بررسی جامع همه بیماری های بیضه در کودکان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

انواع مختلفی از بیماری‌های بیضه وجود دارد که علاوه ‌بر بزرگسالان، کودکان نیز به آنها مبتلا می‌شوند. شایع‌ترین بیماری بیضه در کودکان، سرطان بیضه است. علاوه‌ بر این، بسیاری دیگر از بیماری‌های بیضه در کودکان وجود دارد که به دو دستهٔ خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. برخی از بیماری‌های بیضه در کودکان می‌توانند تهدید کنندهٔ زندگی آنها باشند؛ در حالی که برخی از آنها نیز به راحتی قابل درمان هستند. در ادامۀ این مطلب از مجموعه 30 سیب به معرفی انواع بیماری ‌های بیضه در کودکان خواهیم پرداخت. 

انواع بیماری ‌های بیضه در کودکان 

اینفوگرافی پیچ خوردگی بیضه در نوزادان

برخی از شایع‌ترین بیماری‌های بیضه در کودکان که بر سلامت کودکان تأثیر می‌گذارند عبارتند از: 

1.اپیدیدیمیت (التهاب و عفونت بیضه)

 یکی از بیماری ‌های بیضه در کودکان، اپیدیدیمیت است. به طور کلی یک لولهٔ بلند در امتداد بیضه‌ها قرار دارد که اگر دچار التهاب و عفونت شود به آن بیماری اپیدیدیمیت گفته می‌شود. این بیماری در اثر آسیب به بیضه‌ها، عوارض جانبی وازکتومی (نوعی جراحی برای عقیم سازی و پیشگیری از باروری مردان) و بیماری‌های مقاربتی یا سوءاستفاده جنسی از کودکان ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل درد بیضه‌ها، تورم بیضه‌ها، تهوع، استفراغ و تب است. 

2. واریکوسل

یکی دیگر از انواع بیماری‌ های بیضه در کودکان، بیماری واریکوسل است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که رگ‌های موجود در کیسهٔ بیضه گشاد و بزرگ شوند. در چنین شرایطی کودکان هیچ دردی احساس نخواهند کرد. این نوع از بیماری ‌های بیضه در کودکان، تقریباً بی ضرر است؛ اما باعث کاهش کیفیت و تولید اسپرم شده و در نهایت منجر به ناباروری مردان خواهد شد. بیماری واریکوسل گاهی اوقات با درد و تورم همراه است. بیشتر مواقع واریکوسل نیازی به درمان ندارد، اما در برخی مواقع باید با جراحی درمان شود.

3.هیدروسل

 از دیگر بیماری ‌های بیضه در کودکان، بیماری هیدروسل است که با تجمع مایع در اطراف بیضه رخ می‌دهد و ممکن است هر دو بیضه را درگیر کند؛ همچنین گاهی باعث تورم کیسهٔ بیضه و کشالهٔ ران خواهد شد. در بیماری هیدروسل معمولاً دردی احساس نمی‌شود و مانند واریکوسل نیازی به درمان ندارد، اما هرگونه درد و تورم بیضه‌ها باید توسط پزشک بررسی شود. گاهی احتمال دارد بیماری هیدروسل نیز مانند سایر بیماری‌های بیضه در کودکان،  باعث بروز درد خفیف، تورم و قرمزی کیسهٔ بیضه و حساسیت به لمس شود. بیماری هیدروسل بیشتر در کودکانی که دارای یک سوراخ بین شکم و کیسهٔ بیضه هستند رخ می‌دهد.

4.پیچ خوردگی بیضه

 هنگامی که طناب اسپرمی، پیچ خورده و جریان خون رسانی به بیضه‌ها را قطع کند، به آن پیچ خوردگی بیضه گویند. در  صورت بروز این بیماری از بیماری ‌های بیضه در کودکان، نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارد. اگرچه نمی‌توان تضمین کرد با جراحی بیضه‌ها، این بیماری درمان شود؛ اما اگر در عرض شش ساعت پس از پیچ خوردگی بیضه درمانی صورت نگیرد، بیضه‌ها دچار آسیب دائمی شده و نیاز به برداشتن بیضه‌ها ضروری می‌شود. پیچ خوردگی بیضه علائمی شبیه به دیگر بیماری‌های بیضه در کودکان دارد از جمله: حالت تهوع و استفراغ، تب، درد شدید و ناگهانی بیضه‌ها، تورم و حساسیت بیضه‌ها و سایر علائم دیگر. 

پیچ خوردگی بیضه بیشتر در کودکان ۱۰ ساله و بالاتر رخ می‌دهد؛ همچنین احتمال ابتلا به پیچ خوردگی بیضهٔ جنین در حال رشد، در رحم مادر یا نوزاد تازه متولد شده نیز وجود دارد. چنین شرایطی برای کودکان هنگامی که فعالیت بدنی انجام می‌دهند اتفاق می‌افتد و در نوزادان هنگامی که کیسهٔ بیضه به بیضه‌ها نچسبد پیچ خوردگی بیضه رخ می‌دهد.

5.سرطان یا تومور بیضه

 وجود تومور در بیضه‌ها یکی از بیماری‌ های بیضه در کودکان است که نسبت به سایر بیماری‌های بیضه در کودکان کمتر رخ می‌دهد و در بیشتر مواقع قابل درمان است. توجه داشته باشید سفتی و اندازهٔ هر دو بیضه باید یکسان باشد. میزان ابتلا به سرطان بیضه در کودکان در اوایل کودکی و نوجوانی شایع‌تر است و به ندرت قبل از بلوغ اتفاق می‌افتد. احتمال ابتلای کودکان به سرطان بیضه، یک نفر از هر صد هزار نفر خواهد بود. علائم این بیماری شامل وجود یک تودهٔ بدون درد در بیضه، احساس سنگینی در کیسهٔ بیضه، تورم بیضه، درد در کشالهٔ ران و بیضه می‌شود. اگر چنین علائمی در کودک خود مشاهده کردید و علائم بیش از دو هفته طول کشید باید فوراً به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.

تقسیم بندی مشکلات بیضه در نوزادان به دو دسته خوش خیم و بدخیم

6.هیپوگنادیسم

 هیپوگنادیسم یکی دیگر از بیماری‌های بیضه در کودکان است و زمانی اتفاق می‌افتد که بیضه‌ها به اندازهٔ کافی هورمون تستوسترون تولید نکنند. این بیماری در بزرگسالی منجر به بروز مشکلاتی مانند ناباروری مردان، کاهش میل جنسی، پوکی استخوان، اختلال نعوظ، کاهش موی بدن و ریش، افسردگی، خستگی و گرگرفتگی می‌شود. این بیماری نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بیضه در کودکان است که می‌توان با جایگزین کردن هورمون تستوسترون آن را درمان کرد.

7.اسپرماتوسل

 اسپرماتوسل هنگامی رخ می‌دهد که یک کیست پر از مایع در اپیدیدیم تشکیل می‌شود. در این حالت که یکی دیگر از بیماری‌های بیضه در کودکان شناخته می‌شود، کیست‌های بزرگ و کوچکی در بیضه ایجاد می‌شوند. کیست‌های کوچک باعث درد نمی‌شوند؛ اما کیست‌های بزرگ باعث درد، احساس سنگینی بیضه و تورم بالا و پشت بیضه می‌شوند. در صورتی که اسپرماتوسل یا کیست بیضه، بزرگ شود یا کودک شما درد شدید و علائم آزار دهندهٔ دیگری داشته باشد، جراحی بیضه تنها درمان این بیماری به شمار می‌رود.

8.اورکیت

 اورکیت یکی دیگر از بیماری‌ های بیضه در کودکان است. با التهاب یک یا هر دو بیضه، بیماری اورکیت رخ می‌دهد. این بیماری در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود. به عنوان یکی از علل شایع بیماری اورکیت می‌توان به اوریون اشاره کرد؛ همچنین عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک نیز منجر به بروز این بیماری می‌شوند. علائم بیماری اورکیت شامل درد بیضه‌ها، حساسیت بیضه‌ها و ناباروری است. بیشتر مواقع این بیماری با درمان‌های خانگی و دارو درمان می‌شود. 

بیشتر بدانید

بیضه نزول نکرده در کودکان چیست؟

هنگامی که یک یا هر دو بیضه به کیسهٔ بیضه نچسبیده باشند به چنین وضعیتی بیضهٔ نزول نکرده گفته می‌شود که برای بسیاری از نوزادان و کودکان اتفاق می‌افتد و یکی از بیماری‌های بیضه در کودکان شناخته می‌شود. در برخی موارد یک بیضه و در برخی موارد دیگر هر دو بیضه را درگیر می‌کند و از هر ۱۰ موردی که دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند معمولاً هر دو بیضه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بیضهٔ نزول نکرده بیشتر برای نوزادان زودرس اتفاق می‌افتد؛ زیرا در ماه هفتم بارداری بیضه‌ها به کیسهٔ بیضه منتقل نمی‌شوند. از دیگر عواملی که باعث چنین مشکلی در نوزادان و کودکان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکلات هورمونی 

• رفلاکسی که باعث می‌شود بیضه‌ها از کیسهٔ بیضه به سمت کشالهٔ ران به بالا و پایین حرکت کنند.

• هنگامی که کودکن فتق اینگوینال خود را ترمیم می‌کنند. 

• از بین رفتن بیضه‌ها

علائم بیضه نزول نکرده در کودکان

علائم بیضهٔ نزول نکرده در کودکان معمولاً برای هر فرد متفاوت است، اما شایع‌ترین علامت بیضهٔ نزول نکرده این است که در طول معاینه، بیضه‌ها قابل لمس کردن نباشند. اکثر کودکان نیز در صورت داشتن این بیماری هیچ گونه علائمی ندارند.

نحوه درمان بیضه نزول نکرده در کودکان

درمان این بیماری به علائم، شدت بیماری، سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. در برخی موارد هنگام سه ماهگی، بیضه‌ها خود به خود به درون کیسهٔ بیضه می‌روند؛ اما در بیشتر مواقع نیز بیضه‌ها بدون درمان در سن شش ماهگی از بین می‌روند. درمان‌های این بیماری شامل عمل جراحی و هورمون درمانی است.

  • درمان بیضه نزول نکرده با عمل جراحی

 بیضهٔ نزول نکرده را می‌توان با جراحی اورکیوپکسی درمان کرد و از این طریق بیضه‌ها را به کیسهٔ بیضه منتقل کرد. این جراحی بیشتر در سنین ۶ تا ۱۸ ماهگی برای کودکان انجام می‌شود و در بیشتر موارد نتیجهٔ خوبی دارد.

  • درمان بیضه نزول نکرده با هورمون درمانی

 به وسیلهٔ برخی هورمون‌ها می‌توان بدن کودک را به تولید تستوسترون تحریک کرد و از این طریق بیضه‌ها را به کیسهٔ بیضه هدایت کرد. درمان بیضهٔ نزول نکرده به این روش فقط در برخی موارد خاص انجام می‌شود.

تمور و سرطان بیضه در نوزادان

عوارض احتمالی بیضه نزول نکرده در کودکان

اگر کودکان به بیضهٔ نزول نکرده که یکی از بیماری‌های بیضه در کودکان است، دچار شوند در آینده با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد از جمله:

  • ناباروری

 شایع‌ترین مشکلی که برای کودکان دارای بیضهٔ نزول نکرده رخ می‌دهد ناباروری است.

  • خطر ابتلا به سرطان بیضه

 کودکانی که به این بیماری دچار هستند در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند؛ به همین دلیل باید به صورت ماهانه یک معاینه یا خودآزمایی انجام دهند.

  • استرس عاطفی

 چنین بیماری برای کودکان و مردان موجب استرس و بروز احساسات منفی زیادی خواهد شد.

  • پیچ خوردگی بیضه

 در اثر نچسبیدن بیضه‌ها به کیسهٔ بیضه، دچار پیچ خوردگی شده و در نهایت منجر به قطع خون رسانی به بیضه‌ها می‌شود.

هنگامی که کودک خود را معاینه کردید و متوجه شدید که علائم این بیماری را دارد و هیچ اثری از بیضه‌ها در کیسهٔ بیضه نیست، باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کرده و مشکل را با او در میان بگذارید.

بررسی نهایی

بیماری‌های بیضه در کودکان بسیار پیچیده و متعدد هستند که می‌توانند بر کیسهٔ بیضه تأثیر بگذارند. بسیاری از بیماری‌های بیضه در کودکان باعث بروز درد بیضه می‌شوند؛ اما سایر بیماری‌های دیگر مانند سنگ کلیه، فتق و وجود عفونت نیز منجر به درد بیضه و اطراف کیسهٔ بیضه خواهند شد. بنابراین تشخیص علل درد بیضه و بیماری‌های بیضه باید توسط پزشک صورت پذیرد. به این ترتیب هرگونه بیماری‌های بیضه در کودکان به سرعت درمان و از بروز مشکلات احتمالی که در آینده رخ می‌دهد جلوگیری می‌شود.

قابل ذکر است همهٔ بیماری‌های بیضه در کودکان نیازی به درمان ندارند؛ اما تمام علائم و بیماری‌های بیضه باید توسط پزشک بررسی و در صورت نیاز درمان شوند. اگر کودک شما دارای علائم یکی از بیماری‌های بیضه در کودکان مانند درد و تورم، حساسیت بیضه به لمس، وجود توده در بیضه، تهوع و استفراغ را داراست هر چه سریع‌تر برای بررسی و درمان کودک خود توسط پزشک اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.