افزایش پیدا کند. در این حالات باید با پزشک مشورت کنید:

  • افزایش درد

اگر احساس می‌کنید درد کمر با گذشت زمان بدتر می‌شود، باید به پزشک اطلاع دهید تا مطمئن شوید مشکل دیگری وجود ندارد.

  • شدت زیاد درد به گونه‌ای که نمی‌توانید آن را تحمل کنید

اگر قادر به تحمل درد نیستید و این درد تاثیر زیادی بر نحوه زندگی شما گذاشته است، باید به پزشک اطلاع دهید. این امر می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که پزشک با تشخیص آن‌ها می‌تواند راه مناسب برای تسکین درد را مشخص کند.

  • تب کردن

تب می‌تواند نشانه عفونت باشد. همچنین ممکن است نشانه بروز آلرژی باشد. با کمک پزشک باید عفونت را درمان کنید تا مشکلات جدی‌تری رخ ندهد.

  • بی‌حس شدن پاها

اگر در پای خود احساس کرختی می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید.

سخن آخر

داشتن درد در نواحی مختلف بدن پس از بارداری و سزارین امری طبیعی است. کمر درد بسیار رایج است زیرا شما در طول بارداری خود وزنی را مدام حمل می‌کردید. حالت بدن شما تغییر کرده و بیشترین فشار به کمر شما وارد شده بود. در این مقاله راهکارهایی را برای درمان کمر درد پس از سزارین بررسی کردیم. شما از کدام روش برای کاهش درد کمر استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.