همه چیز درباره هفته نوزدهم بارداری

زمان مطالعه: 11 دقیقه

هفته نوزدهم بارداری برای برخی از زنان نیمه راه محسوب می‌شود. مخصوصاً زنانی که دو یا چند قلو باردار هستند و معمولاً چند هفته زودتر زایمان می‌کنند. جنین دیگر شبیه به یک انسان است و برخی از کارهای یک نوزاد را می‌تواند انجام دهد. وقتی به این هفته برسید یعنی در ماه پنجم بارداری هستید. اکنون از ظاهر شما کاملاً مشخص است که باردار هستید. اگر می‌خواهید بدانید جنین در این هفته به چه شکل است، مادر چه علائمی دارد و در این زمان باید چه کارهایی انجام شود، با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. همچنین در پادکست زیر به صورت خلاصه تمام اتفاقاتی که در هفته نوزدهم بارداری برای مادر و جنین می‌افتد را آورده ایم.

خلاصه مطلب را در این پادکست گوش دهید:

هفته نوزدهم بارداری چگونه است؟

شما در حال پشت سر گذاشتن یک دوره مهم در بارداری خود هستید. از هفته آینده، شما در نیمه راه بارداری خود خواهید بود. در هفته نوزدهم بارداری، کودک دچار یک تغییر معجزه آسا می‌شود و شما تجربیات متفاوت و زیبایی خواهید داشت که هرگز در زندگی خود تجربه نکرده‌اید.

در هفته نوزدهم، رحم به رشد خود ادامه می‌دهد و این ممکن است باعث درد کمر شود. شکم برجسته‌تر می‌گردد و ممکن است انقباضات و درد خفیفی در ناحیه شکم احساس شود. این انقباضات به این دلیل رخ می‌دهد که بدن خود را برای تولد آماده می‌کند. هورمون‌های بارداری بافت همبند و مفاصل را نرم می‌کند. ممکن است احساس خستگی کنید و به این دلیل باشد که وزن اضافه کرده‌اید یا مشکل خواب دارید. این‌ها از جمله مشکلاتی است که در این دوره اغلب با آن مواجه می‌شویم. اگر وضعیت بدتر شد، می‌توانید با پزشک تماس بگیرید. ورم در بعضی اندام‌های بدن مانند انگشتان رخ می‌دهد و علاوه بر این، ممکن است یک احساس سوزن سوزن شدن خفیف در پاها و بازوها بروز کند. 

علائم مربوط به حجیم شدن مخاط بینی ممکن است در حدود هفته نوزده بارداری ظاهر شود؛ زیرا حجم خون مادر باردار افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث تورم مخاط بینی و گرفتگی آن شود. این علائم به معنای سرماخوردگی نیست. در این هفته، هورمون‌ها  می‌توانند باعث خشکی پوست یا ضعیف شدن ناخن‌ها شوند.

هفته نوزدهم بارداری چگونه است؟

بدن و شکم مادر در هفته نوزدهم بارداری

شکم مادر در این زمان کاملاً بزرگ شده است. کودک به سرعت در حال رشد است و به همین دلیل بدن مادر بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. سه ماهه دوم بارداری برای اکثر زنان راحت‌ترین قسمت بارداری است. با این حال، هر زنی مسائلی را تجربه خواهد کرد و نمی‌توان گفت این زمان بدون هیچ نشانه‌ای است. اگر شما جز آن دسته از زنانی هستید که هیچ علائمی ندارید، باید بگوییم خیلی خوش‌شانس هستید! برجستگی شکم زنان باردار با هم تفاوت‌های زیادی دارد. معمولاً برجستگی شکم مادرانی که برای اولین بار حامله می‌شوند، کمتر است. زنانی هم که قبلاً باردار بوده‌اند، شکم بزرگ‌تری دارند.

همین امر برای احساس کردن حرکات و تکان خوردن جنین نیز صدق می‌کند. ممکن است برخی از زنان به وضوح حرکات جنین را احساس کنند. البته متوجه شدن لگدهای جنین به موقعیت او در بدن مادر نیز ربط دارد. اگر جنین در بدن مادر رو به داخل باشد، احساس کردن لگدهای او دشوارتر است. گاهی تکان خوردن آن‌ها آن قدر ظریف است که ممکن است با نفخ یا حرکت گاز در شکم اشتباه گرفته شود. جای نگرانی نیست. در هفته‌های آتی می‌توانید تکان خوردن جنین را به وضوح احساس کنید.

اگر قبلاً حرکات کودک خود را احساس کرده‌اید و فکر می‌کنید که حرکات او کند یا متوقف شده است، فورا به پزشک اطلاع دهید. ممکن است چیز مهمی نباشد اما با اطلاع به پزشک و معاینه می‌توانید خیال خود را راحت کنید. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که حدود 55 درصد زنانی که مرده‌زایی را تجربه کرده‌اند، ابتدا کاهش حرکات جنین را احساس کرده‌اند، در حالی که به پزشک خود اطلاع نداده بودند.

رشد جنین در هفته نوزدهم

سونوگرافی هفته نوزدهم

در سونوگرافی اواسط بارداری پزشک تمام بدن جنین از جمله مغز، ستون فقرات و قلب را اسکن می‌کند تا مطمئن شود همه چیز به درستی در حال رشد کردن و تکامل یافتن است. شما هم می‌توانید تمام این بخش‌ها را در سونوگرافی مشاهده کنید و تکان خوردن فرزند خود را ببینید. در صورت تمایل می‌توانید جنسیت جنین را هم بپرسید.

 آزمایش های هفته ۱۹ بارداری

مهم‌ترین آزمایشاتی که می‌توانند در این هفته انجام شوند تست‌های غربالگری سه گانه و چهارگانه است. با انجام تست غربالگری سه‌گانه/ چهارگانه، خطرات سندرم داون، مشکلات ژنتیکی، AFP (پروتئین آلفا فتا) و نقص لوله عصبی (بیماری اسپلیت ستون فقرات) شناسایی می‌شود. اگر در نتیجه آزمایش‌های سه گانه/ چهارگانه افزایش خطر مشاهده شود، نمونه‌برداری در هفته‌های بعد تجویز می‌شود.

رشد جنین در هفته نوزدهم بارداری

طول جنین از سر تا پایین باسن حدود 15.8 سانتی‌متر است و طول او از سر تا پاشنه تقریباً 22.8 سانتی‌متر است. وزن کودک نیز حدود 272 گرم است. پوششی روی پوست جنین ایجاد شده است. این پوشش ضخیم، سفید و موم مانند ورنیکس کازئوزا نامیده می‌شود. ورنیکس عملکردهای مهم بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این پوشش به عنوان روان کننده عمل می‌کند تا کودک راحت‌تر از کانال زایمان عبور کند.
  • یک لایه ضد آب ایجاد می‌کند که از پوست کودک شما در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند.
  • به پیشگیری از عفونت کمک می‌کند.
  • دمای بدن جنین را تنظیم می‌کند.
  • پوست کودک شما را مرطوب می‌کند.
  • باعث بهبود زخم می‌شود.

کانال یا تونل مو در بالای سر کودک به طور کامل تشکیل شده است. این کانال مو را روی سر نگه می‌دارد. موها هم ممکن است از الان قابل مشاهده باشند. از هفته‌های پیش دور کودک شما بافت چربی ایجاد شده است. این بافت چربی سفید انرژی را ذخیره می‌کند. اکنون وقت ایجاد چربی قهوه‌ای است. کودک پس از خروج از رحم برای گرم نگه داشتن نیاز به چربی قهوه‌ای دارند. جالب است بدانید که دندان‌های اولیه یا اولین مجموعه دندان‌های کودک شما در حال رشد است، هر چند تا چند ماه پس از تولد، نوزاد دندانی نخواهد داشت.

جنین در هفته نوزدهم کجای شکم قرار دارد؟

در هفته نوزدهم بارداری، رحم درست زیر ناف قرار دارد و اندازه آن 1.3 سانتی متر است. نوزادی که همراه با رحم در بدن مادر رشد می‌کند تا هفته نوزدهم به اندازه یک انبه می‌رسد. از آنجایی که بافت‌های چربی به ضخیم شدن ادامه می‌دهند، وزن آن 200-250 گرم است. نوزاد 19 هفته‌ای که نسبت به هفته گذشته یک سانتی متر رشد کرده است، تقریبا 15 سانتی متر قد دارد. اگرچه رشد هر نوزاد یکسان نیست، این وزن و طول نشان دهنده میزان متوسط ​​است. در تصویر زیر می‌توانید محل دقیق جنین را در هفته ۱۹ بارداری ببینید.

جنین در هفته نوزدهم کجای شکم قرار دارد؟

علائم بارداری در هفته نوزدهم

مادر ممکن است در این زمان علائمی چون سوزش سردل، سردرد، سرگیجه، خونریزی لثه و… را تجربه کند. با وجود این نشانه‌ها، می‌توان گفت شما در هفته راحتی قرار دارید و علائم برداری نسبت به سه ماهه اول کاهش پیدا کرده‌اند. در ادامه رایج‌ترین نشانه‌های بارداری در این هفته را بررسی می‌کنیم.

  • درد رباط گرد

ممکن است درد شدید در ناحیه پایین شکم یا کشاله ران در طول سه ماهه دوم شما را غافلگیر کند. درد رباط گرد یکی از ناراحتی‌های شایع بارداری است. این درد معمولاً با تغییر وضعیت، سرفه، عطسه یا خنده ناگهانی ایجاد می‌شود و نتیجه کشش رباط‌هایی است که در کنار رحم شما قرار دارند. این درد به سرعت از بین می‌رود و به غیر از ایجاد درد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. هر کس این درد را به گونه متفاوتی تجربه می‌کند.

  • فراموشی دوران بارداری

ممکن است در این زمان دچار فراموشی دوران بارداری شوید. تا 81 درصد از زنان باردار این مشکل را تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند باعث فراموشی، مشکلات تمرکز، گیجی و موارد این چنینی شود.

  • سرگیجه و احساس ضعف

بسیاری از زنان بارداری در این زمان احساس ضعف می‌کنند و سرگیجه دارند. سرگیجه در دوران بارداری ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که رحم در حال رشد شما به رگ‌های خونی فشار وارد می‌کند. علاوه بر این، ریه‌های مادر نیز درگیر هستند؛ بنابراین ممکن است گاهی اکسیژن کم بیاورید. در کنار این موارد، ممکن است کم آبی و گرسنگی نیز باعث بروز این مشکل شوند. در نتیجه باید خوب غذا بخورید و مایعات فراوانی بنوشید.

  • گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا نیز از دیگر مشکلات این دوران است. برای رفع این مشکل بهتر است پاهای خود را بکشید و حرکات کششی انجام دهید. یوگا و ماساژ پا نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

  • درد لگن

مادران در این زمان دچار درد لگن نیز می‌شوند. اگر درد لگن در شب‌ها شما را آزار می‌دهد، سعی کنید به پهلو بخوابید و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. بالش‌های بارداری می‌توانند درد لگن را کاهش دهند.

 عوارض شایع بارداری در هفته نوزدهم بارداری

علاویه بر علائم شایع بارداری و علائمی که در این هفته بروز می‌کند، بعضی شرایط نیز هستند که می‌توانند به عنوان یک عارضه شناخته شوند. مهمترین عوارض این دوره شامل موارد زیر است.

درد کشاله ران

در این هفته رحم شما تا حدود یک سانتی متر زیر ناف بالا رفته است. رحم رشد کرده و شروع به آشکارتر شدن نموده است. با رشد رحم، بافت همبند گردی که از آن حمایت می‌کند نیز کشیده می‌شود. گاهی اوقات این بافت‌های همبند کشیده می‌توانند باعث درد در ناحیه کشاله ران در قسمت تحتانی شکم شوند. درد معمولا در یک طرف و گاهی اوقات در هر دو طرف احساس می‌شود. این دردهای کشاله ران در هفته ۱۹ بارداری طبیعی است. استراحت به کاهش درد کمک می‌کند؛ اما اگر با وجود استراحت از بین نرفت یا درد همراه با تب، لرز، ادرار دردناک، خونریزی یا افزایش دفعات درد باشد، لازم است با پزشک مشورت شود.

درد شکم

در هفته نوزدهم بارداری جنین دختر و پسر، دردهایی از نوع انقباض ممکن است هر از گاهی در شکم و همچنین در کشاله ران احساس شود. خستگی و حرکات ناگهانی می‌تواند این دردها را تحریک کند. درد بیشتر در اطراف بافت همبند رخ می‌دهد. این بافت همبند همچنین از رحم حمایت می‌کند و با افزایش وزن کشیده می‌شود. در صورت افزایش زیاد درد شکم که عارضه طبیعی بارداری محسوب می‌شود، باید با پزشک مشورت کنید.

 عوارض شایع بارداری در هفته نوزدهم بارداری

گرفتگی عضلات پا

در هفته نوزدهم بارداری، ممکن است هنگام دراز کشیدن دچار گرفتگی عضلات پا شوید. در برخی موارد، این گرفتگی‌ها به دلیل کمبود برخی مواد معدنی ایجاد می‌شود. با افزایش مصرف کلسیم می‌توانید گرفتگی عضلات را تسکین دهید.

قرمزی و تیرگی پوست

ممکن است قرمزی در کف دست خود مشاهده کنید. این به دلیل استروژن اضافی است و جای نگرانی نیست. برخی از نواحی پوست شما ممکن است تیره شوند. دلیل این امر افزایش موقت رنگدانه است. اگر این لکه‌های تیره روی لب‌ها، گونه‌ها و پیشانی شما ظاهر شود، به آن‌ها «ماسک بارداری» می‌گویند. همچنین ممکن است متوجه تیره شدن نوک سینه‌ها، گودی و جای زخم، بازوها و واژن خود شوید. این نواحی تیره پس از تولد ناپدید می‌شوند.

تنبلی و خستگی

احساس تنبلی، کمبود انرژی و خستگی در دوران بارداری کاملا طبیعی است. تغییرات هورمونی و رشد تدریجی نوزاد در رحم ممکن است باعث شود مادر باردار زود خسته شود و احساس ضعف کند.

وجود لک و ترشح

ترشح یکی از مشکلات رایج در هفته نوزدهم بارداری است. ترشح ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شود. ترشحات معمولا ترشحات بی بو، بی‌رنگ و شفاف هستند. اگر ترشحات بدبو، همراه با خارش و دردناک باشد، بدون در نظر گرفتن هفته، حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

اختلالات خواب

اختلالات خواب ممکن است در تمام سه ماهه دوم رخ دهد. اختلالات خواب ممکن است نشانه افسردگی یا مشکلات اختلالات اضطرابی باشد. قرار دادن بالش بین پاها ممکن است به او کمک کند تا در وضعیت راحت‌تری بخوابید. علاوه بر موارد ذکر شده عوارض زیر نیز ممکن است بروز کند:

  • شرایطی مانند معده درد، تکرر ادرار و سوزش سر دل
  • ترک‌های پوستی
  • احساس نفخ و یبوست
  • خونریزی و تورم در لثه
  • خون دماغ
  • سوء هاضمه و دل درد
  • پا درد
  • گرگرفتگی
  • دست ها و پاهای متورم
  • عفونت‌های ادراری
  • عفونت های واژن
  • سردرد
  • سرگیجه
  • سینه‌های حساس
  • حالت تهوع (در جنین ۱۹ هفته پسر می‌تواند شدیدتر باشد)
  • موهای تیره تر و براق تر
  • حالت بد صبحگاهی
  • حساسیت به بو
  • خلق و خوی متغیر
  • خونریزی واژینال

نکات و توصیه‌های هفته نوزدهم بارداری

درست است که بارداری با مشکلات و سختی‌هایی همراه است اما شما می‌توانید با رعایت نکاتی این دوران را برای خود شیرین‌تر کنید و از سختی‌های آن بکاهید. در این بخش قصد داریم به بررسی این نکات و دستورالعمل‌ها بپردازیم.

  • دوری از استرس

درست است که هیجان‌زده هستید و می‌خواهید کارها را زودتر پیش ببرید؛ اما بهتر است در این دوران آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید کارهای زیاد و استرس‌زا را پشت سر هم انجام ندهید و برای انجام کارها از دیگران کمک بگیرید.

  • کاهش درد رباط گرد

برای کاهش درد عضلات و استخوان‌ها می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید و خوب استراحت کنید. کمی حرکات کششی انجام دهید. اگر درد شما با انجام این کارها کاهش پیدا نمی‌کند، به پزشک اطلاع دهید.

  • تغذیه مناسب

تغذیه مناسب را فراموش نکنید. شما باید خوب غذا بخورید. غذاهای شما باید سالم و مغذی باشند. تخم مرغ، ماهی سالمون، سبزیجات برگ دار، آجیل، ماست، بلغور جو دو سر و… از جمله مواد غذایی مغذی و مناسب دوران بارداری هستند.

  • ورزش کردن

درست است که باردار هستید اما ورزش روزانه و انجام یوگا می‌تواند برای شما مفید باشد. نیازی نیست کارهای سنگین انجام دهید. می‌توانید تمریناتی را انجام دهید که مخصوص دوران بارداری هستند. پیشنهاد می‌شود در کلاس‌های مخصوص زنان باردار ثبت نام کنید و این تمرینات را انجام دهید.

  • مقابله با فراموشی دوران بارداری

استرس، کمبود خواب، رژیم غذایی نامناسب و… می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. پس برای مقابله با این مشکل باید خوب بخوابید. خوب غذا بخورید و از استرس دوری کنید.

  • چک کردن دندان‌ها

در زمان بارداری نه تنها باید از دندان‌های خود مراقبت کنید، بلکه باید از دندان‌های جنین هم مراقبت کنید. تغذیه سالم می‌تواند مواد لازم برای تقویت دندان‌ها را فراهم کند. به جای خوراکی‌های شیرین و ناسالم از میان وعده‌های سالم و مغذی استفاده کنید. زیاد آب و شیر بنوشید و نوشیدن آب‌میوه‌های غیرطبیعی و نوشابه خودداری کنید. مسواک زدن نیز بسیار مهم است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در دوران بارداری به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌های شما بررسی شود. در این زمان مواد مغذی غذاها ابتدا به جنین می‌رسند. برای همین ممکن است دندان‌های شما در معرض خطر قرار بگیرند و زود پوسیده شوند. در رژیم غذایی شما باید میزان مناسبی از کلسیم، فسفر و ویتامین‌های D، A و C وجود داشته باشد.

  • مصرف مکمل پروژسترون

مکمل پروژسترون دارویی است که برای جلوگیری از زایمان زودرس تجویز می‌شود. محققان دقیقاً مطمئن نیستند که پروژسترون چگونه کار می‌کند، اما اعتقاد بر این است که از انقباضات رحمی و تغییرات دهانه رحم که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود، جلوگیری می‌کند. اگر قبلاً زایمان زودرس داشته‌اید، ممکن است پزشک تزریق پروژسترون را پیشنهاد کند. درمان معمولاً بین هفته‌های 16 الی 20 شروع می‌شود و تا هفته 36 ادامه دارد. استفاده از این دارو به زنانی که دهانه رحم کوتاه دارند هم توصیه می‌شود. دهانه رحم کوتاه هم می‌تواند موجب زایمان زودرس شود. معمولاً در این حالت از شیاف واژینال استفاده می‌شود و باید روزی یک بار از این شیاف استفاده شود.

بیشتر بخوانید

چه شرایطی را باید فورا به پزشک اطلاع داد؟

درد خفیف بخشی طبیعی از بارداری است. با این حال، درد می‌تواند نشانه مشکل بزرگ‌تری باشد. در صورتی که درد دارید و این درد شدید است یا به صورت مداوم وجود دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی درد شدید و مداوم نشانه مشکلی است که مربوط به بارداری می‌شود. با این حال، امکان دارد درد نشانه مشکلات مرتبط با کیسه صفرا یا آپاندیس باشد.

علاوه بر این، در صورت بروز مشکلات زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی از واژن
  • خارج شدن مایعات از واژن
  • تب همراه با درد
  • کمردرد شدید
  • دردهایی شبیه به دردهای قاعدگی
  • درد در زمان ادرار کردن
  • صورتی یا قهوه‌ای بودن ترشحات واژن
مراقبت های هفته نوزدهم بارداری

سخن نهایی

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته نوزدهم بارداری پرداختیم. شما تقریباً نیمی از راه را آمده‌اید و کودک شما اکنون بسیار بزرگ شده است و تغییرات زیادی در بدن وی رخ داده است. علاوه بر این، تغییراتی هم در بدن مادر به وجود آمده است. معمولاً زنان باردار در این زمان مشکلات سه ماهه اول را ندارند اما عوارض دیگری همچون کمردرد، درد لگن و… شدت بیشتری پیدا می‌کنند. تمامی این موارد طبیعی هستند اما در صورتی که شدت آن‌ها زیاد باشد و به صورت مداوم وجود داشته باشند، باید به پزشک اطلاع دهید تا از مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منابع:

medicalnewstoday.com

thebump.com

enfamil.com

flo.health

ممکن است شما دوست داشته باشید
18 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    اطلاعات خیلی مفیدبود

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام مرسی که مطالب سی سیب را دنبال می کنید.

  2. ناشناس می گوید

    خیلی عالی و مفید بود ممنون

    1. ۳۰سیب می گوید

      ??

  3. باران می گوید

    واقعا عاای بود من ک اطلاعاتتون رو دنبال میکنم موفق باشین

    1. ۳۰سیب می گوید

      خوشحالیم مطالب ۳۰ سیب را دنبال می کنید.

  4. ریحانه می گوید

    عالی بود

    1. ۳۰سیب می گوید

      ??

  5. ریحانه می گوید

    عالی بود ممنون از راهنمایی تون ♥♥♥♥❤❤❤❤❤❤❤❤

    1. ۳۰سیب می گوید

      مرسی از شما از مطلب هقته ۱۹ بارداری استفاده کردید.

  6. ناشناس می گوید

    ممنونم از شما ?

    1. ۳۰سیب می گوید

      مرسی از مطلب هفته ۱۹ بارداری تیم استفاده کردید.

  7. ناشناس می گوید

    مرسی از راهنمایی تون عااالی بود

    1. مائده فخر الدینی کارشناس مامایی می گوید

      ممنون که مطالب سی سیب رو دنبال میکنید.

  8. سوخته دلان می گوید

    عالی بود

  9. علی اصغر می گوید

    سلام خیلی عالی ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون میزارید❤️????????????????

  10. یگانه می گوید

    سلام ممنونم ازمطالبتون که دراختیارمون گذاشتین خدااذتون راضی باشه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . سپاس از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.