زمان مطالعه: 6 دقیقه
۱۲ دیدگاه

همه چیز درباره هفته سی و هفتم بارداری

جنین در هفته سی و هفتم بارداری

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

چیزی به پایان دوره بارداری شما نمانده است و بسیاری از زنان در این هفته زایمان می‌کنند. کودک شما نیز در این هفته آخرین مراحل رشد در رحم را پشت سر می‌گذارد. در این مقاله از سی سیب قصد داریم به بررسی رشد جنین، تغییرات بدن مادر، علائم و دستورالعمل‌های هفته سی و هفتم بارداری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد کودک در هفته سی و هفتم بارداری

اکنون اندازه سر تا پایین باسن کودک شما حدود ۳۴ سانتی‌متر است. قد کامل او نیز حدوداً ۴۸ سانتی‌متر است. وزن جنین در این هفته به ۲۹۶۶ گرم می‌رسد. البته تمام این اعداد و ارقام میانگین هستند و ممکن است کودک شما در زمان تولد کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از این اندازه‌ها باشد. قد کامل نوزاد می‌تواند بین ۴۵ تا ۵۵ سانتیمتر باشد. وزن وی نیز می‌تواند به چهار هزار و ۵۰۰ گرم برسد.

از هفته ۳۷ تا ۴۲ را ترم بارداری می‌نامند. معمولاً بارداری انسان چهل هفته طول می‌کشد اما دانشمندان معتقد هستند این بازه می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل زایمان در هفته ۳۷ بارداری زایمان اوایل ترم گفته می‌شود. علت این امر نیست این است که مغز، ریه‌ها و کبد نوزاد همچنان می‌توانند رشد کنند.

رشد کودک در هفته سی و هفتم بارداری

سونوگرافی هفته سی و هفتم

معمولاً در این هفته برای سنجش سلامت کودک و نتایج تست بدون استرس از سونوگرافی استفاده می‌شود. ممکن است پزشک با مادرانی که دوقلو باردار هستند در مورد سزارین یا القا صحبت کند. البته نوع زایمان به سابقه پزشکی مادر و وضعیت نوزادان بستگی دارد.

معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند زنانی که دوقلو باردار هستند، در هفته سی و هشت بارداری زایمان کند. فرقی ندارد که شما چگونه و چه زمانی کودکی و کودکان خود را به دنیا می‌آورید. مهم‌ترین نکته حفظ آرامش است ست و همچنین باید به خود یادآوری کنید که این اتفاق ممکن است هر روز بیفتد و جای نگرانی وجود ندارد.

تغییرات بدن مادر در هفته ۳۷ بارداری

حدود ۵۷ درصد از دوقلوها قبل از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می‌آیند. پس اگر هنوز فرزندان شما در شکمتان قرار دارند، باید بگوییم که در اقلیت هستید؛ اما در این گروه بودند برای سلامتی آن‌ها بسیار مفید است. با توجه به اینکه در این زمان فشار زیادی روی شکم و لگن شما قرار دارد، پاهای شما متورم شده‌اند و خستگی کلی زیادی دارید، ممکن است راه رفتن و انجام کارهای ساده برای شما بسیار دشوار باشد. پیاده‌روی در این زمان دشوار است اما می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. البته در صورتی که پزشک شما هرگونه فعالیت زیادی را منع کرده باشد، نباید این کار را انجام دهید. در مجموع ورزش در سه ماهه سوم بارداری بسیار کمک‌کننده است؛ و می‌تواند به کنترل شدن خواب، بدن درد و تورم کمک کند.

علائم رایج بارداری در هفته سی و هفتم

بدن شما اکنون در حال آماده شدن برای زایمان است. در ادامه نشانه‌های رایج بارداری در هفته سی و هفتم را بررسی می‌کنیم.

  • افزایش انقباضات براکستون هیکس

ممکن است در اواخر بارداری انقباضات تمرینی بدن شما بیشتر و محسوس‌تر شوند. این انقباضات ممکن است خفیف یا قوی باشند و ممکن است هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آن را احساس کنید. البته فراموش نکنید که این انقباضات با انقباضات واقعی زایمان تفاوت دارند و با تغییر وضعیت بدن از بین می‌روند. در حالی که انقباضات واقعی با گذر زمان و تر و بدتر می‌شوند و دردناک هستند.

افزایش انقباضات براکستون هیکس در هفته سی و هفتم
  • از دست دادن پلاگین مخاطی

در سه ماهه اول یک پلاگین مخاطی دهانه رحم شما را می‌پوشاند تا از ورود هر گونه آلودگی به رحم جلوگیری کند و از بارداری شما محافظت کند. حال که زمان کمی از زایمان مانده است در دهانه رحم تغییراتی ایجاد می‌شود و این پلاگین کم کم شل می‌شود. ممکن است بخشی از پلاگین مخاطی شما بیفتد. این پلاگین به شکل ترشحات غلیظی بارگه‌های قهوه‌ای یا قرمز است. البته بسیاری از زنان ممکن است متوجه از دست دادن آن نشوند. درست است که این اتفاق می‌افتد اما لزوماً نشان‌دهنده فرارسیدن لحظه زایمان نیست. ممکن است ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها با زمان زایمان فاصله داشته باشید. هر زمان که متوجه از دست دادن پلاگین مخاطی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. البته با این اتفاق خطر عفونت افزایش پیدا نمی‌کند. پس جای نگرانی نیست.

  • سوزش سر دل

کودک شما اکنون بسیار بزرگ شده است و همچنان به سیستم گوارش شما فشار می آورد. برای کاهش ای مشکل آب فراوان بنوشید و از خوردن غذاهای تند و تحریک‌کننده خودداری کنید.

  • لکه بینی

کمی لکه بینی در هفته ۳۷ بارداری طبیعی است. دهانه رحم شما در دوران بارداری بسیار حساس است. در نتیجه ممکن است با برقراری رابطه جنسی تحریک شود و خونریزی ایجاد شود. البته میزان خونریزی بسیار خفیف است. در صورتی که خونریزی واژینال زیاد باشد باید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است نشانه وجود مشکلی در جفت مثل جدا شدن جفت باشد.

  • اختلالات خواب

با توجه به سنگین شدن شکم فشاری که به مثانه وارد می‌شود، ممکن است دچار اختلالات خواب شوید. علاوه بر این مجبور هستید مدام برای رفتن به دستشویی از جای خود برخیزید. تکرر ادرار نباید موجب کاهش مصرف آب شود. به اندازه کافی آب بنوشید اما سعی کنید از زمان عصر بعد میزان نوشیدن آب را کاهش دهید. این کاهش مصرف آب در این زمان را با نوشیدن آب در طول روز جبران کنید. علاوه بر این از مصرف کافئین خود بکاهید.

  • حالت تهوع

حالت تهوع نیز پای ثابت علائم بارداری است. در صورت شدید شدن تهوع به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این مشکل می‌تواند از عوارض بیماری‌های مرتبط به بارداری همانند پره اکلامپسی یا HELLP باشد.

رابطه جنسی در هفته ۳۷ بارداری

تا زمانی که پزشک شما برقراری ارتباط جنسی را منع نکند، بدون هیچ مشکلی می‌توانید رابطه برقرار کنید. ممکن است در این زمان بعد از ارگاسم دچار انقباضات شوید. این امر کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست. این انقباضات معمولاً در عرض چند دقیقه رفع می‌شوند. علاوه بر این ممکن است دچار لکه بینی شوید. دهانه رحم شما اکنون بسیار حساس است و جریان خون در آن ناحیه بسیار بیشتر از حد معمول است. به همین دلیل ممکن است خیلی زود تحریک شود و لکه بینی داشته باشید.

نکاتی در مورد مراقبت از خود در هفته ۳۷ بارداری

با رعایت برخی توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌توانید سختی‌های این دوران را بهتر پشت سر بگذارید. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

  • مرخصی گرفتن از کار

درست است که گرفتن مرخصی از کار برای بسیاری از افراد دشوار است اما در این زمان شما در مرحله حساسی قرار دارید و نباید به خود فشار بیاورید. بهتر است این چند هفته را به خود اختصاص دهید زیرا پس از به دنیا آمدن فرزندتان زندگی شما تغییر خواهد کرد.

  • نوشیدن آب فراوان

کم آبی می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند و موجب منقبض شدن رحم بشود. باید آب کافی بنوشید تا مشکلاتی همچون سوزش سردل بهبود پیدا کند.

  • مصرف زنجبیل

می‌توانید مقداری زنجبیل تازه را با آب و چای دم کنید و بنوشید. همچنین می‌توانید از پودر زنجبیل در غذا یا ماست و سالاد استفاده کنید. زنجبیل حالت تهوع را کاهش می‌دهد. اگر حالت تهوع شما خیلی بد است، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا برای شما مکمل زنجبیل تجویز کند.

امکان زایمان در این هفته

بین ۲۴ تا ۲۹ درصد زایمان‌ها در هفته ۳۷ تا ۳۸ بارداری رخ می‌دهند. ممکن است شرایط خاصی داشته باشید و پزشک برداشتن سرکلاژ دهانه رحم یا القا را به شما توصیه کند. منظور از سرکلاژ نیز بستن دهانه رحم در زنانی است که سابقه سقط جنین خود به خودی دارند یا دهانه رحم آن‌ها ضعیف است. این عمل انجام می‌شود تا از زایمان زودرس جلوگیری شود و جنین سقط نشود. به همین دلیل در نزدیکی زمان زایمان باید این بخیه‌ها را باز کرد. البته برداشتن سرکلاژ به معنی زایمان فوری نیست. تنها ۱۱ درصد از زنان پس از ۴۸ ساعت بعد از انجام این کار زایمان می‌کنند. میانگین فاصله زمانی برداشتن سرکلاژ تا زایمان حدود ۱۴ روز است.

گاهی هم به دلیل بروز مشکلاتی پزشک توصیه می‌کند برای زایمان از القا استفاده شود. منظور از القا هم انجام کارهایی است که به شروع زایمان کمک می‌کند؛ یعنی پیش از این که زایمان به صورت طبیعی رخ بدهد، این کار انجام می‌شود. برای القای زایمان از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

امکان زایمان در هفته سی و هفتم
  • داروهایی مانند پیتوسین، شکلی مصنوعی از هورمون اکسی توسین
  • سوراخ کردن کیسه آمنیوتیک با یک دستگاه قلاب مانند
  • برداشتن غشاها که در این روش پزشک با کمک انگشت خود دهانه رحم را از کیسه آمنیوتیک جدا می‌کند. البته در این حالت کیسه پاره نمی‌شود.
  • استفاده از کاتتر فولی که دستگاهی بالون مانند است و از آن برای گشاد کردن دهانه رحم استفاده می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی هفته سی و هفتم بارداری پرداختیم. ممکن است هر لحظه زمان شما فرابرسد. پس همه چیز را باید تا کنون آماده کرده باشید تا نیاز نباشد در زمان زایمان به دنبال لوازم و وسایل بگردید. از دیگران برای انجام کارها کمک بگیرید. اکنون باید فقط استراحت کنید و به فکر حال روحی و جسمی خود باشید. از هر گونه استرس دوری کنید زیرا هیچ فایده‌ای ندارد و صرفا این روزها را برای شما سخت می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ بارداری, هفته‌های بارداری :
بارداریهفته‌های بارداری