راهنمای جامع اقدامات قبل از بارداری دوم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

وقتی قصد دارید برای بار دوم باردار شوید و فرزند دیگری را وارد خانواده خود کنید، باید اقداماتی را پیش از بارداری انجام دهید. این اقدامات باید شما، همسر و فرزندتان را برای ورود فرزند دوم آماده کند. داشتن آمادگی در این زمینه بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا آینده را بهتر مدیریت کنید. در این مقاله از سی سیب تمامی اقدامات قبل از بارداری دوم را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

بهترین زمان برای بارداری دوم

از مهم‌ترین اقدامات قبل از بارداری دوم در نظر گرفتن زمان این بارداری است. اکثر متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که حداقل 18 ماه از تولد اولین فرزند خود صبر کنید. در این زمان می‌توانید استراحت کافی داشته باشید، بدن شما مواد مغذی از دست رفته از اولین بارداری را جبران کند و اندام‌های تناسلی شما بهبود یابند. علاوه بر این، این فاصله از باروری شما و همچنین سلامت جنین محافظت می‌کند. فاصله کمتر از 17 ماه ممکن است موجب به دنیا آمدن نوزادی نارس یا کم وزن شود که این خطر با کوچک‌تر شدن فاصله به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

بارداری دوم چه تفاوتی با بارداری اول دارد؟

از آنجایی که هر بارداری منحصر به فرد است، حاملگی دوم لزوما «آسان‌تر» از بارداری اول نیست. در واقع، بارداری دوم می‌تواند کاملاً با بارداری اول متفاوت باشد که در بیشتر مواقع این چنین است. برخی از علائم ممکن است یکسان، کمتر یا حتی بیشتر باشند. حتی ممکن است علائم جدید و غیرمنتظره‌ای وجود داشته باشد که در بارداری اول تجربه نکرده باشید. در اینجا برخی از تغییرات احتمالی که ممکن است با بارداری اول متفاوت باشد، می‌پردازیم:

  • برآمدگی زودتر شکم به دلیل انبساط قبلی ماهیچه‌ها و پوست شکم
  • احساس کردن لگدهای کودک زودتر از قبل و انقباضات براکستون هیکس
  • علائم قبلی، مانند حالت تهوع صبحگاهی، سوء هاضمه و یبوست، ممکن است زودتر خود را نشان دهند.
  • ممکن است بیشتر خسته شوید زیرا مجبورید در دوران بارداری از فرزند اول خود مراقبت کنید.
  • کمر درد ممکن است زودتر خود را نشان دهد زیرا عضلات شکم شما ضعیف‌تر هستند.
  • تجربه آسان‌تر و روان‌تر شیردهی
  • زایمان کوتاه‌تر.

سن و سلامت زوجین

نرخ باروری شما به طور کلی با افزایش سن کاهش می‌یابد، به خصوص بعد از 35 سالگی، زمانی که چرخه قاعدگی شما شروع به تغییر می‌کند. به این ترتیب، کمیت و کیفیت تخمک‌های شما ممکن است کاهش یابد و بارداری را دشوارتر کند. علاوه بر این، خطر نقص ژنتیکی یا حتی سقط‌جنین در دوران بارداری شما نیز بیشتر است. جدا از سن شما، سن شریک زندگی شما نیز نقش مهمی در بررسی بارداری دوم دارد.

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که یک سلول اسپرم مرد با یک سلول تخمک زن بارور می‌شود تا جنین تشکیل شود؛ مانند زنان، نرخ باروری مردان معمولاً با افزایش سن، زمانی که کیفیت و کمیت اسپرم آن‌ها کاهش می‌یابد، شروع به افت می‌کند. علاوه بر این، وضعیت سلامت عمومی شما و همسرتان نیز باید در نظر گرفته شود تا بارداری موفق و سالم باشد. بارداری می‌تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد، زیرا تحت تغییرات شدیدی قرار می‌گیرد تا مواد مغذی اضافی برای کودک شما فراهم کند. به این ترتیب، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که از اولین بارداری خود به طور کامل بهبود یافته‌اید و از سلامت مطلوب برخوردار هستید. به همین ترتیب، شریک زندگی شما نیز باید تا حد امکان در سلامت کامل باشد تا بر کیفیت و تولید اسپرم تأثیری نداشته باشد.

تاثیر سن و سلامت زوجین بر بارداری

موقعیت مالی

ارزیابی وضعیت مالی شما نیز عامل مهم دیگری است که باید هنگام برنامه‌ریزی برای بارداری دوم در نظر بگیرید. مسلما بارداری و به دنیا آوردن نوزاد هزینه‌هایی دارد. این هزینه نیز بسته به انتخاب سبک زندگی و تورم می‌تواند بالاتر باشد. علاوه بر این، از آنجایی که برای مراقبت از فرزند دوم خود علاوه بر فرزند اول به زمان بیشتری نیاز دارید، شغل و درآمد شما نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به این ترتیب، قبل از در نظر گرفتن بارداری دوم، از آمادگی مالی خود اطمینان حاصل کنید.

توجه به فاصله سنی

هنگام برنامه‌ریزی برای فرزند دوم، فاصله سنی بین فرزند اول و فرزند دوم شما نیز باید در نظر گرفته شود. از یک طرف، اگر می‌خواهید هر دو فرزندتان همبازی باشند و علایق مشترکی داشته باشند، باید فاصله سنی کمتری را در نظر بگیرید زیرا احتمالاً در همان گروه سنی، ذهنیت‌های مشابهی خواهند داشت. از سوی دیگر، برخی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند روی هر کودک به صورت جداگانه تمرکز کنند و تصمیم می‌گیرند قبل از به دنیا آوردن فرزند دوم خود بیشتر صبر کنند. داشتن فاصله سنی بیشتر بین خواهر و برادرها به فرزند اول این امکان را می‌دهد که تأثیر خواهر یا برادری و معنای برادر یا خواهر بزرگتر بودن را بهتر درک کند.

تهیه لیستی از افراد مورد اعتماد

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از بارداری دوم تهیه لیستی از افراد مورد اعتماد است. وظایف شما پس از به دنیا آمدن نوزاد دوم بیشتر خواهد شد. همچنین در ایام بارداری نیاز است که بارها به پزشک مراجعه کنید. در این زمان باید فرزند دوم خود را نزد فردی دیگر بگذارید. اگر لازم است به دنبال مراقب کودک بروید و فردی معتمد و باتجربه را برای نگه‌داری از کودک خود انتخاب کنید. اگر نه باید فرزند خود را نزد خانواده، دوستان یا آشنایان مورد اعتماد بگذارید. ببینید به چه افرادی اعتماد دارید. گاهی به افرادی که فکر می‌کنید نزدیک هستند هم نمی‌توان اعتماد کرد. پس در انتخاب این افراد بسیار دقت کنید. اگر در شهری هستید که از خانواده خود دور هستید، شاید نیاز باشد از مادر، خواهر و… خود بخواهید تا در این ایام به شهر شما سفر کنند.

چک کردن و تمیز کردن لوازم قدیمی

اگر لوازم فرزند اول خود را نگه داشته‌اید، وقت آن رسیده است که لوازم را از انبار یا کمد خارج و چک کنید. از لوازم موجود قابل استفاده لیستی تهیه کنید. در صورت نیاز آنان را تمیز کنید. بسیاری از وسایل مثل صندلی ماشین، کاپشن، تاب کودک و… . را می‌توانید دوباره استفاده کنید. حتی لباس‌های سالم هم قابل استفاده هستند. این گونه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهید کرد. هر چیزی را که لازم است دوباره بخرید، بنویسید تا آماده تهیه آن‌ها باشید و بتوانید هزینه‌ها را برآورد کنید.

چکاپ قبل از بارداری

مانند آماده شدن برای اولین فرزندتان، برنامه‌ریزی درست همه چیز است. به طور خاص، اطمینان حاصل کنید که از نظر جسمی سالم و از نظر ذهنی و روحی برای بارداری دوم آماده هستید.

درست است که برای بارداری اول خود نزد پزشک رفته بودید یا حتی در صورت نرفتن هم برای شما مشکلی پیش نیامد، ولی باز هم باید به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کامل انجام دهید. احتمال این وجود دارد که وضعیت سلامتی شما تغییر کرده باشد. دوباره برای غربالگری اقدام کنید. یک معاینه کامل به شما نشان می‌دهد آیا بیماری زمینه‌ای دارید یا خیر.

تغذیه سالم و کامل

داشتن تغذیه سالم نیز بسیار اهمیت دارد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در پیش بگیرید. این امر به شما این امکان را می‌دهد که بدن خود را برای بارداری دوم آماده کنید. اسیدفولیک و سایر مکمل‌های موردنیاز را مصرف کنید. اسیدفولیک نوعی ویتامین B است که خطر ناتوانی‌های مادرزادی مانند نقص مغز یا نخاع را کاهش می‌دهد. معمولاً قبل و در طول سه ماهه اول بارداری (13 هفته اول) مصرف می‌شود. توصیه می‌شود حدود 400 تا 800 میکروگرم اسیدفولیک در روز مصرف کنید، اگر چه این میزان ممکن است بسته به تجویز پزشک برای هر فرد متفاوت باشد.

فعالیت بدنی

داشتن فعالیت بدنی و ورزش کردن یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات قبل از بارداری دوم است. بدن شما با ورزش کردن آمادگی بهتری پیدا می‌کند. با ورزش و تغذیه مناسب می‌توانید به وزن ایدئال و مناسب بارداری هم برسید.

دنبال کردن چرخه قاعدگی

برای باردار شدن باید بدانید که چه زمانی وقت تخمک‌گذاری شما است. اگر قرص ضدبارداری مصرف می‌کردید، آن را قطع کنید و زمان پریود شدن خود را دنبال کنید تا بتوانید شانس بارداری خود را با داشتن رابطه جنسی در بهترین زمان، افزایش دهید.

آماده کردن فرزند اول

از دیگر کارهای مهم قبل از بارداری دوم، آماده کردن فرزند اول است. نحوه آماده کردن او به سن فرزند اول نیز بستگی دارد. با فرزند اول خود صحبت کنید. در عین حال، رفتارهای خود را هم نسبت به او و بارداری خود کنترل کنید. برخی از رفتارها به نظر ساده می‌آیند اما ممکن است موجب برانگیختن حسادت در فرزند اول شوند. درگیر کردن آن‌ها در مراحل بارداری بسیار مهم است تا احساس نادیده گرفته شدن و غفلت نکنند.

این موارد می‌تواند شامل اجازه دادن به آن‌ها برای کمک به کارهای ساده مانند تزئین اتاق یا تهیه لباس و لوازم برای نوزاد دوم باشد. علاوه بر این، شما باید اهمیت نقش جدید آن‌ها را به عنوان خواهر و برادر بزرگتر و اینکه چگونه آن‌ها می‌توانند نقش مهمی در رشد خواهر یا برادر کوچک‌تر خود ایفا کنند، با آن‌ها مطرح کنید. این مسئله ممکن است آن‌ها را تشویق کند و از ایجاد احساسات منفی جلوگیری کند.

بیشتر بدانید

کلام آخر

بارداری دوم به اندازه بارداری اول مهم است. درست است که شما یک بار تجربه بارداری و زایمان را دارید اما باید بدانید که هر بارداری شرایط خود را دارد و ممکن است این بار تجربه‌ای کاملا متفاوت داشته باشید. تقریبا باید تمام کارهایی را که در بارداری اول انجام داده‌اید، دوباره اجرا کنید. اقدامات قبل از بارداری دوم نیز به همان اندازه باید برنامه‌ریزی شده باشد. این بار باید فرزند اول خود را هم در برنامه‌ها و اهداف در نظر بگیرید. این مسئله بسیار مهم است. به بهانه داشتن تجربه قبلی، از اجرای موارد مهم غافل نشوید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    خوب بود مرسی

    1. ۳۰سیب می گوید

      خواهش میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.