تأثیر عمل لیزیک قبل از بارداری چگونه است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عمل لیزیک می‌تواند روی میزان دید شما تأثیر بگذارد و آن را بهبود بخشد. ممکن است زنی بخواهد باردار شود و در عین حال بخواهد عمل لیزیک انجام دهد. مسلما داشتن دید بهتر و یک دغدغه کمتر می‌تواند مقدار کمی از درگیری‌های ذهنی مادر در دوران بارداری و پس از آن، فرزندپروری را برطرف کند. حال سوال این است که آیا عمل لیزیک می‌تواند بر باردار شدن زن تأثیر منفی بگذارد؟ آیا این عمل رابطه خاصی با بارداری دارد؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله از سی سیب به بررسی تأثیر عمل لیزیک قبل از بارداری می‌پردازیم.

جراحی لیزیک چگونه است؟

عمل لیزیک به گونه‌ای شکل چشم شما را تغییر می‌دهد. اگر نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم دارید، به این معنی است که قرنیه شما نامنظم است. در نتیجه، نوز به صورت نامنظم روی شبکیه چشم شما متمرکز می‌شود و این امر موجب تاری دید می‌شود. در حین عمل لیزیک یک برش دایره‌ای شکل روی سطح قرنیه ایجاد می‌شود. این لایه را عقب می‌کشند تا بتوانند به لایه داخلی قرنیه شما دسترسی پیدا کنند و با استفاده از لیزر، تغییر شکل لازم را اعمال کنند. وقتی تغییرات لازم روی قرنیه انجام شد، این لایه را دوباره به همان حالت قبلی برمی‌گردانند.

چگونه عمل لیزیک می‌تواند با بارداری تداخل داشته باشد؟

در واقع، خود عمل لیزیک مشکلی برای زنانی که قصد بارداری شدن دارند، ایجاد نمی‌کند و کاملا بی‌خطر است. با این حال، پیشنهاد می‌شود در صورت امکان دو الی شش ماه پس از عمل لیزیک برای بارداری اقدام کنید. برای این امر هم دلایلی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از دلایل اصلی این است که هورمون‌های بارداری می‌توانند حدود ده درصد روی بینایی داوطلبان انجام عمل لیزیک تأثیر بگذارند. یکی از علائم بارداری تورم است که معمولا در پاها و صورت دیده می‌شود؛ اما در برخی افراد این تورم در قرنیه هم ایجاد می‌شود. بدن شما در بارداری سعی می‌کند مایعات را حفظ کند. قرنیه چشم نیز ممکن است با وجود عمل لیزیک همچنان شکل خود را تغییر دهد. این امر می‌تواند موجب بروز رگرسیون بینایی شود و بعد از بارداری نیاز به جراحی مجدد پیدا کنید.

به دلیل افزایش تولید هورمون، عوارض جانبی رایج لیزیک مانند خشکی چشم یا مشاهده هاله در اطراف نورها ممکن است تشدید هم شود. داروهایی هم که پس از لیزیک باید استفاده شوند، ممکن است برای جنین خوب نباشد. این داروها شامل مسکن‌ها خفیف و قطره‌های چشمی می‌شوند.

چرا بهتر است عمل لیزیک قبل از بارداری انجام شود؟

شما می‌توانید عمل لیزیک را قبل یا بعد از بارداری انجام دهید. در هر دو حالت، عمل موثر و ایمن خواهد بود. با این حال، برای احتیاط بهتر است عمل را قبل از بارداری انجام دهید. بسیاری از زنان به دلیل خشکی چشم ناشی از بارداری نمی‌توانند از لنزهای طبی استفاده کنند. با توجه به محدودیت وقت مادران هم مطمئنا رعایت نکات بهداشتی لنزهای طبی می‌تواند دشوار باشد و مادر با وجود فرزند تازه متولد شده، وقت نکند به این موارد توجه کند.

جراحیِ قبل از بارداری مسلما این مشکلات و درگیری‌ها را ندارد. همچنین بهتر است برای بهبودی عوارض جانبی عمل، بازه زمانی مناسبی بین آن و بارداری وجود داشته باشد. هر چند برخی از زنان در دوران بارداری باید عینک بزنند تا بتوانند خوب ببینند. ممکن است حتی عمل هم کرده باشید اما دچار این عوارض بارداری شوید و تغییرات چشمی را در اثر هورمون‌ها تجربه کنید. البته این اتفاق قرار نیست برای همه زنان بیفتد.

پس بهتر است عمل لیزیک را قبل از بارداری انجام دهید یا آن را تا زمانی که شیردهی را قطع می‌کنید، به تعویق بیندازید. در ادامه دلایل این پیشنهاد را بررسی می‌کنیم:

داروها

قبل از عمل به شما یک آرام‌بخش داده می‌شود و قطره‌هایی درون چشم ریخته می‌شود تا بی‌حس شوند و مردمک گشاد شود. بسیاری از قطره‌های آنتی بیوتیک هستند. همچنین ممکن است نیاز باشد دارو مصرف کنید.

تابش اشعه

در عمل لیزیک، سطوح تابش چشم شما را برای چند دقیقه تحت تاثیر قرار می‌دهند. درست است که این اشعه اندک است اما ممکن است روی کودک شما تاثیر منفی بگذارد.

تغییرات در میدان انکساری

همان طور که اشاره شد، هورمون‌ها دید شما را به طور موقت تغییر خواهند داد. در نتیجه، اگر عمل را در دوران بارداری انجام دهید، ممکن است نتیجه درست حاصل نشود و نیاز باشد عمل را بعدا دوباره تکرار کنید.

برای مطالعه بیشتر

کلام آخر

در این مطلب از سی سیب به بررسی تأثیر عمل لیزیک قبل از بارداری پرداختیم. تغییرات چشمی از عوارض جانبی بارداری است و ممکن است با وجود عمل، باز هم نیاز باشد در این دوران عینک بزنید. با این حال، انجام عمل لیزیک با فاصله زمانی مناسب از بارداری، گزینه بهتری خواهد بود تا این که آن را به بعد از بارداری یا زایمان بیندازید. تجربه شما در این زمینه چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.