همه چیز درباره هفته سی و نهم بارداری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شما باید هر لحظه منتظر به دنیا آمدن فرزند خود باشید. بسیاری از زنان در هفته ۳۷ و ۳۸ بارداری فرزند خود را به دنیا می‌آورند و شما خیلی خوش شانس هستید که هنوز هم بارداری شما ادامه دارد و فرزند شما می‌تواند بهتر تکامل پیدا کند. در این مقاله از سی سیب قصد داریم تا هفته سی و نهم بارداری را از جوانب مختلف بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رشد کودک در هفته سی و نهم بارداری

در این هفته اندازه سر تا پایین باسن کودک شما حدود ۳۵ سانتی‌متر است و قد کامل او حدوداً ۵۰ سانتی‌متر می‌شود. میانگین وزن کودکان در این هفته حدود ۳۴۰۳ گرم است. البته موارد ذکر شده تقریبی هستند و ممکن است کودک شما ما در زمان تولد کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد. اندازه یک نوزاد سالم می‌تواند بین ۴۵ تا ۵۵ سانتیمتر باشد. وزن کودک نیز می‌تواند بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گرم باشد.

رشد کودک در هفته سی و نهم بارداری

اندام‌های فرزند شما در این هفته به طور کامل شکل گرفته است و تمامی آن‌ها می‌توانند خارج از رحم عملکرد طبیعی داشته باشند. البته این موارد از اهمیت روزهای آخر بارداری کم نمی‌کند. در طول این زمان مغز و ریه‌های کودک به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند. کودک می‌تواند همچنان وزن اضافه کند. علاوه بر این سیستم ایمنی او قوی‌تر می‌شود. در دوران بارداری مادر آنتی‌بادی‌هایی را به کودک می‌دهد تا سیستم ایمنی بدن او را تقویت کند و به او کمک کند تا با بیماری و عفونت مبارزه کند. درست است که کودک از هفته سیزدهم آنتی‌بادی‌ها را از جفت دریافت می‌کند اما اکثر آنتی‌بادی‌ها در طی چند هفته آخر به او منتقل می‌شوند. نوزادی که در این هفته به دنیا می‌آید در ترم کامل قرار دارد و این نوزادان از نظر سلامتی بهترین نتیجه را دارند. کودکانی که بین هفته ۳۹ تا هفته ۴۰ و شش روز به دنیا می‌آیند، ترم کامل محسوب می‌شوند.

سونوگرافی هفته سی و نهم بارداری

ممکن است پزشک برای بررسی سلامت کودک سونوگرافی و تست بدون استرس تجویز کند. معمولاً زنانی که دوقلو باردار هستند باید این تست را بدهند. پزشک نتایج آزمایش را بررسی می‌کند و سپس پس ممکن است بگوید که همه چیز خوب است یا نیاز است که کودک را زودتر به دنیا بیاورید. این چند هفته آخر را چرا باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت کودک در هر هفته بررسی شود. در غیر این صورت کار دیگری نیاز نیست با کنید و صرفاً باید استراحت کنید و منتظر به دنیا آمدن فرزند خود باشید.

تغییرات بدن مادر در هفته سی و نهم بارداری

معمولاً در این دو سه هفته آخر بدن مادر تغییر زیادی نمی‌کند. اکنون شکم بسیار کشیده شده و کودک تمام فضای رحم را پر کرده است. همین امر باعث می‌شود تا بسیاری از اندام‌های داخلی جابجا شوند تا فضایی برای کودک ایجاد شود. ممکن است به دلیل کشیدگی پوست مدام احساس خارش کنید. این امر طبیعی است. نگران نشوید و شکم خود را مدام مرطوب نگه دارید.

معاینه پزشک در هفته ۳۹ بارداری

در این هفته پزشک موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

  • بررسی وزن
  • بررسی فشار خون
  • آزمایش ادرار
  • بررسی تورم
  • اندازه‌گیری ارتفاع فوندال
  • گوش دادن به ضربان قلب کودک
  • بررسی وضعیت نوزاد
  • بحث در مورد علائم
  • معاینه دهانه رحم
  • برداشتن غشاها:

ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند غشا بریده یا جدا شود. اگر دهانه رحم گشاد شده باشد، پزشک می‌تواند در زمان معاینه داخلی این کار را انجام دهد. منظور از جدا کردن غشا، این است که پزشک با استفاده از دستکش و انگشت به آرامی غشایی را که موجب اتصال کیسه آمنیوتیک به دیواره رحم می‌شود، جدا می‌کند. این روش می‌تواند پروستاگلاندین‌های طبیعی را تحریک کرده و انقباضات را شروع کند. ناگفته نماند که این روش می‌تواند ناراحتی‌هایی همچون دردهای قاعدگی را ایجاد کند و احتمالاً تا سه روز پس از آن لکه بینی خواهید داشت که طبیعی است. البته همه پزشکان این کار را توصیه نمی‌کنند. با این حال انجام این کار موجب می‌شود تا نیاز به القا کاهش پیدا کند.

نشانه‌های بارداری در هفته سی و نهم بارداری

می‌توان گفت تمامی علائم هفته‌های پیش را احساس خواهید کرد. بدن شما برای زایمان آماده می‌شود و ممکن است نشانه‌های زیر را احساس کنید:

گشاد شدن دهانه رحم

با توجه به تغییر موقعیت و قرار گرفتن سر او به سمت پایین دهانه رحم شما نرم‌تر و نازک‌تر می‌شود. اکنون کودک شما در لگن قرار دارد و آماده به دنیا آمدن است. علاوه بر این، ممکن است دهانه رحم شما گشاد شود. تغییرات در دهانه رحم تا حدی به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما در حال افزایش هورمون‌هایی به نام پروستاگلاندین هستید. برای برخی زنان این اتفاق در طول چند هفته رخ می‌دهد اما برخی دیگر ممکن است آن را در همان روز زایمان تجربه کنند.

اسهال

همان طور که توضیح دادیم تغییرات در دهانه رحم معمولا به دلیل افزایش هورمون‌هایی به نام پروستاگلاندین رخ می‌دهد. پروستاگلاندین ها به آماده‌سازی دهانه رحم برای زایمان کمک می‌کنند و ممکن است موجب شل شدن مدفوع شوند.

انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس هم همچنان ادامه خواهند داشت و ممکن است بیش از پیش آنان را تجربه کنید. این انقباضات با جا به جایی و تغییر موقعیت از بین می‌روند. در حالی که انقباضات واقعی از بالای رحم شروع می‌شوند و به تدریج بیشتر می‌شوند. علاوه بر این، هیچ گونه نمی‌توان درد آن‌ها را کاهش داد.

فشار لگن

از آن جایی که کودک شما در لگن قرار گرفته است، باعث می‌شود تا به لگن فشار وارد شود و ممکن است در ناحیه احساس سنگینی کنید.

دردهای عصبی در ناحیه لگن

وقتی کودک وارد لگن می‌شود، ضربات او نیز در این ناحیه احساس می‌شود. ممکن است کودک به اعصاب حساس شما لگد بزند و شما دردی شبیه به تیر کشیدن در لگن و واژن خود احساس کنید.

از دست دادن پلاگین مخاطی

امکان دارد در این هفته پلاگین مخاطی خود را از دست بدهید. این پلاگین دهانه رحم شما را می‌پوشاند تا رحم از هر گونه آلودگی و عفونت حفاظت شود. این ترشحات مخاطی غلیظ هستند و ممکن است رگه‌های خونی در آن‌ها وجود داشته باشد. بسیاری از زنان در طول چند هفته این پلاگین را از دست می‌دهند. در حالی که ممکن است برخی دیگر تنها چند ساعت مانده به زایمان متوجه از دست دادن آن شوند.

القای زایمان در هفته سی و نهم بارداری

ممکن است بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای القای زایمان باشند تا بتوانند زودتر فرزند خود را به دنیا بیاورند. به هر حال این هفته نیز جز ترم کامل محسوب می‌شود. دلایل القای زایمان عبارت‌اند از عوارض بارداری (پره اکلامپسی، دیابت بارداری، بیماری قلبی)، مشکلات جفت و عفونت رحم. علاوه بر این، ممکن است کیسه آب پاره شود ولی زایمان شروع نشود. در این صورت هم پزشک القای زایمان را توصیه می‌کند. مصرف داروهای گیاهی و خوردن روغن کرچک و… موارد خطرناکی هستند و آنان را پیشنهاد نمی‌کنیم اما شما می‌توانید مواردی که در ادامه می‌آوریم استفاده کنید.

  • پیاده‌روی

پیاده‌روی می‌تواند روشی کمک‌کننده باشد. البته این امر به صورت علمی ثابت نشده است. گفته می‌شود با توجه به این که کودک در لگن قرار دارد، جاذبه زمین می‌تواند موجب شود تا زایمان به تدریج صورت بگیرد. البته این کار را در صورتی انجام دهید که پزشک شما آن را منع نکرده است.

  • طب سوزنی

تاثیر طب سوزنی بر زایمان نیز از نظر علمی ثابت نشده است اما گفته می‌شود این کار می‌تواند جریان خون را تنظیم کند. همین امر موجب تحریک دهانه رحم می‌شود و به گشاد شدن آن کمک خواهد کرد.

  • داشتن رابطه جنسی

برخی بر این باورند که داشتن ارگاسم می‌تواند به انقباضات کمک کند. البته این کار را در صورتی انجام دهید که پزشک شما آن را منع نکرده باشد.

القای زایمان در هفته سی و نهم بارداری

نکاتی در مورد مراقبت از خود در هفته 39 بارداری

به روزهای آخر بارداری خود رسیده‌اید و هر لحظه ممکن است فرزند شما به دنیا بیاید. با انجام دستورالعمل‌هایی که در ادامه می‌آوریم می‌توانید قسمتی از سختی‌های این روزها را بکاهید.

  • شنا

جالب است بدانید که شنا کردن در این روزها می‌تواند موجب آرامش شما شود. احساس بی‌وزنی که در آب پیدا می‌کنید، به تسکین دردها کمک می‌کند. البته پیش از رفتن به استخر و شنا حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

  • استراحت و خواب کافی

در این روش‌ها تا می‌توانید استراحت کنید و بخوابید. به هیچ عنوان به خود سخت نگیرید. انجام کارها را به دیگران بسپارید.

حفظ آرامش

از هر چیزی که موجب اختلال آرامش شما می‌شود، دوری کنید. اخبار، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و… هر چیزی که ممکن است به شما استرس وارد کند، باید در این زمان حذف شود. چیزی که اکنون مهم است سلامتی جسمی و روانی شما است.

کلام آخر

در این مقاله از سی سیب به بررسی بدن مادر، رشد کودک، علائم و نکات هفته سی و نهم بارداری پرداختیم. ممکن است هر لحظه زمان زایمان شما فرابرسد. در این روزها آرامش خود را حفظ کنید و با انجام مدیتیشن هر گونه اضطراب و استرس را از خود دور کنید. علاوه بر این، سعی کنید زمان زیادی از روز را تنها نمانید و همراهی در خانه داشته باشید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.