کراتینه مو در دوران شیر دهی

کراتینه مو در دوران شیردهی

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

آیا شما مادری هستید که به فکر کراتینه مو در دوران شیردهی هستید؟ آیا نمی‌دانید انجام کراتینه موی سر در دوران شیردهی مفید سات یا مضر؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.
یکی از روش‌های مفید برای صاف کردن مو استفاده از مواد کراتینه مو می‌باشد. مواد کراتینه شامل انواع مواد شیمیایی هستند. با استفاده از کراتینه مو، وزی و آسیب‌های وارد شده به مو کاملاً از بین می‌رود و سطح مو براق، درخشان و لطیف می‌گردد.

این موضوع باعث می‌شود بسیاری از بانوان برای افزایش زیبایی موهای خود قصد انجام کراتینه موی سر را داشته باشند؛ اما مواردی مثل کراتین مو یا بوتاکس مو به دلیل داشتن مواد شیمیایی به خصوص برای استفاده در دوران بارداری و شیردهی، با محدودیت‌هایی مواجه هستند. نتایج تحقیقات در این زمینه تا به الان موفقیت آمیز نبوده و صرفاً پزشکان و دانشمندان بیان می‌کنند بهتر است بانوان باردار و زنان شیرده، تا جایی که ممکن است از مواد کراتینه مو در این دوران‌ها استفاده نکنند.
در این مقاله از مجموعه ۳۰ سیب از قصد داریم دربارۀ کراتین مو در دوران شیردهی و عوارض یا شرایط آن به طور کاملاً صحبت کنیم. کارشناسان ما در ۳۰ سیب سعی کرده‌اند تمام نکات مربوط به کراتینه مو مخصوصاً در دوران شیردهی و برای بانوان باردار را به صورت کامل و با اطلاعات روز دنیا در خدمت شما قرار دهند؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل نمایید.

کراتین مو چیست؟

اینفوگرافی کراتینه مو در دوران شیردهی

کراتین مو یک بخش مهم و پروتئینی در ساختار مو می‌باشد که می‌تواند باعث رشد بهتر، صافی و نرمی موها و همچنین جلوگیری از آسیب به ساختار موها شود. ممکن است به دلیل تغذیۀ نامناسب و عوامل ژنتیکی یا تغییرات آب و هوایی، میزان کراتین مو کاهش یافته یا دچار آسیب شود. انجام روش‌های درمانی، به خصوص کراتین موی سر، می‌تواند یک روش مفید برای انتقال پروتئین‌ها به ساختار مو و همچنین درمان آسیب‌های مو باشد.

شما به کمک کراتین مو می‌توانید موهای فر یا وز را کاملاً صاف و براق کنید. کراتینه کردن مو یک روش درمانی است که توسط آرایشگران یا افراد حرفه‌ای در این زمینه انجام شود. مواد کراتینه مو به شکل محلول هستند؛ مواد تشکیل دهندۀ کراتیه موی سر ممکن است گیاهی یا مصنوعی باشند.

در برخی موارد، به دلیل مواد شیمیایی موجود درون محلول کراتینه مصنوعی، استفاده از آنها در دوران شیردهی و بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. به همین دلیل امروزه در سراسر جهان، کراتین‌های طبیعی با استقبال بیشتری مواجه هستند؛ همچنین قیمت آنها نیز بهتر و اثرگذاری آنها بالاتر است.

انواع مواد کراتینه مو و استفاده در دوران شیردهی

کراتینه مو در دوران شیردهی مضر است یا خیر؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای بسیاری از مادران شیرده به وجود بیاید این است که آیا انجام کراتینه مو در دوران شیردهی مضر است یا خیر؟ موضوع اصلی این است که یک زن باردار باید به محض اطلاع از حضور جنین در وجود خود، نکات مربوط به سلامتی و همچنین تغذیه را کاملاً رعایت کند. این موضوع پس از به دنیا آمدن کودک و در دوران شیردهی نیز باید ادامه پیدا کند و نباید متوقف شود.

سبک زندگی صحیح، تغذیۀ مناسب و پرهیز از عوامل مخرب بر سلامت کودک، برای مادر بسیار مهم است. تمام تغذیۀ کودک از طریق شیر مادر است؛ در صورتی که مادر هنگام تغذیه یا فرآیندهای دیگر این موضوع را رعایت نکند، عوامل آسیب‌زا ممکن است از طریق شیر مادر به فرزند منتقل شوند. با این وجود بسیاری از بانوان علاقه دارند از روش‌های مختلف زیبایی برای بهبود ظاهر مو یا صورت و اندام خود استفاده کنند.

در محلول کراتین مو انواع مختلفی از مواد شیمیایی وجود دارد و مواد پروتئینی بخش کوچکی از محلول را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل در صورتی که قصد دارید کراتینه مو را در دوران شیردهی انجام دهید، باید از مواد موجود در محلول کراتین کاملاً مطمئن شوید و این موضوع را با آرایشگر یا شخصی که برای شما فرآیند کراتینه مو را انجام می‌دهد، در میان بگذارید. تا جایی که امکان دارد برای کراتینه مو از مواد گیاهی و طبیعی استفاده کنید و از استفاده از مواد شیمیایی در دوران شیردهی و بارداری بپرهیزید.

کراتین مو با مواد گیاهی در دوران شیردهی

مراقبت‌های بعد از کراتینه مو در دوران شیردهی

اگر کار از کار گذشته است و شما در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید و فرآیند کراتینه مو را نیز انجام داده‌اید، بهتر است حداقل با رعایت برخی نکات، میزان ضرر و آسیب حاصل از مواد کراتینه موی سر بر فرزند خود را کاهش دهید.

  • بهترین کار این است که پس از انجام کراتین مو، به طور کامل پوست سر را شستشو دهید تا مواد شیمیایی که مدت‌ها بر روی پوست سر قرار گرفته‌اند، شسته شوند.
  • پس از انجام کراتینه مو، باید شامپو بدون سولفات استفاده کنید. دقت لازم را داشته باشید اصولاً شامپوهایی که پس از کراتینه موی سر، مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی سولفات نیستند و بیشتر فرآیند نرم کنندگی و درخشان کنندگی مو را انجام می‌دهند. با این وجود رعایت جوانب احتیاط، ایجاب می‌کند که حتماً با نظر پزشک خود شامپوها را انتخاب کنید.

جایگزین‌ های مناسب کراتین مو در دوران شیردهی

در دوران شیردهی هر آنچه شما مصرف کنید یا جذب بدن شما شود یا هر عملکرد دیگری، مستقیماً با گردش خون شما در ارتباط بوده و با ورود به بدن کودک از طریق شیردهی، ممکن است باعث آسیب به فرزند شود.

  • به دلیل اینکه کراتین مو در دوران شیردهی ممکن است برای فرزند شما مضر باشد، بهترین راه حل این است که به جای کراتین مو در دوران شیردهی، از جایگزین‌های مناسب آن استفاده کنید. این مواد جایگزین می‌تواند انواعی از ماسک‌های خانگی یا صنعتی بدون فرمالدهید باشند. فرمالدهید یا فرمالین موجود در مواد کراتینه مو، ممکن است برای شما مضر باشند. در برخی موارد مشاهده شده است این مواد جذب خون می‌شوند و ممکن است باعث اسهال و استفراغ در کودک شوند.
  • شما می‌توانید خودتان در خانه ماسک‌های خانگی را با استفاده از روغن‌های گیاهی یا برخی میوه‌ها تهیه کنید و با قرار دادن بر روی موی سر، سطح آن را صاف و درخشان کنید. البته نباید انتظار صاف شدن صددرصد موها را داشته باشید و توقع داشته باشید که این ماسک‌های خانگی عملکرد کراتینه مو را برای شما انجام دهند؛ اما با توجه به اینکه سلامتی فرزند از هر چیزی مهمتر است، این یک پیشنهاد کاملاً مناسب خواهد بود.
منع مصرف کراتین مو شیمیایی در دوران شیردهی

عوارض احتمالی کراتینه مو در دوران شیردهی

نمی‌توان با مستندات علمی ثابت کرد که کراتینه مو در دوران شیردهی دارای عوارض خاصی است.

  • در برخی موارد تنها اسهال و استفراغ و علائمی اینچنینی در کودک مشاهده شده است که این علائم موقت و گذرا بوده و به مرور زمان از بین رفته است.
  • برخی از افراد معتقدند که فرمالدهید موجود در کراتینه مو می‌تواند در دوران بارداری به رشد کودک آسیب زده یا ناهنجاری‌هایی برای کودک ایجاد کند؛ اما در مقابل نیز مخالفان این عقیده هستند و معتقدند مواد تشکیل دهندۀ کراتینه مو به هیچ وجه وارد خون نشده و آسیبی برای کودکان و جنین نخواهند داشت. اما در هر صورت عقل حکم می‌کند جوانب احتیاط را خصوصاً در دوران شیردهی و بارداری، رعایت کنید.
  • یکی دیگر از عوارضی که ممکن است با انجام کراتینه مو در دوران شیردهی برای شما ایجاد شود، ریزش مو است. کراتینه مو می‌تواند باعث ریزش موی مادر شیرده یا باردار شود.
  • یکی دیگر از عوارضی که ممکن است در اثر استفاده از کراتینه مو در دوران شیردهی برای مادر ایجاد شود، بروز واکنش‌های آلرژیک است که ممکن است به علت وجود مواد شیمیایی موجود در محلول کراتین برای شخص رخ دهد. این آلرژی ممکن است یک یا دو روز بعد از انجام کراتین مو در فرد نمایان شود. بهتر است به محض بروز علائم آلرژی و حساسیت به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را برای سلامتی کودک و جنین انجام دهید.
پرهیز از انجام کراتین مو در ماه های اول شیردهی

زمان مناسب برای کراتینه مو مادر شیرده

بهترین زمان برای انجام کراتینه مو در دوران شیردهی، زمانی است که کودک به اندازۀ کافی رشد نکرده باشد و احتمال ایجاد آلرژی پس از انجام کراتین برای او کم باشد. بهتر است در ماه‌های اول پس از زایمان به علت ضعیف بودن بدن کودک و همچنین اهمیت سالم بودن شیر مادر، از انجام کراتینه مو پرهیز کنید. می‌توان حدود یک سال پس از تولد کودک این کار را انجام داد؛ البته این موضوع کاملاً نسبی است.

یعنی در برخی افراد ممکن است بلافاصله پس از انجام کراتین، آلرژی در کودک ایجاد شود و برخی دیگر از مادران شیرده ممکن است با انجام کراتینه مو حتی کوچکترین علائمی نیز نشان ندهند. در هر صورت همواره پزشکان زنان و زایمان و مشاوران پیشنهاد می‌کنند انجام کراتین مو پس از به پایان رسیدن دوران بارداری و شیردهی انجام شود و تا حد امکان طی این دوران از انجام این کار پرهیز شود.

کراتین مو مادران شیرده و ایجاد آلرژی در شیرخوار

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه ۳۰ سیب دربارۀ کراتینه مو در دوران شیردهی به طور کامل صحبت شد. کراتینه مو یکی از روش‌های رایج برای نرم و صاف کردن مو و همچنین براق کردن موهاست که می‌تواند به طور موقت و طی بازۀ زمانی سه ماه تا یک سال به طور کامل مو را صاف، نرم و لطیف نگه دارد.

به دلیل تأثیرات مثبتی که انجام کراتینه مو بر سلامتی و ظاهر موی اشخاص دارد، بسیاری از بانوان علاقه‌مند هستند که با انجام کراتینه مو، زیبایی موهای خود را چندین برابر کنند؛ اما انجام کراتین در دوران شیردهی و بارداری می‌تواند به دلیل موادی مانند فرمالدهید باعث بروز آسیب به کودک شود.هنوز باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و این موضوع کاملاً اثبات شده نیست‌‌. در هر حال طبق نظر اکثریت متخصصان این حوزه، انجام کراتیه مو در دوران شیردهی و باراری، جهت حفظ سلامت فرزند، توصیه نمی‌شود.

شما عزیزان می‌توانید با مطالعۀ سایر مطالب علمی وب‌سایت ۳۰ سیب اطلاعات بیشتری در خصوص دوران بارداری و شیردهی خود دریافت نمایید. همچنین خوشحال می‌شویم شما مادران عزیز نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید یا اگر سؤالی ذهن شما را درگیر کرده بیان کنید تا کارشناسان ماهر ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

۱۷ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ اقدامات زیبایی و درمانی :
اقدامات زیبایی و درمانی